Brukere som er tagget i denne tråden

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 32 av 32

Tråd: Nordmark - Volvo 242 Turbo - Gruppe A Replika

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Please refer to the Characteristic Dwell Time chart listed below. The coil will overheat if operated at
    excessive duty cycles for prolonged periods. Do not operate this coil at a duty cycle greater than 40%.
    https://www.milspecwiring.com/DATA%2...SPEC-IGN1A.pdf

Jeg gjentar det jeg mener er gode løsninger til det kjedsommelige slik at de ikke er så lett å glemme.

3,0 ohm coiler er designet for at stiftene ikke skal blir svidd og ingen 3,0 Ohm coil kan ikke levere en seriøst kraftig gnist.
    Rene CDI coiler er ned mot 0,016 ohm.

Her ett kitt med tenningsboks og rund coil og begge to bør settes på kalde steder i motorrommet. https://www.summitracing.com/parts/pnx-510c
    Settingene er constant duty, 50% og rising edge.
    Coilen bør være montert loddrett på innerskjermen i motorrommet i nærheten av fordeleren.
    Magencor KV85 eller R-100 pluggledninger og coil ledninger anbefales alltid vurdert.
    Sist endret av Batland; 16/09/25 kl 12:38

Medlem 2026
    Medlem siden
    04. april 2025
    Antall takk

Standard

Det ser ut som di fleste av disse CDI boksene av PerTronix og MSD er tvilsom kvalitet, di har og innebygget justerbar turtallsperre som jeg ikke tenger og bare gjør den mer komplisert en den trenger være.
    Ser og at den er ikke anbefalt for racingbruk som curcuit racing det turtallet ligger på et gjennomsnittlig høyt nivå.

Jeg såg litt på retro Bosch CDI boks som kanskje kunne vert et alternativ, men det var bare til jeg så hva di forlaget for den.

Så fant jeg denne fra FuelTech som ikke er CDI, men induktiv driver som kan brukes på coil med primærmotstand ned til 0,3 Ohm.

https://www.fueltech.net/collections...cts/sparkpro-1

Denne styres med dwell kart fra
    ECU
    .

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Det er noe nytt og derfor interessant.

I motsetning til marineproduktene er MSD sine CDI bokser til bilbruk både velkjent og beryktet, men jeg har ikke hørt noe negativt om Pertronix sine Digitale HP tenningsforsterkere.
    Gitt at PerTronix har etablert seg som et ledende merke innen ettermarkedstenningssystemer i flere tiår, er kvaliteten på Digital HP-boksene generelt ansett som god til høy, forutsatt korrekt installasjon.
    Kvalitetsvurdering
    Generell oppfatning: Produktet anses som et pålitelig alternativ til konkurrenter som MSD, og tilbyr funksjoner som innebygd turtallsperre og diagnostikk.
    Holdbarhet: Boksene er designet for å tåle tøffe motorromsforhold. Mange brukere rapporterer problemfri drift over lang tid.
    Svakheter: Den største sårbarheten er følsomheten for installasjonsfeil, som kan føre til tidlig svikt. Overoppheting forårsaket av feil kabling er den vanligste årsaken til svikt, ikke nødvendigvis en iboende produksjonsfeil.
    Jeg ser at Fueltech er utsolgt for CDI bokser.
    Jeg vet ikke hvordan disse Sparkpro boksene fungerer sammenlignet med Haltech sine HPI tenningsmoduler, men jeg noterer meg at Fueltec ikke har tilhørende coiler.
    Her noen muligheter: https://www.summitracing.com/search/...nition%20Coils
    Sist endret av Batland; 29/01/26 kl 10:55

Medlem 2026
    Medlem siden
    04. april 2025
    Antall takk

Standard

Var hjemme en tur i Påsken og fikk satt isammen dynobenken jeg ville lage.
    Imens jeg var vekke på jobb hadde planlagt, CAD-tegnet deler og sendt til maskinering av aluminiumdeler, vannskjæring av stålplater og laserkutting og knekking av aluminiumsdeksel til hubdynoene. Retarderene kom på båt fra Kina og er koblet klar for å brukes på 192 volt fra styresystemet som er Your Dyno.

Så når jeg kom hjem var retarderene og alle delene jeg trengte klar og det var bare til å begynne å kappe opp firkantrør og lage rammene.

Dag 1:

Dag 2:

Dag 3:

Dag 4:

Dag 5:

Fikk testet en fin 77`245 men B21A, fikk fine 70whp

Har ikke laget til alle tilleggsensorer jeg vil ha i dynoen enda og så skal den finjusteres litt. Jostein som selger styresystemet er veldig behjelpelig om det skulle være noe.
    I sommer skal jeg koble opp Lambda i benken og Plex knock control samt diverse temp og trykksensorer.

Så skal jeg koble opp den nye Fuel Tech Spark Pro boksen og den nye coilen i Gruppe A bilen og se hvordan den fungerer i hubdynoen.

5. Takk Batland, volvoRsport, volvobrage, Lasse R takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Imponerende og interessant og ser frem til fortsettelsen.

Medlem 2026
    Medlem siden
    22. jan. 2024
    Antall takk

Standard

Stilig benk

Medlem 2026
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Sykkylven
    Antall takk

Standard

Tøfft
    Mine prosjekt - Linker under:
    90 mod Volvo 240 Turbo - Prosjekt tråd
    88 mod Volvo 240 Turbo - Rullende prosjekt tråd
    92 mod Volvo 245 - Rullende prosjekt tråd

Ønsker å kjøpe ett B204GT/FT innsug, send en pm om du vil selge.

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Lignende tråder

1. Gruppe A turbo
    By JK95 in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 10/09/21, 15:25
  2. Volvo 240 gruppe A turbo, spec ?
    By Holck in forum Motor og gir
    Svar: 10
    Siste post: 13/11/16, 20:09
  3. gruppe a turbo
    By stian in forum Motor og gir