Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Valg av turbo til B19

Registrerte brukere Volvo-Lars sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Horten, Vestfold
    Antall takk

Standard Valg av turbo til B19

Selv om konseptet forum er rimelig dødt i 2025, så gir jeg det en sjans "for old times sake"

Jeg setter sammen en rallycross 940, med hovedfokus på bakkeløp og mest mulig sete-tid.

Budsjettet er variabelt, men ordet "rimelig moro" er en gjenganger.

Motoren er blitt satt sammen av overskuddsmaterialet etter flere år som Volvo idiot.

Volvo B19A - 8,5:1 i komp.forhold.
    Volvo 530 topp, urørt i støpen, nye
    OEM
    ventiler, stivere enkeltfjærer og en KLR T2 kam.
    FK innsug og eksosmanifold.
    215 mm svinghjul, sinterlamell og forsterket trykkplate
    BMW ZF 5 trinns girkasse og 4.88 utveksling i diff.
    MaxxECU (dette er ikke innkjøpt enda, åpen for forslag)

Jeg er ute etter en turbo med intern WG, som vil gi meg i område 250hk på hjulene, og en tidlig spool så klart.
    Trenger ikke koste skjorta, da jeg jeg heller kjøper inn flere for å kunne bytte ved havari midt under et løp.

Og Mitsubishi turboer vil jeg gjerne unngå.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Ja det er dessverre blitt slik.
    I forhold til å besvare spørsmålet vil jeg foreslå at du vurderer å sjekke opp Turbonetics T3 Trim Super 60
    https://www.vividracing.com/turbonet...Pljj3RYn3UnCVZ
    og Garrett sin T3 trim 60 turbo også kalt TB0350 i Volvo utgave og med delenr. 466800-5005
    https://turboturbos.com/products/466...20742344409158

Disse kan også oppgraderes med ett mer moderne billett kompressorhjul i fall det skulle være av interesse.

Du skriver ikke noe om intercooleren din, men en stor og GOD intercooler er like viktig for sluttresultatet som det turboen er.
    Volvo original er useless.

Du kan vurdere å kjøre en test med en slik internett drivverkskalkulator for drivverket ditt.
    https://www.blocklayer.com/rpm-gear
    Sist endret av Batland; 13/03/25 kl 19:18

Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Horten, Vestfold
    Antall takk

Standard

Den turboen du nevner har jeg vurdert, hvor på effekttallet topper den ut tror du?

IC er av godt merke og aluminium, ikke like høy som Volvo OE sin, men dobbelt på tykk.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Kompressorkartet til Garrett T3Trim60 viser at luftkapasiteten er 29 lb/min fra 1,4 - 1,7 BAR ladetrykk @70% linjen og denne Volvo Diesel turboen som Saab brukte i Gr. A racingen, oppgis til 305 hp.

Denne turboen gikk også på Ford Sierra Cosworth 2WD og Lancia 8V.
    Ford Sierra Cosworth 4x4 har en litt større intercooler og en litt større og SVÆRT sjelden T3Trim62turbo som gjorde at man klarte 330 hp, men med denne T3Trim60 turboen klarte man aldri det samme.
    305 hp stemmer derfor godt.
    Cosworth og Lancia utgavene har de beste turbinhusene: https://www.garrettmotion.com/racing...grale/#turbo-2

http://forum.vccn.no/showthread.php?...l=1#post695839

Ikke en B19FK som du skal bygge, men en lavkomp. B21DT, (D for 4 stk. gasspjeld og T for turbo) men en titt på hvordan en av de største T3 turboene fungerer er kanskje greit likevel?

Sist endret av Batland; 13/03/25 kl 19:35

Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Horten, Vestfold
    Antall takk

Standard

Takker for gode innspill. Skal ta 466800-5005 turboen opp til kraftig vurdering.

Hva er dine tanker rundt Holset HX30w?
    Sist endret av Volvo-Lars; 17/03/25 kl 10:01

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Det er endel vrøvlebasser som fomler mye rundt med Holset turboer og skryter voldsomt. Skrythalsene oppgir denne til hele 400 hk. https://www.speeding.no/p/turbo-og-t...30w-turbo.html
    Stav-Tech er blandt de mest ivrige: https://www.stavtech.co.uk/home/the-...guide-probably

Alle som fokuserer på 70% linjene på alle kompressorkart og sammenligner, ser etterhvert at Holset er gode turboer, men at det ikke er noe uvanlig spesielt med dem med unntak av at de har Diesel wastegater som har for liten kapasitet til å hindre boost creep og i tillegg leveres de alltid med en actuator som er alt for hard.

Alle turbofabrikanter har store hull i utvalget sitt - og det har Holset også. HX30W har en inducerdiameter på 42 - 44 mm som er mindre enn Garrett T3Trim60 turboen og derfor er den for liten slik jeg vurderer det.

Neste turbo er i praksis Holset HX35, men den er alt for stor og for treg.

Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Horten, Vestfold
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er endel vrøvlebasser som fomler mye rundt med Holset turboer og skryter voldsomt. Skrythalsene oppgir denne til hele 400 hk. https://www.speeding.no/p/turbo-og-t...30w-turbo.html
    Stav-Tech er blandt de mest ivrige: https://www.stavtech.co.uk/home/the-...guide-probably

Alle som fokuserer på 70% linjene på alle kompressorkart og sammenligner, ser etterhvert at Holset er gode turboer, men at det ikke er noe uvanlig spesielt med dem med unntak av at de har Diesel wastegater som har for liten kapasitet til å hindre boost creep og i tillegg leveres de alltid med en actuator som er alt for hard.

Alle turbofabrikanter har store hull i utvalget sitt - og det har Holset også. HX30W har en inducerdiameter på 42 - 44 mm som er mindre enn Garrett T3Trim60 turboen og derfor er den for liten slik jeg vurderer det.

Neste turbo er i praksis Holset HX35, men den er alt for stor og for treg.

Da deler vi litt meninger rundt Holset turbos. Takk igjen!

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Javisst.

Her en sammenligning mellom kompressorkartet til den vanlige 16T turboen og oppskrytte Holset HE221.

En loddrett strek opp fra 30 lb/min. viser at HE221 har mindre kapasitet.

Når det er sagt så har vi dette med tilgjengelighet og pris i forhold til merabeidet det er med å få en slik turbo montert og justert inn til å levere de resultatene man ønsker seg.

https://www.speeding.no/p/turbo-og-t...-eksoshus.html

Veldig ulik fra HX30 er den ikke.
    https://www.speeding.no/p/turbo-og-t...AuNzY0MDM4Mjgw

Her ser du løsningen som oftest er nødvendig for å holde kontroll på ladetrykket til Holset turboer.

Inkl. wastegate og arbeid passerer prisen kr. 10 000,- med glans.

Sist endret av Batland; 17/03/25 kl 20:04

Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Horten, Vestfold
    Antall takk

Standard

Kompressorkartet til Garrett T3Trim60 viser at luftkapasiteten er 29 lb/min fra 1,4 - 1,7 BAR ladetrykk @70% linjen og denne Volvo Diesel turboen som Saab brukte i Gr. A racingen, oppgis til 305 hp.

Denne turboen gikk også på Ford Sierra Cosworth 2WD og Lancia 8V.
    Ford Sierra Cosworth 4x4 har en litt større intercooler og en litt større og SVÆRT sjelden T3Trim62turbo som gjorde at man klarte 330 hp, men med denne T3Trim60 turboen klarte man aldri det samme.
    305 hp stemmer derfor godt.
    Cosworth og Lancia utgavene har de beste turbinhusene: https://www.garrettmotion.com/racing...grale/#turbo-2

http://forum.vccn.no/showthread.php?...l=1#post695839

Ikke en B19FK som du skal bygge, men en lavkomp. B21DT, (D for 4 stk. gasspjeld og T for turbo) men en titt på hvordan en av de største T3 turboene fungerer er kanskje greit likevel?

En B19AT løsning virker mer og mer interessant for hver gang jeg ser den videoen du linker til og leser i forgasserturbo-tråden.

Virker som en 466800-5005 turbo med riktige mods pluss en AT-sats vil gi meg det jeg ønsker av resultat og litt til.
    Sist endret av Volvo-Lars; 18/03/25 kl 13:05

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Det er ikke gratis, det er ikke bare, bare, det er ikke enkelt og det gjør seg ikke selv, men,,,,,,,,,,,,
    når alt er sagt å gjort på riktig vis, så leverer motorer med disse oppgraderte AT-satsene opplevelser som overrasker det fleste.
    Husker når eieren av en 400 hp Cosworth fikk være med en tur. Han kunne ikke tro at noe så simpelt og enkelt kunne gi så godt drag i bilen og en så fin opplevelse. Han ble virkelig overrasket.

Det er slik jeg vurderer det også. 466800-5005 er en Volvo original turbo og ser ut deretter. Den kan i tillegg enkelt og relativt rimelig oppgraderes med forskjellige utgaver av billett kompressorhjul som det sies tilfører veldig positive forbedringer, så her er det gode muligheter.

Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Horten, Vestfold
    Antall takk

Standard

Det er ikke gratis, det er ikke bare, bare, det er ikke enkelt og det gjør seg ikke selv, men,,,,,,,,,,,,
    når alt er sagt å gjort på riktig vis, så leverer motorer med disse oppgraderte AT-satsene opplevelser som overrasker det fleste.
    Husker når eieren av en 400 hp Cosworth fikk være med en tur. Han kunne ikke tro at noe så simpelt og enkelt kunne gi så godt drag i bilen og en så fin opplevelse. Han ble virkelig overrasket.

Det er slik jeg vurderer det også. 466800-5005 er en Volvo original turbo og ser ut deretter. Den kan i tillegg enkelt og relativt rimelig oppgraderes med forskjellige utgaver av billett kompressorhjul som det sies tilfører veldig positive forbedringer, så her er det gode muligheter.
    Ingenting som er gøy, er gratis.
    Vil vel påstå at en ettermarkeds
    ECU
    med tilbehør koster en god del mer tid og penger. Får jo mer kontroll og muligheter over bil og motor med
    ECU
    , for all del, men når jeg vet hva jeg ønsker av effekt, så er vel en AT sats "more bang for the buck" enn feks. MaxxECU.

Når jeg ser noen av grafene og effekttallene du viser til i forgasserturbo-tråden, så blir jeg mektig imponert.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Volvo-Lars Vis post
    Ingenting som er gøy, er gratis.
    Vil vel påstå at en ettermarkeds
    ECU
    med tilbehør koster en god del mer tid og penger. Får jo mer kontroll og muligheter over bil og motor med
    ECU
    , for all del, men når jeg vet hva jeg ønsker av effekt, så er vel en AT sats "more bang for the buck" enn feks. MaxxECU.

Når jeg ser noen av grafene og effekttallene du viser til i forgasserturbo-tråden, så blir jeg mektig imponert.
    Sånn er det bare, ja.

Ser man på resultat pr. kr. man har brukt, så er det vel ingenting som gir så elendig uttelling for pengene som akkurat datasprut, spesielt når yngre menneskers personlige preferanser skal innfris og griske selgere gnir seg i hendene og utnytter situasjonen til å berike seg selv på kundens bekostning.
    "Å jada, SELVFØLGELIG trenger du helsekvensielt dataspurt med "100 inputs og 100 utganger" samt coil on plugg tenningsanlegg, det sier seg selv. Så MÅ du jo ha en stor blå skjerm i dashboardet. Det er bare så kult så det MÅ du ha."

(At nesten ingen setter opp motoren sin med mulighet for mapping med én stk. lambdasonde og én stk. EGT sensor pr. sylinder, det sier selgere aldri noe om. Det er ikke mange mappeduder i landet som gidder å mappe inn dette heller.

IMO; Dersom det IKKE er planen å mappe hver og en sylinder individuelt, så har ikke helsekvensielt datasprut med individuell sylindertrim noen nytteverdi, men hysj, det holder vi hemmelig.)

Først man ha en seriøs bensinpumpe med en mandig strømforsyning og mandig jording.
    man ha GODE dyser av høy kvalitet som er produsert utenfor kina dersom resultatet skal bli bra.
    Så må man ta en avgjørelse i forhold til hva man vil gjøre med tenningsanlegget.
    Så kommer kostnadene med innkjøp av komplett datasprut og ett høykvalitets ledningsnett samt ALLE sensorer og triggerhjul, AFR måler osv.
    Så har vi oppkoblingen som MÅ gjøres skikkelig om dette skal bli stabilt og driftssikkert over tid.
    Deretter har vi mappeseansen som man kan si veldig mye forskjellig om i forhold til hva man har sett av resultater og hørt om priser.
    Det er ikke uvanlig å se at mappeduden legger en helt vanlig fordeler-tenningskurve inn i tenningsmappet i datasprutet. :( Dette tar de seg så betalt for!

Det som vanligvis saboterer forgasserturbomotorer er overgnitne eier som ikke oppgraderer tenningsanlegget til ett som kan mappes i 3D, altså mangel på datatenning.
    Da kan man ikke retardere tenningen på akkurat de turtallene og de ladetrykkene hvor det er utfordringer med tenningsbank, slik det nesten alltid er når man kjører en "fordeler-tenningskurve" som ofte er helt flat fra ett gitt turtall.

Ja, det er flere forskjellige som har fått ut gode resultater på egenhånd kun assistert av div. tips og evt. noe bistand med oppgraderingen av selve forgasseren - og det er det som har vært målet med postene i den tråden.

Han "Hissimann" her inne kjøpte seg noen vanlige Weber 45 mm DCOE forgassere og gjorde all forgassertuning selv til en totalkostnad av en brøkdel av hva ett nytt datasprut med alt som følger med på alle måter ville kostet.
    Gassresponsen med ett slikt system og en "liten", d.v.s. passelig stor turbo må bare oppleves for at man skal kunne tro det. Kan ikke forklares med ord og jeg har dessverre ikke film av dette, kun den fysiske opplevelsen.

Enhver turbomotor selvsagt ha en GOD turbo og dette er IKKE stedet å spare penger.
    Enhver turbomotor ha en stor, GOD og velfungerende intercooler og heller ikke her er det lurt å spare penger.
    Sist endret av Batland; 19/03/25 kl 09:58

Lignende tråder

1. B230fk , valg av turbo
    By kimmen in forum Avansert trimming
    Svar: 13
    Siste post: 09/08/18, 16:28
  2. turbo valg!
    By oddmann in forum Avansert trimming
    Svar: 2
    Siste post: 23/08/11, 14:24
  3. turbo valg
    By oddmann in forum Motor og gir