Har endeleg fått tak i 2 trinns elvifte ifra 940 og har liggande ein slangeadaptar ifra biltema som gjer at du kan montere ein termobrytar der. Men biltema sel kun 1-trinns termobrytarar og eg er da på jakt etter 2-trinns så eg får alt automatisk.
Har endeleg fått tak i 2 trinns elvifte ifra 940 og har liggande ein slangeadaptar ifra biltema som gjer at du kan montere ein termobrytar der. Men biltema sel kun 1-trinns termobrytarar og eg er da på jakt etter 2-trinns så eg får alt automatisk.
Dette skal i ein 240
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Hmm, hadde no eg berre funne den termobrytaren som passa
Trenger ikke den hvis du bruker pinne 10 og 11 på hjernen til å styre vifta med. Da styrer hjernen den selv høy og lav hastighet etter når den mener motoren trenger kjøling basert på verdien temperaturmåleren i toppen gir.
Kan dessverre ikke hjelpe deg hvis du må ha termobryter .
Hmm, er no ein muligheit det da. Trudde ikkje at hjernen i ein 240 var så smart, sjøl om det er nesten samme styring som i 940. Men fekk ein faks ifra Hellanor med ulike brytarar, men neste spørsmål var da kva tempområde eg skal velge... Følaren skal sitte på slangen ifra radiator til motor, altså nedre kjøleslange.
95-94 100-95
87-82 92-87
87-77 92-82
100-95 110-105
90-80 97-87
95-90 105-100
95-90 102-97
105-100 120-116
100-90 110-95
92-87 100-95
92-87 97-92
110-105 100-95
97-87 100-95
110-105 120-115
87-77 92-82
87-82 92-87
100-95 105-100
92-87 97-92
Med en standard termostat på 87 grader så er nok ikke 87 (lav) og 92 (høy) så dumt. Siden termostaten din sitter på returen så vil den da slå seg på med en gang radiatoren ikke klarer å kjøle vannet under termostaten sin temperatur lenger (87 grader) og dra på fullt når temperaturen stiger mot 92.
Har ingen erfaring på det da, men. Mulig at siden den sitter etter radiator at du kanskje må gå lavere. Så hør med noen andre som har prøvd dette.
Husk at det også finnes termostater på 92 grader, bare sånn at du ikke risikerer at vifta går hele tiden under driftstemp.
Ein ting er sikkert, og det er at eg må ha termostat på 92 grader, for i temp under minus 20 så fraus eg godt, og det er fyfy i ein Volvo tykjer eg. Og tempen utifra ein radiator vil vel skille eindel grader, kanskje så mykje som 10-15? Må no vere nokon som har eksperiment litt med dette Kanskje nokon som veit temperaturområdet til den som orginalt sit på radiatoren og? Den er vel nesten på toppen på passasjersida. Så hvis ein går ein par grader ned i forhold til den?