Bryter for varmeren er ikke like enkelt som på
P1
-chassiet dessverre, siden varmeren på
P2
-chassiet bruker både omgivelsestemp og motortemp. sammen med innstilt temp på klimaanlegget. Og selv om det går å koble bryterfunksjoner for å endre både motor- og omgivelses-temp, påvirker trolig dette startegenskapene på motoren for mye. (ingen glødeplugger osv)
Bryterfunksjon som lurer bilen til å tro at drivstoffnivået er under 4 liter kunne tenkes brukt, men det hindrer Timer-start
Bryterfunksjon med relé som kobler ut strømmen til varmeren når tenningsnøkkelen settes inn, vil føre til at om varmeren allerede er startet via Timer, og du setter inn nøkkelen for å starte bilen, men ikke legger merke til at forrige sjåfør lot "Autostartbryteren" stå i stopp-posisjon, så kuttes strømmen til varmeren og den blir til en røykbombe som smelter innvendig.
Enkleste løsning er å bruke bryter og ett bi-stabilt relé som kobler ut varmeren på samme måte som å dra ut sikringen (Reléet kobles i serie med sikringen) , men står reléet i av-stilling vil ikke varmeren starte om du har programmert den med Timer. (må huske å slå om bryter/relé til "på" hvis Timer skal brukes til neste tur)
Beste løsning blir en tur til Volvoverkstedet for å laste "Bensin-programvare".
PS:
Etter å ha tenkt litt mer, så kan man legge inn bryter og relé på varmerens egen kjølevæske-temperatursensor for å lure varmeren til å tro at den "koker over" når tenningsnøkkelen settes/står i tenningslåsen, uansett om bilen er iskald er driftsvarm. For så vidt jeg vet (tror) så vil ikke varmeren gjøre startforsøk når den ser at "kjølevæsken" er kokevarm.
Om man glemmer bryteren i "autostart av-stilling" med denne løsningen, så vil den avbryte en Timerstartet varmer på en sikker måte når tenningsnøkkelen settes inn, da varmeren vil kutte drivstofftilførselen og starte en kontrollert nedkjølingsprosess. Varmeren skal kunne startes normalt igjen etter at den har fullført nedkjølingsprosedyren.
Det må måles Ohm-verdi på varmerens kjølevæskesensor ved f.eks 100'C, og deretter kobles ett 87a-rele med en motstand som gir "100'C-verdi" slik at CPM ser denne motstandsverdien kun når reléspolen får spenning fra bryteren inne i bilen, og ser den virkelige temperaturen (sensorens motstandsverdi) ellers.
Bryteren henter spenning fra S-terminalen på tenningslåset (gul ledning) , som gir spenning så lenge det sitter en nøkkel i tenningslåsen.
Så da er det bare å koke opp litt vann for å bade sensoren i og måle ohm-verdi for den som er interessert i dette... (tipper på 4-500 Ohm)
Kan bistå med koblingsskjema etter hvert til den som vil være prøvekanin, om det skulle være nødvendig.
EDIT: det er en fare for at varmeren går i lock-out etter 3 etterfølgende startforsøk med 100'C modifikasjonen aktivert, uten å ha blitt startet på normal måte i mellom de tre "100'C starthindringene" (f.eks med en timer-start innimellom), men som sagt så må noen ta seg bryet med å være prøvekanin for å sjekke funksjonalitet på denne modifiseringen.