ja, da har man jo bedre vandring hvertfall.. men rally er stivere (sier pedersen) men igjen, så er det sikkert en annen olje i den så de fungerer bedre til denslags underlag
One Ring to rule them all
Enn clubsport, så er den oppgitt 300 kompress, CS 250. Men CS har litt mer rebound enn Rally, mener jeg.
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Clubsport 250/125 270/125. Bak
Racing 350/150 270/125. Bak
Rally 300/200 275/200. bak
rally har standard lengde. cs og racing er 35mm kortere.
cs og racing har samme bakdemper men framdemper er litt "hissigere"
Auda, CS hadde mye mindre rebound, gitt.
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Hva om man skal ha en bil som går greit på grusvei - iallfall mye grusvei med til dels SVÆRE hull (kommunen og veivesenet burde ha jevnlige sokninger i den etter små biler og folk) - arbeidsbil altså?
Altså en form for varebil som innimellom skal lastes opp med en del kilo, ikke allverden selvsagt, men innimellom... og som sagt annenhver uke kjøres 11 mil hver natt, der iallfall tre av disse milene utgjør temmelig hullete grusveier...
Hvordan skal man da bygge opp bilen under? Altså stag, foringer, dempere og for den del fjører? Her er det IKKE snakk om noen senkning, men heller en løftning om mulig... for best mulig framkommelighet både på vinter og snø, men også litt "terreng" når man er på andre typer oppdrag som journalist og så videre... greit å kunne sette bilen litt ut av veien og så videre...
Tips her?
Blir vel ikke så mye bedre til slikt bruk enn orginal. Men bytt gamle dempere fjærer og foringer. Kan jo også sett på litt større dekk, +/- 5% på rulleomkrets er tillatt.
Har kjørt 195/65/15 siden 144-dagene... Altså siden 1988 eller deromkring... Både på den og de tre 245-ene jeg har hatt så langt... Nå har jeg også gått fra 175/14 til 195/65/15 på piggdekk, noe som har gått meget bra...
Ja, det er det tipset jeg har fått - å kjøre vanlige foringer og oppgradere litt på dempere og fjærer...
Nybilen henger litt med rompa, så jeg skulle hatt et tips om hvordan heve den en god del... Det er allerede nye dempere og fjærer - dog Biltema gass og camping... men det var altså på langt nær nok...
Har hatt gule koni på 940 og 240, gleder meg til å få bilstein på 240'en.
Bilstein = Fortsatt komfortabel å køyre, men stiv og godt vegrep
Koni = Ukomfortabel stiv og spretten, spessielt kombinert med senkefjører.
Har prøvd koni kombinert med "frisk" orginal fjører, og då var faktisk ikkje bilen so galen å køyre, men med ei gong senkefjører kjem på bilen blir den ubrukelig stiv og spretten.
Med Bilstein dempere merker du faktisk att det er meir en dekka som demper.
Hvis stagene er like på diesel og 260. hvorfor har ikke ipd oversikt over diesel eller stag foran til 264 med orginal b27/b28 v6 motor. noen som vet om det finnes noen tykkere stag til 260 v6 type? har hørt med pedersen men dem hadde bare til 760 men dem trodde ikke den typen vil passe.
Whiteline-stagene på Pedersens, er 24mm, og passer til både 240 og 260. Dvs den passer til biler med PRV V6'ern og diesel.
Trenger du tykkere altså?
Og stemmer det, 700-serien er breiere enn 200, og antar at det er litt annerledes innfestning på 700 kontra 200.
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.