Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
F1 motorer som har noe av den høyeste fyllingsgraden som er oppnådd på sugiser, ligger på 104-105%. De leverer 315Nm på momenttopp, dog ved en litt lavere fyllingsgrad og på ett litt lavere turtall. Det er mye lengre opp i registeret at de har fyllingsgrad 104% og dermed også grunnlag for mere moment, men da har man også mye mere tap i form av masseaksellerasjon (stempla utsettes for nesten 3000G eks ). Så momentet ut blir også noe lavere enn momenttopp av den grunn.
De er nok et "snev" over 104% gitt.. høyeste jeg har sett oppgitt i en artikkel av Ian Bamsey & Prof. Gordon P. Blair var en av V10 3-literene, ved 300km/t's ramair inn i plenumboksen og 16800 rpm, beregnet til å svelge luftmasse nok per minutt til å ha 141%. Dog sikkert med litt "short circuit" rett ut eksosporten, men alikevel..

Selv TexasCom's 285hk 2.8 her burde, med det effektuttaket, ligge et sted rundt 110-112%..