Brukere som er tagget i denne tråden

Side 23 av 23 FørstFørst ... 13 21 22 23
Viser resultater 551 til 564 av 564

Tråd: Bygging av turbomotor til Volvo 240

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Wastegatesurge er vel ett nytt fenomen som kom når motorfabrikantene begynte å montere idiotisk små turboer og måtte kontrollere wastegaten med vakumklokke. Her er det en fjær som holder wastegate normalt åpen og så når motoren starter er det vakum som lukker wastegate. Så kontrollerer man vakum med en MAC ventil og spesielt på BMW motorer så skranger dette så mye at akslingen til wg blir utslitt. En nærmest uhørt hendelse i gamle dager når man brukte gode normale wastegateklokker som GARRETT -31 og -34.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Wastegatesurge er vel ett nytt fenomen som kom når motorfabrikantene begynte å montere idiotisk små turboer og måtte kontrollere wastegaten med vakumklokke. Her er det en fjær som holder wastegate normalt åpen og så når motoren starter er det vakum som lukker wastegate. Så kontrollerer man vakum med en MAC ventil og spesielt på BMW motorer så skranger dette så mye at akslingen til wg blir utslitt. En nærmest uhørt hendelse i gamle dager når man brukte gode normale wastegateklokker som GARRETT -31 og -34.
    Okey, jeg vet jo som sagt ikke om klokka mi er original, eller om det er kina kopi. Ville trodd at hvis det er den som kom på turboen at den da skal være grei kvalitet, men vi får se hva som kommer frem etter litt testing.

Har dog fått lakkert bruks Volvoen. Eneste skåret i gleden var att farga er feil, bestillte original farge og det står til og med Mist blue på spannet, men pga meget lite finværsdager og at jeg allerede hadde kjørt ut bilen og maskert når jeg fant det ut så fikk det rett og slett bli ny farge. Blå ble den i alle fall, og nå har hele bilen samme farge. Brukte den billigste sprøyta fra Biltema, og til prisen så ble det hvert fall mye bedre enn 2k spray boks, men den er nok ikke av de beste. Lakken blir ikke brutt opp i små nok partikler, så det blir en del appelsin. Men i mitt tilfelle så ble det bra nok til en vinterbil som skal brukes.

3. Takk Riff, Batland takket for denne posten
    Medlem 2026
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Ja, de sprøytene er ikke akkurat de beste.
    Men koster litt for kvalitet, og om det da blir engangs bruk, så er det dyrt pr bil

Greit å få alt i en farge
    Ser bra ut.
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Riff Vis post
    Ja, de sprøytene er ikke akkurat de beste.
    Men koster litt for kvalitet, og om det da blir engangs bruk, så er det dyrt pr bil

Greit å få alt i en farge
    Ser bra ut.
    Nei det er helt sikkert, ja det er ikke akkurat noe jeg kommer til å gjøre ofte, og heller ikke på biler jeg vil ha fin. Her var det rett å slett i hovedsak for å få tatt rust og beskytte mot vær å vind.
    Absolutt, takker for det. Tross de få timene lagt ned, billige utstyret og minimalt med kunnskap så vil jeg påstå det ble ok. Den som aldri prøver vinner aldri, og kommer ei heller på 3 plass.

6. Takk Riff takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

En annen ting jeg kan nevne er at jeg synes olje tempen er på grensa kald, ligger på ca 70 grader. Jeg kjører Mocal sandwitch plate med innebygd thermostat, den hadde 80 grader originalt, men jeg har bytta til 92 grader. Derfor synes jeg 70 i bunnpana er litt kaldt. Burde jeg rett og slett legge ei plate foran oljekjøleren? I den perfekte verden skulle jeg sikkert kjørt 940 kjøleren som går på kjølevannet, men jeg får rett og slett ikke plass pga downpipen.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Her har du surge pga feil oppsett. En motor med 630 ccm dyser og V-kam har overhode ikke bruk for en 58 mm turbo, så da blir det fiasko da.

https://www.facebook.com/reel/2068961273731791

Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

Her har du surge pga feil oppsett. En motor med 630 ccm dyser og V-kam har overhode ikke bruk for en 58 mm turbo, så da blir det fiasko da.

Hmm, noe lik fluttring, men synes den var hardere på videoen. Er mere puffing hos meg. Har i hvertfall bestillt den hardeste dump fjøra fra Forge nå som er beregna på over 2 bar trykk, så får vi se om det hjelper. Teoretisk sett kan vell en lekasje fra feks dump forårsake kompressorsurge da trykklekasjen gjør at turboen overkompenserer og lader ujevnt?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av xcbolt Vis post
    Hmm, noe lik fluttring, men synes den var hardere på videoen. Er mere puffing hos meg. Har i hvertfall bestillt den hardeste dump fjøra fra Forge nå som er beregna på over 2 bar trykk, så får vi se om det hjelper. Teoretisk sett kan vell en lekasje fra feks dump forårsake kompressorsurge da trykklekasjen gjør at turboen overkompenserer og lader ujevnt?
    Du kan vurdere en test uten dump ventil. Noen kjører jo uten dumpventil fordi de liker så godt rallycross lydene så en liten test tur eller to er ok.

Registrerte brukere Ekren sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Melhus, Norway
    Antall takk

Standard

Syns det ble flott farge jeg

Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

Du kan vurdere en test uten dump ventil. Noen kjører jo uten dumpventil fordi de liker så godt rallycross lydene så en liten test tur eller to er ok.
    Joda, det er nok det enkleste for å teste. Blir når jeg går ut på fri igjen.

Sitat Opprinnelig postet av Ekren Vis post
    Syns det ble flott farge jeg
    Takker for det, det er jo hvert fall ikke en farge alle andre har.

Registrerte brukere Ekren sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Melhus, Norway
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av xcbolt Vis post
    Takker for det, det er jo hvert fall ikke en farge alle andre har.
    240 i knæsj farge er gromt!

14. Takk xcbolt takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Ekren Vis post
    240 i knæsj farge er gromt!
    Joda alt har jo sin sjarm.

Tror muligens jeg har funnet ei relativt enkel løsning for å få montert den vann-olje veksleren som står på 940 rett på blokka så man slipper forlengeren. Fant disse boltene på Aliexpress og har målt meg fram til at den skal passe hvis man dreier ned tykkelsen under sekskanten som er 23,95mm til 23,2mm. Tror godset skal være tjukt nok allikevel, og da kan man bare skru den rett på den originale oljefilter pinnebolten. Har ikke prøvd dette enda, men har bestilt et par slike for å prøve. Ser for meg at olja blir fortere varm og forhåpentligvis også litt varmere med en slik varmeveksler. Legger ved linken om slik at andre kan bestille om dette skulle fungere.

https://www.aliexpress.com/item/1005...6f0e126alqt9tf

16. Takk Riff takket for denne posten
    Medlem 2026
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Det kan jo bli ett litt kult prosjekt
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

18. Takk xcbolt takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

Har en fin 25mm blindplugg liggende ett sted, men fant den ikke før jobb idag. Derimot fant jeg en annen dumpventil med justerbar fjør som jeg justerte på det hardeste, ble så hard at den ikke åpna i det heletatt når jeg slapp gassen. Ja jeg skal prøve uten dump også, men var bare den andre dumpen jeg fant rett før jeg dro. Hvert fall så dro jeg opp igjen rutene open loop tabellen for å få fullt trykk hele registeret, og jeg fikk fortsatt surge, men nå fikk jeg bare når jeg gassa fullt i litt tyngere gir, det ga seg når jeg kom opp på turtall. Jeg har jo dumpen før intercooler, og har kommet fram til at hvis den ikke surger når jeg plugger den, så burde jeg hvertfall ha den etter intercooler for å slippe spiken før intercooleren, og i tillegg så slipper jeg å tømme intercooleren ved giring. Men en annen ting som slo meg er at kanskje innløpsrøret til turboen er for lite? Innløpet på KRXen mener jeg å huske var 2,25" og jeg har en overgang til 2,5" rør. Det største trykkrøret som er det etter intercooleren er vell 2,5" "originalt 940 rør" i tillegg er jo intercooleren ganske stor, kan det da være at når turboen skal fylle intercooleren og trykkrøra så får den rett og slett ikke nok luft, slik at jeg kanskje skulle prøvd et 3" innløpsrør til turboen? KRXen lader jo hardt og tidlig og når den da skal fylle mye luft uten mottrykk veldig fort så trenger den jo mye luft inn veldig fort også.

Har dette luftfilteret, men det vil jeg tro fløder nok. Det er faktisk en overgang i filteret fra 3" til 2,5" så det er mulig å bruke det med 3" rør.
    https://www.speeding.no/p/motor-tuni...VjnXMDw1DOKOTO

Jeg har en teori om at kanskje dumpen har åpna for tidlig har gjort at jeg har fått surging på i lavere gir og høyere turtall og for lite innsugsrør gjør at jeg får det på høyere gir og lavere turtall. Alt dette vill vell påvirke hvor på kompressorkartet turboen jobber, men som sagt så skal jeg teste videre og montere ekstra ladetrykksmåler, men dette var bare en tanke jeg fikk etter i dag.

I tillegg har jeg også dumpen kobla til et T stykke på manifolden, det er vell å ganske ugunstig slik jeg har skjønt det.
    Sist endret av xcbolt; I går kl 23:06

Side 23 av 23 FørstFørst ... 13 21 22 23

Lignende tråder

1. tåler volvo 240 automatkassa turbomotor ?
    By Grøftekanten-Racing in forum Motor og gir
    Svar: 17
    Siste post: 03/04/14, 11:34
  2. bygging av anlegg i volvo 850.
    By xvegard91 in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 15
    Siste post: 30/10/11, 11:49
  3. Volvo 240 bygging
    By dokken in forum 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 30/10/11, 00:38
  4. Den første Turbomotor fra Volvo.. 1978?
    By fotonet in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 06/01/11, 11:37
  5. godkjenning av turbomotor volvo 145?
    By duffern91 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 22/10/10, 17:13

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine