Brukere som er tagget i denne tråden

Side 8 av 9 FørstFørst ... 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 176 til 200 av 202

Tråd: hilmar: Volvo 240 16v turbo

Medlem 2026
    Medlem siden
    22. jan. 2024
    Antall takk

Standard

Angående drivstoff/tur/retur.
    Ser du har PTFE stålomspunnet slange (antar jeg?) fra speeding?
    Har du slange under hele bilen, eller kjørte du alurør? Vegvesenet godtar slanger midt under bilen?

Har prøvd å google, men har ikke klart å finne frem til noen regler på det.

Hva kjørte du på? AN8?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2012
    Antall takk

Standard

Har slange hele veien. Har ikke prata så mye med bt så det får jeg prate med de om, muligens kunne laget til deksel over slangene.

Kjører An8 tur og An6 retur

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2010
    Sted
    Hemne/Trondheim
    Antall takk

Standard

Da fått laga til en gassvaier, tror var en A eller K vaier jeg korta ned. Brukte slike som er i sukkerbiter til å skru fast ved pedalen.

Sent fra min SM-N975F via Tapatalk

Medlem 2026
    Medlem siden
    22. jan. 2024
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av hilmar Vis post
    Har slange hele veien. Har ikke prata så mye med bt så det får jeg prate med de om, muligens kunne laget til deksel over slangene.

Kjører An8 tur og An6 retur
    Ok, jeg så det kom påsketilbud hos speeding nå (det ble litt dyrt, he he).
    Så jeg handlet inn både alurør og ptfe stålomspunnet.

5. Takk hilmar, Riff takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2012
    Antall takk

Standard

Det er fort gjort å handle når er tilbud spesielt på Speeding.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2010
    Sted
    Hemne/Trondheim
    Antall takk

Standard

Tide med oppdatering, har holdt på mye men ikke kommet mye lengre. Sliter nå med att dynamo ikke liner opp med reimskiva på veiva. Ser det er forskjell på ørene på braketten. Bruker dobbelbrakett med dynamo og servo på samme side, må lage nye oljeslanger på eksossiden hvis skal flytte. Er det bare å sette på reim å stramme til alle skruer?

8. Takk Riff takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2010
    Sted
    Hemne/Trondheim
    Antall takk

Standard

En ting som er positivt, har kinna opp oljetrykk på motoren, helt til lampa slukket.

10. Takk Riff takket for denne posten
    Medlem 2026
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Å få gjennom olje er alltid en fin milepel

Er det at den ikke går på linje med reimhjulet på veiva?
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2012
    Antall takk

Standard

Sporene på reimhjulet på dynamoen treffer ikke rett på reimskiva på veiva, går på skrå. Men har sett andre som har bruker dobbelbrakketten å så funker sikkert.

13. Takk Riff takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2010
    Sted
    Hemne/Trondheim
    Antall takk

Standard

Liten oppdatering, koblet ferdig bensinpumpe på armaturet. Så blir det koblet på en 6mm2 på oversiden av armaturet. Ellers kunne jeg tenkt meg å pulverlakkere bensintanken å få pussa litt der den skal sitte før endelig montering(er litt rust på rammevangen) men virker ikke som det er farlig enda.

15. Takk Riff, Batland takket for denne posten
    Medlem 2026
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Greit å få tatt det en kan når det allerede er tilgjengelig ja

17. Takk Hilmar242 takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Hilmar242 Vis post
    Liten oppdatering, koblet ferdig bensinpumpe på armaturet. Så blir det koblet på en 6mm2 på oversiden av armaturet.
    Veldig kjekt å se at du valgte å ta strømforsyning og jording til bensinpumpen på alvor.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2012
    Antall takk

Standard

Lurer på en ting Batland, skal jeg bare jorde pumpa slik som på bildet eller jorde mere?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av hilmar Vis post
    Lurer på en ting Batland, skal jeg bare jorde pumpa slik som på bildet eller jorde mere?
    Alle som har kjørt logg på bensintrykket under mapping har sett at nesten ingen har stor nok bensinpumpe med god nok strømforsyning og god nok jording.
    Det optimale er at man har samme volt målt på pumpens terminaler som på batteriet ved maks effektuttak og dette er vanskelig å få til.
    Jeg personlig hadde dratt en 6mm2 ledning fra armaturet og rett til minuspolen på batteriet, men nødvendig er det ikke og hvor mye til tilfører i praksis vet jeg heller ikke, men det er lite arbeid og negativt er det iallefall ikke.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2010
    Sted
    Hemne/Trondheim
    Antall takk

Standard

Fått pulverlakkert bensintank, er litt handikappet for tiden da har brukket ankelen så får får ikke gjort så mye. Litt synd da ikke er så mye igjen for å starte.

Medlem 2026
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Nice Tanken ble seende veldig bra ut

Kjipt med ankelen, god bedring.

23. Takk hilmar takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Fått pulverlakkert bensintank, er litt handikappet for tiden da har brukket ankelen så får får ikke gjort så mye. Litt synd da ikke er så mye igjen for å starte.
    Ser veldig flott ut, men pulverlakk isolerer nok godt, så kravet til seriøs jording av armaturet må tas på alvor.

Brukket ankel er skikkelig UFFDA, så god bedring.

25. Takk hilmar takket for denne posten
    Medlem 2026
    Medlem siden
    22. jan. 2024
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Alle som har kjørt logg på bensintrykket under mapping har sett at nesten ingen har stor nok bensinpumpe med god nok strømforsyning og god nok jording.
    Det optimale er at man har samme volt målt på pumpens terminaler som på batteriet ved maks effektuttak og dette er vanskelig å få til.
    Jeg personlig hadde dratt en 6mm2 ledning fra armaturet og rett til minuspolen på batteriet, men nødvendig er det ikke og hvor mye til tilfører i praksis vet jeg heller ikke, men det er lite arbeid og negativt er det iallefall ikke.
    Ja, det armaturet jeg har i bilen gjorde jeg det på faktisk.
    Det var egentlig fordi jeg fikk ledningsbrudd i jordingen i armaturet, men når jeg først da hadde det, tok jeg like greit å la kabler hele veien ned til pumpen, samt lagde en liten "ground loop" fra pumpen til armaturet. Opprinnelig løsning drar jo jorden ut fra den kontakten, via en sveist liten "tapp" på toppen. Så henter jo pumpen egentlig jord gjennom armaturet. Men man vet jo aldri hvor bra kontakt man har inni den kontakten på utsiden av armaturet :P Sikkert noe jallagreier..

Kan godt være armaturet mitt var aftermarket, så ganske nytt ut. Men det virket jo ikke

Medlem 2026
    Medlem siden
    22. jan. 2024
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    hilmar :

Fikk du til dynamoen?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2012
    Antall takk

Standard

Hei Olavxxx, jo mener dynamoen er ferdig montert med kabler å reim. Må kanskje bytte spor på reimhjulene men det er jo fort gjort. Mangler å montere servon men kommer meg ikke noen steder akkurat nå.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mars 2010
    Sted
    Hemne/Trondheim
    Antall takk

Standard

Da har jeg klart å kommet meg litt på begge beina. Laga ferdig siste biten til å feste catchtanken igår å leverte til en som sveiser. Festet er 2delt da kan jeg ta bort catchtank hvis Bt er imot tanken. Han begynte med engang å etter 2timer fikk jeg melding om att han var ferdig. Ellers så blir det å skaffe Elservo da den braketten jeg har er beregnet for ac-pumpe under dynamoen. Så blir å sette på en enkel brakett til dynamo. Senere så blir det vel kanskje en litt større dynamo da det blir litt elektronikk som kommer til å trekke strøm. 8hp kasse er jo en drøm så muligens det kan bli i framtiden.

Sist endret av Hilmar242; 23/08/26 kl 13:48

30. Takk Riff takket for denne posten
    Medlem 2026
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Får håpe de er enig da, ser jo ut som en god løsning.
    Godt å høre at du begynner å bli bedre

32. Takk Hilmar242 takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

8hp kasse er jo en drøm så muligens det kan bli i framtiden.
    Her ett innspill du ikke har spurt om.
    8HP fanboy gjengen har sterk rekruttering for tiden, men dette bør man tenke gjennom og undersøke først og gjerne med å diskutere med KI. Ki er stor tilhenger innledningsvis, men endrer mening etterhvert som bekymringene nevnes.

For det første koster det mer enn man skulle tro når alt er sagt å gjort.
    Eldre 4 syl. motorer, spesielt etter at de er trimmet med bl.a større turbo blir vanligvis forferdelig svake på lave turtall. Som en av få har jeg vært mer enn alminnelig opptatt av effekten på 4000 o/min. fordi dette faktisk betyr fryktelig mye, men folk flest er ikke dette og tenker bare på de "flotte tallene."
    En 8HP kasse holder motoren på ett betydelig lavere turtall enn andre kasser og resultatet i praksis blir som å kjøre med en 1,2L motor. Dette kan man kompensere for med å programmere kassen som da enten vil holde motoren på ett mye høyere turtall enn før og i tillegg bytte gir hele tiden dersom gasspedalen flyttes.
    8HP kasser bør også stå bak motorer med elektronisk gasspjeld for momentreduksjon eller gearblipp i alle gearøyeblikkene.

"1. Konstant "giring i hytt og gevær". Når du ligger i vanlig trafikk og farten endrer seg bare noen få km/t, vil girkassen hele tiden vurdere om den skal ligge i for eksempel 4., 5. eller 6. gir. Siden motoren har så lite kraft på lavt turtall, skal det bare et ørlite vindpust eller en svak motbakke til før girkassen må kaste inn et lavere gir. Så fort bakken flater ut, girer den opp igjen. Bilen blir aldri liggende rolig i ett gir, og du vil føle at drivverket "jobber mot seg selv" hele tiden.

2. "Kenguru-effekt" og uforutsigbarhet fordi motoren har en stor turbo, er kraften enten helt "av" eller helt "på". Du trår litt på gassen → ingenting skjer. Kassen girer ned to gir → turtallet spretter opp → turboen lader for fullt → bilen skyter voldsomt fremover. Du slipper gassen i panikk fordi det gikk for fort → kassen girer raskt opp to gir igjen → bilen mister all kraft. Dette skaper en veldig hakkete kjørestil, nesten som en kenguru, i stedet for den jevne, forutsigbare flyten du ønsker deg i hverdagen.

3. Slitasje og varme i girkassen. Selv om en ZF 8HP er ekstremt solid, er den ikke magisk. Hvis den må skifte gir hvert tredje sekund under vanlig kjøring, skaper det konstant friksjon i de interne klutsjene (lamellene). Dette genererer mye varme. Hvis du ikke har en veldig stor og god oljekjøler på girkassen, vil oljetemperaturen skyte i været under vanlig by- og køkjøring, noe som over tid ødelegger både oljen og girkassen.

4. Mekanisk støy og ulyder. Moderne biler har tonnevis med støydemping, myke foringer og avanserte svinghjul (dobbelmasse) som skjuler at girkassen jobber. I en eldre bil (som kanskje har stivere motorfester og mindre isolasjon) vil du høre og føle hvert eneste girskift. Den konstante klikkingen fra ventilhuset (solenoidene) i girkassen og endringen i motorlyd vil fort bli et irritasjonsmoment på søndagsturen.

Oppsummering: Den harde sannheten. Hvis motoren er så svak i bunnen at girkassen må sjalte kronisk for at bilen skal være kjørbar, har man feilet med oppsettet. Da har man prøvd å løse et motorproblem (for stor turbo / for lite bunndrag) ved å bruke girkassen som krykke. I en slik bil vil en god, gammeldags manuell girkasse faktisk ofte føles mer harmonisk, fordi du som sjåfør godtar å bare ligge i 3. gir i 50-sonen, fremfor en automatkasse som febrilsk prøver å gjette hva du vil gjøre. Det virker som du har sett eller tenkt på noen av de mørkere sidene ved denne trenden som mange "fanboys" glemmer å nevne."
    Sist endret av Batland; 23/08/26 kl 16:58

Registrerte brukere Ekren sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Melhus, Norway
    Antall takk

Standard

Flott og se du er igang igjen Hilmar
    Blir vell og se etter veien denne neste år?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2012
    Antall takk

Standard

Håper blir noen turer neste år ja, men karosseriet er ikke strøkent. Men håper en poleringsjobb hjelper på. Kunne å tenkt meg Bc Racing Coilovers også.

Side 8 av 9 FørstFørst ... 6 7 8 9 SisteSiste

Lignende tråder

1. [Selges] Volvo 240 1989 turbo + 1977 244 turbo (uten tak)
    By JonasS in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 8
    Siste post: 07/02/14, 23:48
  2. Svar: 0
    Siste post: 24/11/13, 10:36
  3. Turbo problemer:( håper noen veit volvo v70 98 turbo
    By Lillegutt in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 26/06/11, 18:07

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder