Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Servoolje lekkasje inng. rør på tannstag.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2025
    Antall takk

Standard Servoolje lekkasje inng. rør på tannstag.

Vi Har fått en servoolje lekkasje på inng. trykk rør på tannstag. Volvo V 70ll
    Det sitter en O-ring i hver kobling her. Den nederste lekker.

For en som er vant til gamle biler m lagsmontert motor og bakhjulstrekk, er dette et trangt helvete. Bare å løsne stabstaget (som er i veien) er litt av en jobb. Og man kan bare glemme å få fjerna det helt uten å demontere resten av bilen.
    Chatgpt trøster meg med at nyere biler er enda vanskligere å skru på...

O-ringen virker litt stiv, men ikke så stiv at det skal renne ut en halv litr olje på et par mil, tenker jeg?
    Men ok, jeg får prøve med ny først. Så i dag har jeg vært på Gass og Pusteservice. Tess, og Wurth. De har O-ringer, men samtlige i rett dim, er for tynne. Så det virker som om Volvo har gjort det tradisjonelle kunsstykket å lage sin egen standard, og så øke prisen m ca. 500%. Mange fabrikker bruker denne sleipe metoden, fordi nybilkjøperne ikke stiller krav. Selv har jeg ei lang liste med slike krav, men den får jeg aldri brukt, da jeg heller aldri blir noen nybilkjøper. Kanskje vi som skrur gammelbil burde kommunisere mer med de som har råd til å være nybilkjøpere....nok om det.

Andre som har vært borti problemet?
    Holder det med ny orginal O-ring?
    Bør jeg tre på ei tynn O-ring på andre (ytter) siden av rørflensen, slik at festegaffelen vil skape mer press?
    Andre tips?
    Sist endret av Jonta; 22/12/25 kl 22:33

jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

O-ringen du ser etter er 31202810 til trykkrøret (i begge ender) , mens til returrøret er det 31202895, og jeg vil anta at prisen ligger på 50-75Kr/stk.
    Ikke ofte det blir lekkasje der, og det vil nok holde tett med én ny O-ring såfremt ingen har risset opp O-ringsporet ved fjerning av O-ring og røret ikke er deformert eller har fått tretthetsbrudd/mikrosprekk.

De gamle gjengede servorørene med konisk tetning ble nok for langsomme/dyre i produksjonen, og ble gradvis byttet ut til O-ringtetninger på
    P2
    chassiet, men på biler nyere enn 10 år er vel hydraulisk servostyring en sjeldenhet uansett.

Fult mulig å like både hest og rom-ferge som fremkomstmiddel, alt har sin sjarm og utfordringer...
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.

3. Takk Jonta takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2025
    Antall takk

Standard

Takk for svar.
    Nei, jeg tuller ikke. Jeg har bestilltde og prisen for to stk var ca 500.
    Returrørene, er ikke disse rørene trykk/retur, avhengig av hvilken vei man svinger?
    Sist endret av Jonta; 23/12/25 kl 11:35

jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Jonta Vis post
    Takk for svar.
    Nei, jeg tuller ikke. Jeg har bestilltde og prisen for to stk var ca 500.
    Returrørene, er ikke disse rørene trykk/retur, avhengig av hvilken vei man svinger?

Ett Tur/Trykk-rør til tannstangen og ett retur/Lavtrykk-rør fra tannstangen.
    Servo-oljen går bare i en retning i disse to lange rørene.
    Oljen går altså i Trykkrøret fra servopumpen til tannstangen og ut fra tannstangen i Retur/lavtrykksrøret som ender i reservoaret oppe i motorrommet (servo-oljetanken med innebygd filter for returoljen) , og derfra rinner oljen via mateslangen ned til pumpen.

Lokalt på tannstangen finner man de korte "styrerørene", som er såvidt tykkere enn et bremserør og er koblet mellom ventilkroppen ("rattstammestilkoblingen") og til hver side av stempelet inne i tannstangens hydraulikksylinder.
    Styrerørene tilfører sylinderen for servostempelet et variabelt "differansetrykk" på hver side av stempelet for å hjelpe tannstangen i ønsket retning.
    Dette differanse/styretrykket er regulert av torsjonsventilene i "rattstamme-kroppen" på tannstangen, og hva som er lavtrykk-/høytrykkside på "styrerørene" varierer med hvilken vei du dreier rattet og trykkforskjellen (servovirkningen) varierer med hvor hardt du dreier rattet. (hvor mye krefter du utsetter torsjonsventilene for)

Angående pris:
    Hvis du googler f.eks 31202810 så finner du normal pris rundt omkring, f.eks hos BCB, og sjekker du Volvo original hos både Skandix (laveste?) og Eurodel (høyeste?) og tar et gjennomsnitt av de to, så får du omtrentlig hva jeg ville forventet av pris hos Volvo i Norge.
    Høres nesten ut som om at du har fått et småordregebyr, om ikke Volvo nettopp har justert opp prisen uten at de med gammelt lager har notert seg dette.
    Sist endret av jiha1968; 23/12/25 kl 21:18
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.

Lignende tråder

1. Klakking fra tannstag?
    By jerognal in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 18
    Siste post: 17/01/20, 14:37
  2. Bytte av tannstag v70 fwd 2.4
    By Raymond in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 08/03/16, 19:34
  3. skifte av tannstag(styresnekke) på 850
    By ovevolvo in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 12