Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 27

Tråd: 15g + b230fk?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    406
    Antall takk

    Standard 15g + b230fk?

    Hei!

    Tenker på å bytte ut 13c turboen med en 15G ( fra 850?), men lurer på hva som må gjøres for å få dette til å passe, har ikke turboen forran meg, så vanskelig å se hva som må gjøres.

    Har orginal manifoil, vannrør, oljerør og orginal downpipe.

    Svar mottas med takk.

  2. #2
    Registrerte brukere Arrnty90 sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    ulsteinvik
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    eg meiner på at alt passer rett på den turboen.. hadde en slik på min fk
    men ikkje jeg som monterte den så er ikkje helt siker..

  3. #3
    Registrerte brukere ludvigsen sin avatar
    Medlem siden
    08. mars 2010
    Sted
    Midt på grensa
    Innlegg
    213
    Antall takk

    Standard

    Du må lage ny brakett til wastegaten, for denne står på feil side i forhold til det den gjør på 13c'en.. Jeg har plan om å gjøre det samme på min FT..
    [ ]04' Volvo XC70 D5
    [X]94' Volvo 940 turbo
    [X]94' Volvo 850 turbo
    [X]99' Audi S4 2,7

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    406
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ludvigsen Vis post
    Du må lage ny brakett til wastegaten, for denne står på feil side i forhold til det den gjør på 13c'en.. Jeg har plan om å gjøre det samme på min FT..


    Okei.

    Må du snu eksoshuset eller noe sånt?

    Mener å ha hørt at Oljeretur ikke passer helt? Noen som kan bekrefte/avkrefte?

  5. #5
    Registrerte brukere ludvigsen sin avatar
    Medlem siden
    08. mars 2010
    Sted
    Midt på grensa
    Innlegg
    213
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av AndreLuddvik Vis post
    Okei.

    Må du snu eksoshuset eller noe sånt?

    Mener å ha hørt at Oljeretur ikke passer helt? Noen som kan bekrefte/avkrefte?
    Du kan løse både kompressor og eksoshus slik at du får dreia det slik det skal være, men da passer ikke WG overens, så denne må løses på kompressorhuset og du må sveise/bende en ny brakett hvor du fester WG-klokka.. Fort gjort, men jeg har ikke hatt anledning enda.. Hvis du venter til i helga kan jeg lage en "how-to" til deg
    [ ]04' Volvo XC70 D5
    [X]94' Volvo 940 turbo
    [X]94' Volvo 850 turbo
    [X]99' Audi S4 2,7

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    406
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ludvigsen Vis post
    Du kan løse både kompressor og eksoshus slik at du får dreia det slik det skal være, men da passer ikke WG overens, så denne må løses på kompressorhuset og du må sveise/bende en ny brakett hvor du fester WG-klokka.. Fort gjort, men jeg har ikke hatt anledning enda.. Hvis du venter til i helga kan jeg lage en "how-to" til deg

    Takker for bra svar, men det vil si at jeg fint kan kjøpe en 15G turbo, og bruke. Uten for mye dill. Var egentlig bare det jeg lurte på, for gidder ikke begynne med eksos og sånn. Det blir for mye styr akkurat nå.

  7. #7
    Registrerte brukere ludvigsen sin avatar
    Medlem siden
    08. mars 2010
    Sted
    Midt på grensa
    Innlegg
    213
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av AndreLuddvik Vis post
    Takker for bra svar, men det vil si at jeg fint kan kjøpe en 15G turbo, og bruke. Uten for mye dill. Var egentlig bare det jeg lurte på, for gidder ikke begynne med eksos og sånn. Det blir for mye styr akkurat nå.
    Lurer på om du kaaaanskje må bytte flensen på downpipen for å få det til å passe.. Husker ikke helt..
    [ ]04' Volvo XC70 D5
    [X]94' Volvo 940 turbo
    [X]94' Volvo 850 turbo
    [X]99' Audi S4 2,7

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    406
    Antall takk

    Standard

    Evt. Kan jeg kanskje bruke eksoshuset fra 13c? Hva tror du om det? Bolt on?

  9. #9
    Registrerte brukere gull pilen sin avatar
    Medlem siden
    21. mars 2010
    Sted
    Elleville Vesten....
    Innlegg
    3.087
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av AndreLuddvik Vis post
    Evt. Kan jeg kanskje bruke eksoshuset fra 13c? Hva tror du om det? Bolt on?
    13c er vel noe mindre eksos del på...
    2008 v50 summum 2,0tdi (konebil)
    1993 S2 Avant 2,2 turbo

  10. #10
    Registrerte brukere ludvigsen sin avatar
    Medlem siden
    08. mars 2010
    Sted
    Midt på grensa
    Innlegg
    213
    Antall takk

    Standard

    Tror ikke det er så ideelt å bruke eksoshuset fra 13c'en nei.. Men se på DP om det er samme flens, hvis ikke så koster det ikke mange kronene å kjøpe en ny å sveise på..
    [ ]04' Volvo XC70 D5
    [X]94' Volvo 940 turbo
    [X]94' Volvo 850 turbo
    [X]99' Audi S4 2,7

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    406
    Antall takk

    Standard

    Nei, Kan være at det ikke er så lurt, men hvor mye har det å si? Vil den lettere bli varm da?

    Hadde håpt å slippe unna å bytte eksosflens skjønner dere.

  12. #12
    Registrerte brukere kjellt sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    1.305
    Antall takk

    Standard

    Hvor stor forskjell er det på 13C og 15G?
    Sist endret av kjellt; 07/06/11 kl 09:33

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    450
    Antall takk

    Standard

    se på www.turbobricks.com , jeg har sett reclocket 15g (for rwd) der nylig.. mener den var for ca 200-250$. Kan jo være en 16t er vel så lurt å gå for.. Om jeg husker rett, er det to flenser på de turboene, der den ene krever ny flens på dp... (har flat og kon flens tror jeg?). Eller var det 19t? not sure...

    Jeg mener å erindre at 15g og 16t er ca det samme og skal fungere opp til ca 250hk, der 13c vil vel maxe på ca 220hk. man kan seff tyne de lengre, men det er jo ikke så veldig lurt. nb. kan ære jeg husker litt feil på 15g/16t tallene.

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    450
    Antall takk

    Standard

    her er kon flens 15g, reclocked, 150$:
    http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=238000

    vil tro frakt er ca 100$ for rask frakt, ev billigere for snailmail/sjøfrakt.
    Sist endret av olavxxx; 07/06/11 kl 14:20 Begrunnelse: skriveleif

  15. #15
    Registrerte brukere Wakdar sin avatar
    Medlem siden
    12. juni 2010
    Sted
    Kopperå
    Innlegg
    344
    Antall takk

    Standard

    Jeg hadde en NY 15G turbo på min 96.mod 940 med b230fk.
    Må ha ny flens til downpipe. Vri lagerhus så det passer til olje/vannrør (passer 100% om du gjør dette) og vri kompressorhus + lage ny brakett til wastegate.
    Brukte denne turboen sammen med grønne R-dyser, 3" lmm og spesialchipper og vx3-kam. Dette fungerte meget bra. Må legge til att på min så portet jeg både eksoshus og kompressorhus og brukte wastegate med 1.2bar i grunntrykk. Kjørte på 1.5bar med godt hell.









    Sist endret av Wakdar; 11/06/11 kl 08:57

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    406
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av olavxxx Vis post
    her er kon flens 15g, reclocked, 150$:
    http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=238000

    vil tro frakt er ca 100$ for rask frakt, ev billigere for snailmail/sjøfrakt.

    Kan ikke se linken, er ikke medlem.

    Men har en 15g som jeg tenkte å bruke, får flens snart. Så da er det vel bare å sveise over på 940 DP, så går det vel sin gang?

    Manifoil og 15g flensen passer sammen? Uten noe mikk makk?

  17. #17
    Registrerte brukere Wakdar sin avatar
    Medlem siden
    12. juni 2010
    Sted
    Kopperå
    Innlegg
    344
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av AndreLuddvik Vis post
    Kan ikke se linken, er ikke medlem.

    Men har en 15g som jeg tenkte å bruke, får flens snart. Så da er det vel bare å sveise over på 940 DP, så går det vel sin gang?

    Manifoil og 15g flensen passer sammen? Uten noe mikk makk?
    Ja, sveis på flensen på dp så går det sin gang. 15G flensen passer rett på grenrøret (manifolden) uten modifikasjoner. Begge har labyrinttettinga.

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    406
    Antall takk

    Standard

    Fint! :-)

    Vil ikke legge ned så mye arbeid i en 15G turbo, da den bare skal erstatte den litt sletne 13c'n

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    406
    Antall takk

    Standard

    Mener jeg har sett noen som lager en overgangs ring som man kan legge inn i konen på 940 DP'n ? Noen av dere som kan huske å ha sett noe slikt? Så slipper man å bytte flens? Hullene passer jo kanskje overens?

  20. #20
    Registrerte brukere Wakdar sin avatar
    Medlem siden
    12. juni 2010
    Sted
    Kopperå
    Innlegg
    344
    Antall takk

    Standard

    Hullene passer ikke overens. De er lengre ut på 15G enn på 13c'n.

    http://forum.turboperformanceclub.co...lit=fl%C3%A4ns

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    406
    Antall takk

    Standard

    Der var den ja, Men hva er da vitsen med den ringen, hvis ikke hullene passer? Da må det jo settes på noe annet uansett?

  22. #22
    Registrerte brukere Wakdar sin avatar
    Medlem siden
    12. juni 2010
    Sted
    Kopperå
    Innlegg
    344
    Antall takk

    Standard

    Mulig du kan få det til med å file ut hullene. Dette gadd ikke jeg å prøve, så jeg bytta flens. Enklest og greiest.

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    406
    Antall takk

    Standard

    Nei nei, skjønner jo at det blir mer arbeid. Forstod ikke helt nytten av den ringen da, når du allikevel må driver å modifisere dp.

  24. #24
    Registrerte brukere Wakdar sin avatar
    Medlem siden
    12. juni 2010
    Sted
    Kopperå
    Innlegg
    344
    Antall takk

    Standard

    Nei, det gjorde ikke jeg heller.

  25. #25
    Registrerte brukere mannjern sin avatar
    Medlem siden
    02. feb. 2011
    Sted
    Rena
    Innlegg
    211
    Antall takk

    Standard

    er jo litt off topic,men hvor mye må en gi for en helt grei brukt 15G da?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. b230fk i 242
    By Alek in forum Motor og gir
    Svar: 3
    Siste post: 13/01/10, 00:00

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •