Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 25 av 111

Tråd: Bygging av turbomotor til Volvo 240

Threaded View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.638
    Antall takk

    Standard

    Problemet er at alt varierer så det handler som alltid om å velge det korrekte kompromisset.
    Her hvordan det kan gå :
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...=1#post1093216

    Så har vi sett at biler som har motorer med portet 531 topp, vill kam og stor turbo blir skrekkelig late med 7,0:1 i kompresjonsforhold, selvsagt.

    Så når en lokal helt bygget sin motor med 6,83:1 i kompresjonsforhold, så ble denne dømt Nord og ned av alle eksperter.
    Det varte bare frem til de fikk være med i bilen en tur.
    Med BSRT5+ kam og god turbo fungerte bilen godt, selv om den hadde ALT for tung diff. utveksling.

    Her mot en BMW M3 med turbo og 630 hp, men det ligger flere videoer på "RS Tuning and Motorsport" kanalen.



    Jeg anbefaler at Coswortheiere vurderer å gå for 7,6:1 i kompresjonsforhold hvis StreetRace bruk er målet.
    En rødmotor tenningsbanker lettere og trenger lavere kompresjonsforhold for å takle samme ladetrykk uten så mye tenningsretard under boost at motoren mister all effektivitet.
    Minner om at Audi valgte 7,0:1 i kompforhold, Saab valgte 7,2:1 i kompresjonsforhold og Volvo valgte 7,5:1 i kompresjonforhold på sine første turbmotorer.
    Dette til tross for lavt ladetrykk.

    Så kan jeg ta med dette fra Grottis himself.

    Volvo B21 Gr. A.
    Chefen för raceavdelningen Vikås ringde mig i Januari 1986 och frågade om jag kunde porta 40 st Volvo toppar till 4 st Volvo Gr A bilar. Jag hade gjort en test topp till dom sommaren 1985 och det visade sig att min topp gav 10% mer effekt över hela registret. Jag tackade ja, portade Volvotoppar så jag höll på att kvävas. Blev klar i Juli, Volvo vann och blev kallad den flygande tegelstenen. Året efter 1987 portade jag 24 toppar då slapp jag porta förbränningsrummet för dom var cnc frästa, skönt.
    .
    Sist endret av Batland; 18/10/24 kl 10:56

Lignende tråder

  1. tåler volvo 240 automatkassa turbomotor ?
    By Grøftekanten-Racing in forum Motor og gir
    Svar: 17
    Siste post: 03/04/14, 11:34
  2. bygging av anlegg i volvo 850.
    By xvegard91 in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 15
    Siste post: 30/10/11, 12:49
  3. Volvo 240 bygging
    By dokken in forum 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 30/10/11, 00:38
  4. Den første Turbomotor fra Volvo.. 1978?
    By fotonet in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 06/01/11, 12:37
  5. godkjenning av turbomotor volvo 145?
    By duffern91 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 22/10/10, 17:13

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •