Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  109
Side 8 av 16 FørstFørst ... 6 7 8 9 10 ... SisteSiste
Viser resultater 176 til 200 av 377

Tråd: Bygging av turbomotor til Volvo 240

  1. #176

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    189
    Antall takk

    Standard

    https://www.mediafire.com/file/pg808...U-Zip-log/file

    Her er den siste log fila, fra kjøringa før bilde av turboen er tatt.
    Sist endret av xcbolt; 20/09/25 kl 01:13

  2. #177
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.795
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av xcbolt Vis post
    Det skjønner jeg.

    Ja prøver å gjøre det, men litt rart å bli vant til. Så dette holder ikke i det lange løp. Vil ha komfort fremfor banebil følelse.

    Aha, da skal prøve å justere den. 2000 hørtes ekstremt ut hehe. Er vell mest til pynt kanskje, men artig om den blir nogen lunde rett da.

    Har logget litt mens jeg har kjørt idag. Når jeg kom hjem istad i skumring så var turboen ganske så rød også bobla det litt i kjølevannet, selv om motortemperaturen var bra. Det er vell vann fra turboen som kommer opp i ekspansjonstanken vil jeg tro, men er det normalt at turboen blir såppas rød som på bildet? Legger ved noen bilder av logginga, noen ganger når jeg gasser på får jeg 27 grader tenning og noen ganger 15, om jeg leser dette rett. Legger ved Mtune map filene også om du vil se selv.
    Det er ikke uvanlig å se slik gløding som det der etter man har brukt redskapen hardt, men hvis det er etter mer normal kjøring, da tyder det nok på at tenningen ikke er stabil på det høye nivået som vi ønsker oss på dette oppsettet.
    Fordelen med datasprut er jo at man kan trekke av tenning på akkurat de turtall og det ladetykket hvor motoren har behov for det for at man skal unngå tenningsbank.
    Det betyr da at det ikke er noen grunn til å kjøre lavere tenning fra 100 kpa linjen og nedover enn det B21A motorene med 185 fordeleren fikk.



    Vanskelig å få oversikt med så mye loggdata samtidig.
    Ign adv.,MAP og rpm holder egentlig i dette tilfellet.

    Sist endret av Batland; 20/09/25 kl 14:02

  3. #178

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    189
    Antall takk

    Standard

    Okey, jeg kjørte litt i går å dro på og testa litt, før jeg kjørte ca 1,5 mil hjem. Det var ikke direkte hard kjøring, men dro jo på litt av og til. Motoren sto også på tomgang i ca 1-1,5 minutt før jeg stoppa den. Da burde den sikkert hatt mer tenning på lavere turtall for jeg er noen grader under 185 fordeleren.

    Skjønner, her er jo tenningskartet ja slik det er nå med kpa og rpm


    Feks på 230 kpa / 1,3 bar på 2500 rpm er det jo bare 14,3 grader tenning.

    Var på Oppdal en tur igår og kjørte opp Gråura, en ganske lang tung bakke opp på fjellet med ca 9 prosent stigning i 4 kilometer, men hørte ikke noe kjølevann som boblet når jeg kom på Oppdal og stoppa, men da var det riktig nok noe roligere kjøring før jeg stoppa motoren da. Her hjemme så bor jeg rett ved 80 sona.

    Dette gir jo kanskje mening, for når jeg kjørte hjem igår så låg jeg i 6 giret med ganske lite omdreininger rett før jeg svingte av. Da har den sikkert for lite tenning, mens hvis jeg ligger i et lavere gir så får den mer tenning på samme trykket pga høyere turtall?

    Greia nå er at jeg har ordna time på Almli mek for å få godkjent benkepapir til SVV. Da må jeg over Dovrefjell, ca 2 timer og 1 kvarter unna her jeg bor. Tror du det er trygt å kjøre dit med dette tenningskartet så lenge jeg ikke kjører i for tungt gir? Jeg rekker nok ikke å få i Dynapacken igjen før det, så kan jeg heller kjøre til han som mappa den igjen senere å få justert på mer tenning? Greit at han kobler til banke sensoren og lytter tenker jeg.

    Du har ikke evt et tenningskart fra en rødblokk med liten turbo og ca 7,5 i komp som jeg kan sammenligne med og evt vise til mappeduden?
    Sist endret av xcbolt; 20/09/25 kl 15:03

  4. #179
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    Innlegg
    998
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av xcbolt Vis post
    Da er toppen bolta fast, stramma til 105nm, vurderer å dra til 110. Ellers ble det A kam istedet for D kam, da den var småspist av gravrust og komp landa på ca 7,55:1. Skal måle meg fram til hvilke shims jeg trenger nå så blir det bestillt svinghjul, trykkplate, shims og en hel del annet småtteri


    Heisan! Jobber også med e-innsug med dyser i topp. Sliter litt med å få originale fuel railen til å passe med de dysene jeg har. Kunne du delt noen bilder av festene du eventuelt laga ? Jeg har ikke sjans til få plass til orginale trykkregulatoren som du tilsynelatende har fått tel her


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  5. #180

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    189
    Antall takk

    Standard

    Hei du. Det jeg gjorde var å bore hull i et flatstål som jeg skrudde i toppdekslet, deretter sveisa jeg på 2 flatstålbiter til fuelrailen. Måtte bøye festene på railen litt, men det gitt fint. Er litt trangt med regulatoren, men når railen tiltes nok opp så skal det gå akkurat.



  6. Takk Kristian N takket for denne posten
  7. #181
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    Innlegg
    998
    Antall takk

    Standard

    Skjønner, takk for bilder! Jeg har en laga en brakett som fungerer på samma måte, men regulatorflytter’n ligger an på innsuget åkke som. Dysene står liksom litt skeivt så redd for at det ikke blir helt optimalt. Spørs om dysene rett og slett blir for korte





    Sent from my iPhone using Tapatalk

  8. #182

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    189
    Antall takk

    Standard

    Hmm, har du prøvd med original regulator? Skal sies at regulatoren ligger nesten helt borti innsuget på min også, men mulig dysene jeg har er lengere. det hjelper ikke å dra dysene litt ut da? Så lenge oringen er nedi hullet så skal det jo bli tett. Om ikke så kanskje det kan fungere med avstandhylser?

    https://www.speeding.no/p/drivstoff-...xoC1aoQAvD_BwE

  9. #183
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    Innlegg
    998
    Antall takk

    Standard

    Er så rart. Ser ikke at det skal gå med original regulator med kortere eller MYE lengre dyser. Ja sett jeg får sånne dyseforlengere. Koster ikke no mer enn at det er verdt et forsøk


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  10. #184

    Medlem siden
    04. april 2025
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Jeg har satt opp dyno dataen din sammen med tenningsmappet du har så kan du se hvordan det ser ut.

    For meg ser det ut som du har noe lav tenning på lave turtall, spesielt under vacuum på cruise-området, det vil gi varm eksos som den røde turboen tyder på.

    På bildet under ser du tenningen på rolig køring:




    Her er bilde av full gass fra rundt 4000 til 6000 rpm:




    Grafene jeg har satt opp er med dynoverdiene fra bildet du la ut og med tenningsmappet og det jeg ser fra Mtune loggen der du har gitt full gass fra ca 3000 til 6200 rpm. Så det vil ikke bli 100% men burde gi en viss ide.


    Graf med effektdata og tenning:



    Grafen under viser hvordan tenningsmappet ditt ser ut for ulike map. Det ser ryddig ut, men tenningen for 100 kpa og lavere har en dypp i mellomregisteret. Det kan jo vær det er det beste for dette oppsettet, men det vil jo vise seg i benken hva motoren ønsker av tenning der.



    På grafen under så er tenning advance og retard i forhold til manifoldtrykk satt opp. Ut i fra dette ser det ut som tenning advance for vacuum / rolig-cruise er noe lavt, og blir lavere på høyere turtall som er motsatt av hva den skulle hatt.
    Tenning retard for positivt trykk er noe merkelig der høye laderykk har mindre retard en moderate ladetrykk. Dette og burde være motsatt. Husk dette er retard/advance i forhold til det relevante trykket.



    Mappet ditt ser jo fint ut, og det viktigeste er at den tåler tenningen på det drivstoffet du bruker. Det er jo flisespikkeri, men ting blir veldig tydelig når dataen settes opp slik som dette.
    Folk som mapper kan jo ikke bruke timevis på mapping på cruise-området heller så da blir det vel ofte rom for forbedringer på det området.

  11. Takk Batland, xcbolt takket for denne posten
  12. #185
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.795
    Antall takk

    Standard

    Direkte imponerende analysearbeid. Mange takk.

  13. Takk xcbolt takket for denne posten
  14. #186

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    189
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kristian N Vis post
    Er så rart. Ser ikke at det skal gå med original regulator med kortere eller MYE lengre dyser. Ja sett jeg får sånne dyseforlengere. Koster ikke no mer enn at det er verdt et forsøk


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Nei er ikke sikker jeg, men mulig dysehulla mine er bora litt skeivere da jeg bora de på frihånd.

  15. Takk Kristian N takket for denne posten
  16. #187

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    189
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Nordmark Vis post
    Jeg har satt opp dyno dataen din sammen med tenningsmappet du har så kan du se hvordan det ser ut.

    For meg ser det ut som du har noe lav tenning på lave turtall, spesielt under vacuum på cruise-området, det vil gi varm eksos som den røde turboen tyder på.

    På bildet under ser du tenningen på rolig køring:




    Her er bilde av full gass fra rundt 4000 til 6000 rpm:




    Grafene jeg har satt opp er med dynoverdiene fra bildet du la ut og med tenningsmappet og det jeg ser fra Mtune loggen der du har gitt full gass fra ca 3000 til 6200 rpm. Så det vil ikke bli 100% men burde gi en viss ide.


    Graf med effektdata og tenning:



    Grafen under viser hvordan tenningsmappet ditt ser ut for ulike map. Det ser ryddig ut, men tenningen for 100 kpa og lavere har en dypp i mellomregisteret. Det kan jo vær det er det beste for dette oppsettet, men det vil jo vise seg i benken hva motoren ønsker av tenning der.



    På grafen under så er tenning advance og retard i forhold til manifoldtrykk satt opp. Ut i fra dette ser det ut som tenning advance for vacuum / rolig-cruise er noe lavt, og blir lavere på høyere turtall som er motsatt av hva den skulle hatt.
    Tenning retard for positivt trykk er noe merkelig der høye laderykk har mindre retard en moderate ladetrykk. Dette og burde være motsatt. Husk dette er retard/advance i forhold til det relevante trykket.



    Mappet ditt ser jo fint ut, og det viktigeste er at den tåler tenningen på det drivstoffet du bruker. Det er jo flisespikkeri, men ting blir veldig tydelig når dataen settes opp slik som dette.
    Folk som mapper kan jo ikke bruke timevis på mapping på cruise-området heller så da blir det vel ofte rom for forbedringer på det området.
    Tusen takk Nordmark, her ble det virkelig enkelt å se hvordan motoren oppfører seg og det gir egentlig veldig mening i forhold til hvordan jeg opplever motoren. Synes turboen og motorrommet ble mye varmere ved rolig kjøring, ved kjøring i lavere gir så blir det kaldere og det er jo pga mer tenning på høyere turtall. Når vi mappa den første gang så ble det økt tenning på rundt 5500 omdreininger til den slutta å gi effekt, banking var det ifølge mappefyren ikke antydning til. Jeg har i etterkant prøvd å lese tenningstabeller og begynner nå å skjønne litt her. Hadde jeg vist det jeg vet nå da jeg var å fikk mappa den så skulle jeg pusha mappefyren til å gi mer tenning på lavere turtall, men nå skal jeg tilbake snart en tur til å prøve. Med tanke på at det ikke er antydning til bank på 27 grader på 5500 omdreininger så kan jeg ikke skjønne at det ikke skal tåles mer tenning på lavere turtall. Så håper på forbedringer her innen kort tid. Skal komme med resultatet med en gang jeg har vært i dynon. Og igjen, tusen takk både Batland og Nordmark for all hjelp og inspirasjon.

  17. #188
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.795
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kristian N Vis post
    Skjønner, takk for bilder! Jeg har en laga en brakett som fungerer på samma måte, men regulatorflytter’n ligger an på innsuget åkke som. Dysene står liksom litt skeivt så redd for at det ikke blir helt optimalt. Spørs om dysene rett og slett blir for korte


    Fuelrailen til Volvo 360 ser slik ut:

  18. Takk Kristian N, xcbolt takket for denne posten
  19. #189
    Registrerte brukere Kristian N sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Jessheim, Norway
    Innlegg
    998
    Antall takk

    Standard

    Har sett bilder ta disse, men ikke finni ut hva dem kom på! Går jo alltids an å prøve hvis jeg skulle få kloa i en. Takk


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  20. #190
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.795
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kristian N Vis post
    Har sett bilder ta disse, men ikke finni ut hva dem kom på! Går jo alltids an å prøve hvis jeg skulle få kloa i en. Takk
    Det enkleste er nok dyseforlengere, men jeg oppdaget dette med Volvo 360 dysegalleri helt nylig selv, så da er det bare å dele.

  21. Takk Kristian N, xcbolt takket for denne posten
  22. #191
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.795
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av xcbolt Vis post
    Det du kan gjøre er å gå inn på 100 linjen og legge inn 36 grader fra 3000 o/min. og helt ut.
    På 2500 o/min blir det ca. 28 grader og på 2000 o/min blir det ca. 22,5 grader.
    På 50 linjen legger du inn 8 grader høyere tenning enn på 100 linjen og så interpolerer du mellom de to.

  23. Takk xcbolt takket for denne posten
  24. #192

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    189
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det enkleste er nok dyseforlengere, men jeg oppdaget dette med Volvo 360 dysegalleri helt nylig selv, så da er det bare å dele.
    Det var en lur ide, den railen ser jo ut som den er laget for e innsug med EFI dyser i topp

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det du kan gjøre er å gå inn på 100 linjen og legge inn 36 grader fra 3000 o/min. og helt ut.
    På 2500 o/min blir det ca. 28 grader og på 2000 o/min blir det ca. 22,5 grader.
    På 50 linjen legger du inn 8 grader høyere tenning enn på 100 linjen og så interpolerer du mellom de to.
    Okey, jeg prøvde meg på dette nå og det ble litt kvassere tenning, men ser for meg at det burde økes en del i det blå feltet siden trykket kommer så tidlig eller tar jeg feil nå? Det blir selvsagt ikke gjort før den er spent opp i dynon.

  25. #193

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    189
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kristian N Vis post
    Har sett bilder ta disse, men ikke finni ut hva dem kom på! Går jo alltids an å prøve hvis jeg skulle få kloa i en. Takk


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Om ikke du finner 360 rail og uansett skal bruke ekstern bensintrykksregulator så kunne det kanskje vært et alternativ med dysegalleri fra Nuke? Da har du jo utgangene på sidene istedet for bakover mot innsuget. Ulempa er jo at det ikke ser helt original ut.

  26. #194
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.795
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av xcbolt Vis post
    Det var en lur ide, den railen ser jo ut som den er laget for e innsug med EFI dyser i topp

    Okey, jeg prøvde meg på dette nå og det ble litt kvassere tenning, men ser for meg at det burde økes en del i det blå feltet siden trykket kommer så tidlig eller tar jeg feil nå? Det blir selvsagt ikke gjort før den er spent opp i dynon.
    Ja det gjør det, ikke sant?

    Jeg vil på det aller sterkeste fraråde KRAFTIG mot at du gjør noen som helst andre endringer enn de nylig nevnte før bilen står i dyno. Bare la mappeduden ta seg av den delen av tenningskartet hvor det er ladetrykk.

  27. #195

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    189
    Antall takk

    Standard

    Ja

    Tror nesten ikke jeg tør å endre noe som helst før den står i dynon jeg, skal jo tross alt kjøre til og fra Dovre på tirsdag og kjøre i SVV godkjent benk, og mappeduden driver å oppgraderer styresystemet på Dynapacken så jeg kommer nok ikke dit før Dovre. Tror du det er skummelt å kjøre slik kartet er nå uten at jeg endrer noe som helst, så lenge jeg ikke ligger i alt for høyt gir?

  28. #196
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.795
    Antall takk

    Standard

    Det er sikkert det beste for du har tross alt betalt for en mapping så noe tillit til tenningsmappet skal du ha.
    Mitt forslag er basert på tenningskurven i 185 fordeleren som stod på B21A motorene. Disse hadde A-kam og høyere kompresjonsforhold enn BSRT oppsettet så jeg ser ingen grunn til at ikke 185 tenningskurven skal være 100% trygg på 100 linjen.

  29. #197

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    189
    Antall takk

    Standard

    Sant, hvis det er 185 kurven så burde det jo være trygt. Synes du det ser rett ut slik jeg gjorde det på bildet over? Når jeg interpolerte så datt verdiene på 100 og økte på 50. Burde det være høyere tenning på 1200 og 1600 rpm på 50 og 100 kpa også?

  30. #198

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    189
    Antall takk

    Standard

    Bladde gjennom BSRT tråden igjen, og jeg finner jo noe nytt hver gang

    Tenkte jeg kunne få mappeduden til å justere tenninga opp på dette nivået, bortsett fra der jeg pr nå har høyere tenning, det kan bare være som det er. Så kan vi prøve å øke ytterligere å se hvor mye den tåler. Vil ikke det være en god ide? Føler jeg begynner å få en viss forståelse for tenning nå, og det er ganske mye mer avansert enn man først tenker, men det er jo nå det begynner å bli gøy.

    Anbefaler du forresten å stille inn tomgangsventilen, eller er det like greit å bare justere tomgangen med tenning? Synes den er litt ustabil nå, ikke plagsomt, men er mye stabilere på forgassermotorer med Pierburg 175.

    Sist endret av xcbolt; 27/09/25 kl 02:07

  31. #199

    Medlem siden
    04. april 2025
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    Her er tenningskartet ditt satt opp likt som du har. Har endret på 100 kpa og 120-150 kpa og endret mye på vacuum området.
    Det høyere ladetrykkområdet er temmelig likt som du hadde det.







    Du kan fint bruke dette fra 20-150 kpa og burde gi bedre effektivitet på cruise området.
    Høyere ladetrykk er nokså likt som det var, men burde jo kontrolleres i benk.

  32. #200

    Medlem siden
    24. mars 2020
    Sted
    Sunndal
    Innlegg
    189
    Antall takk

    Standard

    Da prøver jeg bare å legge inn det samme som på kartet ditt her på 20-150, så får det testes i dynon på høyere trykk enn det. Da slipper jeg forhåpentlig vis rødglødende turbo på finere kjøring. Tusen takk

Side 8 av 16 FørstFørst ... 6 7 8 9 10 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. tåler volvo 240 automatkassa turbomotor ?
    By Grøftekanten-Racing in forum Motor og gir
    Svar: 17
    Siste post: 03/04/14, 12:34
  2. bygging av anlegg i volvo 850.
    By xvegard91 in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 15
    Siste post: 30/10/11, 12:49
  3. Volvo 240 bygging
    By dokken in forum 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 30/10/11, 01:38
  4. Den første Turbomotor fra Volvo.. 1978?
    By fotonet in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 06/01/11, 12:37
  5. godkjenning av turbomotor volvo 145?
    By duffern91 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 22/10/10, 18:13

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •