Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  15
Side 5 av 13 FørstFørst ... 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 125 av 308

Tråd: Grenrør inspirasjons tråd - Tips og Triks

Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Antall takk

Standard

twinentry på en brukis er et must når man får turboer som har det. er min mening. skal man jage toppeffekt og driter i om man får ladetrykket litt senere så dropper man twinentry
    One Ring to rule them all

Registrerte brukere A.Finstad sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    Antall takk

Standard

takk da veit jeg det å da må jeg finne på noe annet for tenkte å kjøre Vband inn og ut på turboen jeg ser på for det er for høy eller for lav A/R på de med twinentry hmm....

EDIT: er det noe vits med T4 på en brukis? eller kan jeg bare kjøre på med T3? syns 1.06 A/R er litt mye på en brukis selv om det er twinentry.
    Sist endret av A.Finstad; 08/02/10 kl 10:41
    Arne Finstad(finsta'n)Granhus 91 model
    1989 modell 245 brukis
    1987 modell 740 turbo prosjekt
    1977 modell 242 Prosjekt
    1988 modell 740 GLE Vinterbil å kansje banebil med sekser
    momy said i could not handle a V8, momy is now religious!

Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Antall takk

Standard

Du må jo uansett ha en flens på turboen med overgang til V band. så er jo ikke noe problem å lage til twinentry selv om du bruker det.

men noe vits med V band inn på turboen da? skal vell ikke skiftes så ofte?

Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    Antall takk

Standard

skal kjøpe ny trubo fra ATPturbo.com og lurer på hvilken flens jeg skal velge siden Vband er jo egentlig ikke noe vits. så ere T3 eller T4 jeg skal gå for med twinentry? må også sies at garrett GT35R ikke fåes med annet en 1.06 A/R på twinentry T4 flens litt synd egentlig da jeg kunne tenkt med .82 eller .63
    de med T3 twinentry får man med det meste av A/R på eksosen

EDIT: link til turboen jeg tenkte å kjøpe: http://www.atpturbo.com/mm5/merchant...egory_Code=GRT
    1989 modell 245 brukis
    1977 modell 242 Prosjekt

Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Antall takk

Standard

Tror du skal satse på noe med en T3 da. Men du kan jo bestille turbo fra mange steder som er langt billigere en der også.. Send en PM til donflaem og hør hvor han bestilte sin turbo fra. da kunne du bestemme ting selv. + at det koster 1 / 3 av prisen

Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    Antall takk

Standard

skal høre med han, men anbefaler du T4? har fått det for meg at T4 er bedre en T3 på en volvo motor
    1989 modell 245 brukis
    1977 modell 242 Prosjekt

Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Antall takk

Standard

Spørs hva man er ute etter. får jo store turbor med T3 flens også.
    K27 n har jo t3 flens og er herlig bruksbil turbo (utifra min erfaring). de klarer å pumpeluft til 450-470-500hk. Og bruksbil med mere hk en det i en 4er høres litt tamt ut :P

Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    Antall takk

Standard

så en garrett GT35R er ikke noe dårlig valg av turbo? og vilken A/R anbefaler du hvis jeg skal kjøre T3 og twinentry?
    1989 modell 245 brukis
    1977 modell 242 Prosjekt

Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Antall takk

Standard

Nei, gt35 er det eneste alternativet der inne hvis man skal få noe som fungerer fint og ikke gir dobbelt mottrykk kontra ladetrykk. men problemet igjen er at de der inne ikke selger kompressorhus som er "smånok" til å levere ønsket effekt...
    http://forum.vccn.no/showpost.php?p=13363&postcount=66
    her diskuterte vi det samme. Men jeg vet folk har fått bygd om til ønsket kompressorhus. men aner ikke fra hvor som sagt. sikkert turbo levrandører / byggere / testere / overhalere i norge som kan gjøre dette for en billig penge

Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    Antall takk

Standard

hvis du ser nederst på linken jeg la inn så er det kompressor hus til de turboa fra T04E å de turboa anbefaler du i en annen tråd så syns det var litt rart :s
    1989 modell 245 brukis
    1977 modell 242 Prosjekt

Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Antall takk

Standard

turbinhusene er fine. men kompressoren er ofte store. derfor donfloam fikk bygget om sitt + at man får de i samme strørrelse med med nyere teknologi hvis man ser på nyere turboer. da får man pulsplitt funksjoner etc. noe jeg tviler de gammle t04ene har

Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Norway
    Antall takk

Standard

se på linken jeg la ut da der ser du jo at det er mindre kompressor hus en hva en GT35R har
    1989 modell 245 brukis
    1977 modell 242 Prosjekt

Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Antall takk

Standard

får opp 82mm kompressor her.. ( Large T04S style compressor ).

Edit: åpna øya nå
    Det kunne jo blitt en trivlig turbo det

En annen kombo som jeg vet folk bruker er Gt32 (de har twinentry og ganske fine eksoshus ). men de bytter ut kompressoren til noe fra Gt30 serien ( de får man med større kompressor og ported shrud).
    Gt32 turboene får man med og uten intern WG.. men hvordan den interne fungerer når man kjører med pulsplitt aner jeg ikke..
    Sist endret av TeamBørnOut; 08/02/10 kl 12:17

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Dieselbiler går bra - og fort - fordi de har mye hk på lavt turtall (hvis de er overlada seff) og også tyngre utveksling for å utnytte nettopp det... Dreiemoment gjør IKKENO. Det bare står der til det gror mose på det... legg til rpm, så utfører man arbeid. Da får man brukt moroa...

Samme med lastebiler, 500hk låter ikke stort på en 16-liter, men for å få 500hk på 1650 rpm som motoren jobber på, så kreves det stor energiutvikling på så lite turtall, bare å bruke formelene over og se selv hvilken momentverdi som skal til... F1 er motsatt, liten motor uten pustehjelp må utvikle max dreiemoment, og så få det momentet levert til veiva flest mulig ganger per sekund for å flytte bilen fortest... ergo varve som f.

9554 er vel tallet der Hk og Nm er likt, dvs der kurvene krysser hverandre på en dynoutskrift.. Hk og Ft/Lbs veksler på 5252 rpm.

Får greit moment med bensin også... en 27-liters RR Merlin lagde 1240bhp på bare 2850 rpm i '42, så det var bra driv til å svinge prop'en der...

volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    Antall takk

Standard

er det vits med twinentry på grenrøret om ein ikkje har det på turboen?:S

Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Antall takk

Standard

nei da er det ikke vits
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Sortland
    Antall takk

Standard

Hva er twinentry..?

Her er grenrøre jeg har kjøpt til 240ien min

- Volvo 245 (b230, hx35, haltech ++)
    - Volvo s60 2,4 turbo
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=747

Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av amazonbrage Vis post
    er det vits med twinentry på grenrøret om ein ikkje har det på turboen?:S
    Twinentry er for at hver "puls" fra motoren skal få mindre plass for seg selv inn i turboen sånn at den må gå raskere gjennom turbinen og spoole den opp raskere. Og siden det er kun to sylindre på hver entry, så går det ikke veldig mye utover toppeffekten. Noe som å bare minke eksoshuset for å få raskere spool ville gjordt.

Derfor hjelper det ikke med twin-entry grenrør hvis turboen ikke er twin-entry . Eller omvendt.
    Sist endret av ChrML; 08/02/10 kl 21:04

Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Derfor hjelper det ikke med twin-entry grenrør hvis turboen ikke er twin-entry . Eller omvendt.
    Pulssplit grenrør

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av volvoRsport Vis post
    Pulssplit grenrør
    Twin-exit grenrør

Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Dieselbiler går bra - og fort - fordi de har mye hk på lavt turtall (hvis de er overlada seff) og også tyngre utveksling for å utnytte nettopp det... Dreiemoment gjør IKKENO. Det bare står der til det gror mose på det... legg til rpm, så utfører man arbeid. Da får man brukt moroa...

Samme med lastebiler, 500hk låter ikke stort på en 16-liter, men for å få 500hk på 1650 rpm som motoren jobber på, så kreves det stor energiutvikling på så lite turtall, bare å bruke formelene over og se selv hvilken momentverdi som skal til... F1 er motsatt, liten motor uten pustehjelp må utvikle max dreiemoment, og så få det momentet levert til veiva flest mulig ganger per sekund for å flytte bilen fortest... ergo varve som f.

9554 er vel tallet der Hk og Nm er likt, dvs der kurvene krysser hverandre på en dynoutskrift.. Hk og Ft/Lbs veksler på 5252 rpm.

Får greit moment med bensin også... en 27-liters RR Merlin lagde 1240bhp på bare 2850 rpm i '42, så det var bra driv til å svinge prop'en der...
    Og 60år senere lagde de enda mere krefter (traktorpulling )

sorry OT, men måtte nevne det... å det skjønner alle som har sett denne livsfarlige sporten live

Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Antall takk

Standard

Traktorpulling har vel rimelig høyt turtall? Jetmotorer og? Vært på Havnås og sett en gang, ville saker

SWR: En lastebil idag har 660 hk og 3200nm, og disse tyner du unødvendig på 14-1500 omdr, maks effekt ligger på ca 1000 omdr.

Men forstår ikke helt at dieselbiler har mye HK på lavt turtall, når "gjennomsnittlige familiedieselen" idag har ca 150 hester og 400 nm? Da har de jo MYE moment i forhold til hester.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Traktorpulling har vel rimelig høyt turtall? Jetmotorer og? Vært på Havnås og sett en gang, ville saker

SWR: En lastebil idag har 660 hk og 3200nm, og disse tyner du unødvendig på 14-1500 omdr, maks effekt ligger på ca 1000 omdr.

Men forstår ikke helt at dieselbiler har mye HK på lavt turtall, når "gjennomsnittlige familiedieselen" idag har ca 150 hester og 400 nm? Da har de jo MYE moment i forhold til hester.
    Yeah, selvfølgelig har lastebiler mye moment i forhold til hester fordi disse har maks effekt på veldig lavt turtall. Hester = Moment * Turtall veit du som vi tok i forrige diskusjonen vi hadde på det.

Lastebilen har ca 5 ganger mer moment en effekt, personbilen har ca 2.5 ganger så mye moment som effekt. Familiebilen trenger derfor mer turtall for å nå samme effekt.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    De har mye moment fordi de har max effektutvikling på lavt turtall.. Alt ligger i formelen, har du 300 hk på 9554 rpm har du automatisk 300 Nm der. Har du 300hk på 4777 rpm har du automatisk 600 Nm for å klare å utvikle 300hk på så lavt turtall.. etc

Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Antall takk

Standard

Så når turtallet halveres, så dobles dreiemomentet? sett at man har like mye hk?

(9554, og 4777 tenkte jeg på.)
    Så den gjelder altså uansett, samme hva motoren kjører på, hvordan den utvikler effekt, osv? (turbo, sugemotor, diesel, osv)

Forklarer altså litt hvorfor sugemotorer har mindre dreiemoment enn turbomotor da altså.
    Men hva ville du foretrukket da SWR, sugemotor med 300 hk på 9000 omdr, eller turbomotor med 300 hk på 4000?
    Prøver å forstå, og vet det er mange her som kan mer enn meg om dette emnet. Men vil gjerne lære.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

Side 5 av 13 FørstFørst ... 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •