Vi Har fått en servoolje lekkasje på inng. trykk rør på tannstag. Volvo V 70ll
Det sitter en O-ring i hver kobling her. Den nederste lekker.
For en som er vant til gamle biler m lagsmontert motor og bakhjulstrekk, er dette et trangt helvete. Bare å løsne stabstaget (som er i veien) er litt av en jobb. Og man kan bare glemme å få fjerna det helt uten å demontere resten av bilen.
Chatgpt trøster meg med at nyere biler er enda vanskligere å skru på...
O-ringen virker litt stiv, men ikke så stiv at det skal renne ut en halv litr olje på et par mil, tenker jeg?
Men ok, jeg får prøve med ny først. Så i dag har jeg vært på Gass og Pusteservice. Tess, og Wurth. De har O-ringer, men samtlige i rett dim, er for tynne. Så det virker som om Volvo har gjort det tradisjonelle kunsstykket å lage sin egen standard, og så øke prisen m ca. 500%. Mange fabrikker bruker denne sleipe metoden, fordi nybilkjøperne ikke stiller krav. Selv har jeg ei lang liste med slike krav, men den får jeg aldri brukt, da jeg heller aldri blir noen nybilkjøper. Kanskje vi som skrur gammelbil burde kommunisere mer med de som har råd til å være nybilkjøpere....nok om det.
Andre som har vært borti problemet?
Holder det med ny orginal O-ring?
Bør jeg tre på ei tynn O-ring på andre (ytter) siden av rørflensen, slik at festegaffelen vil skape mer press?
Andre tips?

Svar med sitat