Her en kar som har gjort det så enkelt og greit som mulig og med tilhørende imponerende resultater.
https://www.facebook.com/photo.php?f...8716754&type=3
Her en kar som har gjort det så enkelt og greit som mulig og med tilhørende imponerende resultater.
https://www.facebook.com/photo.php?f...8716754&type=3
Har sett den der, og det er imponerende jaFant ut at jeg har en K kam, men den var uten fordelerspor. Funker det f. Eks med et tenningsanlegg fra en A motor? Er ikke b230k sitt tenningsanlegg ganske dårlig, eller tuller jeg nå? Kunne jo vært morsomt å bare sette inn K kammen og se om man ikke umiddelbart får blod på tann
Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
90' Volvo 740 Turbo
87' Volvo 740
K motor har de aller slappeste ventilfjørene, så de må evt byttes først. volvo hadde et "trimsett" til k motor som inneholdt bl.a vx3 kam faktisk! Jeg har en god venn som monterte nettopp vx3 kam og byttet ut org gasser med en 32/34, grenrør og 2.5" eksos. Den ble veldig merkbart sterkere og mye morsommere å kjøre på isen
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Alltid kjekt å se hva som skjer når kraftig undervurderte saker får litt oppmerksomhet og fremviser sitt sanne potensiale.
"Det var en gang" for veldig lenge siden, at en bekjent fikk problemer med B21E motoren sin. Løsningen ble å erstatte longblokken med en B230K. Dette ble begrenset suksess fordi ingen av oss hadde høy nok kompetanse til å hente ut ubetinget suksess.
Som ren bruksbil fungerte den godt, men man kunne ikke grisekjøre den fordi det tenningsbanket. I ettertid vil jeg argrumentere for at feilene var:
1.
Ett urørt B21E sprut gav sannsynligvis motoren for høy AFR.
2.
B21E fordeleren har for aggresiv tenningskurve for en B230K motor.
3.
Vi byttet IKKE til 74 graders termostat.
4.
Vi byttet IKKE ut den originale T-kammen.
Det originale B230K tenningsanlegget er uvanlig og avansert og støtter seg i stor grad på bankesensoren. Helt naturlig med 10,5:1 i kompresjonsforhold, 1,9:1 i råderforhold, varm termostat, T-kam, forgasser som MÅ ha oppvarmet innsugsmanifold og det hele skal fungere på 95 blyfri med svær campingvogn opp bratte motbakker i sommervarmen.
Hadde dette vært i dag så hadde det blitt prioritert å finne ut hvordan det originale B230K tenningskartet ser ut. Da kunne man valgt ut en fordeler med tilsvarende tenningskurve. Har man en bil med B230F motor, datasprut eller datatenning, da er utfordringen lett å løse.
Powersecret nr. 1 er; TEST, TEST, TEST, så ja, det kan du med fordel godt vurdere å teste.![]()
Sist endret av Batland; 14/09/24 kl 12:25
Det tror jeg på.
Bare synd at han valgte VX3 kammen som er en miljøkam utviklet for å la motoren takle høyt baktrykk fra tette katalysatorer og for små eksosanlegg med originale potter.
Det er derfor denne brukes når man kjører med miniturbo.
https://www.youtube.com/watch?v=-KlAOluOGZo&t=700s
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Det er vel selve gasseren, trangt mellom ventiler og stempel osv som har gitt den det dårlige ryktet
Jeg har somsagt en 32/36 weber gasser som er dyset etter "lett trim" i.Fg graf til kgtrimning. Jeg syns allerede den går merkbart bedre enn med gammel gasser. Den har allerede en 74 graders termostat.
Jeg har både A, vx3 og K kam liggende, men etter å se den videoen der er jeg ikke tvil til hva jeg velger. En V kam kom best ut, og den er vel mildere enn K. Vx3 har jo veldig mild eksos. Ulempen er at K ikke har fordelerspor, så da må man enten lage det, eller bytte tenning..
Hvis jeg oppgraderer med kam, grenrør og lett porting. Vil da tenningsanlegget til k være for dårlig, eller vil det tilpasse seg, sånn at det blir bra nok? Må en weber gasser ha oppvarmet manifold, eller kan dette blendes? Skulle jo i teorien hente noen hester bare der.
Det blir antagelig oppgradert til sprut etterhvert, bare tenker ett steg av gangen så bilen slipper å stå lenge av gangen.
Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
Sist endret av TurboThomas; 15/09/24 kl 15:22
90' Volvo 740 Turbo
87' Volvo 740
Folk flest er ikke motorinteressert overhodet og fokuserer bare på opplevelsen bak rattet. Her leverer K-motorene dårlig. B230K motoren bruker T-kammen og en spesiell innsugsmanifold så dårlig at den aldri ble brukt på marinemotorene som har sin egen manifold som ligner. Hvorfor Volvo valgte å ikke bruke marinemanifolden på B230K motoren er ett mysterie. At de ikke brukte B230K manifolden på marinemotorene er en selvfølge da folk sannsynligvis ikke hadde fått båtene sine opp på plan. Det samme gjelder kamvalget. Man skulle tro at en B230K motor fortjente en K-kam?Du vet, slik som marinemotorene hadde.
![]()
Med disse to delene så hadde nok motoren hatt ett helt annet rykte.
Jeg husker ikke om B230K fordeleren har noe innmat i tillegg til rotoren. Hvis den ikke har det så er det bare å sette på en hvilken som helst blokkmontert fordeler og bruke den rotoren til å fordele gnistene til rett sylinder i stedet.
Resten av tenningsanlegget kan bare beholdes som det er.
En innsugsmanifold med felles forgasser absolutt MÅ være oppvarmet for å fungere og vannoppvarmet er det beste kompromisset. Å kjøre med en kald innsugsmanifold og forgasser gir mye irritasjon på de fleste vis.
Sist endret av Batland; 15/09/24 kl 17:36
Jepp. Det er nettopp det. Den er jo unødvendig mye stupet, i liket med f. Eks en org fk. I tillegg til alle barnesykdommene.
Jo, den har en hallgiver/sensor. Så må evt finne en annen løsning på det da isåfall. Er vel ikke noe svinghjulsføler på b230k. Er det da fordeler/rotor fra en b230a eller b23 som er best da? Likegyldig sålenge man beholder resten av tenningen til en K?
Er det god plass til en K kam, eller blir det trengt til stempel?
Ok, så da er det evt en marinemanifold som er veien å gå om man vil ha litt bedre og beholde forgasser?
Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
90' Volvo 740 Turbo
87' Volvo 740
Akkurat sånn er det.
Den har det ja? Hvilken type? Er det 4 triggerpunkter eller bare 1 triggerpunkt? Har den 4 triggerpunkter bør det være lett å erstatte den med en LH 2,2 fordeler eller en B230A fordeler hvor vektene er sveist fast. Denne skal bare i HALLsignal til tenningshjernen så det spiller ikke noen rolle hvor signalet kommer fra.
Når vi dengang da byttet ut en B21E longblokk med en B230K longblokk så ble det begrenset suksess.
Når vi bygget B230K bilcrossmotoren med ca. 12:1 i kompresjonsforhold og GT-6 kam samt to Strømbergforgassere og B21A fordeler, da ble det ubetinget suksess.
Det er god nok plass til at man kan legge i en K-kam dersom man også bruker tilhørende ventilfjærer.
Bare se her. 4 stk. individuelle innsugkanaler hvor to stk. er lange og fine for godt bunndrag, slik det skal være.
https://www.ebay.co.uk/itm/115967826...4aAvzWEALw_wcB
Sammenligne med denne elendigheten:
https://www.ebay.co.uk/itm/204962214...A1S4F1C805EZ7S
Og B200K B230K manifolden som i bunn og grunn er en B21ET manifold med vannoppvarming og en flens som passer en forgasser.
https://vp-autoparts.com/en/artiklar...30k/index.html
Sist endret av Batland; 16/09/24 kl 20:04
Det er tre ledninger, og akkurat samme kontakt som det er på fordeleren på b230a fra 740. Så tror det skal gå å ta fordeler og fordeleraksling fra b230a med suksess. Men hvorfor sveise fast vektene?
12 i komp, måtte bytte stempler da?
Jepp, fjørene er sikkert så veike at det er fare for at det blir trøbbel med vassere kam? De grove fra 530 gjør sikkert jobben, har det liggende etter jeg byttet til enda stivere i den blå.
Okei, så den øverste er best, og de to nederste ink k manifolden er dårlig?
Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
90' Volvo 740 Turbo
87' Volvo 740
Flott.
Da burde den lett kunne erstattes med en blokkmontert LH2,2 fordeler eller en B230A fordeler med sveiste vekter. Grunnen er at datatenningen trenger ett triggersignal som leveres stabilt på ett nøyaktig sted som f.eks. 70 grader før øvre dødpunkt.
Datatenningen mottar da HALL signalet 70 grader FØD og så holder datatenningen "gnisten tilbake" til veiven har rotert til ca. 36 grader FØD.
En B230A fordeler har vekter, fjærer og vakumklokke og fyrer gnisten med det samme HALL sensoren gir sitt signal - og i tillegg varierer jo dette fra ca. 10 grader på tomgang til ca. 36 grader på fullt utslag + ca. 10 grader med fullt vakum. Datatenningen forholder seg slavisk til det som skal være ett stabilt signal ved f.eks 70 grader FØD og hvis ikke blir alt bare surr med doble tenningskurver i serie - samtidig.
Du må sørge for at den blokkmonterte fordeleren fungerer med T-kammen før du tenker på å bytte til K-kam.
Du flytter bare ledningen fra den toppmonterte fordeleren og ned til den blokkmonterte fordeleren som så vris til tenningslampen viser identiske resultater fra begge fordelerne.
Neida, jeg foreslo å høvle blokken en god del, dreie stemplene tilsvarende og gjøre ventillommene i dem så dype som mulig, og det ble gjort.
Ja, de store originale ventilfjærene er gode nok hvis ikke motoren har vært varmkjørt e.l
Det er sånn jeg vurderer disse manifoldene ja.![]()
Sist endret av Batland; 20/09/24 kl 07:29
Har en tendens til å bli stille her.. Jeg får bryte den da
Denne vintersesongen har jeg bestemt meg for å ikke ta vann over hodet (selvom det er mye som skulle vært gjort) og valgt å stort sett kun fokusere på bakstilling/diff på den blå 740'en. Så, i kjent stil i god tid før sesongen() så er planen som følger.. Det blir polyforinger, forsterket momentbrygge, og ikke minst en Truetrac sperre. Så skal man ikke se bort ifra at det blir noen tillegs-tricks også, hvis Vangsfreaken får svingt seg rundt
Jeg ser at sist ble det diskutert en del rundt gullfisken og k motoren, og jeg kan nå meddele at jeg har anskaffet en b230k motor ifra en 240, som kan få seg et par tricks. Jeg tror jeg kommer til å lage en egen tråd for den bilen nå, siden det allerede har/kommer til å spore av litt. Så blir det litt mer ryddig her
Sent fra min SM-S928B via Tapatalk
Sist endret av TurboThomas; 02/03/25 kl 12:42
90' Volvo 740 Turbo
87' Volvo 740
Lenge siden du skrev dette, og det er mulig du har sett det, men v parts og bcb har nylig kommet med sveise-deler både for kassene bak lyktene og bakskjerm på 7/940Veldig praktisk til oss med 7/900 som sliter litt med rust på akkurat disse stedene..
Sent fra min SM-S928B via Tapatalk
90' Volvo 740 Turbo
87' Volvo 740
1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt
Det skjer store ting i kulissene..
Leverte turboen inn til en lokal helt for litt dreiing og tilpassing av eksoshus til Efr 7064 turboen. Tror det blir veldig bra med t3 ar63 hus, istedet for det gigantiske T4 huset. Det ryktes at det skal lades tidlig i allefall. Sammen med 3.73 utv i bakaksling burde 3'je gir være utfordret. Spinner det ikke nå, vet jeg ikke hva mer jeg skal gjøre!
Sent fra min SM-S928B via Tapatalk
90' Volvo 740 Turbo
87' Volvo 740
Det er helt korrekt beskrevet. Definitivt en lokal helt for dette her fordi dette faktisk er LANGT over det de fleste turbosjapper klarer å tilby.
Å se resultatet er så flott at det er nærmeste rørende. "Very well done" til alle som har bidratt til at dette er blitt realisert og grattis til deg som nå har det iallefall jeg mener er den misunnelsesverdige EFR7604GT turboen.![]()
Spinner det ikke som du ønsker nå, da må det være tilfredsstillende aggressiv mapping av ladetrykkskurve, fuelkurve og tenningskurve som mangler.![]()
Oppsettet tilsier at bilen skal gå så det knaker.
Man kan aldri ta for mange trykktester av systemet f.o.m. turbo t.o.m. innsugsmanifolden for dette MÅ være så fritt for lekkasjer som overhode mulig når man tilsetter nok trykkluft til at ladetrykkmåleren viser minst 2,0 BAR.
Sist endret av Batland; 10/04/25 kl 08:38
Jepp. Jeg og Jordbærsyltetøy har prøvd en liten stund med å finne noen som gjør det innen rimelig tid, budsjettvennlig pris og ikke minst er VILLIG til å gjøre selve jobben. Og jeg føler man ofte blir møtt med mangel på flere punkt, men spesielt det siste. Så når man endelig fant noen som var villig og kompetent nok til å gjøre det, var det bare å sende avgårde.
Jeg gleder meg veldig til å få testet dette. I tillegg til at det antagelig fungerer mye bedre, så ser det også en del mer anonymt ut. Det var ikke store plassen frem til dempertårn med originalt eksoshus.
Eneste som jeg føler mangler nå er vel en ordentlig mapping ja. Og tenning som vi snakket om tidligere
Vurderer å ta den trykktestingen mer på alvor, så jeg tenker å prøve å finne en løsning på trykktesting. Enten ferdig sett eller lage noe selv
Sent fra min SM-S928B via Tapatalk
90' Volvo 740 Turbo
87' Volvo 740
Det er en presis beskrivelse av utfordringen det og veldig kjekt for dere.![]()
EFR er en så god turbo at den holder tett. Unntaket er fjæren i den innebygde dump ventilen som med fordel kan oppgraderes når man kjører riktig så hyggelig ladetrykk.
Poenget et at du kan løsne trykkslangen fra turboen og plugge denne. En gammel rund coil har passende diameter og er solid og god. Sikre den godt så ingen får den som ett prosjektil i flaisen.![]()
Så er det bare å tilsette trykkluft inn de(n) slangen(e) som normalt sett er koblet til BTR og eller den innebygde dumpventilen. Man passer samtidig på at ladetrytkksmåleren viser realistiske verdier + mva.
Jepp. Dette er noe jeg har vært nysgjerrig på lenge. Selvom jeg egentlig var fornøyd før, lurer jeg på hvor mye tidligere det lader. Hvis det blir halvparten så bra som med deres 7064RS ar48 kan det bli spennende
Den innebygde dump ventilen er byttet med en tilsvarende turbosmart i original plass på turboen
Aha, det har jeg faktisk ikke tenkt på. Da er det jo ikke avansert i det hele tatt, maovil det ikke lekke litt igjennom gasspjeld, det står vel litt åpent?
Sent fra min SM-S928B via Tapatalk
90' Volvo 740 Turbo
87' Volvo 740
Turboen jeg kaller EFR7064RS med A/R0,48 turbinhuset er perfekt for lavere ladetrykk eller en 2,0 L motor. For høye ladetrykk på en 2,3 L motor ble det endel for mye Møllers tran. Med lett gasspådrag ladet det umiddelbart, turtallet økte og så spratt ladetrykksmåleren i bunn og man gikk sidelengs avgårde. Definitivt ikke en bil man kunne låne bort.
EFR7064GT med A/R0.63 turbinhus er formentlig det helt korrekte kompromisset, men vi får se.
Da burde dump ventilen holde tett, men antagelser er moren til alle fuck ups og TESTING anbefales alltid.
I en 4 syl. motor er det 180 grader mellom hver hendelse og det er nok til at motoren er tett ved en trykktest. Hvis ett stempel står i ød og man har overlapp på ventilene, da får man ikke opp trykket og en lett vridning av veiven er alt som skal til for å korrigere dette. Man kan gi full gass uten at det har betydning.
Det var under vurdering det også, men får satse på at ar63 er passelig. Hvis ikke så får man bare skaffe ar48 hus og dreie det også
Okei. Da er det ingen unnskyldning til å ikke gjøre dette, og det vil bli gjort div tester før bilen skal på veien igjen.
Hvor stort wg hull er "stort nok"? Har skjønt at originalt er 22mm, dette huset var det ikke noe hull opprinnelig, så det ble tatt opp etter beste evne til 27mm. Lokket på wg er 33mm, så det er litt å gå på ene siden. Jeg er redd det hekter om man tar på siden mot armen, og det vil jeg unngå. Jeg har holset Hy35 friskt i minnet der 30mm wg hull er for lite og jeg endte på 35(?), men det er kanskje noe annet her?![]()
Sent fra min SM-S928B via Tapatalk
![]()
Sist endret av TurboThomas; 11/04/25 kl 05:23
90' Volvo 740 Turbo
87' Volvo 740
Tviler på at det er den veien det går.
Vi testet jo EFR7046RS på en B230 motor og klarte 3,38 BAR ladetrykk (4,38 BAR MAP) på 2749 o/min. og det var fordi gasspedalen ble bråsluppet p.g.a. tenningsbank. Ladetrykket var på sterkt økende trend.
Så voldsomt mye overkapasitet som det det er det ikke behov for.
Størrelse på WG hull er det lite snakk om.
Unntaket er NTS / STS som på IRX450 - IRX600 turboene spesifisert at WG hullet var 33 mm.
Hvis wg har for stor kapasitet i begynnelsen når den åpner, da får man ustabilt ladetrykk, men frem til man opplever at det er det som er problemet, så er det jo større WG jo bedre slik jeg vurderer det.![]()
Sist endret av Batland; 11/04/25 kl 14:44
Nei, tvilsomt. Får satse med at bunndrag et blir bra nå da. Som var pri en da denne turboen ble kjøpt i utgangspunktet. Hadde jeg f. Eks hatt over kiloen mellom 2500-3000o/min er nok det plenty. Må jo også huske at jeg har std stempel dreide enda
Jepp. Du svarte også ganske utfyllende på fb med størrelsen på det wg-hullet, så da satser jeg kanskje på at det er stort nok sånn som det er. Kan evt prøve å ta litt mer på ene sidenBle en liten testprøve av turbo på bilen også, bare for å få til bilde. Må få vasket vekk det rustvannet etter at ekspansjonstanken bestemte seg for å spyle ut frostvæske..
Ble litt bedre med litt mer plass rundt turbo da, spesielt mtp varme til skjerm/bremserør etc. Må nok flytte eksos litt bakover, ble litt for trangt til baklokket
Sent fra min SM-S928B via Tapatalk
Sist endret av TurboThomas; 13/04/25 kl 10:32
90' Volvo 740 Turbo
87' Volvo 740