Brukere som er tagget i denne tråden

Side 18 av 18 FørstFørst ... 8 16 17 18
Viser resultater 426 til 429 av 429

Tråd: Bygging av turbomotor til Volvo 240

Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

Da ble det litt prøvemontering for å se at alt passer. Måtte sveise om kjølerøret til varmeapparatet litt. Har også ordna en nippel i bunnpanna, men fikk ikke vinkla den mer enn det bildet viser. Haller bittelitt ned når motoren står på skrå slik den gjør i bilen. Noen som ser problemer med dette?

Har også funnet fram efi pumper som skal brukes, så det kommer seg sakte men sikkert.

Er det forresten noen som har en trykkboks liggende? Gjerne en som er kappet så jeg slipper å kapp en urørt en.
    Sist endret av xcbolt; 13/01/26 kl 18:48

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av xcbolt Vis post
    Da ble det litt prøvemontering for å se at alt passer. Måtte sveise om kjølerøret til varmeapparatet litt. Har også ordna en nippel i bunnpanna, men fikk ikke vinkla den mer enn det bildet viser. Haller bittelitt ned når motoren står på skrå slik den gjør i bilen. Noen som ser problemer med dette?

Har også funnet fram efi pumper som skal brukes, så det kommer seg sakte men sikkert.

Er det forresten noen som har en trykkboks liggende? Gjerne en som er kappet så jeg slipper å kapp en urørt en.
    Så lenge dimensjonen på oljeretur røret fra turboen er stort nok så går det fint. Gamle sykkelstyrer passer godt og det er så varmt rundt turbinhuset at du bør bruke så langt rør og så kort slange som mulig.

Den messingnippelen som det ser ut som du skal bruke til å mate turboen med olje er kun midlertidig håper jeg.
    Se Volvo AT-original eller tilsvarende. Dette MÅ gjøres ordentlig ellers ender det i katastrofe før eller siden.

Jeg ville heller ikke kappe i mine trykkbokser, men når det er gjort og man ser innvendig dimmensjon, så endrer dette seg.

Det man kutter av kan brukes på utgangen av kompressorhuset og man bruker en kort, rett slange mellom turbo og trykkrøret til intercooleren i stedet for en 90 graders slange der det er varmest.
    Sist endret av Batland; 14/01/26 kl 08:55

Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Så lenge dimensjonen på oljeretur røret fra turboen er stort nok så går det fint. Gamle sykkelstyrer passer godt og det er så varmt rundt turbinhuset at du bør bruke så langt rør og så kort slange som mulig.

Den messingnippelen som det ser ut som du skal bruke til å mate turboen med olje er kun midlertidig håper jeg.
    Se Volvo AT-original eller tilsvarende. Dette MÅ gjøres ordentlig ellers ender det i katastrofe før eller siden.

Jeg ville heller ikke kappe i mine trykkbokser, men når det er gjort og man ser innvendig dimmensjon, så endrer dette seg.

Det man kutter av kan brukes på utgangen av kompressorhuset og man bruker en kort, rett slange mellom turbo og trykkrøret til intercooleren i stedet for en 90 graders slange der det er varmest.
    Okey, jeg bruker et kappet original rør, så dimensjonen bør være grei nok, men kan prøve å se om jeg finner en rørbit til så jeg kan forlenge det fra turboen.

Hehe den er 110% midlertidig, skrudde den bare i for å unngå at skit faller direkte ned i oljekanalen. Tenkte å bare gå for an4 med sensor adapter til oljetrykksbryteren likens som på FB motoren, men skal huske å skru igjen koblinga ordentlig denne gangen så jeg slipper å olje asfalten.

Blir det så jeg får tak i original boks så blir den nok kappet ja. Når jeg sender søknad til Vegvesnet så tenkte jeg å spørre om jeg kan få godkjent med intercooler for å forhindre tenningsbank da jeg ikke har den originale fordeleren. Forhåpentligvis uten bremsepapir. Må jeg ha bremsepapir så kan jeg like så godt skremme den opp til 280nm først.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Antall takk

Standard

Da kom jeg over en original AT forgasser. Eneste jeg synes var litt rart var gasspjeldet, det har den forhatte ventilen. Skal finne et annet spjeld uten og kjøpe nye skruer så blir det forhåpentligvis bra, men synes setet var litt lavt, sitter det normalt litt lavere på turbo forgassere eller må det presses opp??

Sist endret av xcbolt; I dag kl 06:16

Side 18 av 18 FørstFørst ... 8 16 17 18

Lignende tråder

1. tåler volvo 240 automatkassa turbomotor ?
    By Grøftekanten-Racing in forum Motor og gir
    Svar: 17
    Siste post: 03/04/14, 12:34
  2. bygging av anlegg i volvo 850.
    By xvegard91 in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 15
    Siste post: 30/10/11, 12:49
  3. Volvo 240 bygging
    By dokken in forum 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 30/10/11, 01:38
  4. Den første Turbomotor fra Volvo.. 1978?
    By fotonet in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 06/01/11, 12:37
  5. godkjenning av turbomotor volvo 145?
    By duffern91 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 22/10/10, 18:13

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine