Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 39 av 39

Tråd: Hjelp til grei trim til b230k motor? (volvo 240)

  1. #26
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.466
    Antall takk

    Standard

    Koster å bestykke to dobble gassere om alt i dem er feil til ditt oppsett. Verdt å tenke over ved kjøp. Om man må ha e-rør, munnstykker, halsringer, nalventiler osv så blir det fort veldig mye penger. Tenk også på at Dellorto kan være vanskelig å skaffe enkelte deler til. Solex tror jeg er mer eller mindre umulig. Weber er det rimelig greit utvalg i deler enda. Dellorto gassere er å foretrekke da disse har separate munnstykker for høy og lav gasshastighet, dvs bedre kjørbarhet. Men som sagt må du ha alle disse delene så kommer du langt på veit til ett datasprut og separate spjeldhus som er en uslåelig kombinasjon i kjørbarhet.
    Bygget selv en sugemotor til bruksbilen for snart 10år siden, den bremset 200hk.

    405 topp med rustfrie 44/38 ventiler harde bugpack ventilfjærer.
    KG 7 kam
    2x45mm Dellorto DHLA
    Orginal B23 bunndel
    Simons 2,5" eksos og grenrør.

    Gikk bra med forholdsvis greit bunndrag.
    Må være forberedt på høy bensinregning med ett sånt oppsett.
    Tror forbruket lå på 1,4 på mila.

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GMV Vis post
    Gikk bra med forholdsvis greit bunndrag.
    Må være forberedt på høy bensinregning med ett sånt oppsett.
    Tror forbruket lå på 1,4 på mila.
    ...og det forbruket ligger i over 300 grader durasjon og 105º lobecenter... Hadde en nesten lik profil i en Ford 2-liter, og med omslip til lobecenter på 111 og litt om-timing i motoren brukte den en halv liter mindre på mila og tjente bunnregister som fy.. uten merkbart tap på topp..

    Skulle hatt en KG001 eksosprofil og en KG8 innsugsprofil slipt på 110-112 på samme kammen.. KG8'en har "mycket bra vrid" og eneste grunnen er jo at den løfter skapelig i forhold til durasjonen..

    Lavt (under 27.5% av tallerkendia inn) løft + durasjon over 300 grader = for å få en trang-porta eller original topp til å henge med til 7000+. Man kompanserer med lang åpningstid når porten ikke vil fløde nok luftmasse fort nok. Og man løfter itt'no fordi porten ikke fløder særlig over 9mm løft.

    Få en topp som fløder bra til 13 mm innsugsløft med std. ventil, bruk en kam som løfter like mye men med durasjoner og lobecenter som funker på "normale" gateturtall, og du har en bil du ikke kjenner igjen..

  3. #28
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.466
    Antall takk

    Standard

    Ja, skulle gitt litt mer. Problemet var at det var alt for lav komp i motoren. Det ble nevnt når jeg var å bestykket gasserne. Tror tenninga var oppe på 46 grader eller noe sånt. (Husker ikke så godt da det er lenge siden.) Meningen var å bygge ei 2,5L blokk men det ble det aldri noe av da bilen ble solgt. Tror faktisk det sitter ei 2,5L blokk i nå hvis jeg ikke tar feil.

  4. #29
    Registrerte brukere saabfaen sin avatar
    Medlem siden
    02. juni 2010
    Sted
    2233 vestmarka
    Innlegg
    633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TH-TUNING Vis post
    kgtrimning.com er det siden heter men hvilken kam aksel trur folket at jeg burde bruke ? kanskje KG004 ? eller KG001 fra Kgtrimning ? eller om det er noen andre steder som har noen fine kammer ?
    Jeg bruker kg003 i min 940, funker bra. Har just kamdrev men har igjenn å stille inn rekti. folk sier jo jalla 3000 forskjellige ting.

    Viktikste er vel at den ikke blir for vass hell, kjett å ha en veibil/bruksbil som itte orker å gå mer en maks 1min på tomgang føre det er surt å må jages igjenn! Har prøvd å kjett i kø

    Har man turtalls sperre får en jo ikke dratt mer enn til 6200rpm iallefall.
    Skal man varve mer er det å anbefale dobble ventilfjører. kjett me full flyt på 68-7000 rpm au..
    Joachim M Iversen --- Hur långt bromsar bilen på trettio meter?? Til tider mye rart, men SNÆPP : hvadadaa

  5. #30
    Registrerte brukere TH-TUNING sin avatar
    Medlem siden
    25. jan. 2010
    Sted
    Ski, Norway, Norway
    Innlegg
    103
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av saabfaen Vis post
    Jeg bruker kg003 i min 940, funker bra. Har just kamdrev men har igjenn å stille inn rekti. folk sier jo jalla 3000 forskjellige ting.

    Viktikste er vel at den ikke blir for vass hell, kjett å ha en veibil/bruksbil som itte orker å gå mer en maks 1min på tomgang føre det er surt å må jages igjenn! Har prøvd å kjett i kø

    Har man turtalls sperre får en jo ikke dratt mer enn til 6200rpm iallefall.
    Skal man varve mer er det å anbefale dobble ventilfjører. kjett me full flyt på 68-7000 rpm au..
    okay, ja daså

  6. #31
    Registrerte brukere TH-TUNING sin avatar
    Medlem siden
    25. jan. 2010
    Sted
    Ski, Norway, Norway
    Innlegg
    103
    Antall takk

    Standard

    nokon fleire ?

  7. #32
    Registrerte brukere Shovelhead sin avatar
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Gan. Akershus
    Innlegg
    12
    Antall takk

    Standard

    det vi vel kan konkludere med er at det finnes svært lite billig og grei trim.

    skal du trimme så gjøre det skikkelig. uansett om du skal ha lett trim elelr noe virkerlig vasst. å

    gjøre en skikkelgi overhaling av blokk og veiv alle først. vassre kammer og større forgassere hjelper så lite hvis 50% av kompresjons trykket havner i veivhuset. igjensota ventiler osm ikke holder 100% tett mot ventil setene
    hjelper ikek stort på effekten det heller.
    kjører 73 mod Harley Davidsin Super Glide og eier en 94 mod Volvo 940 som stort sett står rolig.

  8. #33
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. mai 2010
    Innlegg
    62
    Antall takk

    Standard

    Hei.
    Kan gi det ett oppsett som jeg kjører på min motor,det river ikke akkurat skinnet av pølsa men motoren har blitt litt friskere.hehe...

    Jeg har følgende deler:
    -Weber 32\36 forgasser(passer rett på innsuget ditt vis du borer opp festehullene litt)
    -porta 631 topp
    -v-kam(fra B230E 740)
    -4.2.1 grenrør
    -Fordeler og tenning fra B230A(fra 240)

    Dette fungerer helt greit,eneste er litt jaging på tommgang,men ikke mye...
    Bilen går faktisk billigere også ved fin kjøring,men bruker selvfølgelig sitt når du gasser på...hehe...
    Håper dette har hjulpet deg litt...

    Mvh
    Tufte_

  9. #34
    Registrerte brukere TH-TUNING sin avatar
    Medlem siden
    25. jan. 2010
    Sted
    Ski, Norway, Norway
    Innlegg
    103
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tufte_ Vis post
    Hei.
    Kan gi det ett oppsett som jeg kjører på min motor,det river ikke akkurat skinnet av pølsa men motoren har blitt litt friskere.hehe...

    Jeg har følgende deler:
    -Weber 32\36 forgasser(passer rett på innsuget ditt vis du borer opp festehullene litt)
    -porta 631 topp
    -v-kam(fra B230E 740)
    -4.2.1 grenrør
    -Fordeler og tenning fra B230A(fra 240)

    Dette fungerer helt greit,eneste er litt jaging på tommgang,men ikke mye...
    Bilen går faktisk billigere også ved fin kjøring,men bruker selvfølgelig sitt når du gasser på...hehe...
    Håper dette har hjulpet deg litt...

    Mvh
    Tufte_
    Takk for ett utfyllende svar hvor har du kjøpt grenrøret ?

  10. #35
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. mai 2010
    Innlegg
    62
    Antall takk

    Standard

    Bare hyggelig det...hehe...trenger ikke å koste allverdens å få litt mer futt i den gamle svensken...hehe...
    Grenrøret mener jeg at blei kjøpt på bcb.var en kammerat som ordnet det for meg så er ikke helt sikker,men mener det blei kjøpt der...

  11. #36
    Registrerte brukere TH-TUNING sin avatar
    Medlem siden
    25. jan. 2010
    Sted
    Ski, Norway, Norway
    Innlegg
    103
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tufte_ Vis post
    Bare hyggelig det...hehe...trenger ikke å koste allverdens å få litt mer futt i den gamle svensken...hehe...
    Grenrøret mener jeg at blei kjøpt på bcb.var en kammerat som ordnet det for meg så er ikke helt sikker,men mener det blei kjøpt der...
    Okay

  12. #37
    Registrerte brukere Gundersen sin avatar
    Medlem siden
    06. nov. 2010
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TH-TUNING Vis post
    nokon fleire ?
    har en 32/34 DMTL weber liggans vis du er intresert, kosta 4 laks ny bare prøvemontert på min k gasser. passer rett med din org pierburg luftfilter løsning.
    dette var vistnok en "erstatnings" forgasser til pierburg ifølge en volvo guru fra kr.sand =)
    Sist endret av Gundersen; 18/01/11 kl 13:00

  13. #38
    Registrerte brukere larsen92 sin avatar
    Medlem siden
    08. juni 2010
    Sted
    Brumunddal
    Innlegg
    97
    Antall takk

    Standard

    http://grindenmotorsport.no/ dem selger da no trim styr.

  14. #39
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.498
    Antall takk

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •