Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
Å joda neste steg er å få innsugslufta til å bryte lydmuren, for så å utnytte de negative og positive sjokkbølgene til å suge og presse sammen mere luft
Jeg håper du så sarkasmen i det at vi "ikke hadde mer å lære"... ..de som sier de "kan alt" om motorer er så inderlig på bærtur, no offense til noen...

Hvilket er en scramjet. I.e. Supersonic Combustion Ramjet.

Dette virker så bra at SR71 Blackbird (verden raskeste fly, som ikke er drevet av rakettmotor eller scramjet) Genererer 80% av sin skyvekraft, KUN med innsuget til jetmotoren ved å utnytte sjokkbølger og supersonisk kompresjon. Selv med de 80% så bløder de bort VELDIG mye av lufta for å hindre at hele motoren revner (motoren gir 20% skyvekraft og fungerer mest som ei pumpe for å holde prosessen i gang )
Børsa er ramjet-drevet over Mach 1, JT58'en er jo laget som den eneste motoren som er bygget for kontinuerlig afterburner.. som den jo i praksis går med under ramjetdrift. Men den har subsonisk forbrenning, selv i mach 3. Det er deselerasjonen som lufta foretar i relasjon til motoren som står for kompresjonen, derfor må de som sagt bløde den rundt turbojet-motoren som går og dasser inni der..

I en motor av vår type - siden denne tråden ikke er om JT58'er - er det ikke nok trykkdifferanse til å oppnå mer enn trans-soniske hastigheter, og det å guide en sjokkbølge rundt en ventil på vei inn skal godt gjøres... ... ut, under blowdown, er det supersonisk hastighet sålenge PD gjennom ventilsetet er mer enn 15 Bar eller så hvis jeg ikke husker feil...

Men når jeg tenker på det, så fikk jeg en ide... Hvor er kalkisen..?