Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  94
Side 6 av 6 FørstFørst ... 4 5 6
Viser resultater 126 til 150 av 150

Tråd: HansOla's 945 +T

  1. #126
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.996
    Antall takk

    Standard

    Jeg skal teste og forsøke å oppnå et godt resultat på lh2.4, med de delene som er planlagt montert. Hittil virker det lovende, og om jeg finner en god tenningskurve så har jeg trua på at det blir et tilfredsstillende resultat.
    Om jeg trøbbler med tenning og boostretard så monterer jeg heller datasprut. Det er ingen ekstrakostnad siden jeg allerede har liggende.

    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  2. Takk Anders Dybvadsskog, Batland takket for denne posten
  3. #127
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.996
    Antall takk

    Standard

    Bilen er i drift, men ikke så mye brukt. Alt funker og den går fortsatt bra. Men, den kan oppføre seg helt forskjellig fra gang til gang den er i bruk, så jeg tror nok en oppgradering av styresystem er på tide... Jeg fikk bytta fjører og lagt på sommerdekk her for et oar dager siden.


    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  4. Takk Lasse R, Batland takket for denne posten
  5. #128
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.996
    Antall takk

    Standard

    Det er ikke så mye å melde fra min garasje i sommer.. Ferien har blitt brukt på hus og verandabygging, men bilen blir jo brukt! Den fungerer helt ok, sett bort fra uling fra bakaksel og slitsom sperre. Den bruker utrolig nok bare 1L pr mil på lokalkjøring




    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  6. Takk Lasse R takket for denne posten
  7. #129
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Innlegg
    640
    Antall takk

    Standard

    Hehe, så aussie lockeren var slitsom likevel?

    Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  8. #130
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Ferien har blitt brukt på hus og verandabygging, men bilen blir jo brukt! Den fungerer helt ok, sett bort fra uling fra bakaksel og slitsom sperre.
    Den bruker utrolig nok bare 1L pr mil på lokalkjøring
    Ja, er det ikke rart hvor godt saker og ting fungerer når det er gjort i retning av riktig.

  9. #131
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.996
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboThomas Vis post
    Hehe, så aussie lockeren var slitsom likevel?
    Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
    Bittelitt Det var værst på tørr asfalt..
    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ja, er det ikke rart hvor godt saker og ting fungerer når det er gjort i retning av riktig.
    Til å være lagt minimal innsats og ganske billig, så fungerer det helt greit Forbruket er vel det som forbauser meg mest, jeg har kun 5% og 100% gass Girkassa begynner å bli lei nå da, må mellomgasse endel ved nedgiring 4-3-2

    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
    Sist endret av HansOla; 12/08/24 kl 10:45

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  10. Takk Batland takket for denne posten
  11. #132
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Innlegg
    640
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Bittelitt Det var værst på tørr asfalt..
    Synes min er ubrukelig under sånn ca 40km/t hvis man må svinge Du kan sikkert få kjøpe den om du vil, så har du en ekstra

    Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  12. #133
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.996
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboThomas Vis post
    Synes min er ubrukelig under sånn ca 40km/t hvis man må svinge Du kan sikkert få kjøpe den om du vil, så har du en ekstra

    Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
    Ganske slitsom i rundkjøring vertfall neida jeg skal ikke ta fra deg den gleden

    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  13. #134
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.481
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Ganske slitsom i rundkjøring vertfall neida jeg skal ikke ta fra deg den gleden

    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
    Syns ikke Thomas sin var så fæl i rundkjøring... Måtte bare ha 40-50 km/t inn i rundkjøringa sånn at man var sikker på å komme seg rundt og helt ut igjen med clutchen inne full stopp i T-kryss derimot...

    Sent fra min SM-G996B via Tapatalk

  14. #135
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.996
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vangsfreaken Vis post
    Syns ikke Thomas sin var så fæl i rundkjøring... Måtte bare ha 40-50 km/t inn i rundkjøringa sånn at man var sikker på å komme seg rundt og helt ut igjen med clutchen inne full stopp i T-kryss derimot...

    Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
    Ja må ja god fart og trille Skarpe svinger fra stillestående er ikke behagelig, men å kjøre fort på tørr asfalt er jo værre enn å kjøre med sveist diff...bilen vil rett frem, men ikke jeg

    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  15. #136
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Innlegg
    640
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Ja må ja god fart og trille Skarpe svinger fra stillestående er ikke behagelig, men å kjøre fort på tørr asfalt er jo værre enn å kjøre med sveist diff...bilen vil rett frem, men ikke jeg

    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
    Rundkjøring må man enten være godt på gassen, bestemt og høy fart, ellers må man trå inn clutch. Hvis ikke rykker det helt intenst. Det er egentlig kun på e6 det er behagelig Eneste fordelene jeg ser kontra sveist er at jeg ikke har ødelagt stikkaksling med den enda, og at det har gått igjennom EU..

    Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  16. #137
    Registrerte brukere Anders Dybvadsskog sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Verdal`n
    Innlegg
    4.740
    Antall takk

    Standard

    Kan sikkert kjøpe lockeren jeg hvis dere misliker den sånn

  17. #138
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Innlegg
    640
    Antall takk

    Standard

    Min kommer nok for salg i høst, når jeg får demontert den. Men du er advart

    Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  18. #139
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.481
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Anders Dybvadsskog Vis post
    Kan sikkert kjøpe lockeren jeg hvis dere misliker den sånn
    IKKE gjør det... Det er faktisk hyggeligere å kjøre sveist.

    Sent fra min SM-G996B via Tapatalk

  19. Takk Anders Dybvadsskog takket for denne posten
  20. #140
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    282
    Antall takk

    Standard

    Kjøpte denne i fjor til min 240, veldig fornøyd med den. Helt stille, og fin og kjøre med.

    https://www.pedersenracing.no/butikk...030-1031-1041/

  21. #141
    TurboThomas sin avatar
    Medlem siden
    09. mai 2014
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Innlegg
    640
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Kjøpte denne i fjor til min 240, veldig fornøyd med den. Helt stille, og fin og kjøre med.

    https://www.pedersenracing.no/butikk...030-1031-1041/
    Jepp, denne har jeg mer tro på. Har en liggende som blir montert så fort jeg har tid

    Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
    90' Volvo 740 Turbo
    87' Volvo 740

  22. #142
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.481
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboThomas Vis post
    Jepp, denne har jeg mer tro på. Har en liggende som blir montert så fort jeg har tid

    Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
    Er jo sånn som sitter i min... Har aldri opplevd en lyd eller et eneste napp/nykk med den, det er nesten så man glemmer at den er der til man kjører i snø eller dumper clutch

    Sent fra min SM-G996B via Tapatalk

  23. Takk Anders Dybvadsskog takket for denne posten
  24. #143
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.996
    Antall takk

    Standard

    Det har ikke vært særlig med oppdatering her heller ser jeg, men frykt ikke, jeg er ikke død! Høsten har bestått av alt for mange timer på jobb, 1stk vraket caddy(ublidt møte med enden på autovernet), mye traktorskruing, og litt bil. Denne bilen funker jo helt greit, utrolig nok. Den bruker litt over 1l på mila med tung høyrefot og mye lek Det har jo dukket opp litt ymse problemer under veis..den har fått akselhopp ved hjulspinn og for godt feste, og i kveld gikk 3.gir ut i juleferie.. ellers tipptopp vinterbil. Akkuratt passe stygg, og veldig morro å kjøre





    Sent fra min 2312DRA50G via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  25. Takk skjarlie, Batland, Anders Dybvadsskog, Lasse R takket for denne posten
  26. #144
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Det var bra for man har kunne begynt å lure, men hadde en mistankte om at jobb og livet hadde overtatt det meste av tiden.

    Er det ikke rart med det hvordan dette med gamle, enkle oppsette leverer mye valuta pr. utlagt kr.

    Dette er ett billig oppsett som leverer mye kjøreglede og eierglede for pengene.

    Oppdatert specliste 2024:
    B230FD bunn
    7.8:1 ish kompforhold
    Lett frisert 530 topp med org ventiler, V kam og justerbart kamdrev
    Foreløbig kun f innsug (e innsug blir montert bare jeg får borret dysehull i toppen)
    74° termostat
    The Kangaroos Team turbomanifold
    Turbonetics E50 stg3 ar.63
    "No-brand" extern wg 45mm
    3" eksos med 1 demper
    600*300*76 alu intercooler
    Det berømte 300-oppsettet med bosch 968 dyser og 012 lmm
    Enkelmassesvinghjul, sachs 763 og m90 girkasse
    Nyovermalt 1031 med 3.54 og Aussie Locker
    GFB digital boostcontroller med mac-ventil
    Aem bredbåndslambda
    TLAO chipper i innsprut og "gullhjerne" for 968 dyser og 012 lmm
    Senket tenning ved å jorde pin 18 og 19 i tenningshjerne
    Sist endret av Batland; 15/12/24 kl 12:24

  27. #145
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.996
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det var bra for man har kunne begynt å lure, men hadde en mistankte om at jobb og livet hadde overtatt det meste av tiden.

    Er det ikke rart med det hvordan dette med gamle, enkle oppsette leverer mye valuta pr. utlagt kr.

    Dette er ett billig oppsett som leverer mye kjøreglede og eierglede for pengene.
    Ja det var jo dette livet som har tatt innersvingen på meg siste halvåret.. Men, det er godt å slappe av i verkstedet igjen en gang i blant Ene onkelbarnet mitt kjøpt seg 70talls 245 som vi overhaler en b23 til og parrer sammen med m46, så det går med litt tid der. Viktig å rekrutere de unge i denne galskapen
    Oppsettet fungerer over all forventning, men jeg har nok litt i overkant egt fortsatt, selv om jeg endte opp med å forhøye tenning med 3°. Dette hjalp mye på egt og ikke minst respons på motor

    Sent fra min 2312DRA50G via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  28. #146
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.633
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Ja det var jo dette livet som har tatt innersvingen på meg siste halvåret.. Men, det er godt å slappe av i verkstedet igjen en gang i blant Ene onkelbarnet mitt kjøpt seg 70talls 245 som vi overhaler en b23 til og parrer sammen med m46, så det går med litt tid der. Viktig å rekrutere de unge i denne galskapen
    Oppsettet fungerer over all forventning, men jeg har nok litt i overkant egt fortsatt, selv om jeg endte opp med å forhøye tenning med 3°. Dette hjalp mye på egt og ikke minst respons på motor.
    Det er vel slik det vanligvis går for de fleste.
    Ja, helt klart viktig å bidra og hvis ungdommen hvordan man kan gjøre dette og få gode resultater på en god måte.

    Ett velutviklet 3D tenningsmap er det soleklart viktigste for en turbomotors sluttresultat.
    Ett Lurium 1000 trics er så bruke ladetrykksaktiverte brytere til å jorde tenningsretard pinnene 18 og 19 for å unngå å kjøre med boost retard på lave ladetrykk når det ikke er behov for det.

  29. #147
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.996
    Antall takk

    Standard

    Ja jeg har vel klart det store nå, og antagelig knekt toppakningen Etter endel justering av boostkontroller har jeg klart å få 1.45bar på 3000rpm og 1.7bar max. Lh2.4 var nok ikke helt klar for det og mest sansynlig banka høl på pakninga.. Afr danser litt hit og dit, og det lugger litt nå og da. Vannet blir borte og den bruker noe mere olje...
    Uansett, b23n til onkelbarnet mitt er nå eksplodert utover verkstedet og toppen er på operasjonsbordet. Den får en "steg 1" ish porting med en eksosventil på 30*34mm som mal. Den får nok også en D kam tenker jeg, men ellers kliss org b23


    Sist endret av HansOla; 28/12/24 kl 00:03

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  30. Takk Batland takket for denne posten
  31. #148
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.996
    Antall takk

    Standard

    Noe annet morro har dukket opp også, he-he-he Kammer, innsug, spjeldhus, filtere og trompeter, ventilfjører++ til 16v. Svinghjul, clutch og mye annet flott er på tur fra KL. Så da ser dere vel tegninga på hva som er i anmasj her.. Jeg har lyst til å bygge 16v sugemotor, vertfall nå som turbomotoren fikk en aldri så liten knekk


    Sent fra min 2312DRA50G via Tapatalk
    Sist endret av HansOla; 28/12/24 kl 00:09

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  32. Takk Anders Dybvadsskog, Batland takket for denne posten
  33. #149
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.996
    Antall takk

    Standard

    Styringene var ganske slitt, så de ble presset delvis tilbake for å slipe bort gods rundt styringene også. Nå går ventilen helt gjennom kanalen og ut i forbrenningskammer. Siste bilde er av org innsugskanal. Ganske stor forskjell på originale og modifisert! Det ble gjemt igjen èn av fire sylindre for å vise bileier hvor lite som skal til for å utgjøre utrolig forskjell






    Sent fra min 2312DRA50G via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  34. Takk Batland, Anders Dybvadsskog, Lasse R takket for denne posten
  35. #150
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    Innlegg
    4.996
    Antall takk

    Standard

    Endelig ble det en liten tur i verkstedet igjen. Toppen har fått en tur i planfresen og blitt 1mm lavere, jeg har pressa inn nye styringer, brotsjet de, frest ventilseter og slipt ventiler. Nå gjenstår kun montering, før bunndelen får en gjennomgang. Der måtte vi på lageret og finne ei ny veiv, men den "nye" trenger også en liten tur i dreibenken for polering før montering.. Fortsettelse følger!




    Sent fra min 2312DRA50G via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  36. Takk Lasse R, Batland, Anders Dybvadsskog, Bergstaden takket for denne posten
Side 6 av 6 FørstFørst ... 4 5 6

Lignende tråder

  1. HansOla's 944 Turbo! Evigvarende prosjekt
    By HansOla in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 2853
    Siste post: 17/09/24, 19:58
  2. HansOla 245: Redningsaksjon av en bortgjemt sliter
    By HansOla in forum 200 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 04/06/23, 23:45
  3. HansOla's 242 prosjekt
    By HansOla in forum 200 -serien
    Svar: 48
    Siste post: 11/11/19, 12:01
  4. Svar: 97
    Siste post: 29/01/17, 21:48

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •