Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  144
Side 7 av 65 FørstFørst ... 5 6 7 8 9 17 57 ... SisteSiste
Viser resultater 151 til 175 av 1606

Tråd: Sugemotortråden!

  1. #151
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kristoffersen Vis post
    Hvor mye kan man plane av f.eks en 531 topp?
    Helst bare så mye at den blir bein, skal man øke komp mye er det bedre å skaffe stempler, som er lettere i samme slengen (tjener en god del hester på det faktisk, kontra å bare høvle mye av toppen!)
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  2. #152
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. juni 2010
    Sted
    trondheim
    Innlegg
    616
    Antall takk

    Standard

    link til dete ang stempler og passendes kam til insprut? uten og måte bytte ventiler etc?

  3. #153
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. jan. 2011
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    140
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Helst bare så mye at den blir bein, skal man øke komp mye er det bedre å skaffe stempler, som er lettere i samme slengen (tjener en god del hester på det faktisk, kontra å bare høvle mye av toppen!)
    Hm, kan være mulig det ja

  4. #154
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    For a svare pa sporsmalet ditt. Du kan ihverfall ta 2,4mm, men da ma en ha justerbart kamdrev og en kortere registerreim.

  5. #155
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. april 2010
    Sted
    Modum
    Innlegg
    118
    Antall takk

    Standard

    Å bare si hvor mye man kan ta av i mm er litt snevert spør du meg.
    Er ikke lett å vite om toppen man har, har vært rettet eller tatt av noe før.

    Den kompen vi ofte snakker om er jo det teoretiske forholdet mellom syllinder og brennkammer.
    Det enkleste da er vel å beregne hvor stort brennkammeret BURDE være.

    Dette er kanskje banalt for mange, men legger ut et forslag til beregning av kammer med flatt stempel uansett:

    Syllinder: 2316/4=579
    Pakning: pi x (4,8x4,8)x1=72
    =651
    Del dette på den kompen du vil ha så finner du ut hvor mange ml brennkammeret skal ha.

    F.eks: 651/11,5=56ml.

    Hvordan finne ut størrelse på kammeret?
    1. Legg toppen i vater uten kam slik at begge ventiler er helt lukket.
    2. Sett i en plugg så kammeret er tett.
    3. Smør inn en plexiplate med fett og bor et hull i den.
    4. Legg platen over toppen så du dekker et kammer.
    5. bruk et ml-mål og hell i en væske (lampeolje e.l.) til det ikke er noe luft under platen.
    Hvis du da har hatt kontroll på hvor mye du har fylt på så veit du hvor stort det er

    Hvor nøye du vil være med kammeret kommer jo da bare ann på hvor mange ganger du gidder å kontrollmåle mens du freser av...

  6. #156
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av fjelling Vis post
    Å bare si hvor mye man kan ta av i mm er litt snevert spør du meg.
    Er ikke lett å vite om toppen man har, har vært rettet eller tatt av noe før.

    Den kompen vi ofte snakker om er jo det teoretiske forholdet mellom syllinder og brennkammer.
    Det enkleste da er vel å beregne hvor stort brennkammeret BURDE være.

    Dette er kanskje banalt for mange, men legger ut et forslag til beregning av kammer med flatt stempel uansett:

    Syllinder: 2316/4=579
    Pakning: pi x (4,8x4,8)x1=72
    =651
    Del dette på den kompen du vil ha så finner du ut hvor mange ml brennkammeret skal ha.

    F.eks: 651/11,5=56ml.

    Hvordan finne ut størrelse på kammeret?
    1. Legg toppen i vater uten kam slik at begge ventiler er helt lukket.
    2. Sett i en plugg så kammeret er tett.
    3. Smør inn en plexiplate med fett og bor et hull i den.
    4. Legg platen over toppen så du dekker et kammer.
    5. bruk et ml-mål og hell i en væske (lampeolje e.l.) til det ikke er noe luft under platen.
    Hvis du da har hatt kontroll på hvor mye du har fylt på så veit du hvor stort det er

    Hvor nøye du vil være med kammeret kommer jo da bare ann på hvor mange ganger du gidder å kontrollmåle mens du freser av...
    Forutsatt at den har null i deck.. ...ellers må man legge til eller trekke ifra det volumet..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  7. #157
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av fjelling Vis post
    Å bare si hvor mye man kan ta av i mm er litt snevert spør du meg.
    Er ikke lett å vite om toppen man har, har vært rettet eller tatt av noe før.

    Den kompen vi ofte snakker om er jo det teoretiske forholdet mellom syllinder og brennkammer.
    Det enkleste da er vel å beregne hvor stort brennkammeret BURDE være.

    Dette er kanskje banalt for mange, men legger ut et forslag til beregning av kammer med flatt stempel uansett:

    Syllinder: 2316/4=579
    Pakning: pi x (4,8x4,8)x1=72
    =651
    Del dette på den kompen du vil ha så finner du ut hvor mange ml brennkammeret skal ha.

    F.eks: 651/11,5=56ml.

    Hvordan finne ut størrelse på kammeret?
    1. Legg toppen i vater uten kam slik at begge ventiler er helt lukket.
    2. Sett i en plugg så kammeret er tett.
    3. Smør inn en plexiplate med fett og bor et hull i den.
    4. Legg platen over toppen så du dekker et kammer.
    5. bruk et ml-mål og hell i en væske (lampeolje e.l.) til det ikke er noe luft under platen.
    Hvis du da har hatt kontroll på hvor mye du har fylt på så veit du hvor stort det er

    Hvor nøye du vil være med kammeret kommer jo da bare ann på hvor mange ganger du gidder å kontrollmåle mens du freser av...
    Jupp og håper for ALL del "1" er en mm og ikke EN CENTIMETER (som de andre måla var ) for det ble fort mange cm^3 det der

    Tror nok heller pakningen fortrenger 7,24cc IKKE 72cc...

    Dessuten må du dele på (ønsket teoretisk komp minus 1) for å få korrekt kammervolum for å nå ønsket teoretisk komp. (kammer+slagvolum) / kammer = teoretisk komp...

    Også kommer jo "deck" eller vendehøyde på norsk med i bildet også
    Sist endret av Njål Nilssen; 07/02/11 kl 23:57
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  8. #158
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. april 2010
    Sted
    Modum
    Innlegg
    118
    Antall takk

    Standard

    sorry mac, der var det en kommafeil.
    Jeg kunne tenkt meg å sett en beregning ifra dere jeg da.
    Hva med f.eks: 2,5l og 12:1...?


    Snakker dere om vendepunktet til stempelet?
    Det pleier vel bare å være noen 10/1 under toppen av pakningen det vel?

  9. #159
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av fjelling Vis post
    sorry mac, der var det en kommafeil.
    Jeg kunne tenkt meg å sett en beregning ifra dere jeg da.
    Hva med f.eks: 2,5l og 12:1...?
    Beregning av hva? Om det lar seg lage og bruke på 98 fra Statoil? Seff...

    Snakker dere om vendepunktet til stempelet?
    Det pleier vel bare å være noen 10/1 under toppen av pakningen det vel?
    Pleier ingenting... de er alt fra 0.8mm over dekket til 2 mm nedi sylinderen, så det er en VELDIG relevant faktor...

    Forskjellen på 0.25mm nedi og 0.25mm over er knapt synlig, men kan utgjøre forskjellen mellom 9:1 og 9.7:1... for eksempel. Varierer jo seff med stempeldia, ventillommestørrelse, volum i sylinder/forbrenningsrom og grad av over eller under dekket..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  10. #160
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. april 2010
    Sted
    Modum
    Innlegg
    118
    Antall takk

    Standard

    Størrelse på brennkammer.
    Var det ikke det vi snakker om her?

  11. #161
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av fjelling Vis post
    Størrelse på brennkammer.
    Var det ikke det vi snakker om her?
    Jo, men volumet som dekkhøyden fortrenger må tas med som kammervolum, da det ikke kan utvide seg eller krympe (slik som slagvolumet)
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  12. #162
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. okt. 2010
    Sted
    Hitra sør-Trøndelag
    Innlegg
    86
    Antall takk

    Standard

    handlet en 242 bilcross bil for en stund siden,denne har en b23e med grenrør,2,5"eksos,530 topp og et "rart" opplegg for bensin tilførselen,forrige eier snakket om at toppen var orginal å jeg lurer på hva ca hk kan være? har en 531 topp og H kam liggende, vill dette hjelpe noe på effekt? bilen går forøvrig godt nokk men mangler det lille extra over 5500 omd.

  13. #163
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard





    Ma bare sporre. Hva tror dere effekten vil bli med denne toppen pa en frisk b230f blokk med greneror, 3'' eksos, 2stk weber dcosp 48. Toppen er porta, satt i storre eksosventil. stivere fjorer, plana 2,4mm og en ky126 kam fra bilcrossshop, skal visst vera ein av det beste dei har.

  14. #164
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Krissmp Vis post




    Ma bare sporre. Hva tror dere effekten vil bli med denne toppen pa en frisk b230f blokk med greneror, 3'' eksos, 2stk weber dcosp 48. Toppen er porta, satt i storre eksosventil. stivere fjorer, plana 2,4mm og en ky126 kam fra bilcrossshop, skal visst vera ein av det beste dei har.
    Hvis den er "SKIKKELIG VASS" så går den på tomgang på 1800 rpm. bruker 3 liter på mila og eksploderer ved 7000 snurr. Og da burde vel en sånn levere alt fra minst 180 til 230 hk ved 8000 rpm.. på vanlig suppe. Umulig å si når det ikke står noe som helst specs om kammen.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  15. #165
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Hvis den er "SKIKKELIG VASS" så går den på tomgang på 1800 rpm. bruker 3 liter på mila og eksploderer ved 7000 snurr. Og da burde vel en sånn levere alt fra minst 180 til 230 hk ved 8000 rpm.. på vanlig suppe.
    Umulig å si når det ikke står noe som helst specs om kammen.
    Humm. Med frisk b230f mente jeg en bunndel i med orginal innmat. Dette klarer vel omtrent ikke 7000rpm engang?

    For det ble gjort noe med toppen sto det kammen i og fikk den til a ga pa tomgang pa 1000rpm nar den ble varm.

    Pa kgtrinming sine sider star det att toppen deres med storre eksosventil er klar for effektuttak oppmot 200hk. Han som tok toppen mente att oppsettet kunne gi oppimot 200hk, men hvor reelt er dette?

    Det eneste jeg fant om kamen. Sier det deg noe?
    KY 126
    275 grader ved 1,25 i klaring.
    Har i tester fungert veldig bra på Volvo og Saab borret.
    Testes nå i Rallycross 2150

  16. #166
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Krissmp Vis post
    Humm. Med frisk b230f mente jeg en bunndel i med orginal innmat. Dette klarer vel omtrent ikke 7000rpm engang?

    For det ble gjort noe med toppen sto det kammen i og fikk den til a ga pa tomgang pa 1000rpm nar den ble varm.

    Pa kgtrinming sine sider star det att toppen deres med storre eksosventil er klar for effektuttak oppmot 200hk. Han som tok toppen mente att oppsettet kunne gi oppimot 200hk, men hvor reelt er dette?

    Det eneste jeg fant om kamen. Sier det deg noe?
    KY 126
    275 grader ved 1,25 i klaring.
    Har i tester fungert veldig bra på Volvo og Saab borret.
    Testes nå i Rallycross 2150
    Mistenker at den kammen er til noe råere bunndel enn original og at du får veldig smalt register på topp og sykt forbruk... får liksom ikke helt den ryddige tomgangen på 1000 rpm og 275º ved 1.25mm til å henge sammen, for det er innsugsdurasjon nok til å varve 9000+ rpm med.. og da får man fort mye overlapp og da går den ikke vakkert på tomgang.

    Hvis den da ikke går der fordi den går fett som fy... feit blanding på tomgang kan holde den gående, men det er bare å drømme om å klare CO- og HC-krav da...Hvis de da ikke har slipt den vridd om slik at den åpner og lukker sent, altså kort overlapp.. men da blir den enda mer effektiv på over 7000, for da synker kompen enormt (stenger sent) og da bør grunnkompen være høy... Siden den testes i RC så vil jeg heller tro den åpner tidlig for brutalt mellomregister uten tanke på fuelforbruk.

    Aner du noe løft? Burde løfte 13.2mm eller mer på innsug...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  17. #167
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    Tror blandiga var sa veldig feit. Fikk bare grovjustert den for en ventil knakk. Men Stilte blandinga nedover med steg pa en kvart runde helt til turtallet sluttet a stige og sa en runde ut igjen. Gjekk forholdsvis greit pa tomgang. Men da jeg skulle provekjore bilen ville den ikke opp i turtall, bare boblet, ristet og mista turtall med padrag. Tror ikke bestykninga av gasserene var sa feil heller. Turtallet okte fint med bilen i fri da..

    Vet ikke noe annet om kammen en det jeg skrev og hvordan den skal sta ved justering av registeret. Like mye loft pa inn og ut pa syl 4 i ovre dodpunkt.

  18. #168
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    ca 12,65 har den i loft.

    Effektoppen ligger visst mellom 5 og 7,5rpm.

    Er som du sier en kam som i hovedsak er laget for lopskjoring, men skal ikke vera noe problem a fa den til a ga pa 1000rpm.

  19. #169
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Krissmp Vis post
    ca 12,65 har den i loft.

    Effektoppen ligger visst mellom 5 og 7,5rpm.

    Er som du sier en kam som i hovedsak er laget for lopskjoring, men skal ikke vera noe problem a fa den til a ga pa 1000rpm.
    Som RL30-kammen jeg hadde i Forden først da vil jeg tro... greit tørst, og gikk dårligere på bunn enn originalmotoren.. men ryddig tomgang fikk den... Svarte også bra i fri, men trengte 30% mer drivstoff for å svare under belastning..

    En ny kam senere så gikk den bedre fra tomgang og brukte halve mengden drivstoff.. men sånne kammer får man ikke tak i på hylla noe sted. Ikke til bil-cross-priser ihvertfall...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  20. #170
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    Skulle visst vere veldig lik denne kammen. Ser jo noksa grei ut den kurven.
    http://www.timosmotor.com/projekt/78...-topp-2354-bhp
    Eneste forskjellen pa dette oppsettet er vel att jeg har 48mm webere og bare std innsugsventil. Noen mening om hvordan det vil endre kurven?

    30% mer drivstoff for a svare? hva mener du med det? storre hovedmunnstykker?

  21. #171
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Du har en snillere kam og standard ventil... og større forgassere. Regner med at den snillere kammen og ventilen klipper av 20-25 hk, minst, en topp portet til å matche 2mm større ventil og 0.5mm mer løft gjør mye mer enn det låter som.. men de større gasserene vil gi litt dårligere register i bunn og hjelpe litt på topp igjen. HVIS du får justert de riktig.. et sett labert justert forgassere kan ta av 30-40 hk på et blunk.

    30% mer fuel på tip-in.. dvs akkurat når du begynner å gi gass. Og nei, det har ikke hoveddysene noe som helst med å gjøre.. de styrer 50% gass og oppover.. Det er tomgangsdyser, CO-skruene og akspumpa som tar seg av bunnen.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  22. #172
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    Sa om jeg farster deg riktig sa kan jeg med riktig justerte gassere sa kan jeg muligens passere 200hk?

    Fra hvor sann ca vil 48 gasserene hjelpe? 4000? Ser ut fra kurven pa timos kammen att den har 150 hk allerede ved 4000rpm. virker jo som det er noe drag i den fra bunnen. Mulig den har 100hk med 2500?

    Mulig jeg ikke fikk den opp pa turtall pa grunn av litt mager justering av blandigsskruen eller att akspumpa leverer litt lite?

  23. #173
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Hvis den kurven du viste til var på vanlig bensin - eller ihvertfall samme drivstoff som du skal bruke - så burde du tippe 200 hk, ja...

    De 48'ene gir nok mest hjelp oppe helt på topp, 5500 og opp muligens. Jepp, trenger nok en god del tilskudd helt i bunnen..

    Den dynokurven ser mye bedre ut enn den er... siden den begynner på 4000 og slutter på 7000 så ser den mye flatere ut enn den virker... og det er noe rart med verdiene der, som vil påvirke en gatebil MYE.. for det første har de fleste normale motorer vanntemp på 80ºC eller mer. Denne er bremset på 67 grader. Hvis den motoren på 80+ grader trenger 3 grader mindre tenning for å ikke banke mister den fort 10 hk.

    Og eksostempen er HELT på bærtur. INGEN motorer har en gjennomsnittlig eksostemp på bare 315ºC, ikke engang på metanol... Biler som går på E85 har kanskje 650ºC, på bensin skulle en normal motor ha 780-960ºC. Så enten er sensoren busted eller så er det et eller annet gjort med den kurven....
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  24. #174
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    Er vel mest sannsynlig noe feil med sensorene?

    Men tenker pa det a justere gasserene riktig. Jeg har fatt vite bestykning av det som har tatt toppen sa det skal vera greit. Er vel ikke mye jeg kan gjore feil da og miste toppeffekt, tomgangsblanding har vel ingen betydning pa toppeffekten. Sa om jeg far synkronisert gasserene riktig og far fin tomgang. (Gjerne litt feit?) sa vil jeg vel ikke miste serlig mye?

    Men om motoren hadde klart mer turtall ville den da ogsa hatt mer effekt og hva er det egentlig som gjor att motoren gir seg pa 7500? stempler, balansering, ventilfjorer og kam?

    Foresten utrolig kjekt med folk med kunnskap som deler den=)

  25. #175
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Krissmp Vis post
    Er vel mest sannsynlig noe feil med sensorene?

    Men tenker pa det a justere gasserene riktig. Jeg har fatt vite bestykning av det som har tatt toppen sa det skal vera greit. Er vel ikke mye jeg kan gjore feil da og miste toppeffekt, tomgangsblanding har vel ingen betydning pa toppeffekten. Sa om jeg far synkronisert gasserene riktig og far fin tomgang. (Gjerne litt feit?) sa vil jeg vel ikke miste serlig mye?

    Men om motoren hadde klart mer turtall ville den da ogsa hatt mer effekt og hva er det egentlig som gjor att motoren gir seg pa 7500? stempler, balansering, ventilfjorer og kam?

    Foresten utrolig kjekt med folk med kunnskap som deler den=)
    Alle de tinga du nevte skulle jeg tro er med på å bestemme hvor det butter, + noen til (som runnerlengde, eksos design etc.)
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Side 7 av 65 FørstFørst ... 5 6 7 8 9 17 57 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •