Ja det gjorde den.
Det som ikke kommer så tydelig frem her er hvor overraskende turtallsvillig denne motoren var. På lave gear forsvant viseren på turtelleren ufrivillig forbi 7000 o/min. til stadighet. Dette med en 58 mm turbo.
Eieren hadde tidligere en B234 Turbomotor med trimkammer, men den var langt fra så turtallsvillig som denne 8V motoren.
Ja, det stemmer ganske så godt det.![]()
At det er stort potensiale i dette oppsette og at bilen kommer til å gå godt ja? Det er vi sikker på.
1.
Vi VET at en Fullsize Garrett GT3071R med 60 mm turbinhjul er en god turbo som aldri gir dårlige resultater.
2.
Ser man på alle milde B230 motorer, så ser vi at "Den teoretiske sugemotorens prestasjoner" i utgangspunket, absolutt alltid, i hvert eneste tilfelle, alltid,er 190+ Nm i dreiemoment.
Nå det gjelder effekt ser vi at BSRT5+ kammen gir 165 whp +/- 5 hp,
Enem sin V16T kam ser vi gir 140 - 145 whp,
D, V og K kammene til Volvo er vesentlig mildere og vil derfor formentlig levere 129 - 136 whp som teoretisk sugemotor.
3.
Når det gjelder sluttresultat, så øker alle disse tallene med 10% hver gang ladetrykket økes med 0,1 BAR.
Ett eksempel med kun 1,5 BAR ladetrykk, som er 2,5 MAP, gir følgende potensiale:
Dreiemoment: 190 nm x 2,5 = 475 Nm, men en liten ladetrykkspeak etter spool up gir i praksis 500 Nm.
BSRT5+ : 400 - 425 whp.
Enem V16T : 350 - 362,5 whp.
D, V, K kam: 322,5 - 340 whp.
Så enkelt som dette er det faktisk.
Forutsatt at kompresjonsforholdet og drivstoffets oktantall tillater at man kan kjøre ett KORREKT og effektivt tenningstidspunkt under enhver driftstilstand, så er det slik at jo høyere ladetrykk jo bedre går det og for StreetRacing biler er det 1,5 - 2,0 BAR som gjelder. Da må man i praksis langt ned på 7-tallet dersom man kjører på Norsk pumpebensin.