Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  144
Side 8 av 65 FørstFørst ... 6 7 8 9 10 18 58 ... SisteSiste
Viser resultater 176 til 200 av 1606

Tråd: Sugemotortråden!

  1. #176
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Krissmp Vis post
    Er vel mest sannsynlig noe feil med sensorene?

    Men tenker pa det a justere gasserene riktig. Jeg har fatt vite bestykning av det som har tatt toppen sa det skal vera greit. Er vel ikke mye jeg kan gjore feil da og miste toppeffekt, tomgangsblanding har vel ingen betydning pa toppeffekten. Sa om jeg far synkronisert gasserene riktig og far fin tomgang. (Gjerne litt feit?) sa vil jeg vel ikke miste serlig mye?

    Men om motoren hadde klart mer turtall ville den da ogsa hatt mer effekt og hva er det egentlig som gjor att motoren gir seg pa 7500? stempler, balansering, ventilfjorer og kam?

    Foresten utrolig kjekt med folk med kunnskap som deler den=)
    Hvis de har gitt deg et forgasseroppsett sånn på circa-avdelingen og det faktisk ikke er så ille, så mister du ikke stort... om den ville hatt mer effekt høyere opp avhenger av tre-fire ting. Om ventilfjærene er stive nok til å henge med på den kammen, om den kammen har ork nok på toppen, generellt avstemming (rørlengder inn/ut = pulstuning) og om rådene dine klarer mer varv uten å si "snapp"...

    Balanseringa på rekkefirere er nesten irrelevant så lenge råder/stempler er vektbalansert. Det er alltid to oppe og to nede samtidig. Det påvirker ikke effekten nevneverdig. Original Volvo rødblokk har jeg sett komme fra fabrikk med 13(!) gram forskjell innbyrdes i en motor... og de går da de.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  2. #177
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Hvis de har gitt deg et forgasseroppsett sånn på circa-avdelingen og det faktisk ikke er så ille, så mister du ikke stort... om den ville hatt mer effekt høyere opp avhenger av tre-fire ting. Om ventilfjærene er stive nok til å henge med på den kammen, om den kammen har ork nok på toppen, generellt avstemming (rørlengder inn/ut = pulstuning) og om rådene dine klarer mer varv uten å si "snapp"...

    Balanseringa på rekkefirere er nesten irrelevant så lenge råder/stempler er vektbalansert. Det er alltid to oppe og to nede samtidig. Det påvirker ikke effekten nevneverdig. Original Volvo rødblokk har jeg sett komme fra fabrikk med 13(!) gram forskjell innbyrdes i en motor... og de går da de.
    circra avdelingen?
    De har brukt samme oppsettet og "optimalisert" det. Sa om delene er like blir bestykningen lik og.

    Trodde balansering av veiv var alfa\omega eg.

    Sa om jeg hadde vektbalansert rader og stempler sa kunne jeg muligens fatt mer turtall pa den? har stivere fjorer pa eksos og dobble pa innsug.
    Hvor mye kunne en klart med en rodblokk egentlig? med "normale" priser. 9000?

  3. #178
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Krissmp Vis post
    circra avdelingen?
    De har brukt samme oppsettet og "optimalisert" det. Sa om delene er like blir bestykningen lik og.

    Trodde balansering av veiv var alfa\omega eg.

    Sa om jeg hadde vektbalansert rader og stempler sa kunne jeg muligens fatt mer turtall pa den? har stivere fjorer pa eksos og dobble pa innsug.
    Hvor mye kunne en klart med en rodblokk egentlig? med "normale" priser. 9000?
    Hvis oppsettet er helt likt, så kommer du nære.. men ingen motorer er HELT like.

    Jepp, på 4'ere med ujavn rekkefølge, 5'ere, alt av V-motorer fra 6'ere og oppover.. men normale 4'ere holder det med javn vekt..

    Vektbalansen hjelper, men du kan ikke varve mer på det.. stemplet blir tyngre å snu retning på dess mer varv, vi snakker mange tonn, og uansett hvor avbalansert den er så river for mye varv råden tvert av... max turtall kommer helt an på hvor lenge den skal leve, egentlig.. og budsjettet. Med standard råder og stempler ville jeg neppe like å varve mer enn 750 varv mer enn std turtallsperre, hvis det skjer javnlig..som i en bil for veibruk...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  4. #179
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Akkurat putta ~300hk sugemotor i en 740
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  5. #180
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Christian Vis post
    Akkurat putta ~300hk sugemotor i en 740
    På hvor mange liter da?
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  6. #181
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Rundt 50hk/liter, så du kan gjette
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  7. #182
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Christian Vis post
    Rundt 50hk/liter, så du kan gjette
    350 Chevy (5,7L)

    Tilogmed min "måfåbrukismotor" pr. nå har ynkelige 60hk/litern
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  8. #183
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Hvordan er Volvos rekke6 på 2.5 liter som grunnlag for en småfrisk sugis ?

    Gjelder det samme på denne som 3.0 literen mtp eksosen ?

    Vurderer en slik i stedet for turbofemmeren i vogna...
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  9. #184
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av daain83 Vis post
    Hvordan er Volvos rekke6 på 2.5 liter som grunnlag for en småfrisk sugis ?

    Gjelder det samme på denne som 3.0 literen mtp eksosen ?

    Vurderer en slik i stedet for turbofemmeren i vogna...
    Ja den blir sprekere den også, men anbefaler deg å bytte kammer... og lage nytt innsug, eksos etc. hvis du skal hente serlig over de 170hk som er der originalt...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  10. Takk Dan Bay-Johansen takket for denne posten
  11. #185
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Toten
    Innlegg
    2.555
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Christian Vis post
    Rundt 50hk/liter, så du kan gjette
    Slik låter 123hk pr. liter

    http://www.youtube.com/watch?v=o63r_cpToy4
    Felgen, Reodor Felgen...

    2X FEM sylindere i rekke!
    1987 Volvo 240

    2018 Volvo S60 Polestar 383/1500

  12. Takk H.S.D.D. takket for denne posten
  13. #186
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    52hk pr. liter låter bedre.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  14. #187
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. juni 2010
    Sted
    trondheim
    Innlegg
    616
    Antall takk

    Standard

    hei har en små slap b230f motor, har nå handla meg grenrør og 2,5" eksos med kat men må bytte kam lurer da på om hva slaks kam som kan funke med egenskaper til litt mer moment (camping vog) uten og bli for tørst... må i tileg over hale 520topen og vurderer et hakk støre insugs ventiler og resten nytt, noe ide om kam?

  15. #188
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Texascom Vis post
    Slik låter 123hk pr. liter

    http://www.youtube.com/watch?v=o63r_cpToy4
    Aha... da bomma jeg med 8hk inne på tråden din da, men da vet vi jo ca. hvor mange hk du fikk ut av den...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  16. #189
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jan_m Vis post
    hei har en små slap b230f motor, har nå handla meg grenrør og 2,5" eksos med kat men må bytte kam lurer da på om hva slaks kam som kan funke med egenskaper til litt mer moment (camping vog) uten og bli for tørst... må i tileg over hale 520topen og vurderer et hakk støre insugs ventiler og resten nytt, noe ide om kam?
    En eller annen kam med samme durasjon og åpningstider, men med mer løft gir deg det...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  17. #190
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. jan. 2011
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    140
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    En eller annen kam med samme durasjon og åpningstider, men med mer løft gir deg det...
    For høy kam gir dårlig bunn drag og bedre topp fart.
    Even Kristoffersen

    - Volvo 740 GLE 1989 (Prosjekt) Sugetrim
    -> http://forum.vccn.no/showthread.php?t=18034 <-
    - Volvo 740 GL 1985 (Skrotet)

  18. #191
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kristoffersen Vis post
    For høy kam gir dårlig bunn drag og bedre topp fart.
    Niks. Durasjonen bestemmer turtallet den liker seg på..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  19. #192
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Niks. Durasjonen bestemmer turtallet den liker seg på..
    Sa opningstid gir effekt og loft gir dreiemoment?

  20. #193
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Krissmp Vis post
    Sa opningstid gir effekt og loft gir dreiemoment?
    Nei. Riktig tids-areale (arealet som fløder X åpningstiden) gir bedre fylling, bedre fylling er det samme som dreiemoment..og derved mer effekt. Dreiemoment er jo effekt. Trengs bare turtall. Skal man ikke hente ut masse effekt på mye høyere turtall enn der den originale toppeffekten er, så trenger man ikke mye mer durasjon, da trenger man mer løft.. mer løft gir høyere tid-areale og derved bedre fylling innenfor den tiden man har med original durasjon. Dette gir da en bedre fylling over hele registeret og så en effektpeak som ligger litt høyere enn originalt grunnet økningen i nevnte tids-areale.. uten å ha åpningstider som 7-11 og derved miste hele bunnregisteret.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  21. #194
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. juni 2010
    Sted
    trondheim
    Innlegg
    616
    Antall takk

    Standard

    oki noe forslag til grei camping kam?

  22. #195
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jan_m Vis post
    oki noe forslag til grei camping kam?
    Originalspec med høyere løft... porting til å sette mere markant "vri" på lufta vil hjelpe på det og siden du har 8V topp med kanaler som har ganske så krapp bøy...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  23. #196
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    Fikk start pa motoren i helga=D Alt ser ut til a fungere veldig fint utenom en liten oljelekasje ved oljemaleren. Fikk grovjustert tenning og gasserene. Provekjorte bilen 200-300m. Men var samme greie na som for overhaling. Gar fint i fri og tar gassen god. Gar fint med litt gass nar jeg kjorer men med en gang jeg trykker gassen ca 2/5 eller mer ned sa ''bobler'' den bare og mister fart. Skal det vera slik, evt hva kan det vera? tenninga, gasserene?

    Merker ogsa att nar jeg ruser den litt, sa tar det litt tid for den kommer ned pa tomgang igjen, men det er vel helt normalt?

  24. #197
    Registrerte brukere Wrasko sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Kallak/Marker/Østfold
    Innlegg
    1.390
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Krissmp Vis post
    Merker ogsa att nar jeg ruser den litt, sa tar det litt tid for den kommer ned pa tomgang igjen, men det er vel helt normalt?
    Dette har vel med tyngden på svinghjulet å gjøre?


    (endelig fikk jeg denne i mine innlegg )
    2017 Nissan Navara | 2012 Nissan Pathfinder| 2009 Ford Fiesta | 1982 Volvo 242
    2001 Yamaha TDM 850 | 1997 Aprilia Classic | 1986 Suzuki GSX 750 ES

  25. #198
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. jan. 2011
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    140
    Antall takk

    Standard

    Hei!

    Driver og skal bygge suge motor, har fått tak i en 531 topp som jeg skal ha full porting på også skal den planes, MEN så lurer jeg på om det lønner seg med mye duration eller mye løft?
    Even Kristoffersen

    - Volvo 740 GLE 1989 (Prosjekt) Sugetrim
    -> http://forum.vccn.no/showthread.php?t=18034 <-
    - Volvo 740 GL 1985 (Skrotet)

  26. #199
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kristoffersen Vis post
    Hei!

    Driver og skal bygge suge motor, har fått tak i en 531 topp som jeg skal ha full porting på også skal den planes, MEN så lurer jeg på om det lønner seg med mye duration eller mye løft?
    Begge deler...

    Høyere løft uansett durasjon gir mere fylling.

    Høyere durasjon gjør at kammen funker bedre lengre opp i registeret, men litt på bekostning lengre ned (får mye mere reversering).

    delevinkelen spiller også stor rolle. Stor delevinkel (112-113 grader) gir mere korrekte pusteegenskaper på lave turtall, og veldig liten (103-104) vil funke bedre på høye turtall.

    Vil du ha en motor som ikke har den mest tilspissede toppeffekten (men et bredere register og noen få hk mindre) så kan du gjerne peise på med 270-280 grader durasjon, men en "medium" delevinkel (si rundt 109).

    Preset vinkelen kan fint være litt mot den positive siden på et slikt oppsett.

    Skal du ha toppdraget, kjører du samme dur, men 106* delevinkel og mere retardert preset.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  27. #200
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. jan. 2011
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    140
    Antall takk

    Standard

    Hmm, så da er kanskje KG8 kammen med 13,4 løft, 104 i nøkkelvinkel og 315 grader i durasjon ifra kgtrimming et bra valg?
    Even Kristoffersen

    - Volvo 740 GLE 1989 (Prosjekt) Sugetrim
    -> http://forum.vccn.no/showthread.php?t=18034 <-
    - Volvo 740 GL 1985 (Skrotet)

Side 8 av 65 FørstFørst ... 6 7 8 9 10 18 58 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •