Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Sikringer / belastning el-kontakt hengerfeste. XC70 -12

  1. #1
    Larssin sin avatar
    Medlem siden
    11. nov. 2013
    Innlegg
    432
    Antall takk

    Standard Sikringer / belastning el-kontakt hengerfeste. XC70 -12

    Har søkt litt på nett og tittet i instruksjonsboken, men finner ikke svar på det jeg lurer på. Jeg prøver å finne litt info om hvor stor(e) sikringen(e) er til tilhengerkontakten. Det eneste jeg klarer å finne, er en oversikt og sikringer bak vs bagasjerom. Der står det at Tilhenger uttak 2, nr. 4, er 15A og Tilhenger uttak 1, nr. 11, er 40A. Det står også at man kan finne mer informasjon i instruksjonsboken.

    Tolker jeg det feil hvis jeg tenker at det er en felles sikring til tilhengerkontakten? Altså at det er 15A til generell belysning og ikke egne sikringer til baklys, blinklys osv? Jeg har i dag 2 stk. ekstra ryggelys på 15W på hengeren og lurer på å bytte de ut med 4 nye, men da kan jeg evt. gå litt ned i W.

    XC70 D3 Awd Polestar Twilight Bronze 2012
    Ford Escort 1600 Mexico 1973

  2. #2
    jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.799
    Antall takk

    Standard

    Sikring 4 , 15Amp, leverer konstant strøm direkte til pinne 9 på 13-pol tilhengerkontakt og går ikke via
    TRM
    -modulen
    Sikring 11 , 40Amp, er hovedsikring for
    TRM
    -modulen, som så leverer strøm til tilhengerkontaktens andre pinner.

    Har ikke sett spesifikasjoner for belastbarheten av
    TRM
    eller hvordan strømbegrensning av uttakene er gjort (om noen), men ut av sikringsverdien antar jeg at den kan levere inntil 25A totalt til kontakten, altså maks 300W, der jeg vil tro at rundt halvparten er reservert pinne 10 med tenningsstyrt strøm, og resterende til lysene.
    Hvis
    TRM
    ikke har kortslutnings/overforbruksbeskyttelse, så kan du belaste inntil ledningene og
    TRM
    smelter eller sikring 11 ryker, anbefaler isåfall å begrense deg til 300-350W totalt og noenlunde fordelt til all belysning på tilhengeren.

    Har du ønsker om flombelysnng, monter relé som henter strøm fra pinne 9, og trenger du mer strøm enn 10-12A så kan du montere enda et ekstra relé men da fra pinne 10. (Men tenk på at jordningsledningene i tilhengerkontakten er underdimensjonerte)
    Sist endret av jiha1968; 17/10/25 kl 21:36
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.

  3. #3
    Larssin sin avatar
    Medlem siden
    11. nov. 2013
    Innlegg
    432
    Antall takk

    Standard

    Min henger har ikke originale ryggelys, så jeg har bare koblet meg rett på pinne nr. 8. Det er jo mange hengere som har ryggelys originalt, men de har kanskje bare 1 stk. (21W?), men jeg tok sjansen og monterte 2 stk. 15W. Jeg monterte de fremme på hengeren for å lyse bakover slik at jeg får med meg siden på hengeren, men det blir litt for mørkt på de bakre hjørnene. Nå driver jeg å bytter bunnplate og for å slippe å ligge under hengeren, så tenkte å gjøre om på plasseringen nå mens det er åpent.

    Tanken var å flytte de som står fremme i dag til litt lengre bak på hengeren og monterer 2 stk. små Odin Nano som jeg har liggende, under hengeren på hjørnene fremme. Jeg tror de er 9W pr stk, så det kan kanskje hende at det blir for mye, totalt sett + at planet på hengeren er ca. 3m (lengre kabel). Jeg har også montert 2 stk. små "blits" lys bak på hengeren, de har jeg bare koblet på kabelen som er tilgjengelig til sidebelysning og koblet de på en bryter under bunnplata til hengeren, så de er jo på en annen pinne.
    XC70 D3 Awd Polestar Twilight Bronze 2012
    Ford Escort 1600 Mexico 1973

  4. #4
    jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.799
    Antall takk

    Standard

    For å kunne bli helt sikker på belastbarheten av
    TRM
    så må du nok kontakte Volvo og spørre om de har noen tall på hvor mye den tåler før den slipper ut den magiske røyken...
    Tipper dine 48 Watt går fint, ryggelysene er jo ikke konstant på heller.
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.

  5. #5
    Larssin sin avatar
    Medlem siden
    11. nov. 2013
    Innlegg
    432
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Sikring 4 , 15Amp, leverer konstant strøm direkte til pinne 9 på 13-pol tilhengerkontakt og går ikke via
    TRM
    -modulen
    Sikring 11 , 40Amp, er hovedsikring for
    TRM
    -modulen, som så leverer strøm til tilhengerkontaktens andre pinner.

    Jeg fant et ledningsdiagram for 13-pins hengerkontakt på nettet som jeg syns stemmer med det du skriver og som også passer til det bildet jeg postet innledningsvis.




    Men, på det samme stedet så var det en oversikt over sikringer, og da er det en forskjell på sikringsoversikten. Det står også at, slik jeg tolker det, at det er 15A til rådighet for stikkontakten til tilhengerfeste.

    Sist endret av Larssin; 25/10/25 kl 06:40
    XC70 D3 Awd Polestar Twilight Bronze 2012
    Ford Escort 1600 Mexico 1973

  6. #6
    jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.799
    Antall takk

    Standard

    Ser ut til at det er en trykkfeil ett eller annet sted angående 15A-sikringen som forsyner tilhengerkontakten direkte, da sikringen er nummerert som 4 eller 9 avhengig av hvilken dokumentasjon man bruker, men såfremt bilen i det hele tatt har konstant strøm i tilhengerkontakten med avslått bil så kommer den strømmen direkte fra 15Amp-sikringen (på plass 4 eller 9) , mens all annen strømforsyning til tilhengerkontakten distribueres via
    TRM
    fra 40Amp-sikringen (nr11)

    Kort fortalt: bilen din har to sikringer til tilhengeren, 15A for konstant strøm til pinne 9, og 40A til resterende funksjoner i tilhengerkontakten.


    PS:
    Angående forvirrende plassering/nummerering av 15Amp-sikringen for konstant direkte strøm til tilhengerkontakten, så har den sikringen posisjonsnummer 4 i biler med 3-delt sikringsboks bak i bilen, mens på biler med kun én liten sikringsboks bak i bilen så finner man 15A-sikringen i posisjon 9 .
    (i følge montasjeanvisning for 13-polt tilhengerkontakt/
    TRM
    )
    Sist endret av jiha1968; 25/10/25 kl 09:31
    Bilrelaterte spørsmål stilles, besvares og kommenteres i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, vennligst ikke send PM/Mail for dette.

Lignende tråder

  1. Forskjell på hengerfeste til V70 og XC70?
    By aarnes in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 10/01/16, 20:20
  2. Hengerfeste fra xc70 til v70
    By marhaugen91 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 12
    Siste post: 16/02/15, 09:32
  3. Avtagbart hengerfeste M08 XC70 - sitter fast!
    By Aleks_ in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 3
    Siste post: 10/02/13, 19:37
  4. 960 95+ EL-kontakt hengerfeste
    By AndreLuddvik in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 21/07/10, 19:05

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •