Brukere som er tagget i denne tråden

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 30 av 30

Tråd: Da har vi kommet på SRS airbag failure

Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2021
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Det Vida ville kunne hjelpe deg med i forhold til iCarSoft-en på denne
    SRS
    -feilen er støtteinformasjon til feilkodene, altså kriteriene for at feilkoden flagges, hva som er trolige årsaker og hva bilen/modulen gjør av kompensering for feilen.
    Denne støtteinformasjonen kan du også finne på noen av iCarsofts produker som f.eks CR-Max (trykk på spørsmålstegnet ved feilkodene når de leses ut manuelt i hver enkelt modul).
    Det er dessverre ikke info på alle feilkodene på iCarSoft, og da kan man f.eks sjekke om DTC-Decode har noe tilleggsinfo på den aktuelle feilkoden. (ikke alle feilkoder er listet der)

I tillegg ville Vida gitt mulighet til å kunne lese seg opp på hvordan bilens ulike moduler, mekanikk og elektronikk er designet og hvordan de er ment å virke, slik at man får bedre forutsetninger for å "avkode" feilkodene.

Når det gjelder det nåværende
    SRS
    -problemet i bilen din så tipper jeg at du var så (u)heldig at du klarte å få tak i en
    SRS
    -modul fra en bil uten Pass.Airbag-bryter, og det jeg er mest spent på nå er om
    CEM
    kommer til å sette noen form for feilkode på manglende info fra
    SRS
    angående Airbagbryteren når den er utkoblet.
    (
    CEM
    får normalt sett info fra
    SRS
    -modulen via
    CAN
    -bus angående Airbag-bryterens stilling når bilen er levert med slik bryter)

Enten så er du heldig med utkoblingen av bryteren slik at
    SRS
    -feilkodene forsvinner etter sletting og ingen nye dukker opp i
    CEM
    , eller så kommer
    CEM
    til å krangle på manglende bryter-info fra
    SRS
    -modulen slik at du trenger å bytte til en
    SRS
    -modul fra bil med airbagbryter... Vi venter i spenning
    Takker for masse nyttige informasjoner fra dere......Det første jeg skal prøve (ikke i dag,regner som pokker her i Lillestrøm) er å ta ut airbag On/Off i døra skjekke kontakten/gjøre rent,spraye nøkkelhullet også og vri en masse ganger (elektrospray) noe mere tror jeg ikke at jeg får gjort uten og sette den inn på Volvo....men etter å ha lest her så er det litt til å prøve først!

Medlem 2026 jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Tuborg Vis post
    Takker for masse nyttige informasjoner fra dere......Det første jeg skal prøve (ikke i dag,regner som pokker her i Lillestrøm) er å ta ut airbag On/Off i døra skjekke kontakten/gjøre rent,spraye nøkkelhullet også og vri en masse ganger (elektrospray) noe mere tror jeg ikke at jeg får gjort uten og sette den inn på Volvo....men etter å ha lest her så er det litt til å prøve først!
    Glem rensespray og gymnastiske nøkkeløvelser, bilen har ikke kontaktfeil i bryteren, det er
    SRS
    -modulen som ikke skjønner hvorfor den er tilkoblet en slik bryter når programvaren i modulen tilsynelatende sier at det ikke skal være noen Pass.Airbag-bryter i bilen.

Bryteren er forøvrig noe mer avansert enn enn enpolt "av/på-bryter", og den diagnoseres kontinuerlig av
    SRS
    -modulen når modulen er aktiv og modulen vil sette egne feilkoder for ulike elektriske feil med kabel og bryter, såfremt modulen er programmert for å være i bil med Pass.Airbag-bryter.

Så for tredje gang: du bør heller ta bort pluggen fra pass.Airbagbryteren (ikke sett den tilbake) , slett og les ut feilkoder fra både
    SRS
    og
    CEM
    .

(når det passer seg slik)

Hvis jeg tar feil i min årsaksteori om at
    SRS
    -modulen er fra "en bil uten bryter" kommer
    SRS
    -modulen nå til å sette div. bryter-relaterte feilkoder pga den utilkoblede bryteren, men har jeg rett er så blir airbag-feilkodene borte, eventuelt pluss en ny feilkode i
    CEM
    på konfigurasjonsfeil.
    Sist endret av jiha1968; 15/09/26 kl 19:15
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2021
    Antall takk

Standard

Glem rensespray og gymnastiske nøkkeløvelser, bilen har ikke kontaktfeil i bryteren, det er
    SRS
    -modulen som ikke skjønner hvorfor den er tilkoblet en slik bryter når programvaren i modulen tilsynelatende sier at det ikke skal være noen Pass.Airbag-bryter i bilen.

Bryteren er forøvrig noe mer avansert enn enn enpolt "av/på-bryter", og den diagnoseres kontinuerlig av
    SRS
    -modulen når modulen er aktiv og modulen vil sette egne feilkoder for ulike elektriske feil med kabel og bryter, såfremt modulen er programmert for å være i bil med Pass.Airbag-bryter.

Så for tredje gang: du bør heller ta bort pluggen fra pass.Airbagbryteren (ikke sett den tilbake) , slett og les ut feilkoder fra både
    SRS
    og
    CEM
    .

(når det passer seg slik)

Hvis jeg tar feil i min årsaksteori om at
    SRS
    -modulen er fra "en bil uten bryter" kommer
    SRS
    -modulen nå til å sette div. bryter-relaterte feilkoder pga den utilkoblede bryteren, men har jeg rett er så blir airbag-feilkodene borte, eventuelt pluss en ny feilkode i
    CEM
    på konfigurasjonsfeil.
    Da er bryteren ute,fulgt prosedyrer herfra (frakoblet) og seff negativpol på batteri av under prosedyre.....det som kommer opp nå er 012B Can Signal Konfigurasjonsfeil (Icarsoft Max)

Medlem 2026 jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

SRS
    -012B kommer når
    SRS
    -modulen ser at CarConfig-data som er lagret i
    CEM
    ikke stemmer med
    SRS
    -modulens egen konfigurasjonsprogrammering.
    Dette var det ventede resultatet av testen, bortsett ifra at jeg tok feil på hvilken modul som kom til å flagge konfig.feilen.
    SRS
    -modulen har heller ikke satt noen feilkode for at det er noe galt med bryteren selv om den er utkoblet, så modulen savner den ikke.

Dette betyr med andre ord at
    SRS
    -modulen dessverre ikke passer i bilen din, sannsynligvis pga at den kommer fra en bil uten bryter for Pass.Airbag.

For morsomhets skyld kan du jo montere tilbake den originale
    SRS
    -modulen så vi kan feilsøke den og se hva som plager den (husk å koble tilbake bryteren da), ellers må du nok ut på leting etter en modul som passer bedre til bilen din.

Anbefaler isåfall at du får tak i en modul fra en delebil som ikke er helt ribbet, slik at huggern kan se om donorbilen har nøkkelbryter for pass.airbag.
    Det er verdt å merke seg at huggerne bruker registreringsåret som årsmodell, så du bør se på chassisnummerets 10. tegn fra venstre der en A=2010, B = 2011 og C=2012 , f.eks YV1MW84E1B2597721 er en 2011-modell, som står listet opp som 2010-modell hos huggeren.
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.

5. Takk Tuborg takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. mars 2021
    Antall takk

Standard

SRS
    -012B kommer når
    SRS
    -modulen ser at CarConfig-data som er lagret i
    CEM
    ikke stemmer med
    SRS
    -modulens egen konfigurasjonsprogrammering.
    Dette var det ventede resultatet av testen, bortsett ifra at jeg tok feil på hvilken modul som kom til å flagge konfig.feilen.
    SRS
    -modulen har heller ikke satt noen feilkode for at det er noe galt med bryteren selv om den er utkoblet, så modulen savner den ikke.

Dette betyr med andre ord at
    SRS
    -modulen dessverre ikke passer i bilen din, sannsynligvis pga at den kommer fra en bil uten bryter for Pass.Airbag.

For morsomhets skyld kan du jo montere tilbake den originale
    SRS
    -modulen så vi kan feilsøke den og se hva som plager den (husk å koble tilbake bryteren da), ellers må du nok ut på leting etter en modul som passer bedre til bilen din.

Anbefaler isåfall at du får tak i en modul fra en delebil som ikke er helt ribbet, slik at huggern kan se om donorbilen har nøkkelbryter for pass.airbag.
    Det er verdt å merke seg at huggerne bruker registreringsåret som årsmodell, så du bør se på chassisnummerets 10. tegn fra venstre der en A=2010, B = 2011 og C=2012 , f.eks YV1MW84E1B2597721 er en 2011-modell, som står listet opp som 2010-modell hos huggeren.
    Da skal jeg se om jeg får tak i den gammle,men for sikkerhetssyld så skal jeg få tak i en 11-12 model fra huggeren sånn "Just in case" han som bestillte den og gjorde jobben har sikkert ikke tenkt på bokstaven B eller C men jeg er mere opplyst nå med hjelp fra dere......da blir jeg borte en stund herfra,men jeg kommer med ny oppdatering når jeg får "brynet" meg ned mellom setene....takker så langt!!!

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Lignende tråder

1. Min første 850 er kommet hjem igjen!
    By bottis in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 24
    Siste post: 15/09/18, 21:15
  2. 940, bytte ratt til omp. airbag ikke airbag forskjell?
    By Skårholen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 26/08/15, 15:25
  3. Svar: 6
    Siste post: 19/07/11, 22:23

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •