Hva som er seriøst eller ikke får du selv avgjøre. Speed density fungerer på måten her uansett hvor lite seriøst det måtte være.
Tilbake til bilen:
Jeg bytta til et sett med nye bcr8es plugger, og titta samtidig ned i sylinderne med boroskopet. Så noe snedig på sylinder 3 og tenkte at det var like greit å undersøke skikkelig, så jeg rev av toppen og fant ut at det var falsk alarm. Ble lurt av div nummer og bokstaver på stempelet
Fikk da anledning til å dobbeltsjekke ødp, og satte kammen til 2,75mm løft da jeg monterte sammen. Ser at jeg trenger all hjelp jeg kan få for å nå 600wNm. Har strammet wgstaget litt og skal etterhvert øke ladetrykket så det peaker mot 2,4 bar så tidlig som mulig. Pr nå passerer jeg 300kpa ved 4560rpm, og så peaker det på 320kpa ved ca 5000rpm. Den holder så 300+kpa til 7000rpm. Mellom 250kpa og 300kpa øker trykket med 10kpa pr 100rpm, så det er tydelig at den begynner å regulere rundt 4500rpm. Klarer jeg å holde wg stengt litt lenger, finpusser tenning og bensin, får litt hjelp av at kammen er flyttet fram enda litt mer osv så tror jeg 600wnm skal være innen rekkevidde, med dreiemomentstopp rundt ca 4900rpm.
edit: Det er jo også morsomt å mate AI med loggfilene, for å gjette effekt. Her er det tatt utgangspunkt i bsfc 0,6, 15% drivverkstap og korrigert for fet blanding (uten den korreksjonen havner vi såklart høyere):