Kjapp, overfladisk tutorial siden jeg kjeder meg:
Minstediameter på kompressorhjul: sier noe om hvor mye luft den kan dra inn, altså max hk den kan hente inn luft til
uansett trykk den lager.
Største diameter på samme: sier noe om hvor mye trykk den kan lage (i forhold til minstedia, seff.)
Og forskjellen mellom største og minste diameter kalles Trim, enten det er kompressor- eller turbin-siden. Det påvirker hvor mye fløde som går igjennom komp'en eller turbinen, nesten som A/R på eksoshuset.
Kompressorhus A/R: Påvirker flødet ut av huset fra kompressoren, men gjør veldig lite egentlig, så litt irrelevant.
Eksoshus A/R: Påvirker mye mer, da gasshastigheter og trykk er mye høyere på eksossiden. Liten A/R = trang passasje før turbinhjul, stor A/R motsatt.
A/R sier egentlig ikke'no, siden både en 320-hk's GT25 og en 1000-hk's GT4094R kan ha A/R på 0.85. Tallet forteller bare en ratio (Area/Radius) i forhold til en gitt turbinhjulsstørrelse. men det gir et hint om det funker til større gassfløder eller ei.
Har jeg glemt noe da..?