Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  239
Side 30 av 30 FørstFørst ... 20 28 29 30
Viser resultater 726 til 745 av 745

Tråd: TurboThomas - 740 - Turbo

Medlem siden
    02. sep. 2013
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av TurboThomas Vis post
    Det var under vurdering det også, men får satse på at ar63 er passelig. Hvis ikke så får man bare skaffe ar48 hus og dreie det også

Okei. Da er det ingen unnskyldning til å ikke gjøre dette, og det vil bli gjort div tester før bilen skal på veien igjen.

Hvor stort wg hull er "stort nok"? Har skjønt at originalt er 22mm, dette huset var det ikke noe hull opprinnelig, så det ble tatt opp etter beste evne til 27mm. Lokket på wg er 33mm, så det er litt å gå på ene siden. Jeg er redd det hekter om man tar på siden mot armen, og det vil jeg unngå. Jeg har holset Hy35 friskt i minnet der 30mm wg hull er for lite og jeg endte på 35(?), men det er kanskje noe annet her?

Sent fra min SM-S928B via Tapatalk
    Slik gikk det når jeg portet min gt32 for mye....
    https://youtube.com/shorts/9RU4WeH6LlQ

Men det er en løsning. Jeg tok en 530 innsugsventil. Og "dreiet" ned ved bruk av drill og vinkelsliper, helt til den var i passelig størrelse.
    Så det er en muligheter

Sent from my Pixel 9 Pro XL using Tapatalk

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Jordbærsyltetøy Vis post
    Slik gikk det når jeg portet min GT32 for mye....
    https://www.youtube.com/shorts/9RU4WeH6LlQ
    "Møllers Tran porting".
    Videoen viser tydelig hvorfor en D-form på wg hullet hvor den rette siden er paralell med akslingen til armen til wg klaffen er å anbefale.

Medlem siden
    02. sep. 2013
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    "Møllers Tran porting".
    Videoen viser tydelig hvorfor en D-form på wg hullet hvor den rette siden er paralell med akslingen til armen til wg klaffen er å anbefale.
    Jepp. Nå som jeg har bommet på dette selv er det lett å forstå hvorfor en D er lurt

TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Antall takk

Standard

Fikk tlbake eksoshuset, friserte litt mer så nå er det ca ø36-37mm og fine og utjevna svinger. Tørr ikke ta noe mer, men burde absolutt flowe greit nå.

Det samme ble gjort med en hy35. Dette fungerte godt, da det viste seg at 30mm var for lite til å holde turbo under 2 bar. Kan hende det blir annerledes med EFR, men vi får se. Det er forsåvidt grei skuring og bytte klaff og porte hullet forbi 27mm som det er nå

90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

En grei huskeregel er at man bør oppgradere wg klaffen til samme størrelse som man bør oppgradere eksosventilene, til 38 - 40 mm.

TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Jordbærsyltetøy Vis post
    Har du fler bilder? Også av "prosessen"?

90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

Medlem siden
    02. sep. 2013
    Antall takk

Standard

Har du fler bilder? Også av "prosessen"?

Fant faktisk noe mere bilder nå
    Jeg festet ventilen i drillen. Holdt drillen i ro. Og slipte ned med vinkelslipern til passelig størrelse. Tok noen forsøk men ble faktisk bra til slutt.
    Slipte ned stammen så mye at den passer inni hullet til armen på klaffen. Og sveisa på en kladd slik at den holdt seg til arm-klaffen.
    Fungerer godt nå hvertfall. Null antydning til creep.

TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Antall takk

Standard

Skjønner. Kan gjøre et forsøk. Men jeg vet faktisk ikke hvor mye wg'en har å si på dette oppsettet, da i praksis turboen har gått på full gass. Den er jo tom fra 5-7000rpm..

90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Skjønner. Kan gjøre et forsøk. Men jeg vet faktisk ikke hvor mye wg'en har å si på dette oppsettet, da i praksis turboen har gått på full gass. Den er jo tom fra 5-7000rpm..
    Jeg mener at dette handler mest om spool intensitet.
    La oss si at en liten wg må stå 9 mm åpen for å holde ladetrykket på ønsket nivå på full effekt. Dette betyr at den må begynne å åpne opp tidlig for å komme til full åpning i tide.
    En stor wg trenger kanskje bare å åpnes 4,5 mm for å holde ladetrykket på ønsket nivå på maks effekt og ergo trenger den ikke å begynne å åpne, å lekke eksos og sabotere spool up like tidlig som det en liten wastegate må gjøre.
    Rød strek viser oppnådd ladetrykkskurve i 2019 med stadard integrert wastegate. Her var det boost creep opp til maks ladetrykk ved 5500 o/min. hvor turboen var tom og ladetrykket ble derfor redusert med økende motorturtall. Blå viser den ladetrykkskurven vi ønsket oss for 2020 sesongen.

Sist endret av Batland; 12/04/25 kl 23:55

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Og slik ble det i praksis.

Det var mer å gå på her, men 2,27 BAR ladetrykk på 4000 o/min. på 98 blyfri bensin var nok til at målet til eieren ble nådd.
    GT3071BSRT
    Sist endret av Batland; 12/04/25 kl 23:57

TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Antall takk

Standard

Ikkesant. Hadde vært interessant å sett hva EFR turboen hadde klart med helt lukket wg. Men det kan jo hende at det blir for mye av det gode også, om man får for høyt moment veldig tidlig, og dertil tenningsbank og evt ødelagt bunndel. Jeg skal se litt på muligheten for å gjøre sånn som Jordbærsyltetøy. Kjedelig å måtte demontere turbo igjen om det viser seg å ikke holde med 27mm

90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Ikkesant. Hadde vært interessant å sett hva EFR turboen hadde klart med helt lukket wg. Men det kan jo hende at det blir for mye av det gode også, om man får for høyt moment veldig tidlig, og dertil tenningsbank og evt ødelagt bunndel. Jeg skal se litt på muligheten for å gjøre sånn som Jordbærsyltetøy. Kjedelig å måtte demontere turbo igjen om det viser seg å ikke holde med 27mm
    En test med slangen til actuatoren plugget bør alltid utføres slik at man får avslørt hvor god eller dårlig ladetrykkstyring man faktisk har.
    Ja det er noe du bør vurdere for selv om ATP sitt ultimate iwg baklokk er det beste på markedet, så er det langt fra så ultimate som de tror.
    WG klaffen er alt for liten og det er ikke skillevegg som separerer turbineksosen fra wastegate eksosen.
    Vi har brukt ett kort rør fra turbinhjulet og ut til flensen slik at alt fløder i samme retning - inn i downpipen.

https://www.full-race.com/media/cata...ing-scaled.jpg
    Sist endret av Batland; 13/04/25 kl 15:50

HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Antall takk

Standard

Det ble ikke vurdert turbinhus i xr6 falcon "style" da? Jeg har liggende noen av dem, både .63 og .82 og 1.00. Der kan du bruke dobble downpipes

Sent fra min 2312DRA50G via Tapatalk
    Sist endret av HansOla; 13/04/25 kl 16:14

1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Det ble ikke vurdert turbinhus i xr6 falcon "style" da? Jeg har liggende noen av dem, både .63 og .82 og 1.00. Der kan du bruke dobble downpipes

Sent fra min 2312DRA50G via Tapatalk
    Nei, jeg tok et eksoshus jeg hadde på hylla fra en annen turbo. Tenkte ikke at det hadde betydning. Har du ar63 hus for salg evt?

Batland, er det mulig å bare å lage en skillevegg i IWG baklokket mitt da, saboterer wg-eksosen så mye av flow'en?

Evt type sånn? Bare sette et rør inni step-lippen.

Sist endret av TurboThomas; 13/04/25 kl 16:47
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Batland, er det mulig å bare å lage en skillevegg i IWG baklokket mitt da, saboterer wg-eksosen så mye av flow'en?
    Evt type sånn? Bare sette et rør inni step-lippen.
    Ja det er det og ja, det saboterer en del. For at ett turbinhjul skal klare å hente ut så mye energi som overhode mulig fra eksosgassene,
    så må eksosen kunne evakuere fra turbinhjulet så effektivt som mulig slik at akslingen roterer så raskt som mulig. (slik at man kan åpne wastegateklaffen mer for ett gitt ladetrykk og redusere baktrykket)
    Uten skillevegg er det slik at når wasteklaffen åpner, så blir det fullstendig kaos og "17.mai kø" i hele området mellom turbinhjulets eksducer og downpipen.
    Dette reduserer effektiviteten til turbinhjulet som da mister turtall og ladetrykket reduseres.
    Da justerer man bare boost controlleren slik at wg klaffen lukker mer og ladetrykket øker tilbake til ønsket nivå.
    Problemet er at nå er baktrykket høyere enn dersom man kjørte all eksosen fra wastegaten adskilt slik at turbinhjulet kunne få arbeide i fred og ro.

Det er helt korrekt. ja.

Her ett bilde av praktproduktet til kompisen din:

Sist endret av Batland; 01/05/25 kl 16:30

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Garrett GT-style IWG turbinhus er det rette valget dersom man er av den typen som tar på seg arbeidet med å lage BSRT løsningen med doble down pipes og kjøre eget eksosanlegg for wastegaten lyddempet med en MC-potte .
    Som typisk for Garrett har også disse turbinhusene for liten wastegateklaff og man skal være klar over at dette turbinhuset bygger mer og flensen har en annen vinkel enn de tradisjonelle T3 turbinhusene.

http://forum.vccn.no/showthread.php?...=1#post1112035
    Sist endret av Batland; 14/04/25 kl 08:15

TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Antall takk

Standard

De fleste av eksoshus/baklokk har jo ikke dette, selv nå idag? Selv orginalt BW hus har jo wg og eksos fra turbin sammen, blir det ikke turbulens der? Hva har evt dette å si for baktrykket sånn generelt?

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post

[url]
    Jeg tenker isåfall dette blir løsningen jeg går for inni IGW baklokket. Er det nok til å få bort turbulens?
    Jeg har ikke lyst å ha dobbel downpipe der den ene ender i friluft, da det neppe går igjennom EU etc. Kan man evt lede wg eksosen inni eksisterende eksosrør lengre bak(etter downpipe) istedet for i friluft?

90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Det er riktig, men hvis du ser på hvordan wastegateklaffen åpner og fløderetningen på eksosen fra wg på EFR7064 og Cosworth turbinhusene, så er det en mer gunstig løsning i forhold til de vanlige Garrett T3 turbinhusene.
    Jo større avstand det er mellom turbinhjulet exducer og der hvor wastegateeksosen treffer turbinhjuleksosen, jo bedre er det. Dette er grunnen til at det gode ATP IWG baklokket ikke er Ultimate slik ATP leverer det, men med noen ekte Norske oppgraderinger, så blir det jo det.
    I praksis er det slik at 50% av eksosen i eksosmanifolden går gjennom turbinhjulet og de andre 50% går gjennom wastegaten.
    Det vi ser er at ett vanlig og helt greit 3" eksosanlegg har mer enn nok å gjøre når det må lede kun eksosen fra turbinhjulet ut bak bilen på det effektuttaket vi forholder oss til her.
    De ekstra 50% fra wastegaten øker bare mottrykket i downpipen og det er dette som er hovedfordelen med ekstern wastegate og screemerpipe.
    Ett GT-style turbinhus gir identisk potensiale uten den tilhørende støyen når man går for doble down pipes hvor den ene føres til en MC potte under bilen.

Nå er ikke dette racing og i praksis går alle gatebiler 90% av tiden på under 10% gasspådrag, så ett stort praktisk problem er det ikke før det står en Tesla e.l. ved siden av.

Jeg deler bare info her til inspirasjon og lignende da de uvanlig gode resultatene aldri kommer av seg selv i dette gamet.
    Når det er sagt så er det slik at ingen behøver eller bør gjøre vitenskap utav noe, utover å arkivere dette under "kjekt å vite."

Oppsettet ditt er allerede aldeles glimrende, men Ultimate er det ikke noe som er før den kritiske pekefingeren er hylstret for godt fordi man ikke finner noe som helst å peke på som kanskje kunne blitt forbedret.
    Egentlig litt underlig at ATP ikke vet bedre, men det er vel amerikansk skryt som øker salget.
    Sist endret av Batland; 15/04/25 kl 17:11

19. Takk Bergstaden takket for denne posten
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Antall takk

Standard

Jeg setter veldig pris på alle info om forbedringer som vanlig, tusen takk Det blir gjort et forsøk med et rør inni baklokket bak turbinen sånn at eksosen på turbin og wg ikke krasjer inni baklokket. Det må nok modifiseres litt da det ikke er plass til at det går rett bakover siden baklokket snevrer inn.

I tillegg ser vi på en løsning på å få inn et filter på oljeturen til turboen, da jeg har bare et sånn mesh greier nå, som egentlig bare stopper store objekter. Prøver da å få til en løsning med et lite MC-filter. Håper ikke det gir for mye motstand sånn at oljetrykket går under 1 bar på tomgang, har skjønt det sånn at BW anbefaler å ikke gå under det.
    Jeg må også lage meg en løsning for å få thermostat på oljen, siden den sjeldent går over 50-60 grader på cruising.

90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Værsågod, bare hyggelig.
    Det er mange forskjellige måter å gjøre dette på så det er bare å være kreativ. Man kan sette røret litt skjevt, man kan skjære bort den delen av røret som tar borti baklokket og vi har også laget en ca. 5 mm tykk tunge i rustfritt som sveises fast i downpipen, men stikker langt utenfor downpipen og inn i baklokket for å skille wg eksos fra turbinhjuleksos.
    Trykkfallet over wastegaten er stort så kravet til areal for wastegateeksosen etter at den har passert wastegateklaffen er overraskende lite.
    I ett tilfellet var det en driftebil i Dynapacken og eieren hadde ikke de nødvendige delene for å justere opp ladetrykket til ønsket nivå. Jeg forslo en test med å hamre screemerpipen ut fra den eksterne wastegaten fra rund, til flat, til flatere. Helt amazing hvor flat utgangen til screemerpipen var før ladetrykket var på det nivået han ønsket slik at mappeduden kunne få mappet motoren på dette ladetrykket.

Den vanlige grovsilen er designet for å hindre grus i å komme inn i en glidelageturbo, men en kulelagerturbo trenger ett filter. Ett helt vanlig oljefilter på en oljefilterforflytter funger glimrende, men det tar jo plass. En kulelagerturbo har så lavt oljefløde at gjennomstrømning ikke er ett tema.

For en gatebil er behovet for oljekjøler sjelden tilstede og uten termostat gjør den mer skade enn godt. Man ønsker at oljen stiger til ca. 100 grader C så raskt som overhode mulig og holder seg der. For lav oljetemperatur er en motorkiller og dersom man driver med mye småkjøring så er det ett spørsmål om ikke den vannavkjølte turboen faktisk burde vært kjølt av motorolje i stedet for vann slik at man har turbooppvarmet motorolje.
    Tidligere denne uken måtte en ca. 4 år gammel V8 motor ut av en superstrøken gammel amerikansk bil og demontering viste totalt utslitte veivlagre til tross for bruk av fantastisk god motorolje. Eieren hater alt annet enn å kjøre på veldig lave turtall og med helt minimalt gasspådrag, så motoroljen blir aldri varm.

Oljetermostat en best, men en alternativ løsning er 2 stk. T-stykker på slangene til og fra oljekjøleren og en kuleventil mellom T- stykket og oljekjøleren og en annen kuleventil på slangen mellom T-stykkene. En sjelden gang når det er behov, på bane eller lignende, da kan man enkelt åpne kuleventilen som sender oljen til oljekjøleren og evt. lukke kuleventilen mellom T-stykkene for maksimal oljekjøling.

Dersom begge kuleventilene står åpen går noe olje gjennom oljekjøleren og noe går gjennom den andre passasjen.
    Sist endret av Batland; 01/05/25 kl 16:38

22. Takk Bergstaden takket for denne posten
Side 30 av 30 FørstFørst ... 20 28 29 30

Lignende tråder

1. Bytte av slange fra LMM til turbo - '86 740 Turbo
    By samaron in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 25/09/12, 00:52
  2. Orginal 740 Turbo vinge/spoiler og turbo grill.
    By kristofferlund in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 25/01/12, 12:08

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •