Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  59
Side 5 av 5 FørstFørst ... 3 4 5
Viser resultater 101 til 112 av 112

Tråd: eab - volvo 740 med b21

Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Antall takk

Standard

Om noen lurer på hvordan 740 hadde sett ut som kombikupe:

Selv om bilen har stått i aldri så mange år så har det hopa seg opp med smådeler. Så nå må man kanskje få ut fingern og sette sammen en motor. Foreløpig ser det i grove trekk slik ut:

B230f bunndel med 149mm råder
    398 topp lett portet av Østhus, med 46/38 ventiler
    bsrt5+ kam
    e-innsug og dysene rett i toppen
    940grenrør med hy35 turboen og 3" resten av veien.

Enn så lenge skipper jeg tds-kassa lar m90 kassa være i bilen. Nytt stålsvinghjul, 6puck sinterlamell og -765 trykkplate holder vel i massevis sånn clutchmessig og dukker opp i løpet av uka.

Det jeg lurer litt på (det er vel her batland kan briljere) er drivstoffsystemet. Pdd består det av deka 630dyser, 4bar btr og ei dw300 pumpe. Dysene leverer vel 727cc på det trykket, og pumpa skal klare 255liter i timen @90psi (6,2bar). Har ingen logger på denne pc'n, men mener å huske at dutycycle var oppe i 85-90% allerede på 350whp. Jeg har et sett med 80lb deka, som skal fløde rett over 1000cc @ 4 bar. Verdt å bruke disse, eller bør man bare kjøpe noe annet/moderne med en gang?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

B230F bunndel med 149mm råder.
    398 topp lett portet av Østhus, med 46/38 ventiler.
    BSRT5+ kam.
    E-innsug og dysene rett i toppen.
    940-manifold med HY35 turboen og 3" resten av veien.
    Interessant og spennende oppsett.
    Anbefaler at du vurderer å shimme de oppgraderte ventilfjærene for maksimalt setetrykk og minimalt med ventilflyt ved høye trykk i kanalene som motarbeider ventilfjærene.

Lett portet ja? Det blir ekstra interessant.
    149 mm råder er jeg alltid enig i, for jaggu skal du kunne kjøre høyt ladetrykk her og med "lett portet topp" så blir det interessant å se hva turtallet for maks effekt blir, selv med den gode og ekstra turtallsvillige BSRT5+ kammen.
    Her er måten å porte etter Steg1 BSRT oppskriften.

Det vi har sett er at når bensintrykket logges så er loggene i praksis alltid skuffende. Alle mister mer bensintrykk enn de trodde var mulig fordi de fleste bensinpumper er oppskrytt og i tillegg mates og jordes de med alt for tynne ledninger.
    Heldigvis har vi tilgang på flødekartet til DW300 pumpen.
    https://www.t7design.co.uk/deatschwe...-301-1000.html

4 Bar grunntrykk er 60 psi og 2 BAR ladetrykk er 30 psi så vi må se på kapasiteten ved 90 psi. Denne er 250 LPH eller 4,17 L/min.
    Så er det slik at de fleste datasprutmanualer anbefaler at bensinpumpekapastiteten er 20 - 30 % høyere enn den samlede dysekapasiteten, men dette er IKKE nok til å hindre at man mister bensintrykk på full effekt som selvsagt er når man trenger det som mest. Jeg foretrekker hele 40% overkapasitet som betyr en samlet dysekapasitet på: 4,17 / 1,4 = 2,98 / 4 stk. dyser = 744 ccm pr. stk.
    (Eller 4 stk. 1000 ccm dyser som går med ca. 75% duty.) (Man bør ta en titt på ID1050X dysene.)
    De 80 lb/hr. Siemens dysene som har en lyseblå ring har en grusom dårlig forstøving som gir alle eiere store irritasjonsproblemer.

I praksis er det slik at man MÅ måle den praktiske bensinpumpekapasiteten til den aktuelle bensinpumpen i den aktuelle bilen.
    Justere til ønsket grunntrykk, trykkluft tilsvarende maks ladetrykk inn på BTR, starte pumpen og måle hvor mye som kommer utfra returen til BTR.
    60 sek. / 4,17L x 1,5 = 21,6 sek.
    Returen fra BTR MÅ altså kunne fylle en 1,5L flaske på MAKS 21,6 sek.
    Sist endret av Batland; 11/02/25 kl 13:20

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

4 x 744 ccm med TILFØRT bensin = 4,72 pund pr. min. med bensin.
    Med en AFR på 11,8:1 betyr det at motoren flytter 55,7 lb/min. eller 809 CFM med luft.
    Dette kan man krysse av i kompressorkartet til turboen.

Her 3 forskjellige HY35.
    This is a verified set of HY35 maps and an HX35 map from HOLSET over the years.

Pre 2003 HX35 in green.
    2003-04.5 HY35 in black
    2004.5-present HY35 in red

"Litt" andre priser her enn hos Speeding.
    https://gillettdiesel.com/products/n...a505bdf0&_ss=c

https://gillettdiesel.com/collection....vendor=Holset
    Sist endret av Batland; 11/02/25 kl 13:27

Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Interessant og spennende oppsett.
    Både rådene og kamakslingen ble kjøpt for mange år siden, etter anbefaling fra deg her i denne tråden Jeg leverte bare toppen, de nye ventilene og kammen til tore østhus og ba han fikse til litt og sette sammen delene. Så jeg kan knipse noen bilder neste gang jeg er i garasjen, for jeg har ikke studert toppen no særlig selv.

Turbo og dyser (deka 630 og 875) er ting jeg allerede har, så å handle noe annet sitter langt inne. Jeg er ingen råtass på kompressorkart, men med en pr på ~3,2 og flødesmengden du kom med så er det nå innafor det sorte feltet for '03-'04,5 som er min hy35. Bensin-situasjonen har vi vel pratet om før også, da jeg fort fant ut at walbro 255hp-pumpa var alt for pinglete med så høyt grunntrykk og såpass ladetrykk, men en skikkelig test slik du beskriver skal jeg få gjort. Kraftigere strømforsyning til pumpe er allerede på plass.

Hva tenker folket om ring-gap på en slik motor? Har nye standardringer som skal rundt brukte f-stempel.

Og for å spore litt av; Fikk endelig eugodkjent bilen fordi jeg hadde behov for garasjeplassen til andre ting. Den har stått på samme plass i omtrent 7 år, nærmest avglemt, mens jeg har hatt et par andre hobbybiler. 87' Iroc-Z og '77 Pontiac Can Am er vel de som er verdt å nevne. Pontiac'en er ganske spesiell, så jeg er rimelig sikker på at ingen her på forumet (bortsett fra folk i Trondheim) har sett en slik før. Laget i 1377 eksemplarer, hvor kilder i USA antar at det er rundt 400 igjen. Denne har t-tak og er sannsynligvis den eneste i Europa.

Og etter å ha sett filmer fra flere drag'n'drives/stockholm open osv, samt hvor billig ls-greier begynner å bli her på berget så frister det veldig å få tak i en billig 73-77 gm a-body å slippe nedi en lm7/lq4 + 4l80e kombo og ~80mm turbo bare for å ha det gøy med.

Sist endret av eab; 11/02/25 kl 16:17

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Siemens 60lb/hr og 80lb/hr dysene er storselgere og når du har kjøpt dem, da er det bare å teste å se om du blir fornøyd.

Det stemmer og du ser at når du har den største og "svarte" utgaven av HY35 da matcher turboen og 4 stk. 80 lb/hr dyser ganske så godt i kapasitet.
    Ja, testing må anbefales på det sterkeste så du slipper å oppdage dette under mapping.

Ring gap funker slik:
    "Kjører du med for mye vet DU om det. Kjører du med for lite vet ALLE om det." fordi motoren raser.

Lokale helter har vært "uheldig" og slipt alt for mye, men det har vært helt uproblematisk i praksis. Poenget er, ta heller litt for mye enn litt for lite.

Det er helt tragisk at slike sjarmerende biler har så til de grader triste motorer.
    Når man begynner å rote med turbo(er) på en V8 motor, da åpner man døren til en HELT annen verden.
    Spesielt hvis man bygger den etter nøyaktig samme oppskrift som man har hatt stor suksess med som Volvo rødmotor eier.

TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Antall takk

Standard

Kjekt at det er flere trøndere her inne som holder liv i prosjektene sine! Fulgt med her siden starten, bra den lever enda, spent på fortsettelsen

Sent fra min SM-S928B via Tapatalk
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Antall takk

Standard

Sånn ser det ut i toppen ihvertfall. Får vel begynt å sette sammen motor i løpet av neste uke, hvis det ikke tar av på jobb.

8. Takk Bergstaden, Batland takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Det var interessante bilder. Takk for titten.
    men det er nå litt underlig at når man ser på hvor enorm forskjell det er på ett 2V Chevrolet forbrenningskammer fra 1976 når B21 motoren kom, til 2025 for den siste LT motoren som passerer 100 hp/L på sug med glans, så velger så mange å beholde Volvo sine originale forbrenningskamre nesten uendret. Er de virkelig så gode originalt at de nesten kke kan forbedres når de skal brukes på en ellers veltrimmet turbomotor?
    Sist endret av Batland; 19/02/25 kl 20:17

Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    Får vel begynt å sette sammen motor i løpet av neste uke, hvis det ikke tar av på jobb.
    Det tok av på jobb, det ble handlet hus, asfaltsesongen begynte og tid er fremmedord. Men siden jeg nå har garasje rett utafor inngangsdøra er det håp.

11. Takk Kristian N, Bergstaden, Batland takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Da kan jeg gi deg en lite teaser. En hyggelig kar med 940 manifold og en god gammel Turbonetics E50 turbo samt BSRT5+ kammen var i dyno i dag. Dessverre originalt kompresjons forhold så på ren pumpebensin ble det naturligvis utfordringer med tenningsbank. Løsningen ble å fylle på litt etanol, men på rundt 430 hp var turboen helt tom. Det kjekke er at peak dreiemoment på maks ladetrykk ble 195 Nm fra den teoretiske sugemotoren for en total på hele 650,7 Nm og bilen akselererer og lager blårøykt deretter.

13. Takk eab takket for denne posten
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Antall takk

Standard

Bilder er alltid populært

15. Takk Batland, Anders Dybvadsskog takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden