Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  88
Side 64 av 92 FørstFørst ... 14 54 62 63 64 65 66 74 ... SisteSiste
Viser resultater 1.576 til 1.600 av 2281

Tråd: ChrML's Worklog [Volvo 940 LT - 1995]

Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Da er det planlagt skruing til Lørdagen. Har følgende på planen som jeg skal prøve å få gjordt mest mulig av:

• Bytte alle foringer i forstilling til Superflex
    • Bytte alle bærekuler og endeledd
    • Lage brakett til å stive opp turbo pga vibrasjoner i grenrør
    • Lage avskille til luftfilter
    • Lage varmeskjold mot ekspansjonstank + montere varmeskjold på eksoshuset
    • Bytte til ny Volvo 960 ekspansjonstank
    • Lage bøyle rundt mellomaksel i framkant.
    • Finne ut hvilke foringer som må gjøres noe med bak (klunker i harde dumper)
    • Bytte ut nylonslangene som går ned blandt grenrørsdelene med armerte vakumslanger (tålte ikke varmen så godt)
    Sist endret av ChrML; 19/08/10 kl 17:19

Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Antall takk

Standard

Send meld når du drar utover på lørdag, så kommer jeg ut
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

Registrerte brukere Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av A.Finstad Vis post
    det er jo noen som lager felger som tar det med i herdings prosessen at dem skal pulverlakkeres for at felgen skal bli sterk så en compomotive felg hadde kansje vært som eiker hadde de ikke vert pulverlakkerte!
    Det flotte med alulegeringer er at de kan tempereres ommentrent slik man vil

Varmer man den til ca. 300* og bråkjøler den blir den i temper "O" (må være i en fryser for å holde denne tilstanden) som er den mykeste. Den tempereringen som er sterkest (og som ikke sprekker så lett) er temper "T6" kan ta den til T7 også, men blir jævlig sprøtt...

Er en fordel å ha en autoclav også om man skal temperere skikkelig og de er ikke billige :P Vel å merke så alderherdes alulegeringer av seg selv, så en ting som er i tilsand O blir til T7 av seg selv til slutt (hvis den ikke ligger i fryser seff xD) Derfor vinger på bla.a. fly som allerede er T6 bare kan brukes i x antall år eller x antall landinger/TO før de blir for sprø og begynner å sprekke...
    Må også komentere grenrør litt... trangere rør har nødvendigvis ikke bedre spool enn feite rør. Det som driver en turbo er ikke trykk, men kinetisk energi (ca. 1/2) og varme (ca. 1/2)... så kan gjerne bruke feite rør og få mindre mottrykk men alikevell få kjapp spool hvis man har en dyseform på kollektoren rett før turbinen. Seff det strømmer ikke lite godt som kun feite rør, men flower bedre enn smale rør, og har fortsatt samme spool som smale rør. Seff smale rør er no-go for effekt-huntere som er ute etter minst mulig mottrykk, men om man ikke gidder vente hele dagen på at snurra skal våkne kan man lage en "2-step"

Vel nokk OT fra meg :P
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Da er det planlagt skruing til Lørdagen. Har følgende på planen som jeg skal prøve å få gjordt mest mulig av:

• Bytte alle foringer i forstilling til Superflex
    • Bytte alle bærekuler og endeledd
    • Lage brakett til å stive opp turbo pga vibrasjoner i grenrør
    • Lage avskille til luftfilter
    • Lage varmeskjold mot ekspansjonstank + montere varmeskjold på eksoshuset
    • Bytte til ny Volvo 960 ekspansjonstank
    • Lage bøyle rundt mellomaksel i framkant.
    • Finne ut hvilke foringer som må gjøres noe med bak (klunker i harde dumper)
    • Bytte ut nylonslangene som går ned blandt grenrørsdelene med armerte vakumslanger (tålte ikke varmen så godt)
    Blir bra dette ChrML! Men mangler 960II forstilling på lista di
    Sist endret av Njål Nilssen; 19/08/10 kl 21:12

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Blir bra dette ChrML! Men mangler 960II forstilling på lista di
    Hehe, 960II forstilling blir nok skrinlagt . Ser ikke nok fordeler med det til at det blir bygd om med det første. Er mye annet som har høyere prioritet .

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Hehe, 960II forstilling blir nok skrinlagt . Ser ikke nok fordeler med det til at det blir bygd om med det første. Er mye annet som har høyere prioritet .
    ikke nokk fordeler? Bytt ut bakre foringa med en aluklomp med uniball i, og bruk coilover fra 850... Pluss krengehemmeren på 960II har jo uniball linker originalt så fast som en fisk

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

ikke nokk fordeler? Bytt ut bakre foringa med en aluklomp med uniball i, og bruk coilover fra 850... Pluss krengehemmeren på 960II har jo uniball linker originalt så fast som en fisk
    Yep, ser den, men har rett og slett for mye annet som må tas tak i og som jeg har mer lyst på. Uniball kyllingbein kan man få til på 940 ganske enkelt og, pluss at festet kan sveises på fjørbeinet.

Er bare det at jeg må få alt det andre i 100% tipp-topp shape så jeg blir fornøyd. Samt få byttet ut girkasse og litt innmat i blokka etterhvert. Og kanskje et skikkelig sprut og litt diverse fancy. Skulle hatt et lite anlegg etterhvert og, digg å ha musikk med litt høy dB . Må nesten prioritere alt sånt, og så kan man eventuellt se på litt sånne ting hvis jeg ikke er helt fornøyd .

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Yep, ser den, men har rett og slett for mye annet som må tas tak i og som jeg har mer lyst på. Uniball kyllingbein kan man få til på 940 ganske enkelt og, pluss at festet kan sveises på fjørbeinet.

Er bare det at jeg må få alt det andre i 100% tipp-topp shape så jeg blir fornøyd. Samt få byttet ut girkasse og litt innmat i blokka etterhvert. Og kanskje et skikkelig sprut og litt diverse fancy. Skulle hatt et lite anlegg etterhvert og, digg å ha musikk med litt høy dB . Må nesten prioritere alt sånt, og så kan man eventuellt se på litt sånne ting hvis jeg ikke er helt fornøyd .
    OK ja da går det jo med både mye tid og penger. Veldig mye tid og penger

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

OK ja da går det jo med både mye tid og penger. Veldig mye tid og penger
    Ja, vil liksom ha i orden det jeg merker mest til først. Er litt teit å begynne med nye prosjekter på bilen før alt som er der er bra nok . Ellers blir man bare kjørende rundt å irritere seg over det.

Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Antall takk

Standard

Ja, vil liksom ha i orden det jeg merker mest til først. Er litt teit å begynne med nye prosjekter på bilen før alt som er der er bra nok . Ellers blir man bare kjørende rundt å irritere seg over det.
    Det som er "driten" med rullende prosjekt..
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Det som er "driten" med rullende prosjekt..
    Er på en måte kjekt med et rullende prosjekt og. Ser for meg at man fort kan bli lei hvis bilen bare står i garasjen å blir skrudd sammen og "aldri" blir ferdig. Litt morro å få på en og en oppgradering og merke forskjell fra gang til gang og. Selv om det er en ulempe at bilen hele tiden må gå og man kanskje må kjøre rundt med mindre optimale løsninger innimellom til man får fikset det godt nok.

Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    Antall takk

Standard

Er på en måte kjekt med et rullende prosjekt og. Ser for meg at man fort kan bli lei hvis bilen bare står i garasjen å blir skrudd sammen og "aldri" blir ferdig. Litt morro å få på en og en oppgradering og merke forskjell fra gang til gang og. Selv om det er en ulempe at bilen hele tiden må gå og man kanskje må kjøre rundt med mindre optimale løsninger innimellom til man får fikset det godt nok.
    Ja vet hva du snakker om... jeg har to biler stående som skrues på (utta h******** også faktisk) men som ikke ruller En Norsk 944 og en Svensk 964II 3.0 24v delebil. Har montert ut hele torpedoen og hjulhusene, samt forsterkingen og nedre del av A-stolpene på delebilen, så du kan jo gjette hva jeg holder på med... Gleder meg til jeg blir ferdig iaffal, trenger ny bruksbil se

Registrerte brukere Wrasko sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Kallak/Marker/Østfold
    Antall takk

Standard

Jeg er en av de som har gjort tabben med å ta ett fult prosjekt, uten å kjøre iblant.. Ble til at jeg avbrøt mesteparten av ideene, for å få den kjørbar fortest mulig. Sånn at ting blir billigere og blir fortere brukbar..

Men du har en søt bil mister
    2017 Nissan Navara | 2012 Nissan Pathfinder| 2009 Ford Fiesta | 1982 Volvo 242
    2001 Yamaha TDM 850 | 1997 Aprilia Classic | 1986 Suzuki GSX 750 ES

Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Antall takk

Standard

Litt av grunnen til at jeg turbokonverterer bruksvogna også. Trenger ikke å få ferdig prosjektet så fort.

Registrerte brukere Kalsn sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Fauske
    Antall takk

Standard

mulig det har blitt nevt før, men fikk du hevet turtallskuttet mye med ny chipen?
    Volvo 940 Turbo T5 Holset Edition
    Subaru Forester S-TURBO 1999
    Bmw 318i Touring 2008

Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Antall takk

Standard

6800rpm

Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Trøndelag
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av A.Finstad Vis post
    hvorfor er jeg blitt fraråda å pulverlakkere alu felger av et firma som leverer dekk til stcc da? trur nokk det er litt forskjellige alu typer i en topp og i en felg.

firmaet heter Motorsport Service AS og holder til i gjerdrum her er link til sidene dems:http://www.yokohama-motorsport.no/

trur dem har peiling på dekk og felg
    Ser ikke bort fra at det er noe i det du sier. Siste steg i en herdeprosess er anløping. Dette foregår ved moderate temperaturer, gjerne rundt 150-400 grader. Om man nok en gang varmer opp metallet til 250 grader under pulverlakkering er det nok ikke usansynlig at dette får konsekvenser for metallets egenskaper.
    Som du har nevnt så er det ikke usansynlig at de som lager felgene har tatt hensyn til dette i herdeprosessen. Metalurgi er ikke et enkelt tema, og det finnes nok mange legeringsammensetninger i de forskjellige felgene på markedet. Så om det påvirker en type felger er det ikke sikkert det påvirker en annen osv... Compomotive er jo kjent for å være en solid motorsportfelg og de ønsker nok ikke at ryktet deres skal bli ødelagt pga. herdefeil som blir påført i ettertid, så kan nok være at forhandlerne er instruert fra fabrikken om å si dette.
    - 11" XC60 D3 AWD
    - 67 Amazon Turbo <-- Prosjekttråd

Instagram: @projectamazonturbo

Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Antall takk

Standard

Når jeg glana på Compo på Kollevold, så sa han en av fordelene med compo var at man kunne klemme felgen i steikeovnen til mor, og bake den, hvis man hadde fått et hakk i lakken.
    Nå sa han mye rart også, men.

Hva da med bremser ? De usonderer jo MYE varme på bane, og felgen blir jo også varm av disse..?

Men dette er vel OT. Så kanskje noen moderatorer burde utskilt disse innleggene til en annen tråd.

ChrML:
    Fikk du gjort no vettugt idag da?

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

ChrML:
    Yep, vi fikk montert Superflex i forstillingen i kveld . Byttet også alle 4 bærekuler og endeledd. Merket stor forskjell på hvor tight den kjentes ut på rattet og hvor stille og fint den går over kanter i veien med nye kuler.

Kommer noen bilder i morgen!

Registrerte brukere Testdriver sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordland
    Antall takk

Standard

Yep, vi fikk montert Superflex i forstillingen i kveld . Byttet også alle 4 bærekuler og endeledd. Merket stor forskjell på hvor tight den kjentes ut på rattet og hvor stille og fint den går over kanter i veien med nye kuler.

Kommer noen bilder i morgen!
    Hvor mye koster de 4 bærekulene?
    Kanskje jeg skal bytte mine også
    X: 1995 945 Lt
    X: 1986 745 Tic

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Testdriver Vis post
    Hvor mye koster de 4 bærekulene?
    Kanskje jeg skal bytte mine også
    2 stk bærekuler, 2 stk endeledd og 2 stk kyllingbein med nedre foring kostet meg 2300 kr hos Volvo.

Blir dessverre ikke bilder i dag likevel. Kamera gikk tom for strøm og bilen blir levert på lakkering på Mandag. Men lover at bilder skal komme etterhvert .

Vi fikk laget ordentlig støttebrakett til turbo som går til flensen, men resonansvibrasjonen i grenrør på 3000 rpm er der like herlig enda!! :( Så det må jeg finne en løsning på å få fikset for det er ikke helt bra!

Også har jeg valset hjulbuene foran så det gjordt, så kan lakkereren flekke over skjermkanten i morgen sammen med resten. Fikk fikset en ordentlig løsning på vakumslangene til wastegate som hadde gått i lekk pga varmen. Har også bøyd til mellomakselbøylen, mangler bare å forsterke den.

Resten som sto på lista rakk vi dessverre ikke å gjøre. Det var litt tidkrevende å lage braketten til turboen da vi måtte ta av lagerhuset+kompressor på turboen for å komme til.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skedsmokorset, akershus
    Antall takk

Standard

Når jeg glana på Compo på Kollevold, så sa han en av fordelene med compo var at man kunne klemme felgen i steikeovnen til mor, og bake den, hvis man hadde fått et hakk i lakken.
    Nå sa han mye rart også, men.

Hva da med bremser ? De usonderer jo MYE varme på bane, og felgen blir jo også varm av disse..?

Men dette er vel OT. Så kanskje noen moderatorer burde utskilt disse innleggene til en annen tråd.

ChrML:
    comp har jo bare vanlig lakk

Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Antall takk

Standard

Fikk du ordnet noe sikring til mellomakselen da?

Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Antall takk

Standard

Fikk du ordnet noe sikring til mellomakselen da?
    Fikk bøyd til flattjernet som skal brukes. Så skal jeg forsterke det og male det nå mens bilen er til lakkering. Så blir det nok montert på litt etter jeg får igjen bilen.

Skulle også hatt en ny bensinpumpe ser jeg da jeg er veldig på grensa av kapasiteten til 960 pumpa jeg har (den magrer ut ved ca 1.5 bar med VX3). Da blir nok kamakselen montert etter det tenker jeg. Kan jo tenkes at VX3 kammen har en liten finger med i spillet angående grenrørsresonansen, er tross alt eksosen som lager pulsene. Med litt flaks, så kanskje det går over .

Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av microplex Vis post
    comp har jo bare vanlig lakk
    Ikke ifølge Compomotive selv, men det vet kanskje du bedre enn de?

Tatt fra Comp sine sider: (linken Roger sendte i toppen av siden her.)
    "Finished in purpose built paint plant with multi stage pre-treatment and chromatic baths providing a perfect key for the durable powder paint finish."

Høres bra ut Christian.

Hvordan fungerer de nye chippene? Merker du noe forandring?

Side 64 av 92 FørstFørst ... 14 54 62 63 64 65 66 74 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •