Hvordan skal jeg gå frem for å ta ut frontruta?
Vil gjøre dette riktig da denne skal på plass etter lakkering
Er en slags list utenpå gummien, er det bare å dra denne rett av eller er det noen slags triks som bør bruken?
Takker for svar
Hvordan skal jeg gå frem for å ta ut frontruta?
Vil gjøre dette riktig da denne skal på plass etter lakkering
Er en slags list utenpå gummien, er det bare å dra denne rett av eller er det noen slags triks som bør bruken?
Takker for svar
- Chevrolet Silverado 2005mod - Volvo 940 b230 1995 mod
- Volvo 245 B230fk 1989mod
x Volvo 945 B230fk 1998mod
x Volvo 242 B230fk 1982mod
x Volvo V70N 2.0T 2004mod
Frontruta på 240 er limt, så dette er ingen oppgave man gyver løs på uten trening i mine øyne.. Ta heller kontakt med noen som jobber med bilglass og spør om de er interessert i å hjelpe deg..
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
Koste på deg ei ny frontrute du. men kjøp rute til 93 mod med den smale svarte lista rundt. Den er mye finere, og den lista tetter bedre mot karosseriet. Mener det var rundt 1500 for ei ny frontrute på Volvo da jeg kjøpte det til 75'n min for noen år siden.
Hele den lista er til å vippes av. den sitter i klips på baksiden. De pleier stort sett å ryke.
Om du skal prøve deg på ruta sjøl, så gjør det når det er varmt, for da er det limet mykere. bruk en gitarstreng eller pianotrådog få tredd den igjennom limet. lettest fra utsiden og inn i ett av hjørnene. finn et par pinner som du surer tråden rund i hver ende. Du må ha med deg en hjelpemann som står på utsiden. så drar dere frem og tilbake og skjærer tråden igjennom limet. begynn i et av hjørnene oppe. først ned langs kortsida, så tar du i toppen, og til slutt den siste kortsida. nederst er det vanskelig å komme til med tråden, så om det er litt godt og varmt i været, prøv å dytte ruta forsiktig ut i toppen, og ha klar en tapetkniv til å snitte opp limet nederst etterhvert som du får pressa ruta ut... Her er det ikke no poeng i å stresse, for da sprekker bare vinduet.
Sist endret av Ola Moen; 06/07/11 kl 03:35
Pedersen & Moen's diverse galskap.
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)
Verste er jo at den limen egentlig aldri blir stiv.
Så fort man har kuttet seg igjennom litt, så limer den seg fast igjen
Ensom V70 Turbo
- Chevrolet Silverado 2005mod - Volvo 940 b230 1995 mod
- Volvo 245 B230fk 1989mod
x Volvo 945 B230fk 1998mod
x Volvo 242 B230fk 1982mod
x Volvo V70N 2.0T 2004mod
Hvis du bare skal ha den ut for lakkering, så er det egentlig bare bortkastet. Masker heller godt rundt ruta. Lista vil dekke over dette.
Hvis det derimot er rust som skal fjernes, så bør ruta ut.
2007 Volvo V70 D5 AWD
1980 Volvo 244 DL, B230FT.
[x]2012 Volvo V60 R-design
[x]1997 Volvo 850 R
[x]2004 Volvo V70 D5 AWD
[x]1986 Volvo 240 GLT
Da hadde ikke jeg giddet å ta ut ruta heller nei, masker bare godt rundt som sagt..
'83 242
'92 BMW 325i coupe
'92 BMW 325td coupe
Har hørt at noen legger en ledning under gummilisten for å løfte den opp slik at det
kommer lakk der også, og trekker den ut etter lakkering.
Det fungerer på biler med gummilist rundt selve vinduet, og på den nye typen som lista og gummien sitter fast i selve ruta. men på den årsmodellen er det bedre å ta av lista, og maskere ruta, for om man setter litt spenn på den lista, så skjer det oftest at et klips uansett ryker.
Den butylgummien som de gamle rutene sitter i er som en over her skrev, såpass seig at den aldri stivner helt sånn som på nyere årsmodeller. om det ryker noen klips, så lar disse seg demonteres, og man kan presse inn nye klips, og montere hele lista igjen etterpå. da får man ny lakk helt inn til ruta.
Dette er ingen fasit, men jeg har gjort det noen ganger, og har funnet ut hva som ikke funker ihvertfall
Pedersen & Moen's diverse galskap.
Treffes på 93288310
75' 242
81' 242 (Vent å se)