Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  144
Side 6 av 65 FørstFørst ... 4 5 6 7 8 16 56 ... SisteSiste
Viser resultater 126 til 150 av 1606

Tråd: Sugemotortråden!

  1. #126
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Krissmp Vis post
    Altså tommelfingerregelen sier det er vansklig a fa noe spesielt mer en 230hk ut av en 2,3 liter(100hk pr liter)? og en std 35mm eksosventil holder til 350hk, Da kan jeg virklig ikkje skjønne hvorfor kgtrimning og andre firmaer setter inn større eksosventil? Nå ma dere forkalre meg

    Har det kanskje noe med att den vil bli kvikkere\ bedre respons?
    Er ved turbobruk det blir en større fordel å ha litt større eksosventil...

    På sugis så ville jeg heller hatt så stor innsugsventil som mulig, og heller kjørt høyere løft på eksosen...

    Det som er litt leit på 530 og 531 toppene (og de andre 8v toppene til volvo forsåvidt) er at eksosporten har en VELDIG kraftig vinkelforandring med så å si rette hjørner alle plasser... den har da heller ingen god divergerende form.

    Hvis man tenker på kanalen som en trakt, så bør helst eksoskanalen "sprike utover" med rundt 5* vinkel...

    Men med litt modding så går det faktisk fint å hente ut 100hk/liter av en 531 topp Så fremst det rundtomliggende er avstemt til oppsettet...

    Hvor fin den blir til hverdagskjøring som sugis er en annen sak
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  2. #127
    Registrerte brukere Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    1.667
    Antall takk

    Standard

    tja, t5-r motoren klarer det vel ganske bra, med 250 hk på 2,5 liter. Men det er jo vel og merke ikke en sugemotor..

    Volvo har ellers veeeldig lite effektive motorer mtp størrelse.
    Jørgen Simonsen

    1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

  3. #128
    Registrerte brukere PetterDale sin avatar
    Medlem siden
    27. april 2010
    Innlegg
    219
    Antall takk

    Standard

    har en 2,5 144hk v70 00 motor. går det ann å hente noe effekt ut av de?

  4. #129
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mr. Crepsley Vis post
    tja, t5-r motoren klarer det vel ganske bra, med 250 hk på 2,5 liter. Men det er jo vel og merke ikke en sugemotor..

    Volvo har ellers veeeldig lite effektive motorer mtp størrelse.
    Vil ikke si det da... Før Volvo fikk hjelp av TRW til å fikse på BTCC motoren, hentet de selv ut 244hk av 2L sugis på 20v hvitblokkmotor (Volvo fulgte BTCC reglementet veldig slavisk og med konservativ tenking, og hadde dermed så å si bare porta originaltopp, dog med heftigere fjærer, kammer og MYE mere løft)

    TRW klarte gjennom større modifisering av toppen (og ved å utnytte regelmentet til grensen) å hente ut 288hk av samme motoren...

    Så det som skal til på flerventils hvitmotortopp for å gjøre underverker er å gi den mere løft bla. Så egentlig er ikke de motorene så "hestgæli", dog ventilspredningsvinkelen kunne vært 36* kontra 62*
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  5. #130
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    utnytte til grensen = jukse ved å bruke billet topp og plane toppen litt "feil" etc ;D
    One Ring to rule them all

  6. #131
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av PetterDale Vis post
    har en 2,5 144hk v70 00 motor. går det ann å hente noe effekt ut av de?
    Tja, har ikke studert en 10v topp så nøye, men de bør i alle fall ha større potensial enn rødblokk 8v topp
    Den 10v'n har ganske så lik topp som de siste 2v/syl toppene til BMW.

    Men putter du på en 20v topp fra 850 2.5 20v (170hk), med litt mere løft enn originalt, og lager nye innsug osv. og bruker datasprut så begynner det å bli respektable tall selv som sugis
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  7. #132
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    10vn er vell ikke lik som bmw toppene i det heletatt?
    One Ring to rule them all

  8. #133
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    utnytte til grensen = jukse ved å bruke billet topp og plane toppen litt "feil" etc ;D
    Vannhatten var fortsatt av original støping (altså hele nedre halvdelen), og det sto ikke noe i regelmentet at det ikke var lov til å hive toppen på skrå
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  9. #134
    Registrerte brukere Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    1.667
    Antall takk

    Standard

    Tenkte mer originalt Flyfaen
    Jørgen Simonsen

    1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

  10. #135
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    tror ikke jeg ville kostet på meg noe sånn jobb hvis du ikke er en skikkelig entusiast
    One Ring to rule them all

  11. #136
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mr. Crepsley Vis post
    Tenkte mer originalt Flyfaen
    Tja original 20v eller 24v topp er ikke så ille ser du. Rensker man opp i litt fabrikkslørv, og går over fra 8,5mm løft til 12mm og fra 230 (eller noe slikt smått) i durasjon til 265 så er toppen plutselig i en HELT annen liga

    Er kammene som holder igjen en std. 4v/syl hvitmotortopp...

    Edit: og turboutgavene kunne hatt litt mere diffusor rundt ventilene. Samt alle skulel vært levert med 36* ventilspredningsvinkel kontra de teite 62* som er originalt...
    Sist endret av Njål Nilssen; 31/01/11 kl 18:41
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  12. #137
    Registrerte brukere Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    1.667
    Antall takk

    Standard

    Joda, men man kan jo fortsatt si at en original volvo motor ikke er så veldig effektiv mtp volum, kontra andre bilmerker. Men at det skal lite til, for å fikse det er jo en annen sak
    Jørgen Simonsen

    1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

  13. #138
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    tror ikke jeg ville kostet på meg noe sånn jobb hvis du ikke er en skikkelig entusiast
    Trenger da ikke det? Volvo selv henta jo ut 122hk/l på nesten std. (som i støping og kanaler) 20v topp...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  14. #139
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mr. Crepsley Vis post
    Joda, men man kan jo fortsatt si at en original volvo motor ikke er så veldig effektiv mtp volum, kontra andre bilmerker. Men at det skal lite til, for å fikse det er jo en annen sak
    Ja det er sant :(, alltid lurt litt på hvorfor de har strupa hvitmotorene noe så hinsides... De kunne jo fortsatt ha laget en motor som er kjørbar på bunn også, selv som sugis med litt heftigere oppsett enn de har originalt.

    Men når jeg tenker meg om er det vel tatt hensyn til at det trengs "bestemor-torque" på 1500rpm. Slik at 5. gir kan benyttes opp trollstigen...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  15. #140
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Trenger da ikke det? Volvo selv henta jo ut 122hk/l på nesten std. (som i støping og kanaler) 20v topp...


    Ja men var 10v toppen han lurte på

    Ang volvos late motorer... vil påstå bunndraget faktisk var bedre på en M3 jeg lekte med.. 3 liter det også
    Så volvo kunne nok gjort litt mer moro hvis de ville... men har lest volvo laget toppene som de gjorde pga høyden og sikkerhet..
    One Ring to rule them all

  16. #141
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Krissmp Vis post
    100hk/liter for man trimmer? hvilke ''vanlige'' biler/motorer er dette? ikke rodblokkene eller andre jeg kjenner til ihverfall?
    Finner ikke en MC-motor for sportslig bruk med under 100hk/liter siden rundt 15 år siden eller så.. motor er motor. Sykler er greit over 200hk/liter nå.. bilmotorene kommer etter...

    Mulig jeg er helt pa jorde na, men spor alikevel. hehe. Som du sier sa skal det altsa l vera mulig a hente ut 85hk/syl med en 35mm eksossventilg? Sa med riktig utformet forbrenningsrom, stor nokk innsugsventil, riktig kam, osv, altsa vera mulig a hente 340hk av en b230 uten noen form for turbo, nitro og slikt bare en rein sugemotor?
    Jeg sier ikke at det går i en B230, nei, pga portgeometrien.. men at den ventilstørrelsen skal kunne holde til det. I en B230-topp så vil portutforminga være til hinder for dette, så reelt burde man kunne se rundt 60-65hk/syl i en B230 som sugis med en 35mm eksosventil. Etter MYE port-endringer i kanalen... Og det er jo rundt 100hk/liter, som ikke er så verst for bil, enda.

    Om dette med storre eksosventil bare er tull driver jo flere firmaer a lurer kundene? Det er jo en tap situasjon for begge parter, er vel ikke mer arbeid a bytte til storre innsugsventil fremfor eksosventil?
    Det skal jeg ikke uttale meg om utover at det er VELDIG mye "synsing" i jobber som blir gjort her og der... og "synes" de at det låter logisk med en større eksosventil så selger de det til kundene.. men at du ville hatt mer effekt igjen for en større innsugsventil istedet, det er jeg bankers på...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  17. #142
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    I østfold så er det standar med "bytta til større eksos ventiler". Blir kvalm :P
    One Ring to rule them all

  18. #143
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    I østfold så er det standar med "bytta til større eksos ventiler". Blir kvalm :P
    Bygger Fordmotor nå.. med 1mm MINDRE eksosventil enn std..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  19. #144
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    for et år siden eller to var jeg og hentet en topp hos "erland" i sverige. hadde med meg en dårlig kammerat som lurte på hvorfor det ikke var bytta til større eksosventiler. da fikk vi en leksjon gitt :P han byttet også til mindre på en del 4v motorer.. (ihvertfall volvo hvit motor som det var snakk om da).
    Men i det han spurte så ble det nesten svart i øya på erland
    One Ring to rule them all

  20. #145
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Satser på å få ut ca. 90hk/l med god kjørbarhet på sekseren min, noe som egentlig ikke burdte være noe problem, til tross for den litt store ventilspredningsvinkelen...

    12mm løft og lober som åpner aggressivt og stenger mykt (ala mc style) og 265 dur bør funke fint på inn siden, og gi fin sluttfylling...

    samme løft og lober med aggressiv åpning og lukking på eksosen med 260 dur sørger for å bli kvitt eksosen effektivt. (til tross for at eksosventilene er ganske små, dog tror jeg kommer til å skvise inn pittelitt større innsugsventiler )

    tenker rundt 109 i lobevinkel bør passe til turtallsområdet denne er tenkt for (maks 7000rpm)

    Må vel gå til anskaffelse av justerbare drev slik at man kan leke seg både med senterlinjevinkelen og lobesepareringsvinkelen
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  21. #146
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    Siden vi snakker om topper til Volvo rødblokk får jeg legge inn et eksempel på 530/531.



    Her er forbrenningskammeret fylt med sveis, før det er slipt ut slik at kammeret koner jevnt ut fra ventilene.

    Kanalen slutter jo ikke i bunnen av forbrenningskammeret, så en fin "trakt" inn mot sylinderveggen sørger for en bedre trykkrestituering, eller lettere forklart, mindre tap av energi.

  22. #147
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Modalen Vis post
    Siden vi snakker om topper til Volvo rødblokk får jeg legge inn et eksempel på 530/531.



    Her er forbrenningskammeret fylt med sveis, før det er slipt ut slik at kammeret koner jevnt ut fra ventilene.

    Kanalen slutter jo ikke i bunnen av forbrenningskammeret, så en fin "trakt" inn mot sylinderveggen sørger for en bedre trykkrestituering, eller lettere forklart, mindre tap av energi.
    Nei, se der ja!
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  23. #148
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    Hvor mye har egenlig dette a si for effekten? 5hk ekstra pa topp? Ser for meg att denne difusorformen far mye storre betydning pa hoye turtall. Og man far mye igjen for dette der det fleste rodblokkene gir seg?

    f.eks K motoren har jo absolutt ingen difusorform eller noe, men forbrenningsrommet i stemplene?

  24. #149
    Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Krissmp Vis post
    Hvor mye har egenlig dette a si for effekten? 5hk ekstra pa topp? Ser for meg att denne difusorformen far mye storre betydning pa hoye turtall. Og man far mye igjen for dette der det fleste rodblokkene gir seg?

    f.eks K motoren har jo absolutt ingen difusorform eller noe, men forbrenningsrommet i stemplene?
    Det har en god del å si på de aller fleste turtall, husk selv på lavt turtall vil gassene ha høy hastighet ved lite løft, og da er det kjekt med diffusor som hjlper til med å holde hastigheten (og dermed også "dra-effekten") oppe i luftstrømmen som sørger for økt fyllingsgrad, uansett turtall.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  25. #150
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. jan. 2011
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    140
    Antall takk

    Standard

    Hvor mye kan man plane av f.eks en 531 topp?

Side 6 av 65 FørstFørst ... 4 5 6 7 8 16 56 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •