Noen som har en god Tutorial DIY på dette skiftet med luftig? Kjøpte selvklart feil filter. https://www.eurodel.no/drivstoffilte...BoC0YMQAvD_BwE Som er feil.
Noen som har en god Tutorial DIY på dette skiftet med luftig? Kjøpte selvklart feil filter. https://www.eurodel.no/drivstoffilte...BoC0YMQAvD_BwE Som er feil.
Om filteret er likt, så ta å skru ut de 2 små skruene på toppen (tror de er t15 eller t20). Og løft forsiktig av toppen så du ikke skader pakningene.
Fyll filteret fullt med diesel. Sett så toppen på plass og skru til skruene.
Kobl til filteret. Da er det ingen lufting nødvendig
Volvo V50 10, Volvo C30 07, Volvo 945 gl 94 (Volvo V50 11 Delebil)
(hugget 244dl 77, 245gl 81, 245gl 83, 245gl 86, 364gl 86, 245 gle 86, 245 gl 89, 854 gl 94) : (solgt 364gle 89, 744gl 86, 945 gl 95, 245 gl 92)
Have safe sex, make love in a VOLVO!
Det sies at lykke ikke kan kjøpes for penger, men de har ikke kjøpt VOLVO!
Du finner nok et par halvveis brukbare videoer på Youtube om du søker litt, men prøv denne fremgangsmåten:
skru løs deksel over filter, ta bort slanger og ledning fra filteret.
Vær forsiktig med låseklipsene på drivstoffslangene til filteret så de ikke knekker. (det er som regel to ulike klips/åpningsmetoder)
Sørg for at det ikke rinner ut nevneverdig med diesel fra slangen som går til dieselpumpen. (for å minimere luftingsprosessen)
Ta bort filteret fra bilen, vri løs og trekk tappeplugg-hendel litt opp, tøm gammelt filter, skru løs filtertopp og flytt den til nytt filter med ny pakning
Koble på slanger og kontakter unntatt slangen mellom filter og dieselpumpe.
Bruk en vakuumpumpe på filtertoppens uttak (med oppsamlingsbeholder i mellom) , og sug filteret fult av diesel slik at det kommer ut ren diesel uten luftbobler.
Sett kjapt tilbake siste slangen på filtertoppen.
Start motoren og hold turtallet på rundt 2000 et minutt eller to.
Monter deksel over filter og motor, fjern verktøy, tut og kjør.
Skulle motoren stoppe ved første oppstart etter filterbytte, prøv å start den igjen.
Tvangslufting av dyser kan bli nødvendig om motoren ikke starter på et par tre forsøk, men som regel blir det så lite luft i slangen til dieselpumpen med fremgangsmåten over her at du unngår mer omfattende lufting, men det skader ikke å bruke vakuumpumpe på returslangen som går tilbake til tanken (sug i enden som kommer fra motoren) etter at filteret er sugd fult og tilkoblet, for å få ut siste lille luftboble.
Sist endret av jiha1968; 19/06/25 kl 22:59
Takk for godt svar. Nesten som han her. https://youtu.be/doQA1WrCEWs?si=WLwkuE29JExFMF3z Men du anbefaler at man pumper diesel fra sin egen tank og ikke en beholder igjennom filteret?
Bilen har jo allerede én tank med dieselMindre søl og mindre sjanse for luft i systemet med å suge fram diesel fra bilens egen tank.
For den som ikke har vakuumpumpe eller "påhengsmotor-/Peugeot-belgpumpe", bruk volvo245gl sin skjenke-metode, gjerne med LiquiMoly sin DieselFlush om man har det for hånden istedenfor Diesel, eller så kan man forsøke med litt trykkluft i drivstofftankens påfyllingsrør for å presse fram diesel til filteret.
(trykkluft brukes med forsiktighet, og ta gjerne en en liten slange fra filterets utløp og ned i en flaske isåfall)
Sist endret av jiha1968; 19/06/25 kl 23:03
Klarte ikke finne posten du viser til? BTW kjøpshjelp.
Kjøpt disse etter mye grubling. https://www.skruvat.no/reservedeler/...sator-p1429265
Mottar de i dag og søker da litt på andre nettsider. Ingen andre steder mener de passer til V50. Alle jeg finner har lengde 298mm men disse har da kun 294mm. Sjekket OE nummer flere ganger
Om det skulle være meg du spør angående "kan ikke finne posten" så "linket"/nevnte jeg bare "volvo245gl" sin fremgangsmåte for å unngå filterlufting som han skrev noen poster over her, i den tråden du leser nå.
Mulig du har krysspostet?
Krengningshemmerens lenkearmer til din bil må være kompatible med 31340273, og de er som du skriver 298mm lange, så de du har funnet er neppe helt riktige.
Skal ikke se bort ifra at de kan fungere såfremt de byttes parvis (på eget ansvar) da de har samme boltstørrelse og nesten samme lengde, men de har altså ikke riktig lengde)
PS: om man har mulighet vil det som regel lønne seg å hoppe over markedets billigste billig-NoName bildeler, og heller bruke varer fra renomerte merker som kanskje har litt bedre kvalitetskontroll og et rykte å ta vare på.
Sist endret av jiha1968; 27/06/25 kl 22:24
Helt blind. Sorry. Ser jo posten i tråden nå