Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  144
Side 9 av 65 FørstFørst ... 7 8 9 10 11 19 59 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 225 av 1606

Tråd: Sugemotortråden!

  1. #201
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Wrasko Vis post
    Dette har vel med tyngden på svinghjulet å gjøre?


    (endelig fikk jeg denne i mine innlegg )

    Jeg har et forholdsvis lett svinghjul. Vet ikke helt hvilken motor det kommer fra men er omtrent helt flatt. Et tungt svinghjul ville vel gjort att den brukte tid pa a komme ned pa tomgang?

  2. #202
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Juster på litt mer fortenning som en test..
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  3. #203
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kristoffersen Vis post
    Hmm, så da er kanskje KG8 kammen med 13,4 løft, 104 i nøkkelvinkel og 315 grader i durasjon ifra kgtrimming et bra valg?
    Ja hvis du skal varve over 8000 så

    Edit: gjerne det løftet men gå litt ned på durasjon og opp litt på lobevinkel (hvis du har tenkt å bruke bilen på vei)... Men hvis du vil ha et veldig tilspisset register og har lettere deler i bunndelen så for all del Må nok regne med en tomgang på over 1500rpm for at den der skal kunne gå nogen lunde rent, og den passer nok best til banebruk...
    Sist endret av Njål Nilssen; 21/02/11 kl 18:31
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  4. #204
    Registrerte brukere KE40155 sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Mjøndalen
    Innlegg
    864
    Antall takk

    Standard

    har en 8 boltet b20 som jeg kjøpte i oktober 2010. noen spec som jeg tenker å ha på den: orginal veiv, oppboret til 2,2l med nye stempler og ringer, en d kam eller en bedre, høvler av toppen 1mm, beholder orginal gassern og innsuget. så får jeg se hva som kommer siden. hva tror folk om hva jeg kan få ut av et slikt oppsett?

  5. #205
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Krissmp Vis post
    Gar fint med litt gass nar jeg kjorer men med en gang jeg trykker gassen ca 2/5 eller mer ned sa ''bobler'' den bare og mister fart. Skal det vera slik, evt hva kan det vera? tenninga, gasserene?

    Merker ogsa att nar jeg ruser den litt, sa tar det litt tid for den kommer ned pa tomgang igjen, men det er vel helt normalt?
    For lite tilskudd fra akspumpene når du trår til.. det og/eller for små dyser på lavhastighet..

    Sikker på at den ikke drar falskluft? De henger ofte litt på gassen da..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  6. #206
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. jan. 2011
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    140
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Ja hvis du skal varve over 8000 så

    Edit: gjerne det løftet men gå litt ned på durasjon og opp litt på lobevinkel (hvis du har tenkt å bruke bilen på vei)... Men hvis du vil ha et veldig tilspisset register og har lettere deler i bunndelen så for all del Må nok regne med en tomgang på over 1500rpm for at den der skal kunne gå nogen lunde rent, og den passer nok best til banebruk...
    KG7 kammen da med 12.2 105° 304° og justerbart kam drev.
    Even Kristoffersen

    - Volvo 740 GLE 1989 (Prosjekt) Sugetrim
    -> http://forum.vccn.no/showthread.php?t=18034 <-
    - Volvo 740 GL 1985 (Skrotet)

  7. #207
    Registrerte brukere Wrasko sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Kallak/Marker/Østfold
    Innlegg
    1.390
    Antall takk

    Standard

    Kammen skal stå 3.7-3,9 mm nedtryckt på insug när motorn är på 0 grader.

    Hvor mye skal man justere på ett justerbart kamdrev for å få dette til å bli riktig?
    2017 Nissan Navara | 2012 Nissan Pathfinder| 2009 Ford Fiesta | 1982 Volvo 242
    2001 Yamaha TDM 850 | 1997 Aprilia Classic | 1986 Suzuki GSX 750 ES

  8. #208
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kristoffersen Vis post
    KG7 kammen da med 12.2 105° 304° og justerbart kam drev.
    Begynner å bli mere levbart på gata, men i heftigste laget fordetom (med tanke på lobevinkelen)

    Men hva er dt du er ute etter da?, kjørbarhet, sinnamotor eller?

    Selv med en litt over middels kam (272* dur inn. 264* dur ut. | 13mm løft inn. 11mm ut. | lobevinkel på 109*) så vil motoren pumpe ut greit med effekt og med et fint register som også funker på de litt lavere turtallene. Siden du har preppa topp, så ville jeg ha kasta F/FK/FT innsuget og laget meg individuelle innsugrør/trakter som du avstemmer til turtallet kammen funker på (som den jeg foreslo vil være rundt 245mm fra ventilhatt til traktkant) Så kan du avstemme eksosen til et noe lavere turtall tett under det kammen/runnerne gjør. Og om du kjører med plenum; lage volumet på det slik at du oppnår helmholtz resonans på turtallet rett under der du la eksosen (samt sørgre for fin luftfordeling - les... styrefinner som dirigerer luft likt rundt i plenumet).

    Bør få greit med moment over mesteparten av fjøla, samt en helt kurrant effekt til sugemotorå være OG som kan kjøres i det daglige uten å måtte "jage" den
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  9. #209
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.474
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kristoffersen Vis post
    KG7 kammen da med 12.2 105° 304° og justerbart kam drev.
    Fungerte greit på den B23'n jeg hadde. Men ingen kam å dra på camping tur med.... Jeg brukte bilen daglig i 2 år og snittforbruket lå på 1,4-1,5l på mila hele tiden. Minste forbruk på langkjøring 1,2l. Krever minst 2x45mm forgassere eller allerhelst separate spjeldhus og datasprut, da først kan vi begynne å snakke bruksvennlig og nogenlude fornuftig forbruk. Eneste som var påkostet i motoren var topp/kam/forgassere med tilbehør. Og det koster ikke lite å bestykke forgassere med dyser halsringer, e-rør, trakter filter mm. Jeg varvet tidt og ofte langt forbi skalaen på turtelleren, men så tok vel blokka også skade av det med lager havari som følge. Men for en herlig lyd! Husker spesielt godt da jeg var på vei inn til Trondheim en sen sommerkveld. Der ble jeg passert av to harleyer inne i en tunnel, og idet den siste passerte så giret jeg ned ett par hakk og la pedalen i matta. Hørtes godt lyden inne i tunellen. Han som passerte meg sist med harleyen snudde seg på sykkelen, lurte sikkert på hva det var for leven. Hehe.

  10. #210
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    For lite tilskudd fra akspumpene når du trår til.. det og/eller for små dyser på lavhastighet..

    Sikker på at den ikke drar falskluft? De henger ofte litt på gassen da..
    Er ikke sikker pa om den trekker falskluft. Provde a sprute litt startgass rundt innsuget for a se om den ruset seg, men gjorde ikke det. Vet ikke om det funker?

    Men kan det vera att jeg bare ma justere tomgangsblanding litt feitere?

  11. #211
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. jan. 2011
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    140
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Begynner å bli mere levbart på gata, men i heftigste laget fordetom (med tanke på lobevinkelen)

    Men hva er dt du er ute etter da?, kjørbarhet, sinnamotor eller?

    Selv med en litt over middels kam (272* dur inn. 264* dur ut. | 13mm løft inn. 11mm ut. | lobevinkel på 109*) så vil motoren pumpe ut greit med effekt og med et fint register som også funker på de litt lavere turtallene. Siden du har preppa topp, så ville jeg ha kasta F/FK/FT innsuget og laget meg individuelle innsugrør/trakter som du avstemmer til turtallet kammen funker på (som den jeg foreslo vil være rundt 245mm fra ventilhatt til traktkant) Så kan du avstemme eksosen til et noe lavere turtall tett under det kammen/runnerne gjør. Og om du kjører med plenum; lage volumet på det slik at du oppnår helmholtz resonans på turtallet rett under der du la eksosen (samt sørgre for fin luftfordeling - les... styrefinner som dirigerer luft likt rundt i plenumet).

    Bør få greit med moment over mesteparten av fjøla, samt en helt kurrant effekt til sugemotorå være OG som kan kjøres i det daglige uten å måtte "jage" den
    Joda, det jeg er ute etter er en bil med grom motor, som ikke så mange andre har samt at det går ant og bruke den daglig..
    Planen var jo da og hente ut nermere 200 hk visst mulig.

    Den kammen du beskriver, hvilken kam er det ?

    Du har ikke tilfeldigvis noen bilder av et hjemlaga trakter/innsug som kan inspirere meg litt. Så kan jeg prøve og skisse et innsug i Solid Edge osv
    Even Kristoffersen

    - Volvo 740 GLE 1989 (Prosjekt) Sugetrim
    -> http://forum.vccn.no/showthread.php?t=18034 <-
    - Volvo 740 GL 1985 (Skrotet)

  12. #212
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Wrasko Vis post
    Kammen skal stå 3.7-3,9 mm nedtryckt på insug när motorn är på 0 grader.

    Hvor mye skal man justere på ett justerbart kamdrev for å få dette til å bli riktig?
    Kun en måte å vite det på. Måleur med magnetfot som måler på løfteren, nullstill uret så sveiver du den inntil du er på topp. Så ser du hvor mye åpning du har og justerer drevet frem eller tilbake i forhold til det.

    Finnes ikke noe gitt antall grader, da det helt og holdent avhenger av hvor bratt rampa på den kammen er...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  13. #213
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Krissmp Vis post
    Er ikke sikker pa om den trekker falskluft. Provde a sprute litt startgass rundt innsuget for a se om den ruset seg, men gjorde ikke det. Vet ikke om det funker?

    Men kan det vera att jeg bare ma justere tomgangsblanding litt feitere?
    Ruser den seg ikke med startgass så lekker den ikke.. Mulig, du kan jo skru ut blandingsskruene et halvt varv og se... men jeg tror nok det er bedre å justere mengden den får levert ved pådrag..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  14. #214
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. jan. 2011
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    140
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kristoffersen Vis post
    Joda, det jeg er ute etter er en bil med grom motor, som ikke så mange andre har samt at det går ant og bruke den daglig..
    Planen var jo da og hente ut nermere 200 hk visst mulig.

    Den kammen du beskriver, hvilken kam er det ?

    Du har ikke tilfeldigvis noen bilder av et hjemlaga trakter/innsug som kan inspirere meg litt. Så kan jeg prøve og skisse et innsug i Solid Edge osv
    Har fått pris på spesial tilpasset kam hos KM Technics for 3900 kr og da er den tilpasset til en portet 531 topp.
    Even Kristoffersen

    - Volvo 740 GLE 1989 (Prosjekt) Sugetrim
    -> http://forum.vccn.no/showthread.php?t=18034 <-
    - Volvo 740 GL 1985 (Skrotet)

  15. #215
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Ruser den seg ikke med startgass så lekker den ikke.. Mulig, du kan jo skru ut blandingsskruene et halvt varv og se... men jeg tror nok det er bedre å justere mengden den får levert ved pådrag..
    Mengden den far ved padrag bestemmes vel av akspumpa og aksdysa. Ma vel evt bytte til storre accdyse da?

    Om jeg stiller tomgangsblandingen etter ''boka"(turtallet synker ved a stille begge veier) sa er det vel andre ting det butter i, som akspumpa.

    Provde a spraye rundt innsuget ettersom jeg har blitt fortalt attden skal ruse seg, men provde for morroskyld a sproyte litt rett inn i gasseren og det skjedde ingenting. Prove litt mer, men da holdt den pa a kvele seg?

  16. #216
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kristoffersen Vis post
    Joda, det jeg er ute etter er en bil med grom motor, som ikke så mange andre har samt at det går ant og bruke den daglig..
    Planen var jo da og hente ut nermere 200 hk visst mulig.

    Den kammen du beskriver, hvilken kam er det ?

    Du har ikke tilfeldigvis noen bilder av et hjemlaga trakter/innsug som kan inspirere meg litt. Så kan jeg prøve og skisse et innsug i Solid Edge osv
    200hk burdte være en grei sak å oppnå, uten at det går så veldig på bekostning av kjørbarheten

    Kamdataene var noe jeg bare foreslo (kan hende det finnes en tilsvarende kam på markedet for alt jeg vet) Den bør funke fint den til det du ønsker.

    Du kan gå til f.eks. KM cams å få slipt kam etter ønske.

    Skal ha individuelle spjeld og rake runnere på min motor, men har ikke laget datamodellene på de enda (dog bare søk på NA tuning eller noe slikt på google så får du opp masse bra bilder)
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  17. #217
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. jan. 2011
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    140
    Antall takk

    Standard

    Takk! Skal ringe og høre med KM cams imorgen.

    Har allerede begynt og lage en datamodell av innsuget
    Even Kristoffersen

    - Volvo 740 GLE 1989 (Prosjekt) Sugetrim
    -> http://forum.vccn.no/showthread.php?t=18034 <-
    - Volvo 740 GL 1985 (Skrotet)

  18. #218
    Registrerte brukere Wrasko sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Kallak/Marker/Østfold
    Innlegg
    1.390
    Antall takk

    Standard

    SWR: Jeg har boka "Ka e' det? Det e' vri!", skrevet av Jan Arne Markussen.

    Føler du at den boka er bra å lære av, eller foreslår du en annen måte å lære div om motorer på? Da mener jeg om teori, og hvordan man kan modifisere ting
    2017 Nissan Navara | 2012 Nissan Pathfinder| 2009 Ford Fiesta | 1982 Volvo 242
    2001 Yamaha TDM 850 | 1997 Aprilia Classic | 1986 Suzuki GSX 750 ES

  19. #219
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. jan. 2011
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    140
    Antall takk

    Standard



    Blir nok noe sånt innsug

    Mulig kanskje og bygge om til 3" LMM
    Sist endret av Kristoffersen; 22/02/11 kl 19:30
    Even Kristoffersen

    - Volvo 740 GLE 1989 (Prosjekt) Sugetrim
    -> http://forum.vccn.no/showthread.php?t=18034 <-
    - Volvo 740 GL 1985 (Skrotet)

  20. #220
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Wrasko Vis post
    SWR: Jeg har boka "Ka e' det? Det e' vri!", skrevet av Jan Arne Markussen.

    Føler du at den boka er bra å lære av, eller foreslår du en annen måte å lære div om motorer på? Da mener jeg om teori, og hvordan man kan modifisere ting
    Aner ikke, for har ikke lest den selv.. Men det er smått med gode norske bøker, så hvis ikke svensk - savarturbo.se - eller engelsk - SpeedTalk.com - er din sterke side så er den sikkert bedre enn ikkenoe. En ting som er viktig er å ikke lese det som står der... men å lese det som "ikke" står der, dvs lese mellom linjene, da får man fort hint... Det gjelder enten man leser bøker eller forum på nett..

    Evt. så lærer man fort rimelig mye ved å handle seg en god simulatorpakke til noen hundrelapper. Da forutsatt at man faktisk legger på minnet at det er enkelt å hente 1200 hk ut av en 600cc Yamaha YZF-R6 på 7 kg ladetrykk, metanol og 30 000 rpm hvis man kaster inn masse søppel i regnestykket som er fysisk umulig å få til og bare driter i "reglene".. det er et verktøy som alt annet, men et lærerikt et - selv om de ikke alltid er presise på tusendelen så slår de gjetting - hvis man følger spillereglene og er nøyaktig.. og seff "leser mellom linjene"..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  21. #221
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kristoffersen Vis post


    Blir nok noe sånt innsug

    Mulig kanskje og bygge om til 3" LMM
    Jeg hadde strekt "enden" på plenumet litt lenger forbi runneren til #4...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  22. #222
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. jan. 2011
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    140
    Antall takk

    Standard

    Hva er plenium ?

    Er litt fersk innen dette
    Even Kristoffersen

    - Volvo 740 GLE 1989 (Prosjekt) Sugetrim
    -> http://forum.vccn.no/showthread.php?t=18034 <-
    - Volvo 740 GL 1985 (Skrotet)

  23. #223
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kristoffersen Vis post
    Hva er plenium ?

    Er litt fersk innen dette
    "boksen" som sitter i enden av de fire runnerene er plenumet...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  24. #224
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Og grunnen til at du må strekke den forbi nr. 4 er fordi ellers vil lufta som bråbremser i enden på plenumet lage høyere trykk for syl. nr. 4 enn for de andre.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  25. #225
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. jan. 2011
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    140
    Antall takk

    Standard

    Åja sånn ja, skjønner
    Even Kristoffersen

    - Volvo 740 GLE 1989 (Prosjekt) Sugetrim
    -> http://forum.vccn.no/showthread.php?t=18034 <-
    - Volvo 740 GL 1985 (Skrotet)

Side 9 av 65 FørstFørst ... 7 8 9 10 11 19 59 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •