Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 29

Tråd: [Haster litt] D5252T Motorhavari

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. nov. 2010
    Sted
    Godvik, Bergen
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Exclamation [Haster litt] D5252T Motorhavari

    Bilen gikk helt fint, stoppet utenfor kjøpesenter, og når jeg skulle kjøre igjen, startet ikke bilen, den ble hentet av NAF å kjørt til et lokalt verksted. Her ble det konstatert at vakumslanger var ødelagt (sprukket). Bilen ble så prøvd startet, å startet, men da var det en ulyd av motoren som aldri har vært der. Da det ikke skjedde så mye mer der på det verkstedet, grunnet overbelastning, ble bilen flyttet til frydenbø, som mente at bunndelen i motoren var defekt, å det hørtes ikke bra ut sa de...

    Så nå lurer vi her i heimen på hva vi burde gjøre?

    Bilen er en -98 V70 TDI

    Motoren var kjørt rundt 270'000 km

    Det er Automatkasse med 3 moduser (s,e,w)

    For alt vi vet kan jo også automatkassen ryke i nær framtid, og vi har de 2 siste årene hatt veldig mye utgifter på bilen pga forskjellig som har røket, ca 80 tusen kroner, uten å ta hardt i...

    Hva ville dere gjort?

    1. Selge driten? (med defekt motor, som delebil)
    2. Kjøpe ny motor og bruke bilen, har folk som kan sette den inn kostnadsfritt...
    3. Fikse motor? (om mulig)
    4. Kjøpe ny motor, å selge bilen med den nye motoren?


    Håper noen kan hjelpe oss her, hadde satt stor pris på det, med tanke på hvor mye penger som på en måte går rett i dass.


    Chris

  2. #2
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Høres merkelig ut. En bunndel ryker da ikke sånn brått uten forvarsel.
    Mulig dette er et verksted som tror du er en lettlurt fyr de kan tjene penger på.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. nov. 2010
    Sted
    Godvik, Bergen
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Ble litt feil dette her...

    Bilen har vært inne på 2 forskjellige verksted for at den lakk olje, de på verkstedet fant ut at det var den proppen som også visstnok er en sensor som var ødelagt (kostet en 30-40kr ca, var oljen som var dyr) ble fylt på ny olje, så kjørte vi med bilen en ukes tid til, fortsatt så det ut til å være lekkasje av olje, vi gikk igjen til samme verksted, da mente da at det bare var noe oljesøl som var igjen rundt motoren, å sa at bilen måtte taes inn å vaskes skikkelig rundt motoren for å sjekkes grundigere, men dette hadde jeg ikke mulighet til siden bilen brukes daglig i jobb som krever bil. Så kjører vi med bilen 3 uker til, sjekker olje for å se at det ikke er tomt, er bare blitt litt mindre olje, kjører litt til, så stopper vi utenfor butikken, så skjer dette, bilen prøver å startes, å da kommer det stygge ulyder fra motoren, må ha turtall for at motoren ikke bare skal daue igjen...

    Var etter dette NAF kom å tauet bilen til et lokalt verksted.

    Så konstaterer verksted at bilen må være kjørt tom for olje, å skjært seg.

    Frydenbø sier bunndelen i motoren er røket, de får start på bilen men er forferdelig lyd fra motoren, å lyden hørtes ikke bra ut sa de...

  4. #4
    Registrerte brukere R-M-I sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    935
    Antall takk

    Standard

    Synest det høres rart ut at bunndelen skal vere gåen.. for meg er det mer naturlig at toppen ryker ved tap av oljetrykk.. med påfølgende bøyde råder, ventiler osv.. og hærlig "hammerlyd" fra uspesifikt sted ved tomgang.. som forverrer seg og "følger" turtallet.. tap av "effekt" er naturligvis også en bivirkning
    Har diagnoseutstyr for:
    1996-1999 Volvo
    1996-2015 Peugeot, Citroen, Toyota
    1996-2015 VW, AUDI,SKODA, SEAT
    Volvo 850 HUGGES! MYE bra deler!

  5. #5
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Kan være den har hoppet over på registeret.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  6. #6
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    er ikke vacuumpumpa som lager den stygge banke lyden a?

    er en sjuke att den banker på dissa wag diesel motora. skjer på alle sammen. byttes denne blir det stille og den lyden fra vacuumpumpe er ikke skadelig.


    om jeg ikke tar helt feil så er vel d2525t en wag motor å.
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  7. #7
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    skal vel være umulig å få ras når den står i ro. sånn hvis den gikk pent når parkeres utafor butikk, og startes igjen så er det havari.



    nei tror nok verksteder ikke vet helt jeg. mulig di bare er ute etter letttjnente penger med å si detta der.
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  8. #8
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Jepp, sjekk registerreim og dieselpumpe reim!


    Hvis det ikke er håp kjøp en ny maskin i sverige!

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    856
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av R.G Vis post
    om jeg ikke tar helt feil så er vel d2525t en wag motor å.

    Er vel Volvo motor?
    Volvo V70 T5 99`
    Volvo 940 LT 97`

  10. #10
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 940pearl Vis post
    Er vel Volvo motor?
    Er VAG maskin...

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Innlegg
    331
    Antall takk

    Standard

    Oljelekkasje? hvor kom den oljelekkasjen ifra?
    en mulighet er at det er kommet olja på reg reima slik at den har hoppet over ei tann på registret.. gjør den det må du ha turtall for å få den til å gå osv.. sist men ikke minst.. det høres Jævlig ut..



    dette er samme motorn som sitter i vw caravelle/tranporter 2,5tdi
    samt audi a6 2,5tdi..

    disse motoren varer evig, da tatt i betraktning at det byttes regelmessing olje.
    Oljelekasje fra simering/pakning på oljepumpa er et vanlig problem.

    vag eiere fikk kostnadsfritt byttet pakninga på sine motorer, da original pakning var av papp, ofte er det nok med å stramme boltene til pumpa.

    men at bundel er røket har jeg vanskelig for å tro..
    finn heller et vag verksted og latt dem se på motorn
    .. volvo har Null peiling på disse motorne.

  12. #12
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av JP_Ra©ingTeam Vis post
    Oljelekkasje? .. volvo har Null peiling på disse motorne.
    Fordi det ikke er så mye problemer med disse!

  13. #13
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Broder'n sin 00' V70 D5 hadde stygg bankelyd i bånndelen, men den var en naturlig årsak til det. Den ene rammelagerbukken var knekt i to. Den bunndelen var helt ubrukelig etterpå.
    Han brukte blokk fra Caravelle. måtte bore opp hull til peilepinnen i blokka, og litt andre småting. Du skulle nok hatt broder'n til å sett på den motoren
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    Broder'n sin 00' V70 D5 hadde stygg bankelyd i bånndelen, men den var en naturlig årsak til det. Den ene rammelagerbukken var knekt i to. Den bunndelen var helt ubrukelig etterpå.
    Han brukte blokk fra Caravelle. måtte bore opp hull til peilepinnen i blokka, og litt andre småting. Du skulle nok hatt broder'n til å sett på den motoren
    Men, er ikke D5'ern Volvomotor da? Åssen får du da brukt deler fra Caravellen?

    Mente skillet var initialene "TDI" eller ikke som sladret om hvor motoren kom fra. Og at D5 (2,4L) var Volvos egen.

  15. #15
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Volvo begynte med sin "egen" D5 i 2003 eller 2004. Den D5'n i bilen til brodern er en VAG motor.
    Caravelle og A6 hadde samme basismotor.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Innlegg
    331
    Antall takk

    Standard

    volvo kom med egen diesel motor i 01-02!

    altså d5252 er å finne i både 850,s70,v70,v70N og s80

    men er et skille i 99 på motorstyringer..

  17. #17
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Stemmer. Måtte sjekke her. kom høsten 02' De heter D5244T (163Hk) og D5244T2 (130hk) og er 2.4l.
    D5252T er 2.5l (2460cc) på 140Hk, og var å finne fra 96'-02'

    Men utfra årsmodell på bilen til Trådstarter, så dreier det seg om en folkevogn-motor.
    Uten at jeg har bilen her, eller har feilsøkt noe, så kan jeg ikke forstå at den plutselig skulle begynne å låte stygt i bunndelen. oljelekkasje på en vag-motor har det vært til alle tider, så at det skulle være årsaken, tviler jeg sterkt på. Noe annet som kan skje med disse, er om ei av innsprøytningsdysene ikke henger med. da kan en få ei stygg gange som kan minne om ei fiskeskøyte.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Innlegg
    331
    Antall takk

    Standard

    har litt kjennskap til disse motorene

    kan jo være en dyse som ikke henger med.. men km stand var egentlig for lav for at dysene skulle begynne å gi seg.., men alt er sefølgelig mye..

    men det er ikke nevnt når register ble byttet sist.. vag anbefaler 80000km, mens volvo sier 120000km, Pumpereim på 40000km
    Men nok om det..

    har mer tro på at register ikke står rett.., da med misstanke av den olje lekasjen som har vært.. eller pga av slakk reim..

    siden bilen fungerte fint da den ble stoppet., og problemet oppstod når den den ble startet igjen..

    men dette er jo ren gjetting, er jo umulig å finne feilen , uten å verken
    ha hørt eller sett.., men iallefall synes jeg det er det som høres mest ut logisk ut..

  19. Takk RSTAR takket for denne posten
  20. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    Volvo begynte med sin "egen" D5 i 2003 eller 2004. Den D5'n i bilen til brodern er en VAG motor.
    Caravelle og A6 hadde samme basismotor.
    Altså en TDI-motor da.

  21. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    Stemmer. Måtte sjekke her. kom høsten 02' De heter D5244T (163Hk) og D5244T2 (130hk) og er 2.4l.
    D5252T er 2.5l (2460cc) på 140Hk, og var å finne fra 96'-02'

    Riktig, der er det. D5252T er VAG, D5242T er Volvo.
    2,5Literne er VAG mens 2,4Literne er Volvo.

    Sikkert bare dumme meg som tror at D5 er eksklusivt for Volvos motorer, mens TDI var det samme for VAG?

  22. #21
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    Riktig, der er det. D5252T er VAG, D5242T er Volvo.
    2,5Literne er VAG mens 2,4Literne er Volvo.

    Sikkert bare dumme meg som tror at D5 er eksklusivt for Volvos motorer, mens TDI var det samme for VAG?
    Ikke godt å huske alt heller
    Og som JP også skriver, så har jeg tro på enten register eller dyser.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  23. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. nov. 2010
    Sted
    Godvik, Bergen
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Mye bra informasjon her, å det virker som dere har peiling.


    Noen nevnte vacuumpumpen, det problemet har vi hatt for ett halvt år siden, denne ble da byttet å tikkelyden forsvant.

    Det ene innlegget til JP var ett av de som virket mest troverdig, registerreimen som kan ha hoppet over en tann, fordi for et år siden ble registerreimen "byttet", verkstedet sa at også vannpumpen måtte byttes, å at det var normalt å bytte begge deler samtidig.

    Men vi senest i mars inne med bilen hos "Polly Motorsport", å han mente at gjerne registerreimen burde skiftes, å det var litt slakk i den, så han strammet den iallefall.

    Dette sa han før han fikk vite om at den liksom skulle vært byttet i juni 2010.

    Så spørsmålet mitt nå er;

    - Har verkstedet faktisk skiftet registerreimen?
    - Og vannpumpen?

    Er det på noen som helst måte mulig å finne ut om dette har blitt byttet juni 2010?

    Eller har vi blitt lurt, noe som vi føler nå... Jeg vet hvor lett det er for verkstedet å se kundene ann, å bare ramse opp hva som har blitt gjort, uten å faktisk ha gjort det.

    De vet jo at vi ikke har peiling, å kan bare si noe kompliserte greier.
    Sist endret av RSTAR; 20/08/11 kl 20:26

  24. #23
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Jeg hadde en prat med broder'n om akkurat dette tilfelle her.
    Som han så til meg: -Dieselpumpa hans har nok et stort problem. den spruter inn feil mengde til feil tid. etter noen forsøk, så starter den. og etter gjentatte ganger på den måten. så slår den av bolten til lagerbukken på veiva.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  25. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. nov. 2010
    Sted
    Godvik, Bergen
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av JP_Ra©ingTeam Vis post
    har litt kjennskap til disse motorene

    kan jo være en dyse som ikke henger med.. men km stand var egentlig for lav for at dysene skulle begynne å gi seg.., men alt er sefølgelig mye..

    men det er ikke nevnt når register ble byttet sist.. vag anbefaler 80000km, mens volvo sier 120000km, Pumpereim på 40000km
    Men nok om det..

    har mer tro på at register ikke står rett.., da med misstanke av den olje lekasjen som har vært.. eller pga av slakk reim..

    siden bilen fungerte fint da den ble stoppet., og problemet oppstod når den den ble startet igjen..

    men dette er jo ren gjetting, er jo umulig å finne feilen , uten å verken
    ha hørt eller sett.., men iallefall synes jeg det er det som høres mest ut logisk ut..
    Ja, dette høres veldig sannsynlig ut, da som sagt ett av verkstedene sa den var slakk, å muligens burde skiftes. Men da var jo den "liksom" skiftet for 3 mnd siden.

    Så det jeg lurer på nå om det skulle vise seg å være dette som har skjedd:

    1. Er motoren ødelagt nå?
    2. Er det bare å justere slik at markeringene i motorrommet stemmer overens igjen?


    Chris

  26. #25
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Få et verksted til å stillle skikkelig diagnose på den. Justering av register på en sånn motor tar man ikke på øyemål. der må man helst bruke måleur i bakkant på pumpa for å få den 100% riktig. og måleapparat for å måle spennet i reima. Det brukes også en tolk i bakkant på kam, og låseverktøy til kamdrev. Litt viktig at alt det blir gjort helt riktig.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Cato T's 1996 Volvo 940 LT - B5234T
    By Cato T in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 455
    Siste post: 20/09/20, 11:18
  2. [LØST]Motorhavari på Saltfjellet. Hjelp!
    By Loff in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 25/07/11, 15:37
  3. Motor-el-feillampe lyser (Haster litt)
    By V-H in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 16
    Siste post: 13/06/11, 21:55
  4. Motor kveles i eksos? [Løst!] (Motorhavari)
    By Svirre in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 28/11/10, 20:47

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •