Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  4
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: Premium Bremser (foran)

Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. okt. 2022
    Sted
    Bergen
    Antall takk

Standard Premium Bremser (foran)

På min XC70 fikk jeg montert på EBC Turbo Groove skiver og Greenstuff klosser for snart 3 år siden. Var ikke noe direkte suksess. Til vanlig kjøring funket det nå helt greit, inntil nylig, siden det er kommet det jeg tolker som kast i skivene. (Nå kjent med at det kan være parkeringsrust på skivene)

Googler/chatgpt med frem til det som kalles Premium bremser, uten å finne ut hva det innebærer.
    Brembo har noen de kaller premium uten at jeg vet forskjellen på det og standard.

Q Noen her på forumet så har tips/erfaring med «premium» bremser på en XC70 ??
    Hva anbefales som en oppgradering av bremsene foran?? 316mm dia

XC70-2016
    XC 70 - 2016 D4 163hk (BSR Steg 1+)

jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av FQTV Vis post
    På min XC70 fikk jeg montert på EBC Turbo Groove skiver og Greenstuff klosser for snart 3 år siden. Var ikke noe direkte suksess. Til vanlig kjøring funket det nå helt greit, inntil nylig, siden det er kommet det jeg tolker som kast i skivene. (Nå kjent med at det kan være parkeringsrust på skivene)
    Googler/chatgpt med frem til det som kalles Premium bremser, uten å finne ut hva det innebærer.
    Brembo har noen de kaller premium uten at jeg vet forskjellen på det og standard.
    Q Noen her på forumet så har tips/erfaring med «premium» bremser på en XC70 ??
    Hva anbefales som en oppgradering av bremsene foran?? 316mm dia
    XC70-2016
    Hei, du parkerte nok i feil forumavdeling denne gang, for her er det nok svært få biler som er så moderne at de har Elektrisk P-Brems som din bil, men vi prøver allikevel

Premium bremser?
    Premium skal tyde på "høy kvalitet eller førsteklasses kvalitet"
    Det burde du finne som originaldel eller like gjerne fra original-produsent som er ATE i det fleste tilfeller på en Volvo.
    Det hørtes kanskje ikke så spennende ut, men det fungerer svært bra, rett og slett Premium.

Selvfølgelig finner du "premium produkter" fra andre produsenter, dette er gjerne de dyrere produktene fra den aktuelle produsenten som f.eks Brembo.
    Hva den aktuelle produsenten mener det er som skiller sine standard produkter fra premium-sortimentet kan som regel leses på produsentens skryteside for det aktuelle produktet. Så får du vurdere om de egenskapene teller som "premium" for deg.

Oppgradering kan være adskillig mer spennende, men da spørs det hva som skal oppgraderes, eller hvorfor.
    Borring og slissing av skiver har liten hensikt utover utseende på en standardbil med dagens bremsebelegg, banekjøring blir noe annet.
    Borring av bremseskiver gir gjerne sprekkdannelser ved borehullene etter en stund, så slisser er å foretrekke om man vil ha "mønster" i skivene, men slissing er som regel godt hørbart ved kraftig oppbremsing for de som er nøye på slikt.
    Man må jo lide litt for skjønnheten

Skiver fra ATE, Brembo og Zimmermann burde være god sort, som regel finnes de i flere kvaliteter/utseende.
    Klosser : ATE Keramisk, EBC RedStuff, med flere

Kraftigere bremser?
    Se i delekatalog om bilen leveres med større bremseskiver og Calipre foran, men tenk også på nødvendig felgstørrelse... Sjekk om det finnes Ventilerte skiver bak om din modell ikke skulle ha det som standard, som også vil kreve andre Calipre.

Neste steg er å lete opp "BigBrakeKit" fra Brembo og lignende firma.
    (tenk over at bilens antiskrenssystem er kalibrert mot et standard bremsesystem)

Parkering/stand-rust på skivene er plagsomt og iallfall ikke en Premium opplevelse, det kan i noen tilfeller fikses med skikkelig tyning av bremsene, helt på grensen til bremsefading eller ved å få dreid skivene, men av og til er skivene angrepet så kraftig at bytte er eneste vei ut.
    Sist endret av jiha1968; 22/07/25 kl 15:22
    Bilrelaterte spørsmål stilles og besvares i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, PM er kun for helt Private Meldinger

3. Takk FQTV takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. okt. 2022
    Sted
    Bergen
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Hei, du parkerte nok i feil forumavdeling denne gang, for her er det nok svært få biler som er så moderne at de har Elektrisk P-Brems som din bil, men vi prøver allikevel

Premium bremser?
    Det burde du finne som originaldel eller like gjerne fra original-produsent som er ATE i det fleste tilfeller på en Volvo.
    Det hørtes kanskje ikke så spennende ut, men det fungerer svært bra, rett og slett Premium.

Selvfølgelig finner du "premium produkter" fra andre produsenter, dette er gjerne de dyrere produktene fra den aktuelle produsenten som f.eks Brembo.
    Hva den aktuelle produsenten mener det er som skiller sine standard produkter fra premium-sortimentet kan som regel leses på produsentens skryteside for det aktuelle produktet. Så får du vurdere om de egenskapene teller som "premium" for deg.

Oppgradering kan være adskillig mer spennende, men da spørs det hva som skal oppgraderes, eller hvorfor.
    Borring og slissing av skiver har liten hensikt utover utseende på en standardbil med dagens bremsebelegg, banekjøring blir noe annet.
    Borring av bremseskiver gir gjerne sprekkdannelser ved borehullene etter en stund, så slisser er å foretrekke om man vil ha "mønster" i skivene, men slissing er som regel godt hørbart ved kraftig oppbremsing for de som er nøye på slikt.

Skiver fra ATE, Brembo og Zimmermann burde være god sort, som regel finnes de i flere kvaliteter/utseende.

Kraftigere bremser?
    Se i delekatalog om bilen leveres med større bremseskiver og Calipre foran, men tenk også på nødvendig felgstørrelse... Sjekk om det finnes Ventilerte skiver bak om din modell ikke skulle ha det som standard, som også vil kreve andre Calipre.

(tenk over at bilens antiskrenssystem er kalibrert mot et standard bremsesystem)

Parkering/stand-rust på skivene er plagsomt og iallfall ikke en Premium opplevelse, det kan i noen tilfeller fikses med skikkelig tyning av bremsene, helt på grensen til bremsefading eller ved å få dreid skivene, men av og til er skivene angrepet så kraftig at bytte er eneste vei ut.
    Dette høres interessant ut, og ja, lider gjerne litt for skjønnheten

Klosser : ATE Keramisk, EBC RedStuff, med flere….

Er ikke vits at det bare ser bedre, det må virke bedre også. Uten å skifte calipper.

Konkrete dele-nr å komme med???

Levere Volvo orginale oppgraderinger på bremsefronten??

XC70-2016

Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. okt. 2022
    Sted
    Bergen
    Antall takk

Standard

Premium bremser?

Kraftigere bremser?

Liten oppdatering:

ProduktOEM / ProduktnrBeskrivelse
    Brembo Xtra09.A426.1X316 mm, ventilert, coatet

ProduktOEM / ProduktnrBeskrivelse
    Brembo Xtra
    P2
    4 077X24.077XKeramiske, lavstøv, støysvake

Dette kom ChatGPT med til svar på Premium bremser til min bil. Med henvisning til bildeler.no som leverandør.

Sendte mail til bildeler.no og fikk til svar at de leverte ikke Brembo. Så derav min skepsis til moderne løsninger om rådgivning og kunnskap.

Så ser etter å oppgradere standard bremsene til min litt aktive kjørestil, uten å bytte callippere. Bilen går på 16" felg på vinterdekk og 18" på sommerdekk.

Så kun et forbedring av standard bremsene Foran siden "kastet" ligger der.

XC70-2016

jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Bildeler.no er premium på leveranse av bildeler, men de har ikke premium-bildeler.
    Vel, trolig er det ingen utenfor "NK" vet hvem som produserer delene de selger i NK-eske eller den egentlige kvaliteten så det er ikke godt å si, men delene er nok minst like gode som varene fra andre delepakkere uten egenproduksjon)

Volvo har én type klosser og én type skive for hver enkelt størrelse, men de kan endres i løpet av produksjonstiden om det skulle bli nødvendig, men har ikke inntrykket av at det forekommer ofte.

Du burde nok oppgradert til et 17,5" bremsesystem (336mm skiver) om du skulle hatt noe som virkelig tåler mer aktiv kjørestil enn det originale ,
    men siden det ikke er aktuelt så så får du fordype deg litt i denne testen:

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...-bremsbelaege/

Der du kan se at Brembo Xtra-bremsene som ble testet der bremser utrolig godt, men med skremmende høy slitasje på klosser og skiver som resultat. ATE Ceramic ble testvinner, men er ikke best på råkjøring, det tror jeg var de originale VAG-klossene, som er overpriset som "originaldeler" flest og slites veldig fort i dette tilfellet.
    Det er med andre ord ingen gratis lunch i denne verdenen heller. (Antar de originale VAG-klossene er ATE standard, Jurid eller Ferodo, men VAG-biler er ikke noe jeg befatter meg så mye med)

I tillegg kan du jo ta en titt på egenskapene til de ulike EBC-bremsebeleggene og bruke din egen erfaring med de grønne bremseklossene som referanse.

Spindelvev-diagrammene for hver enkelt type EBC-materiale/farge forteller mye om hva du må ofre eller vinner ved de ulike versjonene.
    Som f.eks mellom RED, GREEN, BLUE og YELLOW, men les gjerne mere på www.ebc.com
    (Jeg vil tro at RED eller BLUE ville vært et adskillig bedre valg enn GREEN utifra antatt kjørestil og vekt på bil)

Sist endret av jiha1968; 22/07/25 kl 21:24
    Bilrelaterte spørsmål stilles og besvares i Forumet slik at alle kan bidra eller bruke informasjonen, PM er kun for helt Private Meldinger

jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Dette høres interessant ut, og ja, lider gjerne litt for skjønnheten

Klosser : ATE Keramisk, EBC RedStuff, med flere….

Er ikke vits at det bare ser bedre, det må virke bedre også. Uten å skifte calipper.
    Konkrete dele-nr å komme med???
    Levere Volvo orginale oppgraderinger på bremsefronten??
    XC70-2016
    Hvis du vil sjekke ut hva som finnes som alternativer i klosser og skiver til bilen din, kan du begynne med å besøke www.eurodel.no og www.autodoc.co.no da de har temmelig stort utvalg, selvfølgelig mye billiggreier som man gjerne kan styre unna, men også de mer påkostede utgavene. (dette er ikke norske firma dessverre, så selv om de selger ferdig Momset og fortollet, bør du gjerne sjekke om du finner de delene du ønsker hos Norske butikker, slik at de er der den dagen du trenger delene raskere enn "utlandet" kan levere)

NB: du kan ikke stole på at "delefinner-funksjonen" på nettsidene viser kun deler som faktisk passer på bilen din, du må selv sjekke att det f.eks er 316mm skiver og at klossene er til den størrelse bremseskive, eller finn originalt delenummer og søk etter deler kompatible med dette. (Uten Vida tilgjengelig er www.Skandix.de beste mulighet på originale delenummer)

PS: kanskje ikke så dumt med Brembo Extra til deg da den høye slitasjen kanskje vil kurrere parkerings-rusten lettere, og hvis bruksmønsteret innbyr til hyppig forekommende parkerings-rust så får du neppe gleden av klosser og skiver med teoretisk lang levetid uansett...
    Sist endret av jiha1968; 22/07/25 kl 21:15

8. Takk FQTV takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. okt. 2022
    Sted
    Bergen
    Antall takk

Standard

PS: kanskje ikke så dumt med Brembo Extra til deg da den høye slitasjen kanskje vil kurrere parkerings-rusten lettere, og hvis bruksmønsteret innbyr til hyppig forekommende parkerings-rust så får du neppe gleden av klosser og skiver med teoretisk lang levetid uansett...
    Dette tenker jeg er riktig resonnement, og en tanke jeg burde gå for. For meg som kjører under 15’ km i året og hvor bilen til tider står mye i ro så er ikke lengst levetid på bremsene så viktig.

XC70-2016

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Så ser etter å oppgradere standard bremsene til min litt aktive kjørestil, uten å bytte callippere. Bilen går på 16" felg på vinterdekk og 18" på sommerdekk.

Så kun et forbedring av standard bremsene Foran siden "kastet" ligger der.
    XC70-2016
    Dette er ganske typisk:
    https://www.facebook.com/permalink.p...eric&ref=notif

11. Takk FQTV takket for denne posten
    jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Apropos DS2500-klossene som nevnes i FB-linken, så er ikke disse godkjent for veibruk (mangler R90 godkjenning) , men Ferodo lager mange andre gode bremseklosser til bruk på offentlig vei.
    EBC rykteproblem fra gammelt av skyldes vel mest at bremsebelegget hadde en lei tendens til å løsne fra bakplaten. (delaminering) Dette er rettet på for noen år tilbake med ny festemetode for belegg/bakplate.
    Siden FB-artikkelen handler om banekjøring så spørs det også om at EBC-klossene hadde fått den nødvendige innkjøringsprosessen for banekjøring, eller om de bare har blitt klappet på og kjørt, mange ukjente faktorer.
    Det finnes garantert bedre klosser enn EBC, spørs bare hva man vil prioritere av egenskaper og pris. Litt som å kjøpe dekk, de fleste er svarte og runde, men det skiller mye på egenskap og pris, og racing-dekk er som racing-bremseklosser: elendige til gatebruk.
    Men hovedproblemet for FQTV er nok parkeringsrust på bremseskivene og ikke klossene i og for sei, selv om de egentlig var av feil "farge" til biltype/kjørestil så fungerte de tålelig bra.
    Sist endret av jiha1968; 26/07/25 kl 05:34

Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. okt. 2022
    Sted
    Bergen
    Antall takk

Standard

Men hovedproblemet for FQTV er nok parkeringsrust på bremseskivene og ikke klossene i og for sei, selv om de egentlig var av feil "farge" til biltype/kjørestil så fungerte de tålelig bra.
    Ferodo klosser er ukjent for meg. Aldri hørt om men er mer enn villig til å prøve om det fåes til min bil.

Innen Farge kartet til EBC, har du en farge anbefaling siden du mener Green er feil ???
    Det var BSR, som jeg kjøpte EBC gjennom, som i sin tid mente Green var korrekt da Yellow ville være overkill til gatebruk. Red er visst ikke tilgjengelig.

Har uansett booket bremseservice hos NAF for å få status på bremsene så skal eg prøve det du nevnte tidligere før jeg leverer bilen til bremseservice.

XC70-2016

Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. okt. 2022
    Sted
    Bergen
    Antall takk

Standard Premium Bremser (foran)

Sist endret av FQTV; 26/07/25 kl 07:44 Begrunnelse: Deleted

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Apropos DS2500-klossene som nevnes i FB-linken, så er ikke disse godkjent for veibruk (mangler R90 godkjenning) , men Ferodo lager mange andre gode bremseklosser til bruk på offentlig vei.
    Det er forskjellige muligheter ja og "DS Performance" fungerer så godt at det må anbefales å bytte klosser på begge akslingene så ikke bilen blir like ubalansert som når man bare monterer stor skiver og store kalipre foran, som jo noen gjør.
    https://www.ferodo.com/products/raci...rformance.html
    Sist endret av Batland; 26/07/25 kl 12:48

jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Ferodo klosser er ukjent for meg. Aldri hørt om men er mer enn villig til å prøve om det fåes til min bil.

Innen Farge kartet til EBC, har du en farge anbefaling siden du mener Green er feil ???
    Det var BSR, som jeg kjøpte EBC gjennom, som i sin tid mente Green var korrekt da Yellow ville være overkill til gatebruk. Red er visst ikke tilgjengelig.
    Har uansett booket bremseservice hos NAF for å få status på bremsene så skal eg prøve det du nevnte tidligere før jeg leverer bilen til bremseservice.
    XC70-2016
    Green er til lette/små biler, Blue ville sannsynligvis vært å foretrekke til aktiv kjøring på tung bil men nå slipper du å fundere noe mer på det om du ender opp med Brembo Xtra.
    (Har ikke sjekket hvilke fargeversjoner som er eller var tilgjengelige for din bil)

17. Takk FQTV takket for denne posten
    jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er forskjellige muligheter ja og "DS Performance" fungerer så godt at det må anbefales å bytte klosser på begge akslingene så ikke bilen blir like ubalansert som når man bare monterer stor skiver og store kalipre foran, som jo noen gjør.
    https://www.ferodo.com/products/raci...rformance.html
    Ferodo DS Performance har ca samme friksjons friksjonsverdi som Brembo Xtra, og begge de to er tilsynelatende slappere i fisken en EBC Bluestuff NDX, men nå er vel ikke dette en pisse-konkurranse heller. (Brembo er billigst mens Ferodo DS-P holder lengst vil jeg tro)

Ofte så monterer man klosser med lavere friksjonsverdi bak for å unngå tendens til tidlig blokkering der siden vektoverføringen til framhjulene blir større med bedre bremser foran, men nå er vi vel over på på banekjøring og de fleste båtene her inne er vel ikke egnet til noe mer enn en glattkjøringsbane vil jeg tro.
    En av de viktigste grunnene til å montere større bakbremser er for varmekapasiteten, ikke bremseeffekten først og fremst, akkurat som ved oppgradering foran.
    Sist endret av jiha1968; 26/07/25 kl 23:21

Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. okt. 2022
    Sted
    Bergen
    Antall takk

Standard

Green er til lette/små biler, Blue ville sannsynligvis vært å foretrekke til aktiv kjøring på tung bil men nå slipper du å fundere noe mer på det om du ender opp med Brembo Xtra.
    (Har ikke sjekket hvilke fargeversjoner som er eller var tilgjengelige for din bil)
    Nå blir det i utgangspunktet EBC Redstuff til å begynne med, så får eg se etter Bremseservicen hva som skjer med skivene. Aller først skal eg sjekke om det er rust som må "bremses av"

XC70-2016

Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. okt. 2022
    Sted
    Bergen
    Antall takk

Standard

Da er nok bilen «friskemeldt» for kast i skivene.
    Der var nok parkerings rust som var problemet.
    Fikk opp farten og gjort noen kraftige oppbremsinger, mulig litt for kraftig for på siste oppbremsing så ble pedalen uvanlig lav og ved stopp på bussholdeplassen så var varmen synlig og Vipps, null mer vibrasjon ved bremsing.

Ny klosser er uansett i bestilling siden du hentyder feil farge på mine EBC klosser så jeg går opp et hakk på fargekartet og prøver meg der. Så ser jeg hvordan det går.

Har du en formening om å montere Brembo xtra skiver og EBC Redstuff vil bli bra??? Redstuff er jo keramisk noe Brembo sine klosser visstnok ikke er. Hva sier du som ekspert??

XC70-2016

Lignende tråder

1. Tips til bremser foran.
    By Torsen67 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 8
    Siste post: 06/05/15, 12:12
  2. delenr på premium sound høtalere foran?
    By marhaugen91 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 13
    Siste post: 16/01/14, 18:41
  3. større bremser foran på 850 t5r?
    By R-johann in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 21/11/12, 23:58
  4. Bremser foran 940/960 ? Hva er forsjellig ?
    By Pettern in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 13
    Siste post: 14/03/12, 16:54
  5. Bremser foran til 86. 240.
    By E.Winjum in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 02/02/12, 23:37

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine