Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: Antall HK i 245 '91 B230F?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2010
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Question Antall HK i 245 '91 B230F?

    Hei!
    Prøvde å få svar på dette på bilforumet, men bare rot der, som vanlig.
    Hvor mange hk er det originalt i en 1991 modell 245 med B230F?
    Vognkortet sier 136hk og det har jeg til nå stolt blindt på, men etter mye om og men, står det mellom 136 hk og 115/116 hk.
    Hva stemmer?
    Og hvordan kan det stå 136 i vognkort dersom det bare er 115/116?

    EDIT: Finnes det noen chip til denne? Har lest i en tuning-bok til Volvo at det skal gå an å chippe den opp til 180hk
    Men - uansett - forslag til chip?


    På forhånd takk

    Julian
    Sist endret av Custom; 08/03/10 kl 14:40

  2. #2
    Remi T sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Fenstad
    VCCN medlemsnummer
    2887
    Innlegg
    505
    Antall takk

    Standard

    F motoren har 116hk/185nm

    Det er mulig bilen din har/hadde en FX motor, den har 136hk

  3. #3
    Registrerte brukere Vetle sin avatar
    Medlem siden
    29. des. 2009
    Sted
    Telemark/Porsgrunn
    Innlegg
    720
    Antall takk

    Standard

    eller FB?
    -Volvo 240 Turbo (sommerbil)
    -Volvo 740 Turbo (brukis)
    -Volvo 142 Turbo (banebil)
    og hatt 20++ andre volvoer

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2010
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Er originalt B230F.. Verken mer eller mindre

  5. #5
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Vetle Vis post
    eller FB?
    FB ble vel ikke levert i 200-serien, må være byttet i så fall
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2010
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av daain83 Vis post
    FB ble vel ikke levert i 200-serien, må være byttet i så fall
    Som jeg sier over, så er bilen originalt levert med denne B230F motoren.

  7. #7
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Hvis du er helt sikker på at det er en F, så er det som sagt over her 116hk/185nm.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2010
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Syns bare det er så merkelig at det da står 136 i vognkortet.
    Men, siden det gjør det så burde jeg vel kunne sette i en FX-motor da?
    Da yter den jo det som står i vognkort

  9. #9
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Custom Vis post
    Syns bare det er så merkelig at det da står 136 i vognkortet.
    Men, siden det gjør det så burde jeg vel kunne sette i en FX-motor da?
    Da yter den jo det som står i vognkort
    FX'en er kun en F med 531-topp, VX-kam og 60(?)mm eksos. Men er du helt sikker på at det er en F og ikke en FX? Evnt. kan du lese av nummeret på toppen for å være helt sikker.

  10. #10
    Registrerte brukere TBS sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Aremark
    Innlegg
    45
    Antall takk

    Standard

    Det ble jo solgt "trimsats" til B230F originalt fra volvo med 531 topp, VX-kam og annen eksos. Denne skal jo gi 136 hk, og er denne satsen ettermontert hos volvoverksted, er jo sjansen stor for at vognkort er oppdatert..

    Men det ser du jo på toppen som sagt..

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2010
    Innlegg
    6
    Antall takk

    Standard

    Jepp, tusen takk for hjelpa Sier i fra når jeg har sett på toppen.

    Finnes det noen chip til denne som er verdt pengene?

  12. #12
    Registrerte brukere JørnM_940 sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Stoksund, Norway
    Innlegg
    1.289
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TBS Vis post
    Det ble jo solgt "trimsats" til B230F originalt fra volvo med 531 topp, VX-kam og annen eksos. Denne skal jo gi 136 hk, og er denne satsen ettermontert hos volvoverksted, er jo sjansen stor for at vognkort er oppdatert..

    Men det ser du jo på toppen som sagt..
    Skal det ikke "skrives inn" i vognkort når det gjøres slike forandringer? Eller trengs det ikke når det gjøres org fra Volvo?
    -BMW 320cd, 2005

    X: 1991 Volvo 940 bruksbilprosjekt ---> Solgt!

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. jan. 2010
    Innlegg
    267
    Antall takk

    Standard Innskriving i vognkort...

    Håper jeg ikke stjeler tråden her nå, men siden vognkort kom opp som tema...

    Om jeg som har en B230FD skulle finne på å gjøre et eller annet... Sette på annen topp, eller kanskje sette på en brukt turbo jeg måtte finne i en delebil av et eller annet... Hva skal skrives inn i vognkortet og hva må gjøres for å få ting godkjent?

    Ser jo biler med turbo, både 240 og 940, med disse motorene som kanskje kunne vært kjøpt inn og plukket ned og overført til min motor/bil... Har jo to biler jeg skal pusse opp/oppgrader, så en 240 i så måte er jo greit å satse på...

    Men hvor "slitne" er slike brukte turboer og topper og så videre? Sånn generelt sett, selvsagt... Ingen vet jo eksakt tilstand, men et generelt svar er vel bedre enn intet...

    Og som sagt: Hva skal føres inn i vognkortet og hva trengs for å eventuelt oppgrader min(e) bil(er) om jeg gjør noe?

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    du står mye rundt forbi hva du trenger for å godkjenne turbo i bilen din hvis du søker litt, bytte topp er det ikke vits å godkjenne.

    og jeg skal ihvertfall ikke kjøpe en brukt turbo som jeg ikke vet stand på en gang til :P har gjort det en gang og den var i elendig stand viste det seg. neste gang blir det kun ny eller nyoverhalt, eventuelt i god stand.

    og det finnes ingen chipper som er verdt pengene på en orginal F motor, men blircross shop har en som visst nok skal gi rundt 200 hk sammen med porta topp, ny kam pluss grenrør, friere eksos og friere luftinntak. men jeg har ikke sett eller hørt om noen som har prøvd dette.

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •