Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Kva er rett instillingar for å få isfri frontrute i 240

  1. #1
    Registrerte brukere Agrostar sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Gaupne
    VCCN medlemsnummer
    68
    Innlegg
    1.821
    Antall takk

    Standard Kva er rett instillingar for å få isfri frontrute i 240

    Har problem med at når det snør bra mykje så isar det seg på viskarane og da med tilsvarandre mindre sikt frammover. Prøvde å ha full varme på frontruta, men eg må uansett ut å dunke av viskarane no og da. Er det nokon triks for å sleppe dette, eller må ein berre finne seg i det?
    Volvo 245 - Eks varebil
    A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster

  2. #2
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Når jeg har hatt 240 om vintern har jeg alltid hatt alle fire "bryterne" fullt til høyre, og vifta på 2/3 og da har det funka greit.
    Men at snø pakker seg på viskern blir man ikke kvitt.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  3. Takk Aron740Rally takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere Revell sin avatar
    Medlem siden
    24. sep. 2010
    Sted
    Wild, wild West Bamble
    Innlegg
    4.062
    Antall takk

    Standard

    Dissa bruker brøytebil/ambulanser/politi og brannvesen her i telemark mot is/snø på viskerene
    http://www.thermowiper.no/

  5. Takk Aron740Rally takket for denne posten
  6. #4
    Registrerte brukere Minge89 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    273
    Antall takk

    Standard

    Parkere i garasjen og holde seg inne Hehe
    1. Chevrolett Starckaft G30 93mod (Stort savn)
    2. Ford Granada Giha 2,9L 82mod (Vrak, prøvde på salto)
    3. Volvo 240 Stasjonsvogn 90mod (Solgt)
    4. Volvo 940 FK med M90(sveisa 3. sync) 95mod (litt oppjasset og nåværende bruktsbil)
    5. Buick wildcat 68mod stolpe(Gliset)

  7. #5
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Christian Vis post
    Når jeg har hatt 240 om vintern har jeg alltid hatt alle fire "bryterne" fullt til høyre, og vifta på 2/3 og da har det funka greit.
    Men at snø pakker seg på viskern blir man ikke kvitt.
    Ifølge instruksjonsboka (som fulgte med bilen fra 1986) så skal begge bryterne/hjulene på venstre side stå så langt til høyre de bare kan (altså på varm), mens på de to til høyre skal den det står "Floor" på, være helt til venstre, mens den det står "def" på, skal stå helt til høyre.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  8. #6
    Moderator larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    VCCN medlemsnummer
    333
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Ja. Det er for å tvinge det en får av varmluft opp etter start, slik at en prioriterer isfrie ruter først. Så kan en spandere på seg varme på golvet også (floor) når varmen på rutene kjennes "sikker", normalt etter ganske få minutter.
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  9. #7
    Hassel sin avatar
    Medlem siden
    17. sep. 2010
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    452
    Innlegg
    3.314
    Antall takk

    Standard

    Sånn som Daniel V sier Full varme og alt opp mot vinduet Blir veldig varmt med bare å sette vinduet litt på gløtt! Funka på meg i vinter
    Henrik Hassel
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem


    S60 2004 - 2,5T - AWD
    V70 1998 - 2.0t - SOLGT

  10. #8
    Registrerte brukere F Dalbø sin avatar
    Medlem siden
    25. feb. 2010
    Sted
    Røn
    Innlegg
    53
    Antall takk

    Standard

    Fekk skifta frontruta på min 240 hos Hurtigruta bilglass i 1996, da fresa dei to striper over hvert viskerblad for å holde viskerbladene is/snøfrie,veit ikke om det fungerte da jeg ikke hadde bilen når vinteren kom,men hørte om flere som sa det fungerte.

  11. #9
    Registrerte brukere Øyvind G sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Horten
    Innlegg
    3.654
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Revell Vis post
    Dissa bruker brøytebil/ambulanser/politi og brannvesen her i telemark mot is/snø på viskerene
    http://www.thermowiper.no/
    dette er ingen billig løsning da disse er ganske kostbare. husker ikke hva de koster, men det er dyrt!

  12. #10
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.576
    Antall takk

    Standard

    Problemet er i utgangspunktet av varmen ikke går gjennom ruten og tiner på viskeren. Så når du kjører og har gjerne 10 effektive minusgrader, så er den vesle varmen nyttesløs. Dermed vil det gjerne pakke seg på viskere og eventuellt litt på rutene.

    Enkelte bekjente med lang fartstid bak rattet hevder at man ikke skal kjøre full varme på ruten under kjøring, det er da bedre med litt kjøligere luft. Ifølge disse herrene skal det da ikke "klabbe" like lett på viskerene. Har ikke fått sjekket dette ut selv da det selvsagt ikke snør så tett og ofte her på kysten...
    '17 V90 D4
    '18 VW Caravelle T6
    X - '11 V70D3
    X - '03 XC90 2,5T AWD
    '79 245 L
    '18 Adrian Adora 573PT

  13. #11
    Registrerte brukere Gazoline sin avatar
    Medlem siden
    01. feb. 2010
    Sted
    D'town
    Innlegg
    91
    Antall takk

    Standard

    Mener det sto at 2/3 på vifta ga fortest varm bil i instruksjonsboka mi, også termostat og airmix på varm, synes det funker best iallefall

    Men det helt klart beste er defa varmer, garage eller i det minste et pledd over ruta
    Volvo 242 `76
    b230ft, 405 topp, b-kam, 0,7 Bar, 5 trinns kasse, compomotive 15"\8", 40mm senk, poliforinger ++
    Last Ride
    Jet turbin

Lignende tråder

  1. pris for frontrute
    By volvo531 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 25
    Siste post: 04/11/10, 20:44
  2. Dogg i frontrute
    By johmolan in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 05/08/10, 11:44
  3. frontrute 240
    By Nilsson in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 28/07/10, 20:23
  4. 240 frontrute på 140
    By Lynvinge in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 07/04/10, 08:54

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •