Akkurat.
https://youtube.com/clip/UgkxazpDRe-...DOjbFBGpqibtyq
Hvis man ikke er oktanbegrenset så kjører man på med tenning til man oppnår det som heter MBT. Når dette er oppnådd så hjelper det ikke med mer tenning, altså tidligere tenningstidspunkt. I dette landet er pumpebensinen så dårlig at man sjelden oppnår dette pga at det tenningsbanker før man kommer dit. RS Tuning Bergen har testet mye rart på B230 motorer inkl. racefuel og vann/metanol innspurt og avslørt at 8V B230 motorene trenger fra minmum 24 grader til maksimum 33 ved MAKSIMALT ladetrykk for å kunne klare å oppnå MBT.
Her en motor som går på pumpebensin og kjører 1,1 BAR ladetrykk UTEN intercooler. Den TRENGER 33 grader fortenning på maks effekt.
https://youtube.com/clip/UgkxOwo4VSZ...v-B2smT80ayJUJ
Folk som mapper moderne 16 V motorer med turbo ligger ofte mellom 1 og 5 grader fortenning som er korrekt for den type motorer.
Den er god. Vår erfaring er at bensin fra Esso tenningsbanker minst. En turbomotor er fullstende avhengig av korrekt tenningstidspunkt i enhvert driftstilstand. Det er mappeduden sin oppgave og betalte ansvar å innlede en dialog med motoren og høre godt etter hva den har å fortelle om hva den har av preferanser. Det er motoren som bestemmer hva som er korrekt, ikke eieren og ikke mappeduden. Han må bare høre etter på hva den forteller.
Du har ett 1000 hp turbinhus, så dette må byttes til ett Garrett T3 eller GT i A/R 0.63 eller 0.82 før det virkelig blir respons fra delgass. Svenskene leverer til EFR7064, både SL-turbo og Svensk Turboservice. Kan minne om at ett T25 turbinhus i A/R0,64 er mindre enn ett T3 turbinhus i A/R0,48 så man må ikke se seg blind på A/R tallet. Jeg mener at de originale turbinhusene til EFR7064 turboen er T4 størrelse hvor singel innløp utgaven har fått en T3 flens.
Samenlignet med ett T3 turbinhus er det langt over A/R1.00.
Du kan som nevnt øke farten på tenningsretarden fra 0,5 BAR og oppover med å redusere 300 kpa tallet i tenningskartet til 250 og deretter øke det tilbake.
Alt med tenning kan forklares med en gammel fordeler med en stor dobbletvirkende vakumklokke. Fjærene og vektene inne i fordeleren gir en tenningskurve som er det man ligger inn på "100 kpa" linjen i tenningskartet. Når man gir gass og ladetrykket kommer så retarderer vakumklokken tenningen, såkalt boost retard. Hvor tidlig det begynner, hvor mye som retarderes og hva som er maks utslag er det man fyller inn i tenningakartet mellom 100 kap og 300 kpa. Når man kjører på delgass er det vakum i innsugsmanifolden og dette gjør at vakumklokken gir motoren tidligere tenning. Dette er det som ligger lavere enn 100 kpa i tenningskartet. Alle vakumklokker gir VESENTLIG mer enn kun de 3 grader ekstra fortenning som er det vi ser i tenningsmappet ditt. For en lavkomp. turbomotor er det ikke uvanlig å ha over 50 grader fortenning ved 50 kpa, altså 14 grader ekstra advance.
Det har jeg ikke fordi det er tenningskartet som er det virkelig vanskelige. Fuelmappet er enkelt da man bare kjører ivei, mens kompisen justerer opp eller ned i forhold til han ser hva AFR måleren viser.
Javisst, autotune fungerer. På noen sprut særdeles godt, på andre mindre godt.
Nøyaktig hvilken AFR man i praksis kjører med ser man på AFR måleren, men det viktigste er hvordan motoren fungerer. Uerfarne er overfokusert på å kjøre 14,7:1 som de tror er det korrekte.
14,7:1 er 100% korrekt for selve katalysatoren, men det er faktisk ALDRI rett for en 2V motor som er trimmet.
Høyere AFR på delgass for alt under 100 kpa samt mye fortenning funger godt på landeveiskjøring hvis tenningsanlegget er godt og lavere enn 14,7:1 fra 100 kpa linjen og oppover.
Mye gnål nå, men det er også tenkt som info til Anders hvis behovet skulle oppstå.