Værsågod, bare hyggelig.
Det er mange forskjellige måter å gjøre dette på så det er bare å være kreativ. Man kan sette røret litt skjevt, man kan skjære bort den delen av røret som tar borti baklokket og vi har også laget en ca. 5 mm tykk tunge i rustfritt som sveises fast i downpipen, men stikker langt utenfor downpipen og inn i baklokket for å skille wg eksos fra turbinhjuleksos.
Trykkfallet over wastegaten er stort så kravet til areal for wastegateeksosen etter at den har passert wastegateklaffen er overraskende lite.
I ett tilfellet var det en driftebil i Dynapacken og eieren hadde ikke de nødvendige delene for å justere opp ladetrykket til ønsket nivå. Jeg forslo en test med å hamre screemerpipen ut fra den eksterne wastegaten fra rund, til flat, til flatere. Helt amazing hvor flat utgangen til screemerpipen var før ladetrykket var på det nivået han ønsket slik at mappeduden kunne få mappet motoren på dette ladetrykket.![]()
Den vanlige grovsilen er designet for å hindre grus i å komme inn i en glidelageturbo, men en kulelagerturbo trenger ett filter. Ett helt vanlig oljefilter på en oljefilterforflytter funger glimrende, men det tar jo plass. En kulelagerturbo har så lavt oljefløde at gjennomstrømning ikke er ett tema.
For en gatebil er behovet for oljekjøler sjelden tilstede og uten termostat gjør den mer skade enn godt. Man ønsker at oljen stiger til ca. 100 grader C så raskt som overhode mulig og holder seg der. For lav oljetemperatur er en motorkiller og dersom man driver med mye småkjøring så er det ett spørsmål om ikke den vannavkjølte turboen faktisk burde vært kjølt av motorolje i stedet for vann slik at man har turbooppvarmet motorolje.![]()
Tidligere denne uken måtte en ca. 4 år gammel V8 motor ut av en superstrøken gammel amerikansk bil og demontering viste totalt utslitte veivlagre til tross for bruk av fantastisk god motorolje. Eieren hater alt annet enn å kjøre på veldig lave turtall og med helt minimalt gasspådrag, så motoroljen blir aldri varm.
Oljetermostat en best, men en alternativ løsning er 2 stk. T-stykker på slangene til og fra oljekjøleren og en kuleventil mellom T- stykket og oljekjøleren og en annen kuleventil på slangen mellom T-stykkene. En sjelden gang når det er behov, på bane eller lignende, da kan man enkelt åpne kuleventilen som sender oljen til oljekjøleren og evt. lukke kuleventilen mellom T-stykkene for maksimal oljekjøling.
Dersom begge kuleventilene står åpen går noe olje gjennom oljekjøleren og noe går gjennom den andre passasjen.