Brukere som er tagget i denne tråden

Side 7 av 8 FørstFørst ... 5 6 7 8 SisteSiste
Viser resultater 151 til 175 av 179

Tråd: eab - volvo 740 med b21

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Riff Vis post
    Blir nok å teste med noen bosch 0280150431 - røde dyser fra saab, men sliter litt med å finne noe bra data på de.
    Som han sa: Rød dyser - " Ække det litt femi a`?"

Tekniske spesifikasjoner:
    Statisk flyt: 351,7 – 360 cc/min ved 3 bar (33,3 lbs/hr).
    Motstand: 12,0 Ohm (Høyohm / High impedance).
    Dysetype: Bosch EV1 (Lang fysisk størrelse).
    Spredebilde: 4-hulls dyse.
    Original bruk: Saab 900, 9000 og 9-3 med 2.0L og 2.3L Turbo (f.eks. B234R).
    Dødtid / Latency (Veiledende verdier) Siden dette er eldre standard høyohmsdyser, følger de en veldig typisk kurve for Bosch EV1. Om du skal legge dette inn i et datasprut (som MaxxECU, Megasquirt eller Link
    ECU
    ) og mangler et spesifikt flytskjema for akkurat dine dyser, bruker de fleste tunere disse veiledende dødtidene ved 3 bars bensintrykk:
    8 Volt: ~1,70 ms
    10 Volt: ~1,25 ms
    12 Volt: ~0,90 ms
    14 Volt: ~0,65 ms
    16 Volt: ~0,48 ms
    Sammenligning av tallene (ved 3,0 bar bensintrykk)
    Volvo original mørkegrønn (0280150804): ca. 335 – 337 cc/min
    Saab «Rødtopp» (0280150431): ca. 352 cc/min
    Hvorfor oppgraderingen i realiteten er nesten verdiløs: Marginal forskjell i mengde: Forskjellen mellom dysene er bare rundt 15–17 cc/min. Det tilsvarer en økning på fattige 4,8 %. For å sette det i perspektiv: Det gir deg ikke nok ekstra bensin til å øke ladetrykket merkbart en gang. Originalhjerne (LH 2.4) rydder opp: Volvos elektroniske innsprøytningssystem (LH 2.4) har en adaptiv lambda-regulering. Siden forskjellen er så liten som 5 %, vil hjernen under vanlig kjøring (closed loop) bare justere ned pulstiden for å kompensere. Motoren får nøyaktig like mye bensin som før.
    Bosch 0280156012 Porche 996 Turbo / GT2 dysene er de rette for "300 hp" kittet.
    https://www.bosch-motorsport-shop.co...-injector~6074
    Sist endret av Batland; 31/07/26 kl 10:17

2. Takk Riff takket for denne posten
    Medlem 2026
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Hehe, joda
    Er bare de jeg har i høy-ohm, sett bort fra noen siemens deka 840cc som jeg hadde problemer med på datasprutet, så bedre å prøve med desse slik at det er mulig å få startet opp og testet litt
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Antall takk

Standard

jeg kjørte med både 80lbs deka (875cc?), og 630cc deka. så du kan godt få se ve-map og instillinger jeg brukte hvis du vil prøve med de dysene. Har du standard 60-2 trigger og vanlig coil så kan du egentlig bruke alle instillingene jeg har

Batland:

Hva slags tenning har dere kjørt med på lavkomp b230 med bsrt5+ kam? Jeg kjører fortsatt med tenningskartet fra den gamle b21-motoren, så det hadde vært gøy å sett. Kammen står forøvrig med 2,6mm løft i ødp nå.
    Sist endret av eab; 29/07/26 kl 21:21

5. Takk Riff takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    Batland:

Hva slags tenning har dere kjørt med på lavkomp b230 med bsrt5+ kam? Jeg kjører fortsatt med tenningskartet fra den gamle b21-motoren, så det hadde vært gøy å sett. Kammen står forøvrig med 2,6mm løft i ødp nå.
    Jeg vil begynne med å si at jeg ikke har sett eller hørt om noen som ligger ned så mye tid og krefter på å finne det mest velfungerende tenningskartet til en motor som det RS tuning og motorsport gjør. Det er motoren som bestemmer hva som er korrekt, ikke eieren og ikke mappeduden så en god dialog mellom de to er avgjørende.
    Det som er blitt avslørt er at en lavkomp. B230 motor foretrekker B21A tenningskurven på sugemotorlinjen i tenningsmappet og 26 - 27 grader tenning ved maks effekt U-avhengig av hvor høyt ladetrykket er.
    Når EGT passerer 930 grader C inn i turbinhuset er grensen for hvor høyt ladetrykk man kan kjøre nådd.
    I det mest ekstreme tilfellet ble det kjørt utrolige 31 grader fortenning ved over 2,0 BAR ladetrykk ved maks effekt på høyt turtall.
    Når man kjører skikkelig høyt ladetrykk mellom 4000 og 5000 o/min. så MÅ man ty til overdrevet mye boost retard for å unngå tenningsbank og der har vi sett at Volvo original 18 grader og ned til 16 grader har vært nødvendig.

Alle kammene er raske på det løftet og alt mellom 2,4 - 2,8 mm VENTIL-løft i ØD har vist seg å gi gode resultater med BSRT5+ kammen, så 2,6 mm er perfekt det.

Hovedpoenget med å mappe en turbomotor er å utvikle det beste 3D tenningskartet man klarer.
    Fuelmappet og ladetrykkskurven er en lek i forhold.
    Sist endret av Batland; 31/07/26 kl 10:47

Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Antall takk

Standard

Såklart er det motoren og dreiemoment som får bestemme. Jeg var bare nysgjerrig på hvilken ballpark man vanligvis lander på slike oppsett.

her er kartet som fortsatt brukes:

Medlem 2026
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

jeg kjørte med både 80lbs deka (875cc?), og 630cc deka. så du kan godt få se ve-map og instillinger jeg brukte hvis du vil prøve med de dysene. Har du standard 60-2 trigger og vanlig coil så kan du egentlig bruke alle instillingene jeg har
    Ja, kan gjerne ta en test med de igjen.
    Alt er standard ja

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Såklart er det motoren og dreiemoment som får bestemme. Jeg var bare nysgjerrig på hvilken ballpark man vanligvis lander på slike oppsett.

her er kartet som fortsatt brukes:
    Det var høy minimums tenning og så var det rimelig flatt i effektregisteret.
    Oppstart på ca. 25,5 grader er sjelden nødvendig.
    Det vi har sett rundt her, hvor det mappes med fokus på den teoretiske sugemotorens prestasjoner og EGT, er det tidligere nevnte.
    Det tenningsmappet der vil gi forventet resultat opp til ca. 200 kpa og deretter hadde det gått kraftig sørover med dreiemoment og effekt på lokale oppsett.
    Satt opp som 2D hadde det vært veldig flate "kurver" her.

Ta gjerne en titt på på side 26 i post 633 i TurboThomas sin tråd: http://forum.vccn.no/showthread.php?...tenningskurver

Her en forsiktig begynnelse som formentlig vil fungere godt og relativt trygt, men intet er garantert.

Sist endret av Batland; 30/07/26 kl 13:42

10. Takk eab takket for denne posten
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Antall takk

Standard

Tenningskart er smått modifisert, og loggen avslører at flat pedal fra 3000rpm i tredjegir sørger for at trykket passerer 2bar før 4100rpm. Da kommer det sorte streker bak bilen og turtallet flyr opp til 6-7000rpm. Selv om den går med lambda 0.69 på topp. Trimmer bort litt mer bensin så våkner den nok skikkelig.

12. Takk Riff takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Hehehe, glimrende.
    Det er suksess det.

Satt nå opp tenningskartene i 2D slik jeg foretrekker.

Først ditt komplett:

Så forenklet:

Så det siste tenningsmappet over her i forenklet utgave:

0,9 grader tenningsretard pr. 0,1 BAR ladetrykk.
    Sist endret av Batland; 31/07/26 kl 10:57

Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Antall takk

Standard

Jeg skjønner prinsippet, og mitt tenningskart er nå dratt ned litt rundt tomgang, beholdt som før opp til ca 1 bar og så en liten dip rundt momenttopp (ned til rundt 18 grader) og så opp igjen til 26 på topp. I 3d ser det nesten ut som en liten hengekøye rundt momenttopp.

Det er vel bare å finne seg en bremsebenk etterhvert tenker jeg

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Jeg skjønner prinsippet, og mitt tenningskart er nå dratt ned litt rundt tomgang, beholdt som før opp til ca 1 bar og så en liten dip rundt momenttopp (ned til rundt 18 grader) og så opp igjen til 26 på topp. I 3d ser det nesten ut som en liten hengekøye rundt momenttopp.

Det er vel bare å finne seg en bremsebenk etterhvert tenker jeg
    Det må du.
    Det er klin umulig å realisere potensialet i ett oppsett uten kombinasjonen en dyno og en genuint kompetent mappedude som faktisk er engasjert.

Som alltid er det "den teoretiske sugemotorens prestasjoner" som mest avslørende forteller hvor velfungerende absolutt HELE oppsettet er.

Her 200 Nm, 147 lb/ft og 162 hp målt på Nav på svep og som alltid her lokalt - uten noen tillegg.

https://i.imgur.com/2VAOWb3.jpg
    Sist endret av Batland; 31/07/26 kl 20:06

Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Antall takk

Standard

Som nevnt i tråden til TurboThomas har jeg sett at VE-kartene våre har samme trend rundt 3-4000rpm lavlast. En fjellrygg med "ekstra bensin" som motoren av en eller annen grunn absolutt ønsker seg. Det er vel kanskje at fyllingsgraden blir ekstra stor her med dette oppsettet av en eller annen grunn. Legger ved bilder av ve-kartet bra b21-motoren med standard topp, ventiler og V-kam, den hadde ikke dette behovet. Det kan såklart ha noe med dysene å gjøre, men å se samme trend på et lignende oppsett peker kanskje mer mot kombinasjonen lavkomp, bsrt5+, E-innsug osv?

3D ve fra b21-motoren:
    Sist endret av eab; 05/08/26 kl 15:42

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Jeg er helt enig i resonementet, men.....

Det er jo slik at med gode bensinpumper, gode linjære dyser og ett godt sprut, så følger motorens dreiemomentkurve VE-kartet i datasprutet.

Egentlig hadde jeg derfor forventet noe slikt som denne dreiemomentkurven til den teoretiske sugemotoren viser:
    https://i.imgur.com/YzZMWUo.jpg

Det virker som at 80 mm veivene helt naturlig gir B230 motorene peak dreiemomemnt / peak VE i nabolaget 4500 o/min.
    Vi ser 95% av peak dreiemoment fra 3000 o/min. og det er ikke ulikt VE-kurven din.
    Hvis VE 89 = 100% blir 95% = VE 84,5 som du oppnår ved ca. 3050 o/min. og det indikerer at dette er BSRT-oppsettet sine egenskaper, ja.
    Bildet under her.

VE-tabellen du postet tidligere kan fremstilles slik for sugemotoren:
    https://i.imgur.com/OwksTBE.jpg

Så med -0,4 BAR vakum som jo ser fornuftig ut fordi en motor flytter samme mengde luft (volum) uavhengig av om den har lav tetthet og er lett eller er komprimert og tung.

https://i.imgur.com/xGg38nk.jpg

LuftMASSEN (vekt) derimot, den endres dramatisk og må kompletteres med korrekt masse (vekt) drivstoff.
    Så legger vi til 2,0 BAR ladetrykk og da ser vi at noe skjer / går galt:

https://i.imgur.com/CyjRJ7E.jpg

Se vinkelendringen på den striplede trendlinjen.

Disse verktøyene som finnes i datasprutene er ofte en patetisk affære som ikke avslører noe, tvert imot.

Her alternativ løsning som avslører det meste på brutalt ærlig vis.

https://i.imgur.com/aFpj5N6.jpg

https://i.imgur.com/LsyHjIk.jpg
    Sist endret av Batland; 05/08/26 kl 16:42

18. Takk eab takket for denne posten
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Antall takk

Standard

Blir det ikke litt for direkte å lese VE-tabellen som en faktisk dreiemomentskurve eller fyllingsgrad? VE står riktignok for volumetrisk virkningsgrad, men i datasprutet er vel VE-verdien først og fremst et tall som brukes for å beregne nødvendig pulsbredde i forhold til lambda. MAP, VE, lufttemperatur, lambda-target, deadtime og sånt inngår i beregningen har jeg lest. Mapsensoren måler jo gjennomsnittlig trykk i innsugsmanifolden, ikke den luftmassen som faktisk blir fanget i sylinderen når ventilen lukker. Overlapp, resonans, reversion, restgass, trykkpulser og alt det der kan vel derfor gjøre forholdet mellom MAP og fanget luftmasse annerledes ved enkelte turtall. Så jeg tolker det mer dit at den map baserte utregninga trenger større korreksjon der enn i resten av kartet bare for å møte ønsket lambda.

På 290 kPa og 4700 rpm står VE på 116, men det betyr jo ikke at motoren får 10–12 prosent mindre bensin der enn ved 3400 rpm og 60 kPa, hvor VE står på 135. MAP er jo en del av utregningen, så den beregnede bensinmengden blir naturligvis mange ganger større ved 290 kPa selv om VE-tallet er lavere

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Det varierer visstnok.
    På seriøst nivå, Porsche, BMW osv. så følger VE tabellen dreiemomentkurven ganske så nøyaktig.
    På lavere nivå er tallene i VE tabellen bare tall som forteller sprutet om hvor mye bensin som skal tilføres. Når ladetrykket økes så øker vanligvis baktrykket mer enn ladetrykket og VE reduseres i praksis, men ofte ser vi at VE økes med økende ladetrykk. Dette fordi at VE kartet ikke er ett genuint VE kart, men ett bensinmengdekart.

Ett genuint VE kart forteller sprutet hvordan motoren flytter luft i enhver driftstilstand og så er det sprutet via AFR-target kartet som tilsetter nødvendig mengde bensin.
    Ett BSRT-oppsett vil "aldri" klare å passere 100% VE og jeg måtte jo spørre AI om en mening.

Konklusjon:
    For å levere 200 Nm fra den teoretiske sugemotoren målt på navene med en Volvo B230, må motoren jobbe med en reell volumetrisk effektivitet (VE) på rundt 95 %.
    https://i.imgur.com/yzTuWNZ.jpg
    https://i.imgur.com/97Bv1A2.jpg
    Sist endret av Batland; 05/08/26 kl 20:28

Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Antall takk

Standard

Hva som er seriøst eller ikke får du selv avgjøre. Speed density fungerer på måten her uansett hvor lite seriøst det måtte være.

Tilbake til bilen:

Jeg bytta til et sett med nye bcr8es plugger, og titta samtidig ned i sylinderne med boroskopet. Så noe snedig på sylinder 3 og tenkte at det var like greit å undersøke skikkelig, så jeg rev av toppen og fant ut at det var falsk alarm. Ble lurt av div nummer og bokstaver på stempelet

Fikk da anledning til å dobbeltsjekke ødp, og satte kammen til 2,75mm løft da jeg monterte sammen. Ser at jeg trenger all hjelp jeg kan få for å nå 600wNm. Har strammet wgstaget litt og skal etterhvert øke ladetrykket så det peaker mot 2,4 bar så tidlig som mulig. Pr nå passerer jeg 300kpa ved 4560rpm, og så peaker det på 320kpa ved ca 5000rpm. Den holder så 300+kpa til 7000rpm. Mellom 250kpa og 300kpa øker trykket med 10kpa pr 100rpm, så det er tydelig at den begynner å regulere rundt 4500rpm. Klarer jeg å holde wg stengt litt lenger, finpusser tenning og bensin, får litt hjelp av at kammen er flyttet fram enda litt mer osv så tror jeg 600wnm skal være innen rekkevidde, med dreiemomentstopp rundt ca 4900rpm.

edit: Det er jo også morsomt å mate AI med loggfilene, for å gjette effekt. Her er det tatt utgangspunkt i bsfc 0,6, 15% drivverkstap og korrigert for fet blanding (uten den korreksjonen havner vi såklart høyere):

Sist endret av eab; 15/08/26 kl 14:42

22. Takk Riff takket for denne posten
    Medlem 2026
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Hehe, kult

Ikke så gæli at det ikke er godt for noe. Greit å få sjekka over og stilt inn rett når en først holder på.
    Er vel benken for å finne de siste hestene ja.

Har starta den røde på Vems nå, traff bra med tenning, men sliter med lambda sensoren.. vet ikke hva den kødder med.
    Husker du om det tok lang tid å kalibrere den når du gjorde det? Sitter å venter i 10 min uten at den gjør noe...

24. Takk eab takket for denne posten
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Antall takk

Standard

Sjekk at du har valgt riktig sensortype, og at den faktisk henger ut i friluft! Bruker du den wizarden i vemstune så skal den jo fikse alt automatisk, og det står nederst i vinduet hva den driver med (heating, calibrating osv). Det skal bare ta et minutt eller tre, så fort oppvarminga er ferdig går det veldig fort.

26. Takk Riff takket for denne posten
    Medlem 2026
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Ja, den står kun på heating, så noe er feil. Tok ikke så lang tid med den gamle boksen min.
    Den ble sendt inn for en liten sjekk, å så sendte de meg en helt ny boks for 500,- pga den var urgammel. En plass på 900 tallet i serienummer.

Har sjekket at alle verdier er rett i forhold til det vems.hu sier de skal være (brukte 2 100 ohms motstander etc..)
    Så verdiene i oppsettet, som også står på det arket som følger med boksen stemmer.

Har målt lambda sensor også, og utfra det jeg leser på nett, så skal den være ok og. Har testet med 2 sensorer.
    Den varmer opp, men starter aldri kalibreringen.

Spørs om jeg må se over ledningene ut, og se om jeg har driti meg ut der

Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Antall takk

Standard

Hvis du gjør det manuelt da, ingen bevegelse på den nåla som viser oksygeninnhold i lufta?

-------------

Det regner i trondheim, så det er vanskelig å få til så mye. Men å flytte kammen og gi wg mer preload har ført til at jeg nå har 280kpa 2-300rpm tidligere enn før ihvertfall. Etter det slipper hjula, så hvordan det er videre oppover er usikkert.

Medlem 2026
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Bare å vente på bedre vær da

Samme om det er auto eller manuelt. Lambda begynner å bevege seg i bakgrunnen når den begynner å bli varm, men er veldig ustabil. Hopper opp og ned noe voldsomt.
    Står i heating i 10 minutt og da gidder jeg ikke å vente mer

Koblet om jording fra innvendig i bil, til toppen uten at det ble noen forandring.
    Prøvde meg på nyere FW, men det ble bare rot, fikk ikke bort enkelte feilmeldinger. Testet og 1.2.31 som var det configen din var med og det var ingen forandring.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Hva som er seriøst eller ikke får du selv avgjøre. Speed density fungerer på måten her uansett hvor lite seriøst det måtte være.

Tilbake til bilen:

Jeg bytta til et sett med nye bcr8es plugger, og titta samtidig ned i sylinderne med boroskopet. Så noe snedig på sylinder 3 og tenkte at det var like greit å undersøke skikkelig, så jeg rev av toppen og fant ut at det var falsk alarm. Ble lurt av div nummer og bokstaver på stempelet

Fikk da anledning til å dobbeltsjekke ødp, og satte kammen til 2,75mm løft da jeg monterte sammen. Ser at jeg trenger all hjelp jeg kan få for å nå 600wNm. Har strammet wgstaget litt og skal etterhvert øke ladetrykket så det peaker mot 2,4 bar så tidlig som mulig. Pr nå passerer jeg 300kpa ved 4560rpm, og så peaker det på 320kpa ved ca 5000rpm. Den holder så 300+kpa til 7000rpm. Mellom 250kpa og 300kpa øker trykket med 10kpa pr 100rpm, så det er tydelig at den begynner å regulere rundt 4500rpm. Klarer jeg å holde wg stengt litt lenger, finpusser tenning og bensin, får litt hjelp av at kammen er flyttet fram enda litt mer osv så tror jeg 600wnm skal være innen rekkevidde, med dreiemomentstopp rundt ca 4900rpm.

edit: Det er jo også morsomt å mate AI med loggfilene, for å gjette effekt. Her er det tatt utgangspunkt i bsfc 0,6, 15% drivverkstap og korrigert for fet blanding (uten den korreksjonen havner vi såklart høyere):

Takk for at du deler.
    AI blir nå vår undergang, men i mellomtiden er det ett fantastisk kjekt og nyttig verktøy.

104 hp på 4000 o/min fra den teoretiske sugemotoren er reelt, maks dreiemoment på 3500 o/min. er overraskende tidlig og maks effekt som nærmer seg 7000 o/min er en velsignelse det.

https://imgur.com/a/uEkJ6J1

Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Takk for at du deler.
    AI blir nå vår undergang, men i mellomtiden er det ett fantastisk kjekt og nyttig verktøy.

104 hp på 4000 o/min fra den teoretiske sugemotoren er reelt, maks dreiemoment på 3500 o/min. er overraskende tidlig og maks effekt som nærmer seg 7000 o/min er en velsignelse det.

https://imgur.com/a/uEkJ6J1
    Samme beregningsmetode treffer bremsepapiret fra b21 motoren med 1,4% differanse på hk og 2,7% på dreiemoment, når man legger loggen fra pullet til grunn.

32. Takk Batland takket for denne posten
    Medlem 2026
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Det her var ett herlig syn:

34. Takk eab takket for denne posten
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Antall takk

Standard

Se der ja! Bare å begynne å mappe nå!

---

740'n har fått overhalt tenningskartet, kammen står nå med 2,75 mm løft i ØDP og WG-actuatoren er stramma opp.

På rene 3.-girsdrag fra 2000–2500 rpm og opp, på flat vei, passerer den 2 bar rundt 4300 rpm, peaker på ca. 2,4 bar rett før 5000 og daler gradvis mot 2 bar ved 7200 rpm. Såklart hadde jo jeg glemt at boostcut fortsatt sto på 340 kPa, så det ødela litt av moroa. Men bilen svarte veldig godt på endringene.

Tenningskartet er nå ganske likt Batland sine anbefalinger i TurboThomas-tråden, og det ga både merkbart og målbart (i logg) bedre aks i området 0–1,5 bar ladetrykk.

36. Takk Batland, Riff takket for denne posten
Side 7 av 8 FørstFørst ... 5 6 7 8 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •