Fikk den til å lade litt tidligere, men det er jo håpløst å få til noe med sånn vær. Dette er fjerdegir..
Fikk den til å lade litt tidligere, men det er jo håpløst å få til noe med sånn vær. Dette er fjerdegir..
'09 V70
740 - med b21 og vems
Takk for at du deler og holder oss oppdatert.![]()
Helt på tampen av fjoråret oppdaga jeg at den eldgamle og modifiserte fuelrailen hadde et lite knappenålshull under holderen til den bakre dysa. resultatet taler for seg:
Så nå blir det brannslukningsapparat, 1200cc dyser, nye an/ptfe-slanger og ny fuelrail.
Har mata chatgpt med dynopapir og tilhørende logg fra gammel b21 for å estimere bsfc og drivverkstap. Resultatet her ble så sammenlignet med nåværenede logger mtp å gjette nåværende effekt. Dette er kun grovmappet av meg, langs vei. Og veldig lite data opp i turtall pga hjulspinn i de tre første girene. En svakhet her er at gammel motor gikk litt magrere enn jeg har kjørt denne motoren så langt. Den ligner på andre bsrt-oppsett, og jeg tror det skal være mulig å få til 450hk og opp mot 600nm på hjul, hvis alt spiller på lag.
![]()
'09 V70
740 - med b21 og vems
Ladetrykk har potensiale til å ordne det meste.
Ser vi på Nordmark sine resultater og analysearbeid, så er følgende blitt avslørt.
Når du ønsker 450 hp og 600 Nm i resultat fra en teoretisk sugemotor som leverer 130 hp og 165 Nm, da må du lade:
450 Hp / 130 Hp = 2,5 BAR.
600 Nm / 165 Nm = 2,65 BAR.
Du trenger da en turbo som har ett kompressorkart som viser at den kan levere 53 lb/min med luft på PR. 3,8 på innsiden 70 % linjen.
Akkurat som forventet er dette da en SX-E257 turbo.
![]()
Sist endret av Batland; 05/07/26 kl 09:47
Jeg håper porta topp, større ventiler og bsrt5+ kammen gir 135hk som sugemotor da. Holset'en er godt innafor 70% øya ved 53lb/min og 3,8 pr. på de kartene jeg har sett.
grafene var bare litt avansert benchracing. Effekt og moment blir hva det blir med delene jeg har![]()
'09 V70
740 - med b21 og vems
Det står en bil i den lokale Dynapacken med ett slikt oppsett på en B230 motor og den presterte 151,7 Hp målt på Nav men en 49 mm turbo som er kjørt hetl tom og 151,7 whp / 2316 ccm * 2127 ccm = 139,3 hp så 135 hp skal du kunne klare ja.![]()
Deretter er det bare å la Holseten lade på.![]()
ah, ja. Står b230 i bilen nå, så jeg stussa over at jeg måtte opp i 2,5bar ladd for å eventuelt klare den effekten. F-motor med 149mm råder, e-innsug, 46/38 ventiler, porta 530, bsrt5+, 940manifold og hy35'en.
Hadde det ikke vært for at jeg ønsker sol og fint vær i sommerferien skulle jeg vurdert en roadtrip til Bergen, så kunne du/dere fått eksperimentert litt i dynapac'en![]()
Sist endret av eab; 06/07/26 kl 17:47
'09 V70
740 - med b21 og vems
Med en slik oppsatt B230 motor kan vi forvente 195 Nm og fra 152 - 162 hp fra den teoretiske sugemotoren målt på Nav på svep.
Da blir det slik:
600 Nm / 195 Nm = 2,1 BAR
450 hp / 150 hp = 2,0 BAR.
Dette er da potensialet og så avhenger sluttresultatet av om hvor kombinasjonen kompresjonsforhold og driftstoffets oktantall sier at "nå er det nok" og at tenningsretarden må overdrives for å unngå tenningsbank noe som alltid sender den teoretiske sugemotoren sine prestasjoner sørover og eksostemperaturene nordover.![]()
Hehehe, da er ikke Bergen stedet nei.![]()
Sist endret av Batland; 07/07/26 kl 12:20
Blir spennende å følge med videre![]()
Mine prosjekt - Linker under:
90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd
Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.
Litt oppdateringer blir det bestandig når man holder på. Ny 74graders termostat og modelltilpasset aluradiator fra KL.
Festet til ny fuelrail er kanskje ikke det peneste, men det gjør jobben:
Bensintrykksregulatoren får bo under innsuget:
Det begynner å ligne på motor igjen, men fortsatt står det igjen masse småtteri
![]()
'09 V70
740 - med b21 og vems
Batland takket for denne posten
Oppgradering er good
Hvor koblet du jordingen for vems'et?
740 prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=392
Riff takket for denne posten
'09 V70
740 - med b21 og vems
Ja, lurer på å koble opp vems'et igjen.
Husker jeg slet litt med at det var omtrent umulig å starte den på nøkkelen, veldig av og på om den startet, men om jeg trillet den i gang så startet den på sekundet.
Kunne du vært brydd med å dele ett bilde av det innvendige celleverket på intercooleren?
Sammenligne gjerne med intercooleren som du har kjørt med.
To lokale helter har kjørt modelltilpasset 740 / 940 intercooler fra to forskjellige selgere (KL og DO88) og med ganske stor forskjell i resultat.
Det er radiatoren som er ny. Intercooleren har stått i bilen siden 2017 og er en sånn generisk ebay 3" sak.
Bilen startet dag, så det er lovende. Jeg forandret skalaene i både ve- og tenningskartet, så det må en del mapping til før den blir som den skal.
Må også finne på noe lurt med bremser. Byttet fra 740 hovedsylinder til 940 hovedsylinder. Og da var det visst ikke bare å koble sammen rørene nede ved blokka på rammevangen. Får hard og fin pedal ved lufting av bremser på venstre side av bilen, men så fort en luftenippel på høyre side åpnes så blir pedalen svampete og går i gulvet. Selv om det ikke kommer ut luft.
'09 V70
740 - med b21 og vems
Bra den startet
Er det noen stor forskjell på 7 og 9 serien hovedsylinder da?
Trodde det var 2 ut som på 2 serien?
740 har fire porter ut fra hovedsylinder. Som går ned til en ventil/fordelingsblokk på framskjermen. Da jeg bygde om til 302/305mm bremser så blenda jeg ene uttaket fra hovedsylinder (som gikk direkte til et framhjul) og et uttak fra den fordelingsblokka (til det andre forhjulet). 940 hovedsylinderen jeg fikk tak i har bare to utganger, så da måtte jeg klø meg litt i hodet for å finne ut hvordan dette skal gå ihop. Det gikk iallefall ikke å sette røra rett i den fordelingsblokka som jeg gjorde, da var det umulig å få god pedal og brems på alle hjul.
Endelig kunne den kjøre ut av garasjen for egen maskin!
Jeg bomma litt på req_fuel instillingene, så ve-tabellen (iallefall området jeg har begynt med rundt tomgang) har ganske høye verdier. Skal skalere om etterhvert. Bilen starter og går på tomgang, og jeg har kjørt litt rundt i gårdsplassen uten problem. Så fort bremsene er der så blir det prøvetur langs vei også.
![]()
'09 V70
740 - med b21 og vems
Deilig![]()
Gratulerer med den milepælen
Aha, ja da skjønner jeg litt mer.
Spørs om det er noe som blør over mellom kretsene med måten du har koblet det på nå da.
2 fremme, 1 per side bak om jeg husker rett? Men var å finne ut hvilket rør som er hvilken krets da.
eab takket for denne posten