Ja der skal de jo bare ha 25.000,- + mva for å finne feilen
Ja der skal de jo bare ha 25.000,- + mva for å finne feilen
Sist endret av Per Turbo; 08/11/10 kl 10:10
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Er vel derfor man reiser dit da..
Sist endret av gaupe; 08/11/10 kl 13:06
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
desverre er disse kassene spesielt dårlige ja :(
vi har en 2003 t6 til salgs hos oss nå faktisk, men de er jo ikke spesielt billige da, å ikke noe gunstig å kjøre med bare 4 trinns auto
men er desverre ikke bare t6 som sliter med kassa, vi har en d5 som vibrer mellom 2 - 3000 på 3 og 4 gear, å gir feilmelding på lockupen, i tilleg er det ikke noe ukjent at det blir skiftet mye kasser på v70 :(
Lykke til
2011 V50 DrivE (Konebil)
1998 Ford Puma 1.7 VCT
when in doubt, just ask yourself what would Clarkson do?? MORE POWAAAAAAR YEAHHHH
Joda - prøvde noen ganger mens jeg ventet på Bilia diagnose. Da resultatet ble som nevnt (ovenfor) ringte jeg igjen, og kom frem. Snakket med sjefen sjøl som virker veldig troverdig og erfaren. I forhold til Bilia gir dette tross alt tillit. Så nå er bilen plassert der - jeg kjørte jo ut fordi bilen ikke sto - så får jeg håpe de får orden på det. De mente selv full rep & forsterkning er å foretrekke fremfor byttekasse, men dette avhenger jo av hva de finner når de åpner.
Ca 2 ukers ventetid - det er litt kortere enn det tar å bestille verkstedstid på Bilia Fornebu ...
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
forhåpentligvis oriignaleffekten?
'07 V70 R ✓
'95 850 T-5R
Er ikke gjort noen endringer på bilen / motoren, så de originale hestene er på plass i stallen (tror jeg)
--
Men hittil har jeg kjørt med "harelabb" fordi jeg har vært redd for å ødelegge noe. I følge RATS skal forsterkningene de bygger inn gjøre at kassen tåler å bli brukt "ordentlig" ...
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Hei søk på forumet her. Jeg har hatt samme problem.
http://forum.vccn.no/showthread.php?t=8114
Rats tror jeg faktisk jeg hadde vurdert sterkt. Ta en prat med de og få en pris. Jo mer du har bilen på Bilia jo mer frustert vil du bli.
Jeg vet ikke hva det koster ennå - venter på beskjed med overslag.
Å bruke ordentlig er det jeg mener med å bruke bilen uten å være redd for at girkassen skal ryke; trekke opp båt med henger, ha fullastet bil, men fremdeles kjøre aktivt og sikkert (f.eks ved forbikjøringer) ..altså kort og godt bruke bilen uten bekymring for at girkassa ryker..
Hmmmmmm... venter spent på forsettelsen...
Lasse B
-som lurer på å gå over til manuell D5.....
Da er bilen "hjemme" igjen - som ny!
Etter ca 3 ukers opphold hos RATS ble bilen hentet fredag, og jeg har kjørt ca 250 km siden det, så kan konkludere med at reparasjonen de har utført hittil virker helt topp.!
Så langt så vel - det skulle bare mangle...
Ble litt lettere lommebok en jeg hadde ventet - i alt rett i underkant av 60000,- !!
Hvorav arbeidspenger rett under 50000. ..
Ringstad mente det var en nesten umulig oppgave å ta ut & sette inn kassa, selve arbeidet med kassa var også noe mere komplisert enn de hadde sett for seg, selv om det ikke bød på noen overrraskelser.
Da er bilen utstyrt med 2 års garanti mot feil på arbeid & deler levert i denne omgang - så håper jeg at det skal gå leeeeeeeeeenge til neste gang jeg skal på verksted ..
Konklusjon - resultatet ble veldig bra, men dyrere enn forventet. Alternativet med å sette inn en kasse fra Sverige er adskillig billigere, og vil ta kortere tid uten bil (de gjør jobben på et par-tre dager) Men da vet man vel ikke helt hva slags kasse man får ... Så "gjort er gjort, og spist er spist" som man sier. Viktigste nå er at den holder fremover.
Spanade, oppdater oss på korleis det går. Hadde du bytta til ei ny byttekasse, som forsovidt er overhalt, så må du igjen vere bekymra for at alt skal haverere på nytt.
Korleis er kassa på giringa no, hardare enn det den har vore før?
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Giringen har alltid vært litt "usikker" dvs det virker som kassen nøler om den skal gire eller dra på det giret den ligger i - ved aks har den egentlig alltid vært fin, mens ved jevn landeveiskjøring er det noen ganger som om den ikke vet helt hva den skal gjøre. Dette virker å ha bedret seg nå .. men kort tid for fullgod erfaring.
Veldig mykt behagelig girskift ved aks - både hard aks og normal aks.
Derfor kammeraten min som jobber på rats viste at disse kassene er dårlige :P
Men uansett, kassene er dårlige (byttet 2stk selv på under 1 måned haha).
Kassene er ikke fra us. men fra japan. aisin.. som volvo har brukt siden 960n kom på markedet (som jeg vet om ihvertfall).
Løse deler så kassa hadde fungert hadde kostet 3000-4000kr(valvebodyn). er en haug av ventiler etc etc som mister olja si = stopp
Bilde av synderen
Så det du har fått i bilen er en slik som på bildet over
Så kassa er ikke noe spess mer "forsterket". den er bare mer holdbar
One Ring to rule them all
Husk også å bytt olje på kassa OFTE fremover nå. Så den ikke "klumper / brenner" seg noe. da kan det bli helvette igjen... synd jeg ikke har sett denne tråden før :/ Men det kommer opp mye tips om dette hvis du googler TF-80sc (kassa har div navn etter hvaslags bil / merke den sitter i)
One Ring to rule them all
2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L
Kassa er japansk så langt øyet kan nå. Selv om borgwarner har kjøpt seg inn i selvskapet så er de designet å laget i japan av japser
Men ja, kassa sitter i div Us biler også + masse andre typer.
One Ring to rule them all
er derfor de eldre kassene heter "aw-xx" aisin warner
Men å kalle det us kasser er som å kalle volvone våre for kinesiske fordi de er litt eid av kinesere.
One Ring to rule them all