Hei!
Lurer på hvordan man skal gjøre det når man skal bygge om til el-vifte?
Hei!
Lurer på hvordan man skal gjøre det når man skal bygge om til el-vifte?
el-vifte på radiator: eneste er jo at du trenger en termostat som starter den når motor går over driftstemperaturen sin.
går ann å ha en bryter manuelt i bilen men er ikkje å anbefale! fort gjort å glemme!!
945 tic stage 3 (prosjekt), Pajero 3.2 dykkebil, opel astra 1.7TDI kone/sparebørse, Ducati 900super sport, HD-Springer, HD FXR prosjekt igang,
Takk for svar!
Du har ikke tilfeldigvis et koblingskjema ?
nei har ikkje gjort det ennå, men det er nok ganske enkelt.
vet ikkje om man kjører strømmen igjenom termostatbryteren eller om man kobler viften igjenom et rele og bruker tremostaten som styrestrøm. vis viften suger litt strøm er nok det siste best vil eg tro.
sa de ingenting der du kjøpte den da?
945 tic stage 3 (prosjekt), Pajero 3.2 dykkebil, opel astra 1.7TDI kone/sparebørse, Ducati 900super sport, HD-Springer, HD FXR prosjekt igang,
bruk rele, kjøp en termostatbryter på biltema, samme om den er til audi eller hva, og et adapter til den, mener det er 36 mm. sett den i den øverste radiator slangen.
på rele tar du strøm fra batteri inn på 30. jord fra vifta og bilen på 86. termobrytern jorder du i ene enden og setter den inn på 87 ell 85, det samme med pluss ledningen fra vifta 87 ell 85, husker ikke, men er ikke værre enn å prøve seg fram bilen blir lett noe varmere, men ingen fare, ryker litt av motoren også
Hva slags bil har du? har du 940 så ligger dette klart (somregel). Søk så finner du nok svar. ellers står det ihvertfall i chrML sin tråd (men orka ikke leite gjennom den nå :P)
One Ring to rule them all
Takk for svar gutter!
Er en 740 89 mod
Hvilken vifte er det du har tenkt å montere?
Går å funderer på å bygge om til elektrisk vifte selv og vurderer original kontra uoriginal vifte.
Min 91 volvo 945 SOLGT..
I usually downshift when i'm near a prius so they can hear me hurting the environment.
Kan være lurt å skaffe en vifte som tåler å gå på 2 hastigheter. som noen av volvo sine. da slipper du at det bråker som F i det vifta slår inn. bedre om den går inn litt svakere og før ved lavere temp
One Ring to rule them all
Det beste er selvsagt en original vifte med viftekåpe og fester som er bolt on.
Min 91 volvo 945 SOLGT..
I usually downshift when i'm near a prius so they can hear me hurting the environment.
Ja, hadde jo vært det greieste, men jeg vurderte vifta ifra biltema
bruk vifta fra 940. den passer rett på, og har to steg, jeg kjører på steg 1. det kjøler mer enn nok, vifta starter ved ca 86 grader og går kun kanskje 10 sek så stopper den igjen. under kjøring går den nesten aldri. ( hvertfall ikke nå om vintern) så sparer en del hk på det også!
Oki, må prøve å få tak i ei vifte ifra 940.
Ingen som muligens har et koblings skjema?
står i tråden til chrml. eller under howto på forumet (tror jeg)
One Ring to rule them all
Fant ikke noe på " how to" tråden.
Hvilken tråd til chrml? Er det worklog tråden hans du mener ?
ja skal stå der et sted
bruk "søk i tråden" og søk på vifte ellerno
One Ring to rule them all
Ikke vet jeg hvor du fant det, men jeg fant ikke
One Ring to rule them all
Brukte orginalvifte ifra 940 med ac, da den er 2-trinns, orginalt dobbeltrele, termobrytar ifra citroeng (den hadde mest fornuftig temperatur) og adapter for slangemontering ifra biltema i nedre kjøleslange.
Vifta skrudde eg fast orginalt oppe og stripsa nede, relet blir jorda via termobrytaret og kan tvangskøyrast med brytar inne.
Volvo 245 - Eks varebil
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster
Hvorfor legge opp egen termostat? Hjernen har jo allerede signaler til elvifte klart. Hvis kontakta ikke ligger under høyre dempertårn avstiver (en 3-pols kontakt) så skal det alikevell ligge ut av hjernen.
Geir Boman Rinde
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Varamedlem
---
Volvo V90 R-design T8 2020
I og med at det er ein 740 89 så tvilar eg på at det ligg klart
Volvo 245 - Eks varebil
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster
ligger ikke klart på så gammel bil kun 9 serie det ligger klart på noen, men ikke alle der eller
1988 760 B6284T
1988 765 D24TIC
1985 740 B230ET
LH 2.4 har det klart. De 940'ne som ikke har kontakta under demperavstiveren har jo lik hjerne (regner jeg med) så er bare å koble seg inn på kontakta i hjernern.
Geir Boman Rinde
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Varamedlem
---
Volvo V90 R-design T8 2020
Litt usikker på om alle LH 2.4 har det klart. Vertfall de gamle, men skal se etter..