Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  231
Side 29 av 29 FørstFørst ... 19 27 28 29
Viser resultater 701 til 711 av 711

Tråd: TurboThomas - 740 - Turbo

  1. #701
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.498
    Antall takk

    Standard

    Her en kar som har gjort det så enkelt og greit som mulig og med tilhørende imponerende resultater.

    https://www.facebook.com/photo.php?f...8716754&type=3

  2. #702
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Innlegg
    621
    Antall takk

    Standard

    Har sett den der, og det er imponerende ja Fant ut at jeg har en K kam, men den var uten fordelerspor. Funker det f. Eks med et tenningsanlegg fra en A motor? Er ikke b230k sitt tenningsanlegg ganske dårlig, eller tuller jeg nå? Kunne jo vært morsomt å bare sette inn K kammen og se om man ikke umiddelbart får blod på tann

    Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  3. #703
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.982
    Antall takk

    Standard

    K motor har de aller slappeste ventilfjørene, så de må evt byttes først. volvo hadde et "trimsett" til k motor som inneholdt bl.a vx3 kam faktisk! Jeg har en god venn som monterte nettopp vx3 kam og byttet ut org gasser med en 32/34, grenrør og 2.5" eksos. Den ble veldig merkbart sterkere og mye morsommere å kjøre på isen

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  4. #704
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.498
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboThomas Vis post
    Har sett den der, og det er imponerende ja Fant ut at jeg har en K kam, men den var uten fordelerspor. Funker det f. Eks med et tenningsanlegg fra en A motor? Er ikke b230k sitt tenningsanlegg ganske dårlig, eller tuller jeg nå? Kunne jo vært morsomt å bare sette inn K kammen og se om man ikke umiddelbart får blod på tann

    Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
    Alltid kjekt å se hva som skjer når kraftig undervurderte saker får litt oppmerksomhet og fremviser sitt sanne potensiale.

    "Det var en gang" for veldig lenge siden, at en bekjent fikk problemer med B21E motoren sin. Løsningen ble å erstatte longblokken med en B230K. Dette ble begrenset suksess fordi ingen av oss hadde høy nok kompetanse til å hente ut ubetinget suksess.
    Som ren bruksbil fungerte den godt, men man kunne ikke grisekjøre den fordi det tenningsbanket. I ettertid vil jeg argrumentere for at feilene var:

    1.
    Ett urørt B21E sprut gav sannsynligvis motoren for høy AFR.

    2.
    B21E fordeleren har for aggresiv tenningskurve for en B230K motor.

    3.
    Vi byttet IKKE til 74 graders termostat.

    4.
    Vi byttet IKKE ut den originale T-kammen.

    Det originale B230K tenningsanlegget er uvanlig og avansert og støtter seg i stor grad på bankesensoren. Helt naturlig med 10,5:1 i kompresjonsforhold, 1,9:1 i råderforhold, varm termostat, T-kam, forgasser som MÅ ha oppvarmet innsugsmanifold og det hele skal fungere på 95 blyfri med svær campingvogn opp bratte motbakker i sommervarmen.

    Hadde dette vært i dag så hadde det blitt prioritert å finne ut hvordan det originale B230K tenningskartet ser ut. Da kunne man valgt ut en fordeler med tilsvarende tenningskurve. Har man en bil med B230F motor, datasprut eller datatenning, da er utfordringen lett å løse.

    Powersecret nr. 1 er; TEST, TEST, TEST, så ja, det kan du med fordel godt vurdere å teste.
    Sist endret av Batland; 14/09/24 kl 12:25

  5. #705
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.498
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    K motor har de aller slappeste ventilfjørene, så de må evt byttes først. volvo hadde et "trimsett" til k motor som inneholdt bl.a vx3 kam faktisk! Jeg har en god venn som monterte nettopp vx3 kam og byttet ut org gasser med en 32/34, grenrør og 2.5" eksos. Den ble veldig merkbart sterkere og mye morsommere å kjøre på isen
    Det tror jeg på.
    Bare synd at han valgte VX3 kammen som er en miljøkam utviklet for å la motoren takle høyt baktrykk fra tette katalysatorer og for små eksosanlegg med originale potter.
    Det er derfor denne brukes når man kjører med miniturbo.

    https://www.youtube.com/watch?v=-KlAOluOGZo&t=700s

  6. #706
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.982
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det tror jeg på.
    Bare synd at han valgte VX3 kammen som er en miljøkam utviklet for å la motoren takle høyt baktrykk fra tette katalysatorer og for små eksosanlegg med originale potter.
    Det er derfor denne brukes når man kjører med miniturbo.

    https://www.youtube.com/watch?v=-KlAOluOGZo&t=700s
    Den ble valgt fordi den hadde han fra før. Det skulle koste minst mulig

    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  7. #707
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Innlegg
    621
    Antall takk

    Standard

    Det er vel selve gasseren, trangt mellom ventiler og stempel osv som har gitt den det dårlige ryktet

    Jeg har somsagt en 32/36 weber gasser som er dyset etter "lett trim" i.Fg graf til kgtrimning. Jeg syns allerede den går merkbart bedre enn med gammel gasser. Den har allerede en 74 graders termostat.

    Jeg har både A, vx3 og K kam liggende, men etter å se den videoen der er jeg ikke tvil til hva jeg velger. En V kam kom best ut, og den er vel mildere enn K. Vx3 har jo veldig mild eksos. Ulempen er at K ikke har fordelerspor, så da må man enten lage det, eller bytte tenning..

    Hvis jeg oppgraderer med kam, grenrør og lett porting. Vil da tenningsanlegget til k være for dårlig, eller vil det tilpasse seg, sånn at det blir bra nok? Må en weber gasser ha oppvarmet manifold, eller kan dette blendes? Skulle jo i teorien hente noen hester bare der.
    Det blir antagelig oppgradert til sprut etterhvert, bare tenker ett steg av gangen så bilen slipper å stå lenge av gangen.

    Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
    Sist endret av TurboThomas; 15/09/24 kl 15:22
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  8. #708
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.498
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboThomas Vis post
    Det er vel selve gasseren, trangt mellom ventiler og stempel osv som har gitt den det dårlige ryktet

    Jeg har somsagt en 32/36 weber gasser som er dyset etter "lett trim" i.Fg graf til kgtrimning. Jeg syns allerede den går merkbart bedre enn med gammel gasser. Den har allerede en 74 graders termostat.

    Jeg har både A, vx3 og K kam liggende, men etter å se den videoen der er jeg ikke tvil til hva jeg velger. En V kam kom best ut, og den er vel mildere enn K. Vx3 har jo veldig mild eksos. Ulempen er at K ikke har fordelerspor, så da må man enten lage det, eller bytte tenning..

    Hvis jeg oppgraderer med kam, grenrør og lett porting. Vil da tenningsanlegget til k være for dårlig, eller vil det tilpasse seg, sånn at det blir bra nok? Må en weber gasser ha oppvarmet manifold, eller kan dette blendes? Skulle jo i teorien hente noen hester bare der.
    Det blir antagelig oppgradert til sprut etterhvert, bare tenker ett steg av gangen så bilen slipper å stå lenge av gangen.
    Folk flest er ikke motorinteressert overhodet og fokuserer bare på opplevelsen bak rattet. Her leverer K-motorene dårlig. B230K motoren bruker T-kammen og en spesiell innsugsmanifold så dårlig at den aldri ble brukt på marinemotorene som har sin egen manifold som ligner. Hvorfor Volvo valgte å ikke bruke marinemanifolden på B230K motoren er ett mysterie. At de ikke brukte B230K manifolden på marinemotorene er en selvfølge da folk sannsynligvis ikke hadde fått båtene sine opp på plan. Det samme gjelder kamvalget. Man skulle tro at en B230K motor fortjente en K-kam? Du vet, slik som marinemotorene hadde.
    Med disse to delene så hadde nok motoren hatt ett helt annet rykte.

    Jeg husker ikke om B230K fordeleren har noe innmat i tillegg til rotoren. Hvis den ikke har det så er det bare å sette på en hvilken som helst blokkmontert fordeler og bruke den rotoren til å fordele gnistene til rett sylinder i stedet.

    Resten av tenningsanlegget kan bare beholdes som det er.

    En innsugsmanifold med felles forgasser absolutt MÅ være oppvarmet for å fungere og vannoppvarmet er det beste kompromisset. Å kjøre med en kald innsugsmanifold og forgasser gir mye irritasjon på de fleste vis.
    Sist endret av Batland; 15/09/24 kl 17:36

  9. #709
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.498
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Den ble valgt fordi den hadde han fra før. Det skulle koste minst mulig
    Akkurat, da var det ett godt valg.

  10. #710
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Innlegg
    621
    Antall takk

    Standard

    Jepp. Det er nettopp det. Den er jo unødvendig mye stupet, i liket med f. Eks en org fk. I tillegg til alle barnesykdommene.

    Jo, den har en hallgiver/sensor. Så må evt finne en annen løsning på det da isåfall. Er vel ikke noe svinghjulsføler på b230k. Er det da fordeler/rotor fra en b230a eller b23 som er best da? Likegyldig sålenge man beholder resten av tenningen til en K?
    Er det god plass til en K kam, eller blir det trengt til stempel?

    Ok, så da er det evt en marinemanifold som er veien å gå om man vil ha litt bedre og beholde forgasser?

    Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  11. #711
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.498
    Antall takk

    Standard

    Akkurat sånn er det.

    Den har det ja? Hvilken type? Er det 4 triggerpunkter eller bare 1 triggerpunkt? Har den 4 triggerpunkter bør det være lett å erstatte den med en LH 2,2 fordeler eller en B230A fordeler hvor vektene er sveist fast. Denne skal bare i HALLsignal til tenningshjernen så det spiller ikke noen rolle hvor signalet kommer fra.

    Når vi dengang da byttet ut en B21E longblokk med en B230K longblokk så ble det begrenset suksess.
    Når vi bygget B230K bilcrossmotoren med ca. 12:1 i kompresjonsforhold og GT-6 kam samt to Strømbergforgassere og B21A fordeler, da ble det ubetinget suksess.

    Det er god nok plass til at man kan legge i en K-kam dersom man også bruker tilhørende ventilfjærer.

    Bare se her. 4 stk. individuelle innsugkanaler hvor to stk. er lange og fine for godt bunndrag, slik det skal være.
    https://www.ebay.co.uk/itm/115967826...4aAvzWEALw_wcB

    Sammenligne med denne elendigheten:
    https://www.ebay.co.uk/itm/204962214...A1S4F1C805EZ7S

    Og B200K B230K manifolden som i bunn og grunn er en B21ET manifold med vannoppvarming og en flens som passer en forgasser.
    https://vp-autoparts.com/en/artiklar...30k/index.html
    Sist endret av Batland; 16/09/24 kl 20:04

Side 29 av 29 FørstFørst ... 19 27 28 29

Lignende tråder

  1. Bytte av slange fra LMM til turbo - '86 740 Turbo
    By samaron in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 25/09/12, 00:52
  2. Orginal 740 Turbo vinge/spoiler og turbo grill.
    By kristofferlund in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 25/01/12, 12:08

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •