Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: luftkvalitetsføler?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. jan. 2023
    Innlegg
    29
    Antall takk

    Standard luftkvalitetsføler?

    Hva gjør egentlig den og hvorfor eventuelt bytte den?
    I min v70 så er 20 grader veldig varm luft fra ventilene, 18-19 er kald luft, er liksom ingen mellomting, er det da luftkvalitetssensoren som styrer det?
    2.4 D D 5244 T7,

  2. #2
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    Innlegg
    2.104
    Antall takk

    Standard

    Luftkvalitetsføleren sitter ved inntaket til kupeluften, under plastdekselet under vindusviskerne.
    Den styrer resirkuleringspjeldet, som den aktiverer om luften er forurenset (tunneler, røyk, bygater).

    Aktivering av resirkuleringspjeldet har ingenting å si for temperaturen i kupeen, med mindre det er veldig kald uteluft.

    Dette er en Bosch-sensor, men via Volvo er den dyr i innkjøp.
    Mange lar være å bytte den når den blir dårlig, og bruker knappen for resirkulering ved behov.
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk 2006 - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  3. #3
    jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.708
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Relief Vis post
    Hva gjør egentlig den og hvorfor eventuelt bytte den?
    I min v70 så er 20 grader veldig varm luft fra ventilene, 18-19 er kald luft, er liksom ingen mellomting, er det da luftkvalitetssensoren som styrer det?
    Antar at bilen har feil på kupétemperatursensor eller viften til denne. (brudd i tempsensor etter fikling/pilling er ikke uhørt)
    Temp.sensoren er en svært skjør liten sak som sitter bak de rillene/gitteret du ser rett over høyre temperaturjustering på klimaanlegget (
    CCM
    ), sensoren ser ut som en liten dråpe festet til to hårtynne ledninger.
    På baksiden av
    CCM
    sitter viften som skal trekke kupéluft forbi temp.sensoren.
    Som regel våkner viften når du åpner førerdøren eller vrir tenningsnøkkel til I, og du vil vanligvis høre viften suse litt i stille omgivelser, og legger du fingeren over luftinntaket så vil viften ruse seg opp litt.

    Temperaturverdien fra sensoren kan sjekkes med Volvotilpasset diagnoseutstyr.
    Det sitter også en temp.sensor rett etter evaporatoren i varmeapparatet, den sitter i en plastholder med to ledninger på, litt over gasspedalen. Denne kan også skape trøbbel for klimaanlegget. Sensoren sjekkes på samme måte som kupé-temp.sensor.

    PS: ikke pill på kupé-temp.sensoren... (Støvfjerning gjøres med største forsiktighet og stødige hender)

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. jan. 2023
    Innlegg
    29
    Antall takk

    Standard

    Takk, da har jeg fått svar på det jeg lurte på, tokk ut min i går å blåste den forsiktig ren blir spennende å se om det gjporde så feilmeldingen forsvant men om den ikke har noen annen funksjon enn det så får det være om den ikke virker, ser den koster rundt 1400.- så
    Takk for tips om tempsensor.
    2.4 D D 5244 T7,

  5. #5
    jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.708
    Antall takk

    Standard

    PS: Anbefaler å koble ut
    AQS
    -giveren når det er bekreftet at den er defekt, da den ellers plutselig kan bestemme seg for å lage problemer for
    LIN
    -bus (data-kommunikasjonslinjen) til førerstolens setevarme, luftspjeldmotor for gulv/"friskluft", og spjeldmotor for temperatur på passasjerside.
    Sist endret av jiha1968; 16/02/25 kl 10:28

  6. #6
    TurboNoob sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skien, Telemark
    Innlegg
    1.581
    Antall takk

    Standard

    Hva slags trøbbel kan
    AQS
    skape med førerstolens setevarme?
    2022 Polestar 2
    2007 Volvo V70 D5 AWD
    1980 Volvo 244 DL, B230FT.
    [x]2012 Volvo V60 R-design
    [x]1997 Volvo 850 R
    [x]2004 Volvo V70 D5 AWD
    [x]1986 Volvo 240 GLT

  7. #7
    jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.708
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboNoob Vis post
    Hva slags trøbbel kan
    AQS
    skape med førerstolens setevarme?
    Hurtigsvar:
    død setevarme.

    Utfyllende svar:
    Hvis
    AQS
    -giveren får krampe og bestemmer seg for å forstyrre
    LIN
    -bussen den er tilkoblet, vil kommunikasjonen opphøre mellom alle modulene på samme datalinje, som er
    CCM
    (klimaanlegget), førerstolens setevarme (SHM), luftspjeldmotor for gulv/"friskluft", og spjeldmotor for temperatur på passasjerside.
    (
    CCM
    vil fungere som normalt for de andre funksjonene den styrer)

    Det vil også settes feilkode i
    CCM
    for
    LIN
    -bus'en, men man får ikke varsel i
    DIM
    (instrumentpanelet), feilkoden må leses ut med Volvotilpasset diagnoseutstyr.

    Symptomene vil naturlig nok være ingen regulering av varme på passasjersiden, ingen regulering av luftmengde til gulv og "friskluft", og ingen reaksjon i førerstolens setevarme.
    (har man bare ett av symptomene og ingen generell
    LIN
    -feilkode, ligger feilen mest sannsynlig i den aktuelle modulen som krangler)

    Siden
    AQS
    er defekt på "alle" bilene etter så mange år, så blir den ofte oversett som symptomårsak når "varmeproblemene" og tilhørende feilkode for
    LIN
    -bus skal feilsøkes.

    Hvis bilen din ikke har feilkode på
    LIN
    -bus fra
    CCM
    , men kun mangler setevarme, vil jeg anta at du har brudd i sitteputens varmeslynge, mest sannsynlig på "venstre lårstøtte", defekt SHM-modul er heller ikke uhørt, samme med feil/brudd på temp-føleren i sitteputen. Brudd på kablene mellom stol og gulv er en annen mulighet (setter feilkode), men feil i
    CCM
    er mer uvanlig.

    Ved misstanke om defekt SHM så kan du prøvebytte med passasjerstolens setevarmemodul. (mål gjerne at det er forbindelse i stolens to varmesløyfer, at modulen får både spenning og jording, og at temp.sensoren har motstand før du bytter)


    PS:
    P2
    -biler før facelift (før 2005) får ikke problem med SHM (setevarme) ved feil på klimaanleggets
    LIN
    -bus til spjeldmotorer og
    AQS
    , da SHM kommuniserer direkte med
    CEM
    , ikke
    CCM
    på disse bilene. Setevarmefeil før facelift er som regel brudd på varmeslynge i sitteputen eller defekt SHM.
    Sist endret av jiha1968; 16/02/25 kl 12:24

  8. #8
    TurboNoob sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skien, Telemark
    Innlegg
    1.581
    Antall takk

    Standard

    Takk for veldig utfyllende svar.
    Serevarmen min er bare treg, så da har ikke
    AQS
    skapt noe trøbbel for min del, selv om det er feil kode på den.
    2022 Polestar 2
    2007 Volvo V70 D5 AWD
    1980 Volvo 244 DL, B230FT.
    [x]2012 Volvo V60 R-design
    [x]1997 Volvo 850 R
    [x]2004 Volvo V70 D5 AWD
    [x]1986 Volvo 240 GLT

  9. #9
    jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.708
    Antall takk

    Standard

    Kan være begynnelsen på et brudd i sitteputens varmeslynge, og her ville et IR-kamera være kjekt å ha, slik at man kan se om slyngen har noen punkter med mer varme enn normalt.
    (Vurder å ta av trekket på sitteputen for å se etter svidde flekker)

    Siden jeg ikke har IR-kamera ville jeg ha byttet om på SHM-modulene (setevarmemodulene) og i samme slengen sammenlignet motstandsverdien på temp-føleren i hver sittepute.
    Hvis sensorene viser omtrentlig samme verdi, og det ikke hjalp å bytte SHM-moduler, så gjenstår det bare å måle spenningsnivået på strømtilførsel og jording til modulen for å kunne dømme ut varmeslyngen. (såfremt ingen har endret temperaturgrensene for setevarmen med
    VIDA
    )
    Sist endret av jiha1968; 16/02/25 kl 19:27

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •