Motorbygging etter batland spec. Det går sakte men sikkert fremover med denne 240n, håper på å nå 400hk. Planen til motoroppsettet ser slik ut foreløpig.
-B230FB med Hurricane h råder og Wiseco stemplel
-Topp portet av Scimec motor, som skal få større ventiler.
-Volvo D kam
-E innsug med dyser i toppen
-Garrett GT3071R senterdel med Volvo Rsport 0.63 eksoshus og kompressorhus fra Ford Cosworth på portet 940 manifold.
-Muligens Maxecu sprut, har vems nå som ble brukt på en B23ET som tidligere sto i bilen.
-Wasted spark.
-B21 svinghjul med utfreste triggerhull og tilpasset Sachs 707 trykkplate slik at jeg kan bruker original BMW 240mm lamell for best mulig komfort.
-3" eksos, bygger mest sannsynlig selv. Usikker på om jeg vil ha det over eller under akselen, synes det var litt dårlig plass ved bensintanken til 2.5" anlegget som var på bilen.
Blokk er bare honet med blåbærkost (flexhone), 940n som motoren kommer fra var eid av ei gammel dame og har vært kjørt fint hele livet og har deretter nærmest ingen slitasje.
Toppen er portet en del i forbrenningskammer så i kombinasjon med stemplene regner jeg med at motoren får et kompforhold mellom 7,3:3 og 7,5:1 et sted.
Da denne skal godkjennes etter 20kw pr 100kg bil så har den også fått S60R bremser sammen med Braid fullrace felger som jeg egentlig ikke er helt fornøyd med. Har BMW 6 trinns kasse fra 320D for å ha noe som tåler litt mer og i tillegg et ekstra gir. Utveksling på bakaksel er 3:73. Kom gjerne med tips til felger som kunne passet, ønsker helst sleeper stil. Har vært på tanken å sentersnudd 17" stålfelger. Er ikke så mye som passer over R bremsene dessverre.
Ellers har er det montert polyforinger i hele understellet, 40mm senk, justerbart panhardstag og IPD krengestag.
Her er noen bilder av prosjektet
https://imgur.com/a/Z0QeYsA