Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Godkjenning av bmw kasse i 240

Medlem 2026
    Medlem siden
    26. des. 2025
    Antall takk

Standard Godkjenning av bmw kasse i 240

Hei,

Jeg har en 1993 mod 240 med fk motor der m47 kassa begynner å synge(bokstavelig talt) på siste verset. Så da har jeg fikset en gs6-53dz kasse med m90 hus som snart kommer på døra ferdig levert.

Med dette i tankene så jeg i 2025 noen som solgte en 240 på finn med en identisk kasse skrevet inn i vognkortet. Jeg leita litt rundt på interwebsen og fant ut at statens vegvesen har et dokument med retningslinjer for modifisering og ombygging av biler eldre enn 30år(publisert i 2024), her inngår også omsveising av clutchhus og bytting av girkasser.

Så da, etter en "wall of text", er det noen her som har fått en slik girkasse ombygd og skrevet inn i vognkortet, og hadde det vært mulig å sett på søknaden og evt hva som skulle til for å få det godkjent?

Medlem 2026
    Medlem siden
    22. jan. 2024
    Antall takk

Standard

Hei, jeg vet ikke om de egentlig bryr seg så mye om girkasse man bruker(?).
    Men det er jo uansett en ganske "enkel" ombygging.

Skriver du søknad til vegvesenet så skriver du bare et eller annet slikt:

Hei,

Gjelder bil: XXXXX, regnr: ZZZZZ

Søker herved om ombygging:
    * Girkasse skal byttes til ÆÆÆÆ

Motor, motorstyring osv. skal bli som før.

mvh,
    ØØØØØ

NB: De dieselkassene der har en "sinnsyk" utveksling på 1. gir.
    Sist endret av Olavxxx; 22/02/26 kl 11:00

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Olavxxx Vis post
    NB: De dieselkassene der har en "sinnsyk" utveksling på 1. gir.
    Flott at du tar opp dette.
    Ser man på utvekslingene så er 37 og 53 kassene egentlig 5 trinns kasser med tunge utvekslinger og ett ekstra krabbegear.
    Hvis man ikke kombinerer dem med en lett diff. utveksling så får man en tung, treg og kjedelig bil.
    M47 er en spesielt veik kasse så oppgradering til M46 hjelper mye.

Medlem 2026
    Medlem siden
    22. jan. 2024
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Flott at du tar opp dette.
    Ser man på utvekslingene så er 37 og 53 kassene egentlig 5 trinns kasser med tunge utvekslinger og ett ekstra krabbegear.
    Hvis man ikke kombinerer dem med en lett diff. utveksling så får man en tung, treg og kjedelig bil.
    M47 er en spesielt veik kasse så oppgradering til M46 hjelper mye.
    Ja, evt en M90 er jo ikke dumt.
    Men m46 er jo bolt on.

Ellers @trådstarter, jeg snublet over noe i dag, de har lagt ut maler her > https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie...g-av-kjoretoy/

På side 5 er jo da "gearboks" som de kaller det.

Se også avsnittet:
    Før bilen skal til teknisk kontroll for godkjenning hos Statens vegvesen må du fylle ut alle relevante deler av egenerklæringsskjemaet del 1–4 (PDF). Du tar med signert skjema til kontrollen.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Olavxxx Vis post
    Ja, evt en M90 er jo ikke dumt.
    Men m46 er jo bolt on.
    M90 er sterkere enn M46, men det baller på seg med svinghjul, clutch, mellomaksling og støy. I tillegg har man utfordringen med høyden på clutchhuset.

Medlem 2026
    Medlem siden
    26. des. 2025
    Antall takk

Standard

Takker for svar.

Girkassa ender opp i bilen uansett da den er kjøpt inn, men det hadde vært artig å få det inn i vognkortet hvis noen her inne hadde en kopi av godkjent ombygging (hvis noen har gjort det før og det ikke er helt umulig). Har hatt SVV's dokument (retningslinjer for godkjenning av mer omfattende ombygginger (PDF))som olavxxx nevner i bakhodet når jeg sett på dette, dokumentet nevner spesifikt girkasser med omsveist clutchhus.

I samme prosess tenkte jeg å kjøpe et letta svinghjul fra pedersen sammen med organisk fjæra lamell og sachs 712 sammen med en hel del andre ting som trengs. Håper det kan gjøre bilen morsom å kjøre. (Hvis noen skulle sitte på en kappa og avbalansert mellomaksel med hullsenter på 96mm mot girkasse som passer oppsettet så er det bare å gi beskjed

Jeg har undersøkt en del på girkasse vs diffutveksling på: https://www.blocklayer.com/rpm-gear
    Sånn sett ser det ut som gira i gs6-53dz matcher greit nok mot min diff med 3.54 i utveksling med forbehold om lavt 1 gir (målt mot m47 og 3.54 i utveksling som er nåværende situasjon). Jeg har lest at gs6-53dz kassene normalt står i biler med diffutveksling nærme 3.0, men jeg har ikke helt magefølelsen på hvor bøst det blir med tyngre utveksling i diffen satt opp mot min husmortrimma b230fk.

Jeg har så langt ikke matchet utveksling i girkasse/diff mot hvor turtallet mitt vil droppe til under giring ved maks pådrag på hvert gir med denne motoren, men har lest batlands guide ang dette tidligere

Medlem 2026 Lasse R sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Akershus
    Antall takk

Standard

Det er fullt mulig å få dette inn i vognkort. Om kassa har omsveiset clutchhus må du dokumentere av jobben er utført av sertifisert sveiser, evt firma. Jeg har godkjent bmw kasse i min 240.

Medlem 2026
    Medlem siden
    26. des. 2025
    Antall takk

Standard

Det var lovende å høre
    Jobben er utført av fagperson som har sveiset om mange kasser før, men det er ikke gjennom et firma. Arbeidet med omsveisingen er godt dokumentert med bilder gjennom prosessen og arbeidet er pent gjort.

Er det slik at man må dokumentere hvilken bil girkassen kommer fra slik som ved motorbytte, eller er dette ikke nødvendig?

Og så har jeg jo tenkt at i en slik prosess ønsker jeg å bytte ut det slitte dobbeltmasse svinghjulet med et lett enkelmasse på ca 7kg, litt kraftigere trykkplate osv, er dette noe som de kan/vil poengtere ved visning(tester de bilen på vei/bane ved kjøring?)

Medlem 2026 Lasse R sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Akershus
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Cavok Vis post
    Det var lovende å høre
    Jobben er utført av fagperson som har sveiset om mange kasser før, men det er ikke gjennom et firma. Arbeidet med omsveisingen er godt dokumentert med bilder gjennom prosessen og arbeidet er pent gjort.

Er det slik at man må dokumentere hvilken bil girkassen kommer fra slik som ved motorbytte, eller er dette ikke nødvendig?

Og så har jeg jo tenkt at i en slik prosess ønsker jeg å bytte ut det slitte dobbeltmasse svinghjulet med et lett enkelmasse på ca 7kg, litt kraftigere trykkplate osv, er dette noe som de kan/vil poengtere ved visning(tester de bilen på vei/bane ved kjøring?)
    Ok, siden du har god dokumentasjon på arbeidet ville jeg ha lagt med det i søknaden. Du får jo enten Ja, eller Nei

Nei, men du må dokumentere hvordan du har skaffet delen, i form av kvittering på kjøp av girkasse, bil eller lignende. Svinghjul trenger du ikke nevne noe om, der gjør du som du selv ønsker

Medlem 2026
    Medlem siden
    26. des. 2025
    Antall takk

Standard

Den er god, da har jeg en god idé om hvordan jeg skal gå frem. Takk for hjelpen

11. Takk Lasse R takket for denne posten

Lignende tråder

1. Godkjenning V8
    By 282 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 33
    Siste post: 24/09/16, 08:03
  2. RF P3-2X12-kasse vs Space Vented 12 Twin-kasse
    By Qasker in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 1
    Siste post: 16/06/13, 11:31
  3. godkjenning av t5 i 855
    By skjævesland in forum 850 / x70 -serien