Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
Skal "lettrimme" B6304FS motoren min fra en '96 960II som jeg skal bruke i bruksbilprosjektet mitt ('94 944Dtic --> 964II 3.0 24v) Link i signaturen...

Litt kort om oppsettet.

Topp:
- Maskineres 0,4mm
- Portes moderat, skal fjærne fabrikkslørv og gjøre radier litt mykere etc. Ingen vits i å fjærne betydelig med gods når originalventilene skal benyttes, kanalen i seg selv er faktisk ganske bra utformet.
- Ventilseter som blir matchporta til kanalformen (så langt det lar seg gjøre), så mirafrest helt ytters.
-Std. ventiler, som småmoddes litt (skal gjøres lettere bla.a, da hatten er VELDIG tykk originalt. Siden inn mot kammeret poleres, og hele eksosventilen poleres)
- Omslipte std. kammer. Øker durasjon litt på både inn og ut. I og med at 4v/syl topper fløder mye bedre fra lite løft av så skal ikke durasjonen over 265. Løftet økes fra 9mm std. til 12mm. Da innsugsventilene "bare" er 2 stk. på 31,5mm så blir det på løftet det blir å merkes størst forskjell
- Polering av hele kammeret

Blokk:
- holdes veldig standard, bare vektjustering av delene og balansering.
- Letting av svinghjul.
- Polering av stempelkrone.

Gen. motor:
- Full overhaling

Innsug:
- Støpe/maskinere ny flens mot topp, slik at vinkelen på innsugstraktene og formen blir den samme som kanalene i toppen.
- Støpe nytt innsug i E-glass eller karbonfiber, avstemte og rette innsugstrakter som har stor radie i enden, og som er helt rak ned til innsugsventilene og som er konvergerende (F1 style). Plenum med spjeldet fremst, men med strømningsdelere slik at uniform luftfordeling oppnås.

Eksos:
- Selvlaget eksos i 304 rustfritt fra toppen og ut bak med V-bandkopplinger. 3" sluttdim etter grenrør.
- Grenrør med fullsirkulære rørbøyer. Primærrør dim blir 1 1/2" de tre femste og 3 bakerste sylindrene går sammen i hver sine "merge"-kollektorer. Her er rør dim. ut 2 1/4". De to følgende røra går sammen i en ny kollektor hvor utgangen også er 2 1/4" i enden av den skal det sitte en divergerende kon som øker dimmen fra 2 1/4" til 3".
- Selvlaget resonator med rak strømning og en selvlaget diffusjonsdemper helt bakerst.
- Race katalysator

Motorstyring:
- Re-mappet std. Bosch Motronic 4.4 (
OBDII
) med ellers alt av std. funksjoner som dobbel lambda, Air injection etc.
- Mappes for MIN. 95 oktan. Kommertil å fylle 98 såfremst det er mulig

Forventet effekt og moment:

- Over 260 ærlige og kjørbare hk. Rundt 300Nm.
Gå for de eldrer 6er kammene.. de motorene yter rundt 240hk hvis de er friske og har frie luftveier.. ikke mye som skal til for å få oppimot 280hk "lett" i dem..