Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 43 av 43

Tråd: 240 og bensinforbruk?

  1. #26
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Sitter det 531 topp på FB også?
    Jepp..
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  2. #27
    Aartun sin avatar
    Medlem siden
    16. juli 2010
    Sted
    Sola, den i Rogaland...
    Innlegg
    864
    Antall takk

    Standard

    Husk, høyrefoten kan koste deg opptil 30% forskjell i drivsoffutgifter
    Min med K-motor har vært nede i 0,75 på langkjøring, med 3 personer i bilen og fullt bagasjerom.
    har ikke målt den nøyaktig på bykjøring, men rundt 0,9 - 1,0 på mila vil jeg tenke.
    -88 240 hobby bilen

    Kjører til daglig en Multivan eller Leaf

  3. #28
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Jeg har en av de minst økonomiske motorene (B230A) og den kan være rimelig tørst til tider. I vinter hadde jeg et snitt på 1,8 på småkjøring (kun til og fra skolen, hvor det er 50 meter mellom hvert eneste lyskryss....). På langkjøring derimot er jeg nede i 0,7 ved å ligge i akkurat 100 km/t hele veien (målte Oslo - Sverige - Oslo hvor det er 90 og 100 hele veien omtrent). Hører med til historien at jeg har M47 kasse (5. trinns) og ikke m45 kasse (4. trinns). Dette hjelper jo litt på forbruket.

    Men som sagt, er jo ingen krise at bilen bruker litt mer bensin enn andre. Som nevnt tidligere tar du det igjen på reparasjoner. Mye bedre å ha en bil du må fylle litt oftere på, men som holder uansett, kontra en som bruker minimalt med drivstoff, men som må inn på verksted for en femsifret sum noen ganger pr. år

    For er det noe vi vet om moderne biler, så er det at det er mindre og mindre man kan gjøre selv, og verkstedene blir bare dyrere og dyrere. Da hjelper det fint lite at man sparer noen kroner i året på bensinen.
    Sist endret av Daniel V; 21/05/11 kl 23:17
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  4. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    450
    Antall takk

    Standard

    Riktig dekktrykk gjør også *mye*, samt noen dekk har høyere rullemotstand enn andre, noen felger veier mer, etc. Man kan også ha annen utveksling i bakaksel, etc...

  5. #30
    Registrerte brukere 142senja sin avatar
    Medlem siden
    28. april 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    205
    Antall takk

    Standard

    min 240 med FD ligger jeg på ca 0.9 til og fra jobb (alt etter om jeg forsover meg) . har vært under 0.7 på lang kjøring.
    - volvo 142 grand delux 1972 søndags bil
    - volvo 740 gl 1985 spiker :(
    - volvo 240 gl 1993 bruksbilprosjekt

  6. #31
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. sep. 2010
    Sted
    Stavanger, Norway, Norway
    Innlegg
    751
    Antall takk

    Standard

    Har hatt min 1992 245 med f motor siden onsdag, og kjørt 300 km, fylt etter hver 100 km, startet med full tank.

    8.6 liter
    11.2 liter
    10.6 liter
    Har hovedsaklig vært by og motorvei. Så jeg er ihvertfall positivt overasket, trodde jeg skulle finansiere ferien til sjefen på shell når jeg overtok bilen, men det ser ut som jeg slipper det

  7. #32
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. juni 2010
    Innlegg
    692
    Antall takk

    Standard

    Gode tenningsdeler har myye å si på 240, plugger, pluggledninger(ikke Biltema) og fordelerhus som ikke er rent og fint.

  8. #33
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Min 75' 242 med F motor LH 2.2 lå på 0.72 på blandet kjøring.
    Til og fra jobb. på langkjøring Drammen-Ørebro-Drammen, så gikk den på nærmere 0.65.
    Men det er på normal kjøring.
    B21A er heller ikke noe vanskelig å få til å gå på 0.7.
    Det har mest med kjøreteknikk å gjøre.

    Sporet litt av her nå, men om jeg skal anbefale motor som er rimelig i drift, så må det være en F motor. Det er en mulighet å fylle ca 25% E85 (Bioethanol). Det takler den fint uten å bygge om noe.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  9. #34
    Registrerte brukere larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    Det er en mulighet å fylle ca 25% E85 (Bioethanol). Det takler den fint uten å bygge om noe.
    Ja vel, interessant. Sparer man noe videre på det? Er det mange her som har erfaring med dette?
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  10. #35
    Registrerte brukere BlåFare sin avatar
    Medlem siden
    24. feb. 2010
    Sted
    Tromsø, Norway, Norway
    Innlegg
    759
    Antall takk

    Standard

    ja hadde vært litt interresant og hørt erfaringer om 25% E85.
    Tro om det fungerer på 230a det også?

    uansett 230F er ikke så veldig ille i forbruk.
    min 230f med M45 som jeg skrev tidligere.

    Min 89' med 230f ligger på rundt 0.95 bykjøring.
    0.75 og noe på lang kjøring.
    Med pen kjøring
    Edit: Skal være sagt, M45 (4trinns)

  11. #36
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Ikke noe problem å kjøre noe som helst på E85 Tilgjengeligheten er det verre med.
    Det er ikke salgsvare overalt.
    Sist jeg fylte E85, så var det 8.60 for liter'n.
    nå er 95BF på 14.60 +/-


    En kan kjøre 100% E85, men da må en ha drivstoffslanger som tåler det.
    Vanlige bensinslanger morkner veldig fort, for de tåler det ikke.
    For å kunne kjøre med kun E85, så er man avhengig av å bytte dyser som gir ca 40%
    mer fløde, og ei bensinpumpe som gir ca 70% mer fløde.
    orginale dyser på en std F motor gir ca. 220 cc. Jeg kjøpte et sett billige 300cc høyohmsdyser hos JMA performance (1600,- for alle 4 dysene), og banka de på plass. monterte hovedpumpe til 740 Turbo, og det funka som rakker'n det blei en tanke daffere, men det spilte liten rolle siden jeg bare skulle til og fra jobb. Jeg kunne gjort mer. f.eks øke komp til 12:1-13:1, og da ville den gått mye bedre. Man får ikke tenningsbank med E85 som med bensin, så da går det an å være litt brutal der. om man har planer om å kunne bruke den på bensin igjen, så er det ikke å anbefale. Forbruket blir nok noe høyere enn med bensin, men literpris kontra forbruk er et regnestykke å ta, siden det for blir lønnsomt likevel. jeg har prøvd dette, og det fungerer helt fint i sommerhalvåret. men i kulde så får man startvansker under -10. Da er det enten en liten rapp med startgass i innsuget, eller bytte til orginaldyser og kjøre med bensin og 25-30 E85. (Blandingsforholdet må man bare prøve seg fram på)

    Når det gjelder B230A, så er det ikke noe problem å konvertere de heller. samme prinsipp som på F motor. 40% større dyse(orginal borres opp), evt file av litt på nåla. Ha gjerne en ekstra forgasser å teste dette på. og på A motoren kan man også stille opp tenninga endel. fra 8-10 grader fortenning, til ca 20 grader. sjekk bensinslanger, og evt spandere på ei lita elektrisk pumpe som gir litt mer enn den mekaniske, og som tåler spriten:P

    Bakdelen med E85 er at motoren går kaldere. De blir ikke så varme som med bensin.
    Kjørte med 92 graders termostat og fikk den ikke opp på mer enn kvart på temp'n.
    bytta x antall termostater før det gikk opp for meg at det var pga drivstoffet.
    blenda av halve radiatoren, og kjørte uten kjølevifte. om den gikk opp mot trekvart på tomgang, så var det bare å skru på varmeapparatet

    Jeg har tilogmed kjørt grassklipper min (Briggs & Stratton. 3,5HK) på dette

    Jeg har et nytt 100% E85 prosjekt på gang om bare tida strekker til, så da kan jeg oppdatere de som måtte være interessert

    http://www.etanol.nu/
    Sjekk denne linken. Her finner dere litt nyttig info om dette.
    Sist endret av Ola Moen; 24/05/11 kl 05:25 Begrunnelse: Lagt til link for interesserte
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  12. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2011
    Innlegg
    118
    Antall takk

    Standard

    Vinter, 940/740 turbo og leiking = glatt 3 liter på mila.

  13. #38
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Det er ikke no problem det heller Tenkte du ei mil på forhjula eller bakhjula da?:P

    En kompis av meg hadde en gammel 244 med hjemmebygd turbomaskin. 2 doble Dellorto 48 trykkforgassere, T3/T4 eller no sånt, sveisa sperre og grisekappa fjærer. på normal kjøring gikk den ikke på under 2.8 liter på mila:P på idiotkjøring gikk den på over 3 liter. på sommerstid Det var møkkabil å væra sjåfør på når vi skulle feste altså:P
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  14. #39
    Registrerte brukere jacobsen sin avatar
    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    3.268
    Antall takk

    Standard

    Lurer litt på tomgangskjøring jeg.
    La oss si at en B230F (som normalt bruker 0,8-1,0 på mila) står på tomgang i en time. Hvor mye fludium går i vei da? par-tre liter?
    - Volvo S60 2.0T -02
    - Audi 80 Quattrofemmer

  15. #40
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jacobsen Vis post
    Lurer litt på tomgangskjøring jeg.
    La oss si at en B230F (som normalt bruker 0,8-1,0 på mila) står på tomgang i en time. Hvor mye fludium går i vei da? par-tre liter?
    Det er vel bare å teste det:P
    20 liters kanne. koble bensinpume og retur til den, så kan du måle opp resterende bensin etter en time.

    Men du treffer nok greit når du sier 2-3 liter
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  16. #41
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mars 2011
    Innlegg
    118
    Antall takk

    Standard

    Trur vi nærmer oss mere 4-5 liter. En bensin drikker mye ved kaldstart

  17. #42
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Den gjør det men det har jeg igrunn hverken studert, eller brydd så mye med. sjelden jeg tomgangskjører mer enn 2-3 min ved kaldstart på vinterstid, og ca 30 sek ved stopp, for å kjøle ned Turboen om den har vært kjørt litt hardere en vanlig.

    Lastebilen derimot kan gå timesvis på tomgang. FH12 460Hk gikk på 5,5l i timen ved vanlig tomgang, og 11-12 liter i timen med kraftuttaket igang. men det er en motor med 10 liter større slagvolum:P
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  18. #43
    Registrerte brukere larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Ja, de er visst svært så drivstofføkonomiske i forhold til størrelsen.
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •