Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 21 av 21

Tråd: Ombytting av dieselvarmere

  1. #1
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    556
    Antall takk

    Standard Ombytting av dieselvarmere

    Fikk julepresang av V70'n lille julaften. Dieselvarmeren stoppet

    Har fått tak på en brukt en. Den har forskjellige numre på vannelementet/vannkappe og elektronikkboksen/hjernen, men ser helt lik ut for meg, også når jeg demonterer. Den havarerte er produsert i 2002, den nye i 2003.

    Kan denne settes rett inn uten noe lurumfax med software? Jeg har timerfunksjon på varmeren. Er det noen fare for å miste denne?

    Bilen er en V70 D5 2002.
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  2. #2
    Registrerte brukere JørgenT sin avatar
    Medlem siden
    11. jan. 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    203
    Antall takk

    Standard

    Kan vel være myyye som gjør at varmeren stopper.

    Vannpumpe, flammevakt, overhetningtermostat, Dyse, vifte, spreder, styrenhet og dieselpumpa er vel ting som kan gå sund.
    Nå for tiå så skifter vi maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaange komplettet brennerenheter frå volvo. Demonterer da brennerenheten inni varmeren.

    Uansett så må du til volvo for å slettet feilkoder før du får start på den igjen.

    Du får prøve diverse komponenter sjøl, sette strøm på vannpumpe, dieselpumpe v/H bakhjul.

    Du kan jo demontere brenner inni varmer for å se om du ser noe galt inni der. Er somregel alltid synlig når varmer har stoppet.
    -2013 Volvo S60 D3 R-Design "Rebel Blue"
    X-06 S60 Dynamic Edition 2,4D
    X-98 V70 R AWD
    X-01 S60 T5
    X-94 940 Turbo
    X-90 245 GL
    X-86 244 GLE
    X-84 740 GL
    X-84 245 DL

  3. #3
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    556
    Antall takk

    Standard

    Har tatt ut feilkoder med ppc. Den har slått ut på overopphetning. Slettet disse og den startet igjen. den gikk da til ca halv-varm motor før den slo ut igjen.

    Mistenker vannsirk-pumpa. Den sirkulasjonen motoren lager er kansje ikke nok. eller det kan ligge noe å stenge inni pumpa.

    Uansett. Nå har jeg to varmere. En i bilen og en til service

    Spørsmålet var: Får jeg noe problemer med software om jeg bytter alt inn i min bil?
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  4. #4
    Registrerte brukere C.Erstad sin avatar
    Medlem siden
    13. mai 2010
    Sted
    Radøy
    Innlegg
    2.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av cortinaterje Vis post
    Har tatt ut feilkoder med ppc. Den har slått ut på overopphetning. Slettet disse og den startet igjen. den gikk da til ca halv-varm motor før den slo ut igjen.

    Mistenker vannsirk-pumpa. Den sirkulasjonen motoren lager er kansje ikke nok. eller det kan ligge noe å stenge inni pumpa.

    Uansett. Nå har jeg to varmere. En i bilen og en til service

    Spørsmålet var: Får jeg noe problemer med software om jeg bytter alt inn i min bil?
    Du kan jo bare la ledningsmatta eller styreenheten være den som sto på bilen!

  5. #5
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    556
    Antall takk

    Standard

    Takker for alle svar.

    .......ja. Det blir nok løsningen å prøve med hjernen fra den jeg har. Men det er mye visdom i dette forumet og det er ikke umulig at noen her inne vet noe om dette. Dieselvarmer er hot fortiden. Kansje det bare er plug&play.

    Ledningsmatta ser lik ut, også ang. overopphetnings sensoren, men skal sjekke nøye når jeg har begge ute av bilen og ved siden av hverandre.
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  6. #6
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Du kan nok bytte komplett uten noke problem, skulle du få feil vil du uansett få sletta dei med ppc boksen din.

    Ang. vannsirkulasjon, går den kontinuerlig viss du lar motoren gå samtidig? Viss den virka då er pumpa defekt, hjelpe det ikkje så kan det vere luft i men det trur eg ikkje er noko vanleg problem.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  7. #7
    Registrerte brukere mister j sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Vennesla, Vest-Agder
    Innlegg
    1.354
    Antall takk

    Standard

    Det er Plug n' play Terje.
    SW på timer og direktestart ligger i
    CEM
    og ikke i kontrollboksen til varmeren
    Har også en Sirkulasjonspumpe liggenes om du er i nøden
    Sist endret av mister j; 28/12/10 kl 11:54
    Mister J
    Kenneth Homme Johansen


    "Wannabe black VOLVO"
    V70N D5 04
    Prosjekttråd:http://forum.vccn.no/showthread.php?...lakka-R-felger

  8. #8
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    556
    Antall takk

    Standard

    Dum di dum di dam di da................tralalalalalaaaaaa
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  9. #9
    Registrerte brukere mister j sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Vennesla, Vest-Agder
    Innlegg
    1.354
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av cortinaterje Vis post
    Dum di dum di dam di da................tralalalalalaaaaaa
    He-he... Trenger du ordbok
    Mister J
    Kenneth Homme Johansen


    "Wannabe black VOLVO"
    V70N D5 04
    Prosjekttråd:http://forum.vccn.no/showthread.php?...lakka-R-felger

  10. #10
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    556
    Antall takk

    Standard

    Feberfantasier....det blei så heit her.

    ånkli godlyd foran v framhjul
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  11. #11
    Registrerte brukere mister j sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Vennesla, Vest-Agder
    Innlegg
    1.354
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av cortinaterje Vis post
    Feberfantasier....det blei så heit her.

    ånkli godlyd foran v framhjul
    NICE
    Da ble det jo godt nyttår i hvert fall
    Mister J
    Kenneth Homme Johansen


    "Wannabe black VOLVO"
    V70N D5 04
    Prosjekttråd:http://forum.vccn.no/showthread.php?...lakka-R-felger

  12. #12
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    556
    Antall takk

    Thumbs up

    Takk det samme...Godt nytt år til alle.

    På det nye året nå har jeg så smått begynt å se på den varmeren som havarerte. Tenkte det kunne være kjekt å ha den liggende "på stell" ved neste "havari"

    -Jeg har byttet sprederen, jeg viste den hadde en skål som var kraftig deformert.

    -Det var et tynt lag med diesel og skitt/sot på flammevakten som jeg har tørket bort.

    -Har kjørt vannpumpe og vifte. Begge går bra. Har testet overopph.termostat. den bryter innenfor 100 gr +/-5gr slik som det står på den. Tempføler er testet og gir de verdier jeg har lurt ut av VADIS.

    -Varmer stopped med feilkoder for flammevakt og overopph.termostat.

    De spm som dukker opp er:

    1.) Hvordan tester jeg flammevakten? Går det å måle noe på den nå når jeg har den ute?

    2.) Er det noen som har puttet en dysetolk i spreder-røret og som kan si hvilken dimensjon dette har når det er nytt?

    3.) Er det noen som har prøvd å tvangskjøre en slik varmer, uten at den er i bilen? Går det?


    Planen nå er å sette den sammen som den er for så og teste den ut i bilen til helga. Hvis ingen kommer opp med noen gode forslag her nå
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  13. #13
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av cortinaterje Vis post
    Takk det samme...Godt nytt år til alle.

    På det nye året nå har jeg så smått begynt å se på den varmeren som havarerte. Tenkte det kunne være kjekt å ha den liggende "på stell" ved neste "havari"

    -Jeg har byttet sprederen, jeg viste den hadde en skål som var kraftig deformert.

    -Det var et tynt lag med diesel og skitt/sot på flammevakten som jeg har tørket bort.

    -Har kjørt vannpumpe og vifte. Begge går bra. Har testet overopph.termostat. den bryter innenfor 100 gr +/-5gr slik som det står på den. Tempføler er testet og gir de verdier jeg har lurt ut av VADIS.

    -Varmer stopped med feilkoder for flammevakt og overopph.termostat.

    De spm som dukker opp er:

    1.) Hvordan tester jeg flammevakten? Går det å måle noe på den nå når jeg har den ute?

    2.) Er det noen som har puttet en dysetolk i spreder-røret og som kan si hvilken dimensjon dette har når det er nytt?

    3.) Er det noen som har prøvd å tvangskjøre en slik varmer, uten at den er i bilen? Går det?


    Planen nå er å sette den sammen som den er for så og teste den ut i bilen til helga. Hvis ingen kommer opp med noen gode forslag her nå
    Kan ikkje tvangskøyre den. Flammevakta er den optisk? I så fall mål motstanden i den i et "mørkt" rom, hold så en lighter foran. Då synke nok motstanden kraftig.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  14. #14
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    556
    Antall takk

    Standard

    .......utrolig kjappt svar

    Optisk ? Hvordan ser jeg det? Flammevakta ser ut som en liten pære som sitter langt inne i en sort knapp.
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  15. #15
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av cortinaterje Vis post
    .......utrolig kjappt svar

    Optisk ? Hvordan ser jeg det? Flammevakta ser ut som en liten pære som sitter langt inne i en sort knapp.
    Det er to alt. eine er at det er en temperaturfølar som styreenheten merkar om temperaturen i forbrenningskammeret er så høg at den kan seie ja det brenne.

    Alt to, er optisk, er ganske sikker på at det er den typen du har så er berre å prøve med lighteren så ser du Ja det kan forresten minne om ei lita lyspære/diode i en plastbete
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  16. #16
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    556
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    så er berre å prøve med lighteren så ser du
    Takk. Da skal jeg finne frem nikotinutstyret mitt igjen og se om det er liv i lighteren etter tretten år
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  17. #17
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av cortinaterje Vis post
    Takk. Da skal jeg finne frem nikotinutstyret mitt igjen og se om det er liv i lighteren etter tretten år
    greit å ta en blås i ny å ne men e de å komme på å kjøpe de i butikken
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  18. #18
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    556
    Antall takk

    Standard

    Hehe....ja

    Lighteren har tålt årene bra. Det er verre med flammevakten. Der er forbindelsen brudt uansett hvordan jeg måler.
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  19. #19
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Då kjøpe du en ny så er du heilt sikker

    kjapt svar ja, sitte heime å e sjuk så ikkje mykje anna enn data å finne på
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  20. Takk cortinaterje takket for denne posten
  21. #20
    Registrerte brukere Karlsen88 sin avatar
    Medlem siden
    03. jan. 2010
    Sted
    Brumunddal
    Innlegg
    228
    Antall takk

    Standard

    Har samme problemet og feilkode på min V70, Di på Bilia sa att det mest sannsynelig var sirkulasjonspumpen, har du en du vil selge locked?
    05`V70N D5
    86`740 Turbo intercooler.


    Si ifra om du trenger deler til 700/900 serie.

  22. #21
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    556
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Då kjøpe du en ny så er du heilt sikker
    Takk. Jeg gjør nok det før jeg prøver den i bilen igjen. Så får du ha god bedringt med syka.
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •