Problemet er at alt varierer så det handler som alltid om å velge det korrekte kompromisset.
Her hvordan det kan gå:
http://forum.vccn.no/showthread.php?...=1#post1093216
Så har vi sett at biler som har motorer med portet 531 topp, vill kam og stor turbo blir skrekkelig late med 7,0:1 i kompresjonsforhold, selvsagt.
Så når en lokal helt bygget sin motor med 6,83:1 i kompresjonsforhold, så ble denne dømt Nord og ned av alle eksperter.
Det varte bare frem til de fikk være med i bilen en tur.
Med BSRT5+ kam og god turbo fungerte bilen godt, selv om den hadde ALT for tung diff. utveksling.
Her mot en BMW M3 med turbo og 630 hp, men det ligger flere videoer på "RS Tuning and Motorsport" kanalen.
Jeg anbefaler at Coswortheiere vurderer å gå for 7,6:1 i kompresjonsforhold hvis StreetRace bruk er målet.
En rødmotor tenningsbanker lettere og trenger lavere kompresjonsforhold for å takle samme ladetrykk uten så mye tenningsretard under boost at motoren mister all effektivitet.
Minner om at Audi valgte 7,0:1 i kompforhold, Saab valgte 7,2:1 i kompresjonsforhold og Volvo valgte 7,5:1 i kompresjonforhold på sine første turbmotorer.![]()
Dette til tross for lavt ladetrykk.
Så kan jeg ta med dette fra Grottis himself.
Volvo B21 Gr. A.
Chefen för raceavdelningen Vikås ringde mig i Januari 1986 och frågade om jag kunde porta 40 st Volvo toppar till 4 st Volvo Gr A bilar. Jag hade gjort en test topp till dom sommaren 1985 och det visade sig att min topp gav 10% mer effekt över hela registret. Jag tackade ja, portade Volvotoppar så jag höll på att kvävas. Blev klar i Juli, Volvo vann och blev kallad den flygande tegelstenen. Året efter 1987 portade jag 24 toppar då slapp jag porta förbränningsrummet för dom var cnc frästa, skönt..![]()