Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Dieselfilter D2. D4162T 2011 V50

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2025
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard Dieselfilter D2. D4162T 2011 V50

    Noen som har en god Tutorial DIY på dette skiftet med luftig? Kjøpte selvklart feil filter. https://www.eurodel.no/drivstoffilte...BoC0YMQAvD_BwE Som er feil.

  2. #2
    volvo245gl sin avatar
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    854
    Antall takk

    Standard

    Om filteret er likt, så ta å skru ut de 2 små skruene på toppen (tror de er t15 eller t20). Og løft forsiktig av toppen så du ikke skader pakningene.
    Fyll filteret fullt med diesel. Sett så toppen på plass og skru til skruene.
    Kobl til filteret. Da er det ingen lufting nødvendig
    Volvo V50 10, Volvo C30 07, Volvo 945 gl 94 (Volvo V50 11 Delebil)
    (hugget 244dl 77, 245gl 81, 245gl 83, 245gl 86, 364gl 86, 245 gle 86, 245 gl 89, 854 gl 94) : (solgt 364gle 89, 744gl 86, 945 gl 95, 245 gl 92)

    Have safe sex, make love in a VOLVO!
    Det sies at lykke ikke kan kjøpes for penger, men de har ikke kjøpt VOLVO!

  3. #3
    jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.702
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Lasylays Vis post
    Noen som har en god Tutorial DIY på dette skiftet med luftig? Kjøpte selvklart feil filter. https://www.eurodel.no/drivstoffilte...BoC0YMQAvD_BwE Som er feil.
    Du finner nok et par halvveis brukbare videoer på Youtube om du søker litt, men prøv denne fremgangsmåten:
    skru løs deksel over filter, ta bort slanger og ledning fra filteret.
    Vær forsiktig med låseklipsene på drivstoffslangene til filteret så de ikke knekker. (det er som regel to ulike klips/åpningsmetoder)
    Sørg for at det ikke rinner ut nevneverdig med diesel fra slangen som går til dieselpumpen. (for å minimere luftingsprosessen)
    Ta bort filteret fra bilen, vri løs og trekk tappeplugg-hendel litt opp, tøm gammelt filter, skru løs filtertopp og flytt den til nytt filter med ny pakning

    Koble på slanger og kontakter unntatt slangen mellom filter og dieselpumpe.
    Bruk en vakuumpumpe på filtertoppens uttak (med oppsamlingsbeholder i mellom) , og sug filteret fult av diesel slik at det kommer ut ren diesel uten luftbobler.
    Sett kjapt tilbake siste slangen på filtertoppen.
    Start motoren og hold turtallet på rundt 2000 et minutt eller to.
    Monter deksel over filter og motor, fjern verktøy, tut og kjør.

    Skulle motoren stoppe ved første oppstart etter filterbytte, prøv å start den igjen.
    Tvangslufting av dyser kan bli nødvendig om motoren ikke starter på et par tre forsøk, men som regel blir det så lite luft i slangen til dieselpumpen med fremgangsmåten over her at du unngår mer omfattende lufting, men det skader ikke å bruke vakuumpumpe på returslangen som går tilbake til tanken (sug i enden som kommer fra motoren) etter at filteret er sugd fult og tilkoblet, for å få ut siste lille luftboble.
    Sist endret av jiha1968; 19/06/25 kl 22:59

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2025
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Takk for godt svar. Nesten som han her. https://youtu.be/doQA1WrCEWs?si=WLwkuE29JExFMF3z Men du anbefaler at man pumper diesel fra sin egen tank og ikke en beholder igjennom filteret?

  5. #5
    jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.702
    Antall takk

    Standard

    Bilen har jo allerede én tank med diesel Mindre søl og mindre sjanse for luft i systemet med å suge fram diesel fra bilens egen tank.

    For den som ikke har vakuumpumpe eller "påhengsmotor-/Peugeot-belgpumpe", bruk volvo245gl sin skjenke-metode, gjerne med LiquiMoly sin DieselFlush om man har det for hånden istedenfor Diesel, eller så kan man forsøke med litt trykkluft i drivstofftankens påfyllingsrør for å presse fram diesel til filteret.
    (trykkluft brukes med forsiktighet, og ta gjerne en en liten slange fra filterets utløp og ned i en flaske isåfall)
    Sist endret av jiha1968; 19/06/25 kl 23:03

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2025
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Klarte ikke finne posten du viser til? BTW kjøpshjelp.

    Kjøpt disse etter mye grubling. https://www.skruvat.no/reservedeler/...sator-p1429265

    Mottar de i dag og søker da litt på andre nettsider. Ingen andre steder mener de passer til V50. Alle jeg finner har lengde 298mm men disse har da kun 294mm. Sjekket OE nummer flere ganger

  7. #7
    jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.702
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Lasylays Vis post
    Klarte ikke finne posten du viser til? BTW kjøpshjelp.

    Kjøpt disse etter mye grubling. https://www.skruvat.no/reservedeler/...sator-p1429265

    Mottar de i dag og søker da litt på andre nettsider. Ingen andre steder mener de passer til V50. Alle jeg finner har lengde 298mm men disse har da kun 294mm. Sjekket OE nummer flere ganger
    Om det skulle være meg du spør angående "kan ikke finne posten" så "linket"/nevnte jeg bare "volvo245gl" sin fremgangsmåte for å unngå filterlufting som han skrev noen poster over her, i den tråden du leser nå.
    Mulig du har krysspostet?

    Krengningshemmerens lenkearmer til din bil må være kompatible med 31340273, og de er som du skriver 298mm lange, så de du har funnet er neppe helt riktige.
    Skal ikke se bort ifra at de kan fungere såfremt de byttes parvis (på eget ansvar) da de har samme boltstørrelse og nesten samme lengde, men de har altså ikke riktig lengde)

    PS: om man har mulighet vil det som regel lønne seg å hoppe over markedets billigste billig-NoName bildeler, og heller bruke varer fra renomerte merker som kanskje har litt bedre kvalitetskontroll og et rykte å ta vare på.
    Sist endret av jiha1968; 27/06/25 kl 22:24

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juni 2025
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Helt blind. Sorry. Ser jo posten i tråden nå

Lignende tråder

  1. Volvo V50 2011 1.6 D4162T har ujevn motorgange og stopp.
    By Vollevol in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 3
    Siste post: 09/09/24, 22:27
  2. Dyser til D4162T / V50 2011 1.6d
    By Ludo in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 2
    Siste post: 06/02/24, 22:22
  3. Priming av dieselfilter V70 III D4162T 1.6 2014
    By post@reaktormedia.no in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 8
    Siste post: 20/10/22, 19:06
  4. Feil med dieselvarmer Volvo S40 2011 modell D2 D4162T motor
    By Stig in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 28
    Siste post: 07/05/16, 07:18
  5. motor 2009 v50 1.6D D4164T VS D4162T
    By Vopel in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 4
    Siste post: 03/02/16, 22:31

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •