Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: Byttet tannstang, rattjustering

Registrerte brukere 850freak sin avatar
    Medlem siden
    27. feb. 2011
    Sted
    Østfold/Sarpsborg
    Antall takk

Standard Byttet tannstang, rattjustering

Hei. Jeg har en Volvo v70 II D5 2002 mod.
    Det har blitt byttet tannstang på den og har gjort en forstillings kontroll (Spissing). Rattet mitt sitter ca 10 til 20 grader feil så dette må settes rett igjenn.
    Det er ikke noe splines på denne tannstanga så den eneste mulghet er å vri rattet i rett stilling.
    Batteri kabel må sefølgelig av. Men er litt usikker på om jeg må ta av hele airbag eller ikke. Siden rattet ikke skal byttes så bør jeg vel ikke ta av airbag?
    Jeg må frigjøre airbag ved hjelp av to tapper og de kommer jeg ikke til uten å måtte vri på rattet og det her tankegangen min må rettes litt, hvordan finner jeg fram til hvor rattet satt hen før jeg juster det?
    jeg kan jo ikke akkurat starte opp bilen rette opp bilen på nytt med airbag dinglende. Ja ringen må sefølgelig vries med rattet.
    Jeg setter pris på all tips å hjelp jeg kan få.
    Tommy Aleksandersen

Medlem 2026 jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Hei, først bør du sjekke at indre styreledd har ca like mange synlige gjenger på hver side av bilen (=sentrert tannstang).
    Hvis det er stort avvik i tannstangsentrering bør dette rettes med å justere halvparten av avviket (antall gjenger) på hver side (et par gjenger i avvik er nok ok) , for så å kjøre en tur og se hvordan rattet står etterpå.
    Hvis det kun er kontrollert spissing foran, så bør det gjøres full firehjulskontroll da avvik bak smitter på framhjulenes retning. (Thrustvinkel)

Hvis tannstang-sentrering var i orden:
    Merk deg hvordan rattet står når bilen ruller rett frem, enten mentalt eller med en bit maskeringstape for "senter/opp".

Ta av batteriet når bilen har sovnet, drei rattet slik at du får løsnet og tatt bort airbag'en (er det for tungt å dreie på rattet kan du jekke opp bilen litt på hver side, eller rulle framhjulene opp på et par gamle stekebrett el.l.)

Løsne senterskruen i rattet et par omdreininger (ikke helt) , trekk/bank løs rattet, sett rattet i "senter" etter maskeringstape/minne, ta bort senterskrue og trekk rattet forsiktig ut slik at du kan vri det så nært senter som splines'en tillater det.

Skru fast ratt, koble tilbake airbag og batteri (Tenningsnøkkel i hakk II og ingen inne i bilen når batteriet tilkobles, uten å nøle/fomle)
    Tut og kjør.

Eventuell finjustering av ratt kan deretter gjøres med styrestagene, juster like mye på hver side, med toe-out på den ene siden og toe-in på den andre.
    (hvis du ønsker å flytte "øvre del av rattet" litt mer til venstre, justerer du litt mer toe-in på førersiden og like mye toe-out på passasjersiden)
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.

3. Takk 850freak takket for denne posten
    Medlem siden
    27. feb. 2011
    Sted
    Østfold/Sarpsborg
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Hei, først bør du sjekke at indre styreledd har ca like mange synlige gjenger på hver side av bilen (=sentrert tannstang).
    Hvis det er stort avvik i tannstangsentrering bør dette rettes med å justere halvparten av avviket (antall gjenger) på hver side (et par gjenger i avvik er nok ok) , for så å kjøre en tur og se hvordan rattet står etterpå.
    Hvis det kun er kontrollert spissing foran, så bør det gjøres full firehjulskontroll da avvik bak smitter på framhjulenes retning. (Thrustvinkel)

Hvis tannstang-sentrering var i orden:
    Merk deg hvordan rattet står når bilen ruller rett frem, enten mentalt eller med en bit maskeringstape for "senter/opp".

Ta av batteriet når bilen har sovnet, drei rattet slik at du får løsnet og tatt bort airbag'en (er det for tungt å dreie på rattet kan du jekke opp bilen litt på hver side, eller rulle framhjulene opp på et par gamle stekebrett el.l.)

Løsne senterskruen i rattet et par omdreininger (ikke helt) , trekk/bank løs rattet, sett rattet i "senter" etter maskeringstape/minne, ta bort senterskrue og trekk rattet forsiktig ut slik at du kan vri det så nært senter som splines'en tillater det.

Skru fast ratt, koble tilbake airbag og batteri (Tenningsnøkkel i hakk II og ingen inne i bilen når batteriet tilkobles, uten å nøle/fomle)
    Tut og kjør.

Eventuell finjustering av ratt kan deretter gjøres med styrestagene, juster like mye på hver side, med toe-out på den ene siden og toe-in på den andre.
    (hvis du ønsker å flytte "øvre del av rattet" litt mer til venstre, justerer du litt mer toe-in på førersiden og like mye toe-out på passasjersiden)

Hei igjenn. Okay Tusen takk for svar.
    Da har jeg fått sett på det og det var likt med gjenger på begge sider men de ytre styreleddene var veldigt nærme de indre styreledda. Det er ikke mye å flyte på der. Det er vel sånn ca 14 mm å jobbe med der.
    Rattet er nå rettet opp, tok det på øye mål, gikk fint det. Venta i 20 minutter for å være sikker. Vrei også skiva slik at tappen passet i rattet. Jeg håper jeg forsto deg rett når jeg satte nøkkel i hakk 2 også satte jeg på batteri klemma?
    det skjedde i hvertfall ikke noe så regner med at det er i orden.
    Så da blir det å justere spissing over helgen. i følge vida så skal bilen min toe litt innover på begge hjul, jeg tror ikke det er så mye å justere men er nok til at den er litt ubehaglig å styre med, spes i skarpe svinger.
    Det blir å ta denne justeringen selv nå også blir det en skikkelg justering på verskted på neste lønning. Nå står i hvertfall rattet rett igjenn og bilen går sånn tåli rett fram, den skrår litt ut til høyre når jeg slipper rattet men ikke mye.
    Tommy Aleksandersen

Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Batteriprosedyren var riktig utført, og styrestagene høres normale ut.
    Med nøytral-justert bil vil den normalt gli sakte over til høyre på de fleste veier med ett felt i hver retning pga kroningen på veien (høyest på midten) og er det hjulsporslitasje på veien så vil bilen trekke til den siden av hjulsporene bilen er nærmest når man kjører "i sporene". (betinget av hjulopphengkonstruksjonen)
    Man kan kompensere for kroningen på veien med å ha litt mer Camber på høyre enn venstre hjul, men før det skjer bør alle hjul sjekkes/justeres.

Det skal ganske mye avvik til i spissing før det går utover kjøreegenskapene i normal fart, kan du beskrive hvordan bilen oppfører seg i skarpe svinger?
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.

6. Takk 850freak takket for denne posten
    Medlem siden
    27. feb. 2011
    Sted
    Østfold/Sarpsborg
    Antall takk

Standard

Batteriprosedyren var riktig utført, og styrestagene høres normale ut.
    Med nøytral-justert bil vil den normalt gli sakte over til høyre på de fleste veier med ett felt i hver retning pga kroningen på veien (høyest på midten) og er det hjulsporslitasje på veien så vil bilen trekke til den siden av hjulsporene bilen er nærmest når man kjører "i sporene". (betinget av hjulopphengkonstruksjonen)
    Man kan kompensere for kroningen på veien med å ha litt mer Camber på høyre enn venstre hjul, men før det skjer bør alle hjul sjekkes/justeres.

Det skal ganske mye avvik til i spissing før det går utover kjøreegenskapene i normal fart, kan du beskrive hvordan bilen oppfører seg i skarpe svinger?
    Tok en ny test i dag og det jeg har kommet frem til er at. jeg bor på et boligfelt så må rygge ut av gården og følge en sving rundt mot venstre. Når jeg nærmer meg full sving så virker det ut som at venstre hjulet liksom mister litt av grepet pluss at ratte blir lettere å svinge på hvis du skjønner hva jeg mener. Akkurat som at det svinger av seg selv. Så fort jeg slipper opp rattet litt så svinger det normalt. Dette skjer ikke på høyre siden, dvs. sving mot høyre. Jeg tok også en test på E6 og bilen går faktisk rett fram uten å skjene, kan kasnkje korigere litte granne men dette er ikke mye. Vi fortsetter på E6 rett frem. Hvis jeg nå brå svinger litt mot høyre så går rattet tilbake av seg selv men hvis jeg gjør dette mot venster så går ikke rattet tilbake igjenn, jeg må selv sørge for at bilen igjenn kjører rett fram. Det er ikke noe spesiellt hjul spor der jeg har testet, flat asfalt et godt stykke. Jeg holdt da ca 80 Km/t. Dette skjer også i lavere hastigheter, ut i fra kryss osv. En annen ting jeg har glemt å nevne er at jeg må bytte tre motor fester. det dunker litt når jeg kjører over dumpler.
    i følge vida så er det ikke noe camber og caster justering på min modell. Det er justert fra babrikk. Er det slik at camber er feil så må det byttes komponenter. Både støtdemper bein og fjærer er byttet for 1 år siden.. Endeledd blei byttet sammens med tannstang. bære bruer forran samt kuler byttet og kyllingbein.
    Tommy Aleksandersen

Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Nja, Camber kan nok justeres ca 1 grad på bilen din likens som på alle andre
    P2
    -chassis pga toleransen (slakken) i skruehullene til de to boltene som fester fjærbeinet til spindelen, dette er den samme toleransen som skaper problemer med endring i spissing/rattets stilling etter bytte av støtdempere der mekanikeren ikke er klar over, eller ikke legger merke til "justeringsmuligheten", spesielt der to gode naboer skrur på hver sin side av bilen der den ene dytter spindel/fjærbein innover til maks Camber, mens den andre lar det henge utover og får minimum Camber. Dette gir uønsket endring i spissing, ratt-sentrering og camber...
    Jeg tror ikke du har noe større avvik i Camber, men det går å ta en enkel sjekk på oppvatret parkeringsplass med en vater loddtrett mot hjulet (eller loddsnor) og et skyvelære til å måle, eller enda bedre med en vinkelmåler.

Caster derimot har ingen justering i praksis og verdien er som du sier gitt av konstruksjonen, men om man fester Subframe så skjevt som mulig ved montering oppnår man en ugunstig endring av både Caster og Thrust-vinkel, ikke så voldsomt mye men det kan måles og merkes ved kjøring.

Svingproblemet ditt skyldes mest trolig en brukt (eller dårlig overhalt) tannstang med et klassisk feilsymptom (stor endring i servovirkning på et bestemt punkt/belastning ved sving til en side, gjerne i sving til venstre), eller et tregt/tørt/rustet nedre rattakselkryss.
    Manglende selvoppretting fra en side kan skyldes det samme.
    Sist endret av jiha1968; 16/05/26 kl 18:53

9. Takk 850freak takket for denne posten
    Medlem siden
    27. feb. 2011
    Sted
    Østfold/Sarpsborg
    Antall takk

Standard

Nja, Camber kan nok justeres ca 1 grad på bilen din likens som på alle andre
    P2
    -chassis pga toleransen (slakken) i skruehullene til de to boltene som fester fjærbeinet til spindelen, dette er den samme toleransen som skaper problemer med endring i spissing/rattets stilling etter bytte av støtdempere der mekanikeren ikke er klar over, eller ikke legger merke til "justeringsmuligheten", spesielt der to gode naboer skrur på hver sin side av bilen der den ene dytter spindel/fjærbein innover til maks Camber, mens den andre lar det henge utover og får minimum Camber. Dette gir uønsket endring i spissing, ratt-sentrering og camber...
    Jeg tror ikke du har noe større avvik i Camber, men det går å ta en enkel sjekk på oppvatret parkeringsplass med en vater loddtrett mot hjulet (eller loddsnor) og et skyvelære til å måle, eller enda bedre med en vinkelmåler.

Caster derimot har ingen justering i praksis og verdien er som du sier gitt av konstruksjonen, men om man fester Subframe så skjevt som mulig ved montering oppnår man en ugunstig endring av både Caster og Thrust-vinkel, ikke så voldsomt mye men det kan måles og merkes ved kjøring.

Svingproblemet ditt skyldes mest trolig en brukt (eller dårlig overhalt) tannstang med et klassisk feilsymptom (stor endring i servovirkning på et bestemt punkt/belastning ved sving til en side, gjerne i sving til venstre), eller et tregt/tørt/rustet nedre rattakselkryss.
    Manglende selvoppretting fra en side kan skyldes det samme.
    ja det er jo sant, man kan justere litt ved hjelp av hullene men er ikke en naturlig justering, hadde det vært det så hadde det vært en eksentrisk bolt og ikke en vanlig rund bolt. Når jeg byttet de fjærbenene så passet jeg på at dette havnet på samme sted som det var på. Ja det kan jeg gjøre, På den måten så får man utelukket det i hvertfall. Når det kommer til sub frame så er jeg ganske så sikker på den står rett men kan ikke utelukke den fordi jeg tok av hele framen i stedenfor å slippe den kun i bakkant. Det var lettere pluss at jeg fikk gjort den rein. Så en 4 hjuls kontroll som du sier er et must vil jeg tro ja. Nå kjøpte jeg en spliter ny tannstang fra skruvat så den utelukker jeg. Men du nevner rattaksel kryss og da kommer jeg til å tenke på at dette var faktisk rustet litt i krysset der pluss at det var rust der nåle lager sitter. Jeg hadde av hele krysset når jeg monterte dette igjenn (nok en gang litt lettere å gjøre det innenfra bilen) Så der har vi nok problemet da ja, bilen var ikke slik før jeg demonterte tannstang. Hvis jeg nå har fått framen litt skjevt på så vil vel dette legge litt press på dette krysset ettersom det er jo ikke fleks på det sidelengs. Men siden krysset funket før jeg tok det av så må det være framen som står litt kjevt. Er det noen måte å måle dette på ?
    Tommy Aleksandersen

Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Fjærbeinsboltene er en helt naturlig Camberjustering for en bil med
    P2
    -chassis, men
    P2
    -chassiet er ikke som andre biler på godt og vondt

Jeg tror ikke du trenger å miste nattesøvn over Subframe, men skulle 4-hjulskontrollen vise uønsket avvik i akselavstand for høyre og venstre side, så bør justering av subframe sjekkes etter at skjevheter i hjulopphengsdeler og slitte foringer er sjekket. (spesielt tilstand på fremre nedre foring på 2.aksel)

Nye deler betyr bare at ingen har testet dem skikkelig før de ble montert på bilen. (New = Never Ever Worked)
    Stort sett det eneste som gir "svingsymptomet" du opplever utover trege rattakselkryss og sjeldne tilfeller av løse bolter eller lavt servo-oljenivå er tannstangen, uansett hvor ny eller gammel den er.

Høres uansett ut som at rattakselkrysset kanskje bør få et ekstra ettersyn selv om det fungerte normalt tidligere. Man kan prøve å tvinge inn litt smøring i krysset, men bytte er det som gir sikrest resultat om det ikke kjennes bra ut.
    Ikke noe problem for rattakselkrysset om subframe/tannstangen står noen millimeter unna normalen, den delen av rattstammen du skrur fast på rattakselkryssets øvre ende inneholder også et kardangkryss så det er ikke noe problem.

Gå over alle bolter og muttre du har løsnet, dobbelsjekk at alt sitter skikkelig.

Sjekk at du ikke har strekt ihjel boltene på fjærbeinet (se på lengden som stikker utenfor mutteren) Det skal egentlig byttes til nye bolter her, men såfremt man ikke tyner med muttertrekkeren på maks eller tror at man kan følge moment og vinkeltrekking for nye bolter på de gamle, så kan man nok overleve med gjenbruk selv om det er feil. (det syndes stort og ofte med dette på de fleste verksted)
    Sist endret av jiha1968; 16/05/26 kl 20:32

12. Takk 850freak takket for denne posten
    Medlem siden
    27. feb. 2011
    Sted
    Østfold/Sarpsborg
    Antall takk

Standard

Fjærbeinsboltene er en helt naturlig Camberjustering for en bil med
    P2
    -chassis, men
    P2
    -chassiet er ikke som andre biler på godt og vondt

Jeg tror ikke du trenger å miste nattesøvn over Subframe, men skulle 4-hjulskontrollen vise uønsket avvik i akselavstand for høyre og venstre side, så bør justering av subframe sjekkes etter at skjevheter i hjulopphengsdeler og slitte foringer er sjekket. (spesielt tilstand på fremre nedre foring på 2.aksel)

Nye deler betyr bare at ingen har testet dem skikkelig før de ble montert på bilen. (New = Never Ever Worked)
    Stort sett det eneste som gir "svingsymptomet" du opplever utover trege rattakselkryss og sjeldne tilfeller av løse bolter eller lavt servo-oljenivå er tannstangen, uansett hvor ny eller gammel den er.

Høres uansett ut som at rattakselkrysset kanskje bør få et ekstra ettersyn selv om det fungerte normalt tidligere. Man kan prøve å tvinge inn litt smøring i krysset, men bytte er det som gir sikrest resultat om det ikke kjennes bra ut.
    Ikke noe problem for rattakselkrysset om subframe/tannstangen står noen millimeter unna normalen, den delen av rattstammen du skrur fast på rattakselkryssets øvre ende inneholder også et kardangkryss så det er ikke noe problem.

Gå over alle bolter og muttre du har løsnet, dobbelsjekk at alt sitter skikkelig.

Sjekk at du ikke har strekt ihjel boltene på fjærbeinet (se på lengden som stikker utenfor mutteren) Det skal egentlig byttes til nye bolter her, men såfremt man ikke tyner med muttertrekkeren på maks eller tror at man kan følge moment og vinkeltrekking for nye bolter på de gamle, så kan man nok overleve med gjenbruk selv om det er feil. (det syndes stort og ofte med dette på de fleste verksted)
    Ah det hørtes nice ut, å legge seg under den bilen en gang til er ikke noe jeg hadde gledet meg til i såfall, så heretter så blir det nok sotti vekk hvis det skulle være slik. Jeg sjekket oljen i sta og den har ikke minket, bare det er et godt tegn. Hm. kan feks en unødvendig knekk i trykkrøret forårsake noe sånt? Foringer i frame, stabstag forran er ikke blitt byttet bortsett fra kyllingbein. men de kjentes ikke så gale ut heller sånn sett. Bolter i fjærbein har lik legde ut i fra mutter, men slike problemer har jeg aldri hatt heller. Det er bare vist bolt har vært ødelagt på noen måte at jeg har byttet de. Ja det er sant men man føler seg litt tryggere med ny tannstang enn med en fra skroten for å si det slik. Å jadda vi har da vært borti reklamasjoner så man skal aldri si aldri. Så det er nok som du sier at rattaksel krysset trengs å byttes. Du vet det at, noen deler tåler ikke å bli tatt av for da funker det ikke lenger. Har stor tru på den Volvo i det hele tatt er ikke som alle andre biler Nei da kommer jeg til å bestille et nytt kryss før jeg tar den kontrollen. Da blir det nytt og man kan være sikker på at det funker som det skal.
    Men da tror jeg vi har gått igjennom det som trengs jeg, jeg har fått noen gode tips og litt mere forståelse av dette. Da blir det nytt kryss og 4 hjuls kontroll. Så får jeg ta det derifra. Jeg kan pipe innom her når dette er gjort og fortelle hvordan det gikk
    Da sier jeg bare tusen takk for all hjelp som jeg sefølgeligt setter stor pris på. Det er ikke alle som er like kin på å hjelpe folk med ting, så sier tusen takk til deg som gadd å bruke tid på dette. Også får jeg ønske deg og dine en god syttende mai
    Tommy Aleksandersen

14. Takk jiha1968 takket for denne posten
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Hyggelig å kunne være til hjelp!
    Ha en fortreffelig 17. Mai, og velkommen tilbake

Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

PS: Knekk på hovedtrykkrøret fra pumpe til tannstang vil redusere gjennomstrømmingen uansett hvilken vei du svinger, så det er nok ikke relatert til det ensidige svingproblemet.

Medlem siden
    27. feb. 2011
    Sted
    Østfold/Sarpsborg
    Antall takk

Standard

PS: Knekk på hovedtrykkrøret fra pumpe til tannstang vil redusere gjennomstrømmingen uansett hvilken vei du svinger, så det er nok ikke relatert til det ensidige svingproblemet.
    Okay takkar, da er den grei. har ikke fått noe store knekker på det men måtte bøye trykkrøret littegranne. En annen ting sånn i farta. Den nye tannstanga er den samme som sto i, dvs, den med skrue fester på røra.
    Jeg fikk det nye tannstangkrysset i dag og det viser at jeg har klart å få feil. jeg har fått det som er til den oppdaterte tannstanga (uten skrue tilkoblinger. Det er en liten fordypning i det nye krysset som ikke er på den gamle.
    Det jeg lurte på da er om dette vil passe på min tannstang? Elelr må jeg sende det tilbake igjenn? Jeg bestilte etter oem nummer men tydligvis et par versjoner ute å går her og nettbildene viste ikke den delen som det handler om.
    Tommy Aleksandersen

Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Litt bøying er ikke noe problem så lenge røret ikke kollapser i bøyen eller at man bøyer så mye fram og tilbake at det blir materialtretthet og røret knekker.

Du må ha riktig rattakselkryss til den tannstangen bilen har.

30741950 for 2005 og nyere (og gamlere biler som oppgraderes til nyere tannstangtype)
    Rattakselkryss_30741950_fra2005_og_ny_oppgradert_tannstang_tidligere_år.jpg

3409939 opp til 2004/2005
    Rattakselkryss_3409939_2001-2005.jpg

Medlem siden
    27. feb. 2011
    Sted
    Østfold/Sarpsborg
    Antall takk

Standard

Litt bøying er ikke noe problem så lenge røret ikke kollapser i bøyen eller at man bøyer så mye fram og tilbake at det blir materialtretthet og røret knekker.

Du må ha riktig rattakselkryss til den tannstangen bilen har.

30741950 for 2005 og nyere (og gamlere biler som oppgraderes til nyere tannstangtype)
    Rattakselkryss_30741950_fra2005_og_ny_oppgradert_tannstang_tidligere_år.jpg

3409939 opp til 2004/2005
    Rattakselkryss_3409939_2001-2005.jpg
    Okay takkar, da er det ingen fare med røra. Hm, Da har jeg i teorien fått feil kryss, jeg har fått den på det øvre bildet. Jeg prøvde for morro skyld å se om den passet på den gamle tannstangen, siden den gamle og den nye er like så kunne jeg prøve det på den gamle jeg tok ut. Krysset passet og bolten traff sporet som det skulle. nå har jeg ikke fått skjekket lengde fordi jeg har ikke tatt ut det gamle ennå. Men etter litt youtube og google så var det vist slik at hvis jeg hadde oppgradert tannstangen så måtte jeg ha byttet kryss. fordi det gamle krysset mitt hadde ikke passet på den nye tannstangen. Hva mener du om dette? Er det værd å prøve å sette det inn? Er jo ikke rare jobben det men.. jeg må jo tross alt sende dette tilbake i såfall.
    Tommy Aleksandersen

Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Utseende på tannstangen sladrer om hvilket rattakselledd som skal brukes.
    (har ikke testet å kryssbytte...)

"Ny utgave", for 30741950
    Screenshot_2026-05-23-22-55-01-605_com.android.chrome-edit.jpg

"Gammel utgave" , for 3409939
    IMG_20260523_224757.jpg
    Sist endret av jiha1968; 23/05/26 kl 22:21

Medlem siden
    27. feb. 2011
    Sted
    Østfold/Sarpsborg
    Antall takk

Standard

Utseende på tannstangen sladrer om hvilket rattakselledd som skal brukes.
    (har ikke testet å kryssbytte...)

"Ny utgave", for 30741950
    Screenshot_2026-05-23-22-55-01-605_com.android.chrome-edit.jpg

"Gammel utgave" , for 3409939
    IMG_20260523_224757.jpg
    Ja stemmer sånn var det ja. Det gamle krysset vil ikke passe på en oppgradert tannstang fordi det er lengre aksel på den. Det er derfor det er en fordypning på det krysset jeg har. mens det oppdaterte krysset jeg har vil passe på gammel tannstang. Den eneste forskjellen der er så vidt jeg kan skjønne er at du minster 3 til 5 mm gods i krysset. som igjenn har liten betydning vil jeg tro. Så lenge bolten treffer sporet og du har nok gods å gå på så sitter det fast det. Lengde messig så er dem vist det samme.
    Vet du forresten hva den plast skinna er til? Er det en stopper for noe? Det er ikke noe info om det no sted så hadde vært intresangt å vist.
    Tommy Aleksandersen

Lignende tråder

1. Tannstang, slakk kun i høyre side - tannstang eller noe mer byttbart?
    By Jakke in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 15
    Siste post: 05/06/19, 16:16
  2. ØK: Tannstang til 940
    By gsmik in forum K: 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 12/12/16, 18:31
  3. tannstang 940
    By VegardMK in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 14/05/15, 01:00
  4. Tannstang 240