Ja det er det og ja, det saboterer en del. For at ett turbinhjul skal klare å hente ut så mye energi som overhode mulig fra eksosgassene,
så må eksosen kunne evakuere fra turbinhjulet så effektivt som mulig slik at akslingen roterer så raskt som mulig. (slik at man kan åpne wastegateklaffen mer for ett gitt ladetrykk og redusere baktrykket)
Uten skillevegg er det slik at når wasteklaffen åpner, så blir det fullstendig kaos og "17.mai kø" i hele området mellom turbinhjulets eksducer og downpipen.
Dette reduserer effektiviteten til turbinhjulet som da mister turtall og ladetrykket reduseres.
Da justerer man bare boost controlleren slik at wg klaffen lukker mer og ladetrykket øker tilbake til ønsket nivå.
Problemet er at nå er baktrykket høyere enn dersom man kjørte all eksosen fra wastegaten adskilt slik at turbinhjulet kunne få arbeide i fred og ro.
Det er helt korrekt. ja.
Her ett bilde av praktproduktet til kompisen din:
![]()